روايات

رواية عشق ياسين الفصل الثاني عشر 12 بقلم سما

رواية عشق ياسين الفصل الثاني عشر 12 بقلم سما

رواية عشق ياسين الجزء الثاني عشر

رواية عشق ياسين البارت الثاني عشر

رواية عشق ياسين الحلقة الثانية عشر

الفصل الثاني عشر
ذهبة احسان وابنتيها فاطمه ودهب الي سرايا والدها بعدما سلمو ع الجميع طلبة من والديها الصعود الي غرفة والديها حتي تتحدث مع ابيها بامر مصالحة اختها تفيده بعد كل تلك السنوات من البعد انا الاوان لالم شمع العائلة من جديد بيما ابنتيها ذهبو الي الغرفة المخصصه لهم ف السرايا…
ف غرفة الجد والجده
احسان: كفايه يا بوي لحد اكده تفيده عاوزه تصلحكم بكفيانا بعد لحد اكده….
الجده بدمع : اكفايه ياعلي خلينا نرجع واحد من اعيالنا كفايه محمود ال يعالم عشوفه ميته شكله مانويش يرجع….
الجد علي: كلميها تيجي هي وجوزها ولدها يجعده اهنه ويانا لحد فرح اعيال اخواتها….
احسان : اخواتي راضي ومحمد عيوافجه ع اكده….
الجد علي: ماعيعصوش كلامي واصل…..
الجده بفرح : ربنا يخليك لينا ياحج وعجبال مامحمود مايرجع لينا هو كماني…………
احسان: صوح ياامه اني ما شوفتش ياسين ومرته فينهم….
الجده: ف اوضتهم يابتي روحي خبطي عليهم هتلجيهم صحين…
احسان: لاه ما يصوحش ابجه اشوفه بكره الصبح اصلي متشوجه اشوف مرت ياسين الجديده البت صفا عتجول انها كيف الجمر….
الجده: هي صوح كيف الجمر وباين عليها بت ناس بس ما نعرفش عنيها حاجه حتي ابوها وامها ما جوش عشان نتعرف عليهم….
الجد متدخل ف الحديث:تلجيهم عنديهم مشاغل وهيجي اليوم ال عتشفوهم فيه يعني وعتتعرفي عليهم كماني….
الجده: طاب دي حتي ما عتتحدتش عنيهم واصل..
احسان: تلجيها يتيمه الام والاب وماعندهاش اخوات…
الجده: دي تبجه وجعه امطينه كيف واد ولدي يتجوز جوازه زاي دي ده حتي ما خدش راي حد فينا اني اسكت ما تحدتش عشان ثنيه تسكت لكن هو كيف يعمل اكده…
الجد؛: لاه خاد شوري واني وافجة والبت مش يتيمه وعنديها اخوات رجاله كماني….
الجده:وكيف ما تجولش ياحج كيف اتخبي عليا دا انت عمك ما عملتها جبل سابج طول عمرك سرك امعاي….
الجد: ما حصلش حاجه والبت مليحه و زينه واني عارف انها هتخلي كل ال ف البيت يحبوها بسب طيبة جلبها…
احسان : طاب اروح اني احدت تفيده فتلفون وابشره بحديت ابوي…..
غادرة احسان بينما نظرت الجده للجد وقالت : يامه نفسي اشوف محمود جبل ما ربنا ياخد امانته اتوحشته جوي….
الجد علي: عيرجع وجريب جوي ان شاء الله…..
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
امام باب غرفة دهب واختها كانت تقف تتحدث معه..
علي: واخير خلاص عتبجي ف بيتي…
دهب: علي امشي لاحسن امي تيجي وتلجينا وجفين اكده ولا اي حد….
علي: خلي ال يشوفنا يشوفنا احنا ماعنعملش حاجه غلط واحد ومراته واجفين عيتكلمو….
دهب: انت لحد دلوكتي خطيبي وبس….
علي: طاب بنسبه ل كتب الكتاب والفرح ال بعد كام يوم ده…
دهب: بس بنسبالي لحد دلوكتي خطيبي بعد الفرح تبجا جوزي….
