روايات

رواية حكاية بنت الريف الفصل التاسع 9 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الفصل التاسع 9 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الجزء التاسع

رواية حكاية بنت الريف البارت التاسع

رواية حكاية بنت الريف الحلقة التاسعة

دهب بدموع هو كان جوزي بس كده خلاص هو طلقني ورماني في الشارع زي جدي وخالي ما رموني.
هشام طيب اهدي واحكي اي اللي حصل ومين اهلك وليه كنت واحدة زايك في مكان زاي ده لوحده.
دهب بدموع انا ابويا وامي متفصلين من وانا عندي سنه وابويا رماني في الشارع وامي كمان سابتني وربني جدي وستي أهل امي َ.
وحكيت لهم على كل حاجة حصلت معايا ودموع في عيني من كتر القهر حتي نور عيني مشي وسابني لحد ما راحت بيت مهند بدموع اكثر.
بس هو كمان رماني وتخلي عني بسبب حاجه انا والله ما اعرف ايه اللي حصل ولا ايه سببها.
وفضلت اعيط واصرخ من كتر القهر والحزن ولالم اللي في قلبي مش قادرة واصرخ باعالي صوت وحتى جدران المستشفى بقت تصرخ معايا.
كلا من هشام وعصام وتامر وحتي الدكتور في حالة من الحزن على حال هذي المسكينه.
❈-❈-❈
عصام طيب اهدي علشان الجرح بينزف من كتر العياط.
الدكتور لو سمحتوا اتفضلوا بره علشآان اشوف شغلي واعلاج النزيف ده.
عصام وهشام وتامر يخرجوا زاي مادكتور قال لهم.
هشام. هو انتوا لاقيتوا البت دي فين.
عصام. احنا كون جاين نبارك لوحد صاحبي لم عرافنا انوا اتجوز جديد وفجأة سمعنا صوت واحده بتصوت ولما وصلنا مكان الصوت لقيناها نائمه وغرقانه في دمها بس ما قدرناش نمسك اللي كان معه لانو خاف وجري وماعرفش اي اللي حصل.
تامر اللي انا بستغرب منه ازاي واحد يقدر يضرب مراته بالشكل الفظيع ده وايه السبب اللي يخليك يبهدلها بالطريقه دي.
هشام يا علم ربنا البيوت اسرار بس دي مش بتشوف.
عصام دي بين عليها كانت بتشوف قبل كدا.
يخراج الدكتور من الغرفة اللي فيها دهب.
الدكتور انا اديتها مهدئ وغيرت لها على الجرح وهي نامت دلوقتي ولما مفعول المهدئ يروح هتقوم ان شاء الله.
هشام لو سمحت يادكتور وهي عمياء من قبل اللي حصل لها ولا ايه السبب.
الدكتور بحزن انا والله مش عارف اقول ايه لحضرتك دي مش اختصاصي دي عايزه دكتور نظر وهو هايفهم حضرتك اكثر بس حساب خبرتي ان هي كانت بتعاني من حاله اكتئاب وحزن وكانت بتبكي كثير وبين من عنيها انها عندها التهابات بس مش في عينيها ده في النني ذات نفسوا وممكن جدا يكون ده السبب وممكن بسبب الخبطه اللي هي خدتها على دماغها انا في رايي تشوفو دكتور رمد كويس وهو هايحدد الحاله بتاعتها.
عصام طيب انت تعرف دكتور رمد كويس وانا هتكلف بكل المصاريف وحتى لو في عمليه انا مستعد اتكلف بكل حاجه بس اهم حاجه انها تكون كويسه.
الدكتور بستغراب هو حضرتك تعرفها.
عصام لاء انا معرفهاش بس حاسس اني شايفها قبل كده بس مش فاكر فين.
الدكتور تمام انا اعرف دكتور رمد كويس هو كان مسافر امريكه َولسه راجع منها لو تحبوا انا مستعد اكلمه وتتفق معاه على كل حاجه.
