روايات

رواية وجع حنين الفصل السابع 7 بقلم ريحانة الجنة

رواية وجع حنين الفصل السابع 7 بقلم ريحانة الجنة

رواية وجع حنين الجزء السابع

رواية وجع حنين البارت السابع

\

رواية وجع حنين الحلقة السابعة

(((وجع حنين )))
((الحلقة السابعة ))
أمير: يلا بقي يابني اسمع الكلام وتعالي نخرج شوية وتغير مود الكأبة ده
يوسف :خلاص ماشي يلا بينا
(في ديسكوا شهير)
يوسف :هو ده المكان اللي حيغيرلي مودي
أمير:ماله مش عاجبك محسسني انك اول مرة تيجي هنا
يوسف:لا بس ده آخر مكان كنت محتاج آجي فيه وانا في الحالة دي
أمير: بالعكس بقي ده هو ده اللي حيخليك تنسي كل حاجة حتي حنين نفسها
يوسف:مستحيل الا حنين دي متتنسيش ابدا حنين دي خلاص دخلت قلبي وشكلها مش حتخرج منه ابدا
أمير:طيب بص كدة من جاي علينا هي دي اللي حتروقك
يوسف:ياه هي ناقصة مش وقتها خالص البت دي لازقة بشكل
كان فيه بنتين بيقربوا من يوسف وأمير البنت الاولي قربت من أمير
البنت :باست أمير وحضنته هاي ميرو وحشتني كدة اسبوع بحالو مشوفكش
البنت التانية:بتقرب من يوسف علشان تحضنه وتبوسه جو حبيبي
يوسف بعدها عنه وقام
يوسف :أمير انا ماشي جاي معايا ولا قاعد
أمير:ايه يابني ماشي فين هو احنا لحقنا
يوسف :انا ماشي مع نفسك بقي
ومشي يوسف
البنت:ماله ده حد عمله حاجة
أمير :معلش اصله محنوق شوية وغمز للبنت الاولي بقولك ايه يامزتي حبقي اكلمك ونتفق اوك باي
البنت التانية :شوفتي عمل ايه انا يزقني كدة ويسبني ويمشي
البنت الاولي:خلاص بقي تلاقيه مشغول مع واحدة جديدة بس عادي مسيره يرجع تعالي بقي شوفيلك حد يعوضلك الليلة
البنت:وهو يوسف ده يتعوض ده انا كنت حتجنن عليه اول ما أمير كلمك وقالك انه جاي معاه كنت حموت واشوفه
البنت : طيب يلا بينا انا عايزة ارقص
أمير:انت مش حتبطل أم جنانك ده بقي حد يعمل كدة كسفت البت جامد
يوسف:هي اللي زي دي بتتكسف
أمير:طب والله البت دي بتحبك دي مبتبطلش سؤال عنك نفسها ترجع معاك ايام زمان
يوسف:بتحب مين هي الاشكال دي تعرف تحب دي ميفرقش معاها غير الفلوس والمتعة
أمير: و هو فيه حد يكره المتعة ماتسيب نفسك يا معلم وانبسط
يوسف :تصدق ان انا غلطان اني بتكلم معاك واني خرجت معاك اصلا انا لولا انك سايب عربيتك عند المعرض كنت مشيت وسيبتك
أمير:انا غلطان اني عايز ابسطك بس انت اللي فقري
يوسف:طب اتكتم بقي مش عايز اسمع صوتك لحد مانوصل
(بعد كام يوم )
(في بيت حنين)
حنين نايمة في أوضتها وبتعيط وبتفكر في يوسف واللي قالهولها آخر مرة وبعد شوية الباب خبط مسحت حنين دموعها
حنين:ادخل
هنا:داخلة معاها صنية فيها سندوتشات وعصير اتفضلي يا ست ماما
حنين:ايه ده يا حبيبتي انا مطلبتش حاجة
هنا : من غير ماتطلبي حضرتك بقالك اكترمن اسبوع مش بتاكلي كويس وطول الوقت قاعدة لوحدك والنهاردة مااكلتيش اي حاجة
حنين:معلش يا حبيبتي انا بس كنت تعبانة شوية
هنا:هو حضرتك زعلانة مننا في حاجة
حنين:لا يا قلبي مش زعلانة منكم انا يمكن زعلانة من نفسي قالتها حنين وهي تقصد احساسها بيوسف وتعلقها بيه
هنا :اصل بصراحة من يوم ما كنا في الرحلة وحضرتك بالشكل ده عموما لو حضرتك زعلانة اننا صممنا نروح وقلقناكي علينا احنا أسفين مش حنروح رحلات تاني المهم متبقيش زعلانة