كاد يتكلم حين استمع الي صوت احسان وهي تقول: ودا انت
ايه ال موجفك تتحدت مع بتي…
علي: والله العظيم مرتي وكاتب كتاب ليه ما عتصدجونيش..
احسان : انت لحد دلوجتي خطيبها ويلاه مشي من اهنه روح شوف عتعمل ايه….
غادر علي وهو مجبر ع المغادره بينما دخلت احسان الغرفه كي تحادث اختها تفيده….
احسان : والله ده ال حوصل وابوكي وافج وجلي خليها تيجي هي وجوزها وولدها يجعد اهنه عشان فرح عيال اخواتك….
تفيده بفرح : والله مامصدجه انه حوصل ابوي وافج اني ارجع السرايا من تاني واني اشوفهم وارجع وسطيهم من تاني….
احسان :والله حصل ياخيتي بس ابوكي ما سمحكيش انتي بس لا اني حاسه انه سامح محمود كماني…
تفيده : والله لو حوصل يبجا فرحتنا كبيره جوي جوي ياخيتي بعد الغيبه دي كولتها نرجع من تاني….
احسان :صوح ياخيتي هتبجا فرحتنا كبيره…
اغلو الخط وكلا منهم تشعد بسعاده كبير فاهم سوف يجتمعو من جديد.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف غرفة صفا لم تكن قد نامت بعد لا انها منتظره مكلامه ذلك العاشق الولاهان وبلا فعلا اتا اتصاله ف نفس الوقت اسرعة هي برد عليه…
عمار: وحشتيني…..
صفا ببراء: ع فكره انت عتكدب ما بتجولش الصوح….
عمار: اني عكدب عشان عجولك وحشتيني…
صفا:عشان اني جوصادك طول النهار يبجا كيف وحشتك عاد..
عمار : هو انتي فاكره اني عجدر ارفع عيني فيكي وانتي جوصادي اياك دا كان عمي وعلي طخوني عيرين دا بعد ال عيعمله ياسين في دا بعد كماني ال عيعمله جدي وجدتي وكله كوم وال عتعمله امك وامي فيا كوم تاني….
صفا : بس بكفياك كل ده عشان عجولك جوصادي امال لو جولتيلك حاجه تانيه….
عمار : طاب انتي عارفه اني ليه جولة ل جدي نتجوز مع علي عشان ما جدرش اشوفك جوصالي وما طلعش فيكي دا اني لو بصتلك اشوي وطولت ف البصه نحيتك بحس الكل عيبص علي وعوزين يموتوني والله…..
صفا:ههههههه مش لدرجه دي ياواد عمي….
عمار :ما تضحكيش عاد والله ده ال عحسه من نظراتهم لي.. طاب انتي ما نوياش تجوليلي حاجه اني مستني اسمعها منيكي….
صفا: لاه ماعجولش حاجه يا عمار غير لمه ينكتب كتابنه وينعملي فرح كماني….
عمار: عارفه ايه ال عيصبرني عليكي اني عارف انك عتحبيني وعتموتي فيه كماني…..
صفا: طاب اجفل ياعمار اني عاوزه انام عشان عيصحوني بكره من بدري عشان التجهيزات ال عتتعمل ف السرايا….
عمار: اني عارف انتي عاوزه تجفلي ليه عشان انتي خجلانه مش اكده بس خلاص هانة كلها كام يوم وتكوني ف حضني يابت عمي….
صفا : تصدج انك جليل الحيه ياعمار…
عمار بلهجه مصريه: والله دي احلي عمار سمعتها من يوم ما اتولدة بحبك ياقلب عمار…..
صفا : هجول ايه جليل الحيه….