عصام تمام يا دكتور يا ريت يتكلموا في اسرع وقت وانا مستعد بتكاليف المصاريف اللي انتم عايزينها انا معكم من جنيه لالف.
الدكتور تمام انا هاكلموا وهعرف بعد اذنكم.
تامر انا في رأي نروح نبارك لمهند على ما البت تفوق من المهدئ ياعصام.
عصام. يبص على دهب ياتاره انتي مين وليه قلبي متعلق بكي وانا حتي اول مره اشوفك.
تامر عصام عصام ويهز عصام.
عصام. ها خير.
تامر مالك يابني بقلي ساعة بنادي عليك.
عصام معليش ياتامر ماخدش بالي قول تاني انت كنت بتقول اي.
❈-❈-❈
تامر بستغراب على حال رفيق عمرو انا كنت بقول نروح مبارك لمهند قبل ماالبت تفوق ونيرج له تاني علشآان نشوف الدكتور هايقول اي.
عصام تمام يلا بينا.
تامر هتجي معانا ياهشام.
هشام. طيب حتي انا اول مره اعرف ان مهند اتجوز ماعرفش حد يعني.
تامر حتي ماقاليش لينا ده احنا كون نازلين شغل وعرفني بالصدفه ان هو اتجوز فقلنا نبارك له بالمره قبل ما نرجع القاهره.
عصام انا مش راجع القاهره غير لما اطمئن على البنت دي واعرف من جوزها اللي عمل فيها كده واجيب لها حقها الاول دي غلبانه وما لهاش حد.
تامر وهشام باستغراب غريبه والله انت مهتم قوي كده بالبنت دي ليه يا عصام.
هشام بمشاكسه بصراحه هي بنت حلوه وزي القمر.
ويضحك بس دي بتقول ايه متجوزه عيب عليك.
عصام يبص على هشام تعرف ان دم امك تقيل.
هشام ده عسل زايك بظبط ياعصومه.
عصام بقرف عصومه طلعه زباله زايك.
هشام ده من ذوقك ياريس بس قولي البت بتقول ان هي مالهاش حد وأكيد مش هتفضل في المستشفى.
تامر وعصام يبصوا على بعض.
تامر فعلاً هنعمل اي.
عصام هانخدها مهانا لو هاتوفق وكمان نتابع حالتها في القاهرة احسن من هنا.
❈-❈-❈
هشام والله انا نفسي اعرف هو اي اللي بينك وبين البت دي ياعصام دي لو كنت اختك ماكنتش عملت اللي انت بتعملو ده.
عصام طيب يلا ياخوي خلينا نشوف احنا رايحين فين.
❈-❈-❈
في منزل مهند.
الحاج محمد يرجع البيت.
هاني اي ياحاج عرفت حاجه عن دهب.
الحاج محمد وعيني على مهند اللي قاعد على الكنبة ماهو لو اخوك يقول هو سبها فين هنعرف.
مهند ببرود احسن حاجة انك تنسها ياحاج.
الحاج محمد ياه ده انت قلبك اسود قوي يامهند طيب انت هاتنسها يامهند مش دي دهب اللي انت كنت مستعد تحارب العالم علشانة فين الغيره فين الرجوله يا مهند انك تسيب بنت زي دهب في الشارع وكمان مراتك.
مهند بغضب انا طلقت دهب خلاص ما بقتش مراتي مايشرفنيش يكون واحده زيها على ذمتي.
حاج محمد يضرب مهند بالقلم ده انا اللي ما يشرفنيش ان يكون عندي ابن زيك اناني مش بيفكر غير في نفسوا ما مافكرتش يا محترم ايه اللي هيحصل في الغلبانه دي ما مافكرتش ان دي ممكن تكون مظلومه وحصل منها حاجه خليتها مش بنت ما فكرتش ان ممكن حد يستغل طيبه دهب وبيضحك عليها مافكرتش ممكن يحصل للبنت دي وهي لوحدها في الشارع وحتى مش بتعرف تقرا اسمها لا يا مهند كنت مفكرك راجل ويعتمد علىك بجد بس انت بالحركه دي اثبت لي انك انت لسه عيل وعايز تتعلم من اول. وجديد.
