روايات

رواية نقاء الفصل السادس 6 بقلم ندى حسين

رواية نقاء الفصل السادس 6 بقلم ندى حسين

رواية نقاء الجزء السادس

رواية نقاء البارت السادس

رواية نقاء الحلقة السادسة

-عبدالرحمن !!
-‏جريت وراه انت ،انت واخده ورايح بيه علي فين،اقف هنا
-‏سليم!!!!!
-‏مسكت عبدالرحمن من ايده،انت كنت واخده فين
-‏سكت بيوزع نظراته بين عبدالرحمن الي واقف مش فاهم حاجه ،وفرح الي بتبصله بعصبيه
-‏كان بيعيط وعايز يرن علي ماماته خدته هشحن الفون واخد الرقم منه ،هو ده عبدالرحمن ابننا
-‏فرح خدت عبدالرحمن ورا ضهرها ابني
-‏فرح ممكن نتكلم ،الولد مرعوب جدا ،وعينه بايظه من العياط
-‏بصت لعبدالرحمن خدته في حضنها ،اهدأ اهدا مفيش حاجه اسفه اني اتاخرت عليك
-‏كنت هروح مع عمو ارن عليكي
-‏خلاص يحبيبي متخافش تعالي نتغدأ وبعدين نروح للدكتور
-‏هروح حاجتي الاول ،واغير لعبدالرحمن وبعدين نتقابل
-‏وانا هستناكي في المكان الي بنتقابل فيه علي طول
-‏ابعتيلي لوكيشن عشان مش فاكره،يلا يا بودي ،خدته من ايديه وخدت تاكس وحطت حاجتها وروحت
-انا جيت يا تيتا
-‏تعالي يا روح قلبي ،غيرتله هدومه ودخل جاب هدومه ،وفرح جهزت الاكل وقعدوا ياكلوا
-‏ألبس يا ماما
-‏ايوه يحبيبي يلا
-‏انتي رايحه فين يا فرح
-‏هقابل سليم
-‏سليم !! ازاي
-‏سردت ليها الي حصل ،وانتي ناويه تعملي اي
-‏هنتفاهم يا ماما،عبدالرحمن مش صغير وبكرا يقول فين ابوه ،هنتفق ان يقابله وياخده يلعبه وده حق ابني عشان ميقولش اني ظلمته
-‏وعبدالرحمن هيستوعب ده
-‏تدريجيا هيستوعب
-‏ماشي يبنتي الي انتي شايفه
-‏هدخل ألبس واشوف عبدالرحمن
-‏ربطتت ليه الشوز ومسكت ايده ونزلوا ،رنت عليه انا عند *** تعالي علي هناك
-‏وصلوا هي وعبدالرحمن للمكان وجبتله عصير ولعبته لحد ما سليم يجي
-‏انتي فين
-‏خلاص شوفتك جايه
-‏تعالي يا عبدالرحمن سلم علي عمه وكمل لعب
-‏هلعب
-‏حبيبي ،احنا اتفقنا اي نسلم الاول
-‏حاضر
-‏سلم علي سليم وقاله شكرا ،انا بحبك
-‏سليم عيونه دمعت ،فرح :روح يا بودي كمل لعب وبراحه
-‏ماما انزلي اقولك حاجه
-‏نعم
-‏ينفع ألعب مع البنت دي
-‏خدته وراحت ناحية البنوته ولعبوا سوي وفرح رجعت لسليم ،قعدت وعينيها مش متشاله من علي عبدالرحمن
-‏خير يا سليم في اي
-‏مجتيش ليه علي المكان
-‏اه هي هتبدأ كدا طيب ركز معايا
-‏اولا احنا مبقاش بينا حاجه يا سليم غير عبدالرحمن وده عشان انا محبش ابني يطلع من غير اب وهو ابوه عايش واكيد مش هحكيله اقوله ابوك انسحب من حياتك عشان مش قادر يكمل ،اه صحيح يا سليم ازاي مش هتعرف تتعامل معاه وصعب عليك واخده تساعده
-‏سليم مش عارف يقول اي
-‏عادي برضو متردش،انت عايز فعلا تظهر في حيات ابنك ،فكر شويه قبل ما ترد ده حقه الي عمري ما هيعرف يطلبه من حد تاني ،حقه أنه يعيش حياه سويه وسط اب وام حتي لو احنا منفصلين ليك الحق تشوفوا ما انت ابوه ،هستني ردك وبناء عليه هوصل لعبدالرحمن واحده واحده الموضوع لان في الاخر ده طفل
-‏قامت خدت عبدالرحمن وسلم علي سليم *هشوفك تاني يصحبي*
-‏سليم اكتفي بأبتسامه
-‏فرح خدت عبدالرحمن للدكتوره يكملوا الجلسه بتاعته وعلاجه الجديد وروحوا
-‏عبد الرحمن دخل نام ،وحكت فرح الي حصل لوالدتها،وقالك اي
-‏مردش
-‏قولتله خد وقتك وسيبته ومشيت ،سبحان من صبرني بجد ،بس دي حيات عبدالرحمن ومن حقه يعيشها كويس