واغلقة الخط ف وجهه مما جعله يضحك من داخله فهي من تستطيع ان تجعله يضحك هكذا فاهي ابراء والطف فتاه ف هذا العالم بنسبه له هو ع الاقل بينما هي تبتسم ع كلامه معها فهي تحبه كثير ولكنها خجلاء جدا لا تستطيع بان تنطق بحرف مما يقوله هو وف النهايه نامت هي سعيدة جدا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف غرفة سيلي بعدما عادة هي وياسين واشترت فستان العرس الذي لم تدع ياسين ان يراه حتي..
بينما كان ياسين يخرج من الحمام بعدما اخذ دش كانت سيلي تتحدث ف الهاتف مع شخص وتضحك بصوت رقيق مما جعل ياسين يغضب بينما هي راته ولكن لم تعره
اي انتباه واكملت حديثها…
سيلي: وانت كمان وحشتني اوي بس انت ال مش مهتم تكلمني حضرتك…تحدثت وهي تراقب ملمح ياسين.. ثم اكملت حديثها وقالت : بقا كدا يادومي دا انت حب كله بس انا مش…..
لم تكمل كلمها لا ان هناك من اخد منها الهاتف واغلق الخط ف وجه ادم ودت التحدث ولكن نظرت عيناه الغاضبه منعتها ولكن هو لم يصمت وتحدث قائلاََ: انتي ما لكيش حبيب غيري انتي فاهمه انا هو حبيبك وبس….
نظرت له بغضب ضعف غضبه وقالت: ع فكره اد اخويه ومن الواضح كدا ان الشك لسه فيك وانه هيفطل ع طول واحد غبي….
نظر لها بغضب وامسك زراعها بقوه وقال : انا لو عندي شك واحد ف الميه انك بتكلمي حد غير اخواتك او بباكي ماكنتش اخدة التلفون وقفلته لا انا كنت كسرته ع نفوخك ودا ما كنش هيكفي كنت هكسر ايدك الحلوه دي ال مسكت التلفون وهقطعلك صوابعك ال رادت ع الشخص دا وبرضو مش هيكفيني لا انا هقطعلك لسانك ال نطقة الكلام ال قولتيه دا وبرضو مش كفايه لا هخلكي ما تسمعيش من ودانك دي تاني علشان سمعت صوت واحد غيري وهو بيقولك الكلام ال اخوكي كان بيقوله ليكي….
سيلي وهي تسحب زراعها من بين يديه وقالت :ولمه انت عارف اني كنت بكلم واحد من اخوتي ليه عملت كدا واخذه التلفون وقفلته كمان…….
ياسين : عشان طريقتك ف الكلام معاه ما عجبتنيش وكل مره هتكلميهم وطريقك ما تعجبنيش هعمل كدا واكتر وممكن كمان ما خلكيش تكلميهم تاني اصلا….
سيلي : طيب ايه مش هتخرج من لاوضه بقا عاوزه اغير هدومي وانام ممكن ..
ياسين ببرود: طيب ما تعملي كدا انا مش همنعك ع العموم انا جوزك…..
سيلي ببرود مثله : طيب ياسين ماشي هعمل كدا….
ما ان قالت كلمتها حتي غادرة كي تستحم وتغير ثيابها ب ثياب مريحه وجميل ولكنها ما دفعها لفعل ذالك هي كلامات اميره لها بعدما قصة لها ما جرا معها وان من تزوجته هو ياسين نفسه حبيبها وعن تصرفاته معها…
فلاش باك
مكالمه سيلي واميره
سيلي: يا بنتي انا مش بعرف اخد راحتي وهو موجود معايه ف الاوض دا انا ببقا قافله الباب بلا مفتاح قبل ما انام بصحه القيه نايم جمبي…..
اميره: ههههه عادي يا سيلي ما هو جوزك….
سيلي: تصدقي انك ما عندكيش دم بقا انا بقولك عشان تشوفيلي حل حضرتك قوليلي كدا…
اميره: مش هي دي الحقيقة انتي دلوقتي مراته يعني عادي لو لبستي بيجامه فستان لحد الركبه ياستي اقولك ايه دا بقا جوزك وقادام كل ال عندك هو جوزك يعني موضوعه انه ينام ف اوضه تانيه والجو دا مش هينفع…..