سماح بعصبيه ايه اللي انت بتقوله ده يا محمد مهند راجل طول عمره وهو سيد الرجاله وانت كنت عايز واحد يبقى مع واحده وهو مش عارف اصلا من فصل وكمان البنت طلعت مش بنت عايز يفضل عايش مع واحده زيها ازاي ومين يستحمل ان عروسته تطلع مش بت وعلى فكرة بقاا مهند ماغلطش في اللي عملوا.
الحاج محمد يبص علي سماح انت تغيرت قوي يا سماح يا اما انت اللي طول عمرك قلبك اسود كده بس انا اللي كنت ما اعرفش طيب ما فكرتيش انك تسالي البنت دي اللي حصل لها علشان ده قبل كده طب ما فكرتيش ان دي بنت ومره زيك محستيش بها وباللي هي في طيب مافكرتيش اي اللي ممكن يحصل لو واحده زيها في الشارع لا يا سماح انت غلطانه وكل اللي فكرتي في انه مش بت انا اول مره افاهم ليه ربنا مارزقناش ببت علشآان انتي ماتستهاليش يكون عندك بت ياسماح علشآان قلبك حجر.
مهند بيحاول يبرر موقفوا انا ما غلطتش في حاجه لو كان اي حد غيري كان عمل اكثر من كده كمان حتى كان ممكن ان يقتلها بس انا معملتيش كدا.
الحاج محمد ليه هو انت كنت ناوي تقتلها طب يا ريتك كنت قتلتها وريحتها من العذاب اللي هي فين دي واحده الدنيا ما تستاهلش انها تعيش فيها يا خساره تربيتي فيك يا مهند.
و ويسيبهم ويمشي.
سماح استغفر الله العظيم معليش ياضنايا أكيد ابوك مش قصدو حاجه متزعلش نفسك واحنا عارفين هو كان بيحب دهب قد اي.
والباب بيخبط
سماح شوفي مين على الباب يام سعيد.
أم سعيد حاضر جايه اهو وتفتح الباب.
مهند بستغراب عصام؟؟
❈-❈-❈
مهند عصام تامر تعالو اتفضلو واقفين بره ليه وراحت استقبل صحابي اللي من ايام الجامعه وانا ما شفتهمش
تامر مهند حبيبي عامل ايه يا صاحبي وحشني والله ويسلاموا على بعض.
مهند عصام اخبارك ايه.
عصام الحمدالله بس انا زعلان منك بقا تتجوز من من غير ما تعرفنا كنت قلت يا اخي انك هتتجوز كنا جئنا باركنالك على الأجل.
مهند بحزن تعالوا ادخلوا.
تامر بمشاكسه اي يامهند ده منظر عريس هي عرستك مش حلوة ولا اي.
مهند ادخل ياتامر.
عصام يبص على مهند ويدخل هو وتامر.
سماح يامرحب يابني انت وهو اتفضلوا.
تامر. وعصام يامرحب بكى ياخالتي.
تامر أخبار صحته حضرتك اي.
سماح الحمدالله والله يابني انتوا عاملين ايه و ايه الغيبه دي كلها ده انتم التلاته ماكنتوش تسيبوا بعض لحظه هان عليكم مهند.
عصام لا والله ياخالتي بس احنا بنشتغل في القاهره حاليا علشان كده والله مش عارفين نزوركم كنا نازلين هنا بالصدفه وعرفنا انهم تتجوز علشان كده جئنا يبارك له.
سماح بحزن وتبص على مهند الله يبارك فيكم يا ابني تشربوا ايه.
