Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة وائل

حياه :انا هتجنن هتجنن
سليمان :اهدي يا حياه في أي يابنتي
حياه :معرفش يعمل حاجه البرشام اللي جبته من امريكا راح
سليمان :خلاص يا حبيبتي جربي غيرها
حياه :لا لا، خلاص باظت الحكايه دي انا عارفه هعمل اي مش البيه هيتجَز السكرتيره
انا هحصره عليها وهسومه بيها وساعتها هقدر اخد منه كل حاجه
سليمان :لو دي حاجه خطر عليكي يبقا بلاش يا حياه
حياه :يا قاتل يا مقتول يا بابا
       بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في قصر العرباوي
رعد :مين اللي بعتك يلا
المجهول :ونبي يا بيه كفايا ضرب انا استويت
نادر :طب اشتري نفسك وقول انت تبع مين
المجهول :هقول هقول والله اللي بعتني حسن بااشا قالي اقتل تهاني وكان طالب مني اجي اقتل البيه الكبير
حسام :ايوا مين بقا حسن ده وتبع مين
المجهول :انا مش عارف ده مين يابيه. والله
رعد وهو يضربه في قدمه :انت هتنطق والا اي ظروفك
المجهول :ااااااااااه والله يابيه ما اعرفوا
تهاني :هو معاه حق محدش فينا كان يعرف مين البيع الكبير ده كل تعاملنا مع اللي اسمه حسن ده
نادر :اه طب وحسن ده بقا قاعد فين
رعد :انتي اي اللي خلاكي تقولي انه سليمان المحلاوي
تهاني :عشان سمعته وهو بيقول في التليفون كلنا تحت امرك يا سليمان بيه وبعدين انا قولت للبيه سليمان بس هو اللي قال سليمان المحلاوي 
نادر :اه يبقا جدو ربط اسم سليمان بالعداوه اللي بينه وبين سليمان المحلاوي
رعد
المجهول :انا عارف حسن ده قاعد فين
تهاني :اه وانا كمان
رعد :خلاص يبقا نروحله بس بعد الخطوبه عشان مش عاوز شوشره
       بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
 في فندق برفكت في اسكندريه
معاذ :خلصتي ؟
ساره :اه لبست خلاص
معاذ : بس اي ده محبيه الفساتين دي فين اللي يشوفك في المديريه ما يشوفكيش دلوقتي
ساره :الله مش في مهمه ولازم البس زيهم
معاذ :لا بس شكلك جميل اوي
ساره بخجل :ها، ميرسي يلا عشان مانتاخرش
معاذ:يلا
…………… في الحفله
سليم :اهلا وسهلا نورتنا، اهلا وَسهلا، نورتي يا عصمت هانم اتفضلي، محسن باشا منور الدنيا والله
محسن :لا والله لو انا منور يا بكاش انت كنت قولتلي انك جيت اسكندريه امبارح مش اعرف  بالصدفه
سليم :هههههه لا والله يا باشا السفر جه فجاءه اتفضل بس اتفضل جويريه هانم كمان ساعه وهتوصل
محسن :بجد والله هي جات امتا اسكندريه 
سليم :وصلت الصبح وهي فوق في السويت ساعه وهتكون موجوده اتفضل اتفضل 
معاذ :اي ده كل دي ناس مش معقول كل دول ليهم في الصنف 
ساره :اكيد لا يعني لا ده كل الأعمار شباب وعواجيز وكل الجنسيات دول عصابه كبيره بقا 
معاذ:اومال كل التخطيط ده ليه ماهو عشان عصابه كبيره 
سليم :انا قولت انتوا مش هتنزلوا 
معاذ :لا ازاي ده انا نازل مخصوص عشان اشوف البوس 
سليم :اه البوس شويه ونازل 
ساره :بقولك يا سليم هو كل اللي هنا معزومين عادي يعني والا اي 
سليم :اه فهمتك لا ياستي دي حفله عاديه بس طبعا فيها الناس اللي تبعنا عاملها يعني على شرف وصول البوس لكن هي للتوزيع
معاذ :اه فهمت 
ساره :اي ده هما طافوا النور ليه 
سليم :شكل البوس وصل
معاذ :اي ده
ساره باءندهاش :مش معقول
       بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في منزل حور