-‏ربنا يباركلك فيه يبنتي يلا خلينا ننام كفايه كدا اليوم كان طويل اوي النهارده
-‏اه يلا هموت من الصداع
*****
-خلي بالك علي نفسك
-‏هنروح التمرين النهارده
-‏ايوه مستعد يا بطل
-‏جدا
-‏طب يلا علي الاوتوبيس عشان كدا احنا هنجري وراه ،شالته ونزلوا جري ركبته واطمنت عليه ورجعت تكمل شغلها في البيت ،والفيديوز الي بتعملها قبل ما عبدالرحمن يرجع وتحضر ليه كشاكيل الرسم عشان يرسم فيها
-‏ماما مالك انتي كويسه
-‏ايوه متشغليش بالك
-‏انتي مخدتيش العلاج بتاعك
-‏لا خدته ،متقلقيش شويه بس وهبقي كويسه
-‏هعملك عصير اشربيه
-‏ماشي
-‏جابتلها عصير وقعدت جمبها وبتخلص شغلها ،تيجي معايا وانا رايحه النادي ،تعالي اهو تنزلي شويه
-‏لا روحي انتي
-‏تعالي معايا بقعد لوحدي
-‏خلاص حاضر لما يرجع بالسلامه ان شاء الله
-‏انا بفكر انزل يوم اخلص الورق بتاعه ،بتاع الخدمات المتكامله ده هيساعدني جدا اهو يبقي جمب العلاج بتاعه
-‏ده بتاع اي ده
-‏ده بيتعمل للحالات الي زي عبدالرحمن والناس التانيه من ذوي الهمم وزاره التضامن الاجتماعي وفرته ،وكمان اعمل لعبدالرحمن معاش ليه يستفاد منه ولما اقدمله في مدرسه يبقي ليه فرصه يقدم في مدارس عاديه وجامعات
-‏خلاص يبنتي روحي واسألي قدام دي مصلحته
-‏ان شاء الله بكرا
-‏ماشي حببتي ربنا معاكي ،نزلت استلمت عبدالرحمن من الاوتوبيس ،اتغدوا سوي ،لبست عبدالرحمن للتمرين ونزلوا سوي وكان متحمس للتمرين
-وصلوا وقابل الكابتن وبدء يدربوا فرح والدتها قاعدين يتفرجوا عليه وفرح مبسوطه انه بدء يندمج مع الاطفال والكابتن
-‏خلص التمرين ورجع ل فرح مبسوط
-‏فخوره بيك اوي اي الشطاره دي
-‏انا شطور
-‏جدا
-‏ألحقي يا ماما صاحبي سليم اهو
-‏سليم
-‏لفت وشها ولقته واقف هناك وعبدالرحمن حضنه
-‏ضحك معاه وفضل يشجعه انه يكمل ،سلم عليه ورجع ل فرح خدته ومشيت
-‏رجعوعلي البيت زي ما فرح بتعلمه ديما يغير ويصلي وتفضل تتكلم معاه عشان كلامه يتعدل اكتر وميبقاش عنده صعوبه
******
بعد مرور سبع شهور والحال كما هو عليه رجع اختفي سليم تاني وعبدالرحمن مكمل رحله العلاج والتخاطب ولعب الرياضه وسؤاله المتكرر علي سليم
-مستعد للبطوله يا بطل
-‏ايوه
-‏هتكسب ومركز اول يا بودي
-‏ايوه هكسب وهخسرهم كلهم
-‏عاش يا حبيببي واثقه فيك
-‏يلا بينا ،يلا يا ماما
-‏حاضر جايه اهو
-‏ماما احنا لازم نروح نكشف انتي حالتك بتسوء كل سوم وانتي مش راضيه حتي نروح للدكتور
-‏انا كويسه بس العلاج تقيل شويه
-‏بكرا نروح للدكتور ونخليه يغيروا
-‏ان شاء الله يلا عشان منتاخرش
-‏نزلوا وراحوا علي الاستاد وبداءت البطوله وفرح متوتره جدا وعبدالرحمن بيشاورلها ومبسوطه بيه
-‏بدؤا السباق وبدء عبدالرحمن يجري كويس ولد زقه وقع والاولاد سبقوا وهو وراء وبيحاول وبص لفرح وعيونه فيها دموع ،قامت من علي الكرسي ونزلت ل اقرب مسافه يشوفها فيه
-فرح بصوت عالي:عاش يا عبدالرحمن كمل ،كمل يا بطل هتوصل عاااش يلا هانت هانت عاش
-‏عبدالرحمن الحماس عنده زاد اكتر وقام وكمل جري
-‏ايوه يلا هانت اهو هتوصل خلاص ايوههههه وصلتتت مركز اول يا عبدو
-‏كسب وفعلا خد مركز اول ،فرح اتنطتط من الفرحه وحضنت والدتها ،الحمدلله الحمدلله
-‏نزلت من المدرجات حضنته جامد ،فخوره بيك اد الدنيا دي كلها