حنين:حضنت هنا اوي حبيبتي خالص بالعكس انا كنت مبسوطة انكم فرحانين بس خلاص انا ان شاء الله حبقي كويسة متقلقيش قوليلي عمر فين
هنا :خلص مذاكرة وبيلعب بلاي اشتيشن
حنين:طيب روحي قوليلو يخلص علشان ينام في مدرسة الصبح وانتي كمان لوخلصتي مذاكرة روحي نامي
هنا :حاضر يا ماما تصبحي علي خير
حنين حست ان هنا فوقتها وان هي لازم ترجع زي ما كانت تعيش لولادها وتنسي اي حاجة تانية وخصوصا يوسف وقررت انها حتبقي اقوي ومش حتسمح ليوسف يضايقها تاني
وعدي الوقت وجه معاد الجلسة اللي بعدها
يوسف قاعد في العيادة حيتجنن حنين اتاخرت معقول مش حتيجي حتيجي ازاي بقي يا فالح بعد اللي انت قولتهولها المرة اللي فاتت دي تلاقيها مش طايقة تبص في وشك
شوية وتليفون العيادة رن
دنيا:ألو ….. مدام حنين خير مجتيش ليه جلسة النهاردة ……. ياه ياخبر لا الف سلامة عليكي……. لا متقلقيش انا حبلغها المهم رجلك عاملة ايه دلوقتي ….. طيب الحمد لله وعموما انا حبقي اكلمك واطمن عليكي…. مع السلامة
يوسف سمع كدة اتجنن اكتر دي شكلها تعبان طيب تعبانه ولا بتتحجج علشان متجيش وتشوفني طيب انا اطمن عليها ازاي
قرب يوسف من دنيا
يوسف: احم خير هو فيه حد اعتذر
دنيا:اه دي مدام حنين اصلها وقعت ورجليها اتجزعت وعندها تمزق في الاربطة ربنا يشفيها
يوسف:ابتلع ريقة بصعوبة طيب وهي عاملة ايه دلوقتي هي ماقلتلكيش الكلام ده حصل امتي
دنيا:هي بتقول حصل النهاردة الصبح وانها لسة راجعة من المستشفي دلوقتي بس بتقول انها حسن دلوقتي
يوسف حس انه مخنوق وفكر يمشي ومايحضرش الجلسة بس في الوقت ده دنيا قالتلوا
دنيا:اتفضل يا استاذ يوسف الدكتورة في انتظارك
يوسف :دخل وهو تايه ومش مركز
الدكتورة:اهلا يا يوسف ازيك
يوسف : بإبتسامة مكسورة كويس الحمد لله
الدكتورة :جاهز نبتدي
يوسف ملحقش يرد وخبطت دنيا ودخلت
الدكتورة:ايه يا دنيا احنا من امتي بنقطع الجلسات
دنيا :اسفة والله بس المستشفي اتصلت بحضرتك وبيقولو ان في حالة تبع حضرتك منهارة ومش عارفين يسيطروا عليها
الدكتورة:طيب حوليلي المكالمة علي جوة معلش يا يوسف استاذنك مش حتأخر
يوسف :اتفضلي
دخلت الدكتورة اوضة تانية جو المكتب ويوسف قام وقف بيفكر يمشي بس اول ما عنيه جات علي المكتب شاف الفايل بتاع حنين ومعاه السي دي بتاعها اللي متسجل عليه كل الجلسات بتاعتها وفجاة خطرت ليوسف فكرة مجنونة انه ياخد السي دي ويسمعه ويعرف كل حاجة عن حنين بس قال لا معقول يا يوسف اخرتها تسرق تؤ تؤ لا مش حعمل كدة .. يا اخي دي مش سرقة انت بس حتسمعه علشان تعرفها اكتر بس وتحاول تفهمها وتقربها منك وبعدين يوسف انهي الصراع اللي جواه واخد السي دي بسرعة وشاله في جيبه ورجع قعد مكانه وابتدي يأنب نفسه انه عمل كدة ولسة حيقوم يرجعه مكانه الدكتورة فتحت الباب ودخلت
الدكتورة:بعتذرلك يا يوسف بس كان لازم ارد
يوسف :لا مفبش مشكلة عموما حضرتك ممكن تروحي تشوفي الحالة بتاعتك اكيد محتاجالك اكتر مني وبصراحة انا تعبان النهاردة ومش حقدر اتكلم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وجع حنين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!