معتز :بصي بقا انا اليومين دول مش هاجي انا بس هبعتلك بنات بتوع تجهيز العروسه على مدار ال٣ ايام دول يعملولك ماساكات وكده يعني عشان ماتكونيش مرهقه يومها هبقا اكلمك في التليفون لو ينفع
نظرت له حور وقالت :تمم
معتز :يلا تصبحي على خير
حور :وانت من اهله
ام حور :اي يابنتي مالك يعني شكلك راضيه عنه
حور باءباتسامه :عادي ياماما هو بصراحه مش مخليني محتاجه حاجه، انا هدخل انام
ام حور :ربنا يهديلك الحال يابنتي
………… في غرفه حور
تنطر حور الي شكلها في المراءه وتبتسم وتداعب شعيرتها، ثم نظرت وقالت :اي ياحَور مالك مبسوطه كده ليه انتي خلاص نسيتي اللي هو عملوا فيكي، ايوا بس هو عارف غلطه وشكله بيحبني، بطلي هبل هو كام شهر وهتطلقوا اتخمدي بقا
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في منزل شروق
ترن ترن
شروق :اي ده ده رعد هو هيعمل فيها بقا خطيبي
ترن ترن
اما ارد اشوفه عاوز اي….. الو
رعد :الو يا شروق عامله  اي
شروق :الحمدلله بخير والله
رعد :بصي بقا عاوز ابقا اخدك وانزل اشتريلك شويه هدوم وحاجات ليكي انتي هبتقي عروسه بعد شهر هتبقى عروستي
شروق بنرفزه:ليه يعني هو انا محتاجه لبس يعني شحاته انا
رعد :ليه بتقولي كده انتي عروستي ومش شرط اني اجبلك هدوم تبقى شحاته انتي ست البنات بس انتي عروسه لازم اجبلك حاجه العروسه وأجهزك، وكنت عاوز أسألك تحبي نقعد في القصر والا اجبلك فيلا برا
شروق بحرج :انا اسفه مقصدتش بس كل الحكايه اني متعصبه شويه
رعد :طب تعالي احكيلي يومك يلا وانا هسمعك
شروق :وانت تسمعني ليه اصلا
رعد :يا ماما مالك فيكي اي بس انتي تعبانه والله انا جنبك اجي اوديكي للدكتور
شروق بحزن:معلش والله مش عارفه متعصبه ليه
رعد :قولتلك انا هسمعك يا حبيبتي
وظلوا طوال الليل يتناولون الحديث
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في الحفله
معاذ :دي جويريه
ساره :انا استغربت انها ست لكن انت تعرفها منين
معاذ :دي اكبر سياده أعمال في الأردن ده انا كنت بحب اقري أخبارها بقا معقوله تطلع هي البوس
ساره :يا ما تحت الساهي الدواهي
سليم :دي البوس دي امي
معاذ :لا والله هي دي مامتك
سليم :ايوا
جويريه :اي يا سليم وحشتني يا حبيبي
سليم :الحمدلله يا ماما اعرفك انسه فيروز فاروق الاسواني  واخوها احمد فاروق الاسواني، شغلهم عالمي
جويريه :لا بجد اهلا َوسهلا
معاذ :اهلا بحضرتك بس الغريب اني كنت بسمع عنك ويعرفك اخبارك كنت متخيل ان كل ثروتك من الشغل
جويريه :ما هي من الشغل اومال هي منين
معاذ:على حسب فهمي من سليم امك البوس الريسه يعني
جويريه :ما اهو ده شغل تعالي انا هفهمك
معاذ :اتفضلي
سليم :تعالي نشرب حاجه ونرجعلهم تاني
ساره بتوتر :ما نروح نقعد معاهم احسن
سليم:ماتخافيش مني يا فيروز مش هاذيكي يلا
ساره بخوف :ماشي
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
       في قصر العرباوي
عصام :لا بس انتوا هتكتبوا الكتاب يعني في نفس اليوم
فاطمه :مش عارفه بصراحه بس جدو قال كده
عصام :اه اصل بابا مش بيحب حوار الخطوبه ده
ترن ترن
عصام :ثواني هرد على التليفون
، الو جوليانا هواريو لقد وحشتني كثيرا ماذا حال وحال ماركل ماذا سوف تتزوجون متى يا إلهي انه يوم الفرح لقد فرحت كثيرا
جوليانا :وعندي لك خبر سوف يجعلك سعيدا كثيرا
عصام :ما هو يا جوليتي؟
جوليانا :لقد علمنا مكان زوجتك واولادك
عصام بزهول :ماذا؟
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!