-‏بحبك يا ماما اوي
-‏راحت معاه واستلم الجايزه واتصوروا سوي خرجوا يتغدوا برا سوي وقضوا وقت لطيف بينهم
-‏عارف اي يا عبدالرحمن اكتر حاجه مبسوطه ييها اي،انك عندك عزيمه واصرار رغم انك وقعت قومت كملت وده ميعملهاش غير البطل وانت بطلي الوحيد
-‏شكرا، هو صاحبي سليم مش هشوفه تاني
-‏فرح بصت لمامتها :لما يرجع من السفر هنشوفه عشان هو مش موجود دلوقتي ،يلا كمل اكلك عشان نلعب سوى
-‏ماشي ،بس هو وحشني اوي
-‏فرح بعصبية : عبدالرحمن خلصنا كُل ومتجبش السيره دي خالص فاهم
-‏عبدالرحمن بياكل وبيعيط وعياطه بيزيد اكتر وقام وقعد بعيد
-‏عبدالرحمن خد هنا
-‏ليه كدا يا فرح انتي عمرك ما اتعصبتي عليه كدا
-‏اعمل اي يا ماما اعمل اي اكتر من الي عملته انا روحتله لحد عنده وهو بردوا عمره ما هيتغير ،بجد تعبت ومش في ايدي حاجه
-‏اهدي يبنتي اهدي شويه ،خلاص مفيش حاجه
-‏مسحت دموعها ،تفتكري هكون مبسوطه وهو كل شويه يسأل علبه وانا مش ف ايدي حاجه ربنا يعلم بحاول اعوضه عن اي حاجه
-‏فرح انتي قويه ودي لحظة ضغف وابنك ميفهمش كل ده ف براحه يحببتي ،ربنا عمره ما بينسي عبده هيجبر بخاطرك يبنتي والله وهيغوضك خير وهتشوفي ،قومي بقي راضيه
-‏حاضر ،راحت ناحيته وقعدت جمبه ،علي فكره بقي انا الي زعلانه ،احنا اتفقنا الي يزعل من التاني ميمشيش ونتكلم وانت كدا خالفت الوعد
-‏انتي زعلتيني جامد
-‏امسح دموعك عشان نتكلم
-‏مسح دموعه بأيده الصغيره ،فرح مقدرتش تقاوم خدته في حضنها ،انا اسفه مكنش ينفع ازعلك حقك عليا
-‏خلاص مش زعلانه
-‏بس انا زعلانه انت بقيت تحب سليم اكتر مني وانا بحبك
-‏لا بحبكوا انتو الاتنين
-‏فرح عملت نفسها زعلانه
-‏حضنها :خلاص بحبك انتي اكتر شويه
-‏اي ده شويه بس طب تعالي بقي ،قعدت تلعب معاه وقاموا جريوا سوي ويلعبوا كره لحد ما عبدالرحمن قالها محتاج ينام
-‏روحوا البيت وخد العلاج ودخل ينام واتفق مع فرح انهم ينزلوا يجيبوا لبس تخرج الحضانه بكرا
********
جهزوا لبس التخرج وعبدالرحمن وصل الحضانه وفرح والدتها هيروحوا وراه
-يلا يا ماما هنتاخر
-‏لا مش قادره اروح يا فرح روحي انتي
-‏مالك يا ماما ،انتي تعبانه اوي كدا ليه
-‏مرهقه شويه عشان نزلت يومين ورا بعض
-‏لا يا ماما تعالي نروح لدكتور
-‏لا يبنتي روحي ألحقي ابنك ولما تيجي نروح
-‏مش هسيبك كدا
-‏روحي بس ولما ترجعي وعد هنروح
-‏طب خلي بالك علي نفسك وانا هاجي علي طول
-‏حاضر
مع السلامه ،حضنتها وباست ايديها وخرجت
******
الحفله بداءت وبدؤا ينادوا علي الاسماء ،نادوا علي اسم عبدالرحمن وحصوله علي مركز تالت ،فرح انهارت من العياك وقعدت تصوروا وفرحانه بيه جدا وهو لابس لبس التخرج وماسك الشهاده ومبسوط وبيشاورلها ،راحتله علي الاستيدج وطلعت واستلمت الشهاده ،شالته واتصوروا سوي وكانوا فرحانين جدا ،عبدالرحمن اندمج مع صحابه وفرح سلمت علي صاحبتها وتبادلوا الحديث
-هي تيتا فين
-‏في البيت حبيبي مستنياك ،يلا عشان نروحلها
-يلا ،مع السلامه حببتي اشوفك علي خير ،هستناكي تيجي يوم
-‏حاضر من عيوني ،مع السلامه
-‏خدت عبدالرحمن وكانوا مبسوطين وصلوا البيت فتحوا الباب و……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نقاء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!