عصام وتامر بصوت واحد لا شكرا احنا شويه كده و ماشيه.
سماح لا ازاي ده احنا ان شاء الله هنتغدى مع بعض.
عصام معلش يا خالتي مره تانيه ويبص على مهند اي يامهند مالك هو احنا جينا في وقت غير مناسب ولا ايه.
مهند يحط يدي على كتفي عصام لا والله يا صاحبي ده انتم تشرفوا في اي وقت.
تامر مالك يا مهند حاسس انك فيك حاجه انت كويس.
مهند ايه رايكم نطلع نقعد في الجنينه احسن.
تامر وعصام زاي مانت عايز تعال نقعد في الجنينه ياعم.
وتطلعوا في الجنينه.
❈-❈-❈
تامر مالك يا مهند مش على بعضك كده ليه.
مهند بحزن انا طلقت امراتي.
تامر وعصام اتصدموا وفي وصوت واحد انت بتقول ايه.
مهند بحوزن ايوه والله انا زاي باقول لكم كده انا طلقت امراتي.
عصام يا حول الله يا رب ليه كده يا ابني ده انت لسه ما كملتش تلات ايام متجوز مش حرام عليك مافكرتش ايه اللي هيحصل في مراتك ولا الناس هتقول عليها ايه ولا يفكر فيها ازاي.
مهند بحزن انا اصلا ما كانش لازم اتجوزها من الاول ولا كان لازم افكر في الموضوع الجواز منها اصلا كنت عارف كل حاجه بس فكرت ان هي ممكن تكون مظلوم بس ما طلعتش مظلومه.
عصام وتامر باستغراب قصدك ايه مش فاهم.
مهند وتامر وعصام اصحاب من زمان قريبين قوي من بعض.
مهند بحزن انا احكي لكم على كل حاجه حصلت بين ان هي من ما اول ما شفتها وانتم أحكومه انا على حق والا ظلمتها انا كمان.
وحكيت لهم على كل حاجه حصلت معي انا دهب.
تامر بصدمه يعني انت اتجوزتها وانت عارف انها ممكن ما تكونش بنت طب ليه يا ابني عملت في نفسك كده.
مهندس بحزن حبيتها قوي يا تامر حبيتها من كل قلبي واخلاقها كانت ديما بتثبت لي ان هي مظلومه.
عصام يبص على مهند ويفتكر حاجه.
طفل يبلغ من العمر خمس عشر سنوات ومع طفلة في السابعه من عمرها.
الطفلة اهي اهي اهي.
الطفل اي مالك بتعيطي ليه اصبري بس العبه حلوه.
الطفلة لا مس حلوه انت وتعتني تامد.
الطفل اي ده الدم ده منين انا ماعورتكيش بحاجه انا بس بالعب معاكي انا شوفت كدا في التلفزيون والعبه حلوه.
❈-❈-❈
عصام يمسح دموع اتمنى لو اقدر الاقيك تاني وانا اوعدك اني هصلح كل حاجه انا كنت طفل لسه مش عارف حاجة اه لو تعرفي انا قد ايه ضميري بيعذبني حتى انا رفضت الجواز لحد دلوقتي علشان اقدر اصلح الغلط اللي انا عملته وانا مش عارف اي العواقب الغلط دي.
تامر عصام ياعصام
يفوق عصام اي.
تامر انت اللي اي مالك.
مهند خير يا عصام فيك حاجه.
عصام لا بس افتكرت موضوع.
مهند. اها انسي ياعصام انت كنت طفل لسه ومش عارف حاجه.
عصام ضميري بيعذبني قوي من ناحيتها كل اللي انا بتمناه من ربنا انه يعطرني فيها وانا والله ومستعد اتجوزها واصلح كل حاجه بس عمي الله يرحموا يسمحوا بقاا هو طلعها من البيت ورمها وانا ما اعرفش هو وداها فين انا سبب عذاب ليها انا بقلي عشر سنين بدور عليها ومش قدر القيها.