سيلي: طيب اما اعمل ايه الجو حر والتكيف ف الاوضه دي عطلان وطول ما هو موجود بفضل بلا حجاب والدرس اعمله يا اميره بحد مش مستحمله…..
اميره: بصي بقا ف الاول والاخر انتي بتحبيه وسوا دلوقتي او بعدين انتي هتسمحيه دا اذا ما كنتيش سمحتيه اصلا بس عاوزه تربيه وتطلعي عينه صحبتي بقا وانا عرفاكي بس لو انتي عاوزه تعلميه الادب فعلا فا مفيش غير جاحه واحده….
سيلي : وال هي ايه بقا……
اميره : هي انك تلبسي وتدلعي قدامه يعني نظام شوق ولا تدوق يااوختي…
سيلي: يعني مش فاهمه…
اميره: يعني مافيش حاجه تدايق الراجل وتجننه غير ان البنت ال بيحبها وبموت فيها تبقا مراته وجوه بيته لا وكمان ف اوضه وقدام عينه ومش قادر يمتلكها ياسيلي…..
باك
خرجه سيلي من الحمام وهي مرتديه بيجامه بلون الفضي والاسود معاََ وتاركه شعرها الاصفر الطويل يتسقط منه قطرات الماء حين راها ياسين ابتلع ريقه من تلك الهياء فاهو لم يتوقع هذا كان يعتقد بانها لم تفعلها فاهي عنيده جدا بينما
هو شارد فيها كانت هي تنظر ل تعبير وجهه وتبتسم ولكن سرعان ما محت تلك البسمه مع ع وجهها وقالت برقعه بالغه ومكر: ياسين ياسين مالك كدا…
ابتلع ريقه وهو ينظر لها: ها مافيش حاجه انا خارج…
سيلي : خارج ريح فين ما انت من شويه ما كنتش هتخرج…
ياسين : انا هنزل الجنينه شويه وهبقا اطلع….
وخرج من الغرفه بسرعه بينما هي سقطت من شدة الضحك ع منظره هذا
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
ف الحديقه الخلفيه ل السرايا كان ياسين يجلس يفكر ف معشوقته تلك المشاغبه التي لا تريد ان تسامحه وتغفر له ما فعله معها حتي ان عندها اصبح اضعاف مضاعفه من اخر مره كان يود ان يختفي هةعندها هذا ولكن لا اصبح اضعاف اضعاف ما سبق زفر بتعد عندما تذكرا مشكستها الدائمه له فاهي لم تتغير ابدا……
فلاش باك
سيلي وهي تضحك بشده :هههههههه واخير جيت وحشتني اوي…..
ياسين وهو ينظر لها كي يتفحصها جيدا : بقا كدا تقوليلي انك عملتي حادثة وانتي سليمه قدامي خلتيني اسيب اجتماع مهم واخرج من الشركه وانا بجري واجي والقي حضرتك واقفه ع الطريق السريع ومافكيش اي حاجه…
سيلي: عاوزني اعمل ايه يايسو قولتك وحشتيني وعاوزه اشوفك وانت تقولي مش هينفع انا ف اجتماع اعمل ايه انا بقا….
ياسين: بقا يا مجنونه تقومي تقوليلي انك عملتي حادثة طيب انتي عارفه حالتي كانت عاملة ازاي من خوفي عليكي ليكون جرالك جاحه طيب تعرفي انا كنت سايق ع كام علشان اوصل ل سعدتك لا وكمان بتضحكي ومابسوطه ع منظري مش كدا…
سيلي: الصراحه اه كفايه ان جيتك دي تسبتلي..ثثم صمتت
ياسين : تثبلك ايه بقا….
سيلي :تثبتلي قد ايه انت بتحبني لا لا دا انت مش بتحبني وبس دا انا بتموت فيه كمان….
ياسين :ان مش بس بحبك وبموت فيكي لا انا بعشقك ياسيلي من اول ما شوفتك وانتي دخلتي قلبي وسكنتي روحي بس….
