Uncategorized

رواية عشق الروح الحلقة الرابعة 4 بقلم بنت الصعيد

 رواية عشق الروح الحلقة الرابعة 4 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الرابعة 4 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الرابعة 4 بقلم بنت الصعيد

أسر …كملي ازاي انتصرتي علي أسر 

روح …هاقولك 

_______________________________________

فلاااااااااااش باااااااك 

اليوم الثالث لروح في شركة أسر  

دخلت روح بكل ثقة لمكتب أسر قبل أن يسأل عنها 

بدأت تقترب منه وقالت بخبث …أنا جاية اهو قبل ما تطلبني يلا بقي بوسة كل يوم واقتربت منه???? 

أسر …..اووووف ايه دا ابعدي عني ..انتي اكلتي ايه ع الصبح يا مقرفة ..????

ابتسمت روح ..  ..ايه يا فندم دا توم وبصل عشان كورونا مش عاجبك 

أسر …..لا مش عاجبني اخرجي برا 

روح بضحكة انتصار …..ييسسسس????????

_______________________________________

روح والشبح????????….هههههههههه 

وظلوا يتحدثوا كأنه انسان طبيعي وقبل اذان الفجر بدقائق 

أسر …أنا همشي بس اوعدك انك هتشوفيني كتير من غير خوف اوك 

روح ….طب ممكن لما تيجي ماترعبنيش يعني تيجي من غير السكينة اللي في صدرك دي ينفع؟؟؟؟؟

أسر …اكيد ينفع اوك 

وانفتح الباب وانبعث منه نفس الدخان وخرج أسر الغريبة أنه روح بعد اللي حصل دا  كانت مطمئنة ومش خايفة وقامت صلت الفجر وبعدها نامت نوم عميق 

تاني يوم صحيت قرابة الظهر فطرت ودخلت الغرفة اللي فيها المكتبة …قلبت في الكتب لقتها معظمها كتب في الادب 

مسكت مسرحية ماكبيث للكاتب الانجليزي وليام شيكسبير كانت مترجمة وبدأت تقرأ فيها 

(ملحوظة مسرحية ماكبيث بتتكلم عن قائد جيش نزيه قتل الملك عشان يستولي علي العرش فضميره أنبه لدرجة أنه بقي بيتخيل الملك في كل مكان)

بدأت تقرأ وبدأت دموعها تنزل بغزارة لدرجة أنها لم تستطع أن تكمل في القرأة  .بعدها قامت بالروتين اليومي العادي كالطعام الصلاة والشاور. … 

في الليل وبعد الانتهاء من صلاة العشاء إذا به يقف خلفها 

روح شهقت عندما وجدته …..خضتني انت هنا من أمتي 

أسر …أنا معاكي علي طول ..بس مش غريبة تكوني بتصلي وانتي مش محجبة 

روح ….أنا كنت ناوية اتحجب يوم فرحي وكنت هعملها مفاجأة لشريف قالتها بحزن

أسر….روح مالك وبعدين ايه حكاية شريف دا

روح …شريف دا يا سيدي كان خطيبي ومكتوب كتابنا 

أسر…كنتي بتحبيه 

روح …لا بس كنت مقتنعة بيه هو كان جار خالتي ويارا بنت خالتي هي اللي عرفتني عليه  وبعد كده نقل في شقة اللي فوق شقتنا بس هو كان بيحبني 

أسر …أه طب واتجوزتوا 

روح …لا هو طلقني فجأة وتقريبا دا كان بسبك انت يمكن هددته او مش عارفة عملت ايه معاه اجبرته يطلقني عشان       

اتجوزك انت….

ظلوا يتحدثوا عن أشياء كثيرة 

سرحت روح بتفكيرها …..في نفسها (يااااااه معقولة أنا دلوقتي شايفة أسر قدامي وبحكي معاه واضحك في وشه دانا ماكنتش بطيقه لما كان عايش دلوقتي بقيت برتاح في وجود روحه ..

مع حلول الفجر اختفي أسر كالعادة

______________________________________

في الصباح وكان يوم الجمعة 

في غرفة روح 

روح روح قومي بقي بطلي كسل الضهر هيأدن 

تفتح روح عينيها ببطء …فريدة سيبيني شوية خليني انام 

ثم تدرك ….قامت بسرعة واحتضنت فريدة …..فريبيييييدة اخيرا جيتي أنا التلات ايام دول عدوا كأنهم تلات سنين 

فريدة ….ماتعرفيش قد ايه أنا كنت قلقانة عليكي وانا سيباكي هنا في مكان مافهوش سريخ ابن يومين انتي كويسة 

سرحت روح ولكنها لم تحكي ما حدث معها لصديقتها عمدا لا تعرف هل خافت أنها إذا حكت لا تراه ثانية وتشعر بذنب اكبر أم أنه يؤنث وحدتها أو ربما خافت أن يعود لتخويفها ثانية هي لاتعرف حتي السبب الحقيقي وراء إخفائها الأمر عن صديقتها..

فريدة ….أنا عاملالك مفاجأة 

روح …خير ..

فريدة … …أنا جبت دادا فاطمة علشان تقعد معاكي وتونسك وتعمل شغل البيت 

روح حضنت فريدة ….بجد لو ليا اخت ما كانتش هتعمل معايا كده 

فريدة ….احنا فعلا اخوات يلا بقي زمان دادا فاطمة حضرت الفطار

روح …يلا

علي الفطار 

فريدة ….عندي ليكي خبر مش كويس 

روح …قولي في ايه 

فريدة ……هادي النجار بابا أسر أتأكد انك انتي اللي قتلتي أسر ورغم كده قيد القضية ضد مجهول 

روح ……يعني ايه …..

فريدة. ……يعني عايز ينتقم لأبنه الوحيد بطريقته اللي انتي متعرفهوش أنه أسر دا كان الابن المدلل لباباه لأنه ابنه الوحيد بعد مافقد مراته وابنه الكبير في يوم واحد 

روح …ازاي فقدهم 

فريدة …….بابا حكالي أنه شريك هادي النجار كان عايزه  يشتغل في المخدرات معاه تحت اسم الشركة فهادي رفض ومش بس كده دا كمان بلغ البوليس علي شريكه قام شريكه انتقم منه فقتل ابنه الكبير جاسر مراته ومن ساعتها وهو أسر كل حياته حتي مش رضي يتجوز عشانه علشان كده هيتجنن عليه ومش عارفة لو وصلك ممكن يعمل ايه .عشان كده اوعي تخرجي برا الشاليه مهما  حصل 

روح …..اللي عايزه ربنا هيكون أنا بجد احساسي بالذنب بيقتلني كل يوم

إنما قوليلي ماما عاملة ايه …

فريدة ….مامتك كويسة جدا 

انتي حكيتلها حاجة 

فريدة ….اكيد قولتلها بس قولتلها انك هربتي وانا مش عارفة مكانك خفت تقول للزفت شوقي دا لو عرفت ..

قضوا اليوم كله سويا وبعد ذلك غادرت  فريدة المكان 

اتي الليل تناولت روح ودادا فاطمة العشاء وبعد ذلك ذهبت كل واحدة علي غرفتها 

في غرفة روح ظلت تنظر يمينا ويسارا وتتلفت حولها كأنها تنتظر أسر ولكن دون جدوى فهو لم يأتي في ذلك اليوم ظلت مستيقظة حتي اذان الفجر …ولكنه لم يأتي……..

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة فاطمة أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!