والتلفون يرن.
عصام السلام عليكم خير يدكتور
الدكتور البت اختفت من المستشفى ومش عارف راحت فين.
عصام بصدمه انت بتقول ايه وازاي هي مش بتشوف.
الدكتور ماهو ده اللي هايجنني والله.
عصام طيب شوفها ممكن تلاقيه هنا ولا هنا وانا مسافه الطريقه كون في المستشفى عندك.
تامر خير مالك يا عصام.
عصام ده الدكتور بيقول ان البت اختفت.
تامر بصدمه اختفت ازي هي مش بتشوف.
مهند بستغراب بت مين واي اللي بيحصل انا مش فاهم حاجه.
عصام وهو بياخد مفاتيح العربيه والتليفون من على الترابيزه.
مش وقتوا يا مهند انا لازم اروح اشوف ايه الموضوع بنفسي دي بنت غلبانه وما لهاش حد.
مهند بت مين وهي اسمها اي انا مش عارف ليه خايف ان ممكن تكون دهب بس انا سايب دهب في ملجأ اكيد مش هي.
تامر. مش فاكر اسمها هي ماقالتش على اسمها.
عصام هاتجي ياتامر ولا اروح لوحدي.
تامر لا انا جاي والله انا مش عارف البت دي عامله لك ايه علشان خائف عليها بالشكل ده٠
عصام يلا مش وقته الكلام الفارغ ده.
مهند انا مش عارف ليه قلبي واجعني وحاسس ان هي دهب استنوا انا هاجي معاكم بس هالبس حاجه في ثوني.
عصام طيب يلا بسرعة
وبعد وقت كان مهند لبس هدوموا ونازل من على السلم.
سماح رايح فين يا مهند ومستعجل كده.
مهند وهو خارج انا رايح المستشفى يومي مع تامر عصام.
سماح طيب وقف يا ابني وانت بتكلمني ومستشفى ليه خير في حاجه.
مهند وهو خارج من الباب مش وقته يا امي لما اجي افهمك كل حاجه وركبت العربية مع تامر وعصام علشآان اتأكد اذا اللي انا شكك في صح ولا اي.
❈-❈-❈
في مكان اخر
دهب.لم صحيت ماكنش في حد جنب مني دورت على طرحها ولبستها وطلعت وانا مش شايفة اي حاجه ولا عارفه انا رايحه فين بس سمعت صوت لاذان وفضلت ماشية على صوت لاذان لحد ماوصلت قدام الجامع وقعد انا مش بحب جو المستشفى وكمان الدكتور بيقول ان هايعمل ليا عملية انا بخاف من الابر ازاي هاعمل عملية في عيني.
في الجانب الاخر.
مهند العصر اذان طعلوا نصلي في المسجد اللي هناك ده لاول.
عصام. طيب نصلي لاول ويروحوا علشآان يصلوا.
مهند نزلت من العربية ويحطيت ايدي على قلبي عمال ابص على المكان مش عارف ليه حاسس ان دهب قريبه مني.
تامر مالك يامهند.
مهند. لامافيش لا علشان نلحق اول ركعه.
في الجانب الاخر
دهب مش عارفة اي اللي بيحصل ليه بس انا شم ريحه العطر اللي مهند بيحط خوفت يكون موجود وانا اللي مش شايفة حطيت الطرحها على وشيي
مهند وانا طلع على السلم شوفت واحده قعد ومغطيه وشها روحت عندها وطلعت اللي في النصيب ووطيت علشان اديها الفلوس وقولت له ادعي ليا ان ربنا يريح القلب ياخالتي.
دهب سمعت صوتوا ايوا هو مهند انا متأكدة بس اتراعبت من سماع صوتوا بس ماقولتش حاجه فضلت سكته لحد مامشي من قدامي ولسه هاقوم
َمهند استنى عندك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!