سيلي: بس ايه…..
ياسين: انا مش عاوزك تستغلي عشقي ليكي لا اي سبب من الاسباب انا اه بعشقك بس مش بحب الحركات دي وتاني مره ما تعمليش كدا…
سيلي : اوعدك اني ما استغلش حبك ليه بس دا ما يمنعش اني اعمل مقالب فيك واني وقت ما احب اشوفك هخليك تجيلي…..
باك
ياسين : ليه مش عاوزه تسمحيني ليه مصممه تعذبيني معاكي ياسيلي…..
مجرد نطق اسمها هكذا جعله يتذكر اشياء اخرء مرت عليهم
فلاش باك
ياسين: وحشتيني يا سلسيلو….
سيلي: ايه ايه سلسيلو دي دي اول واخر مره اسمعك تقولي كدا ولا بجد هخصمك ومش هصلحك تاني ابدا…
ياسين بستفزاز لها: بجد الكلام دا انت قدم الكلام دا ياسلسيلو هتخصميني…..
سيلي: بقا كدا بتستفزني يايسو طيب….
ياسين: هتعملي ايه يامجنونه استني….
باك
ياسين : نفسي ترجعي زي ما كنتي هادي وشعنونه ف نفس الوقت خوافه وجرائه ك……
اتا صوت علي من خلفه وهو يقول : بقا ف واحد يسيب مراتي وينزل يقعد ف الجنينه لوحده….
ياسين : ههههه انا اصلا هارب منها وانت ايه ال نزلك هنا…
علي: هربت من حماتي بعد ما طبت عليه وانا وافق قدام اوضة دهب وانا بتكلم معاها بس انت ايه ال نزلك بجد…
ياسين: سيلي مش عاوزه تسمحني ومصممه ع حور الاتفاق دا فكراني ممكن اقبل بكدا بعد ما رجعتي غبيه بعد ما بقة مراتي مش ممكن هسيبها ابدا……
علي: طيب انت عرفت ايه ال خلها تيجي الصعيد وهنا بذات لو هي ما جتش علشانك يبقا ايه ال يخليها تيجي وفيه اهلها دول ومين اهل ابوها ال عوزين ياخدو ورثها وفين اخواتها
انت مش حاسس ان ف حاجه غريبه ف الموضوع دا….
ياسين : انا مش حاسس لا انا متاكد بس هسيب الموضوع دا لبعد الفرح وعرف كل حاجه بنفسي سواء منها او من غيرها..
************************************************
ف منزل عائلة الحوفي
سيف : عتروح يا بوي فرح عيلة القوي دول عزمونا ومش بس اكده دول عزمو كبرات البلد كلتها…
عبد الجواد: وليه لاه نروح مانروحش ليه دي حتي عيكون فرح كبير جوي جوي خلينا حتي نتعرف ع الكبرات….
زيدان: بس دول ما عزمناش محبه يا خوي دول عزمونا كيف ما عزمو كل الناس ف البلد…..
تدخل سفيان: دول عزمو الفجره جبل الاغنيه يابوي…
عبد الجواد : حتي الفجره عزموهم ليه عاد…..
سيف: خلي الفجره تاكل يابوي ده مش فرح حفيد واحد ل عيلة القوي لا دول تلات افراح ف يوم واحد…..
عبد الجواد : باه التلاته ف يوم واحد …..
زيدان: بس حفيدهم الكبير متجوز مش اكده….
سفيان : جصدك ياسين لاه طلج مرته…
سيف : بس دي بت خاله قاسم كيف طلجها…..
سفيان: ماعرفش بس سمعت انه ال عيتجوزها دي بت من البندر ودكتوره كماني وكانت عتشتغل ف عيادة الدكتور حسن بس ايه يابوي دكتوره كيف الجمر اني شوفتها ف مره لمه روحت اكشف ل ولدي …..
عبدالجواد: وعتكون بت مين دي..
سفيان :ماعرفش بس هما ديما ولاد القوي بيضالهم ف الجفص يا بوي…

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!