روايات

رواية نظرة أمل الفصل الحادي عشر 11 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الفصل الحادي عشر 11 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الجزء الحادي عشر

رواية نظرة أمل البارت الحادي عشر

رواية نظرة أمل الحلقة الحادية عشر

الحلقه (الاخيره)
وكانت ندي قاعده في اوضتها وبتكلم نفسها اوعي ي علي تكون بتكدب عليا انا مش حمل وجع تاني انا بثق فيك اوعي تخذلني انت هتبقي نهتني ي علي وفي الوقت دا جات رساله لندي وكانت صدمه ليها
ندي : يالهوي اي دا معقول
وبدأت دموعها تنزل غصب عنها وبدأ صوت عياطها يتزايد لحد ما دخلت منال عليها الاوضه وكانت قلقانه عليها
منال. : بخضه في أي مالك
ندي. : بانهيار بتدي منال الموبايل بصي
منال: يالهووي ممكن تكون متفبركه علي مستحيل يعمل كده
ندي. : مش عارفه
واخدت ندي الموبايل من منال وبعتت لعلي صورته وهو في حضن شذي بس للاسف هو ماشفش الصوره لانه كان قاعد مع ياسين
علي. : بص ي ياسين انا عمي مات بسبب اللي حصل ياريت تطلع راجل وتتجاوز سلمي عشان ابنك ولا بنتك اللي في بطنها
ياسين. : بص انت يا علي اقولك الكلام اللي قولته لعمك الشركه قصاد سمعتها واني اتجوزها غير كده ماعنديش
علي. : بعصبيه انت هتتجوزها غصب عنك
ياسين. : انا مش بعمل حاجه غصب عني انا اللي عندي قولته وانا همش واخركم معايا بكره لو ما كلمتونيش ماتلومش غير نفسكم
ومشي ياسين وساب علي اللي كان عايز يقوم يقت له وراح علي واتكلم مع بنات عمه ووافقوا أنهم يتنازلوا عن الشركه لياسين مقابل سمعت اختهم وروح علي مرهق من التفكير ومسك موبايلي وفتح الواتساب واتصدم اول ما شاف الصوره وكان هيتجن وللاسف كان الوقت اتاخر أنه ينزل يروح لندي ويفهمها اللي حصل وطلع رقم شذي ورن عليها
علي. : بعصبيه انتي ازاي تبعتي لندي صوره زي دي
شذي. : عشان تفهم انك ملكي انا وبس
علي. : انا مش فاكر اي اللي حصل بينا
شذي. : دي مشكلتك مش مشكلتي ويلا بقي عشان عايزه انام
وقفلت شذي المكالمه مع علي وكانت مبسوطه أن الخطه نجحت وكلمت سلمي وحكت لها ه كل حاجه وجر الليل وكان علي قاعد مستني النهار يطلع عشان يروح لندي ويفهمها اي اللي حصل معاه
ومع شروق شمس يوم جديد قام علي وراح لندي والأسف كانت مبلغه مامتها انها مش عايزه تقابله نهائي
علي. : ازاي يعني مش عايزه تشوفني انا والله مظلوم خليها تسمعني بس
منال. : سبها تهدأ ي علي
علي. : بترجي عشان خاطر ي طنط خلينا ادخل لها لازم نتكلم
منال. : هي نفسيتها وحشه ومش هينفع اضغط عليها سيبها دلوقت
علي. : طيب
ومشي علي وكان مدايق جدا وبيحاول يفتكر اي اللي حصل
مازن. : ماترني ع خالتو كده اطمني عليها وتعالي نروح لهم
بسمه. : كلمتها وكويسه
مازن. : وندي عامله اي
بسمه. : حالتها النفسيه وحشه بتقول خطيبها خانها
مازن. : يالهووي لا حول ولا قوه الا بالله والله ماتستاهل دي لسه فائقه من خطوبتها الاولي تنصدم في التاني انا قولت لكم أنها من نصيبي انا وماحدش هيحبها ولا هيحافظ عليها غيري اي رائك ناخدهم ونسافروا نقعدوا في الشاليه بتاعنا اللي في الساحل كام يوم
بسمه. : ماشي ي مازن بس اوعدني لو ندي رفضت تبعد عنها
مازن. : يلا روحي كلمي خالتو
وقام مازن وكان مبسوط جدا وكلمت بسمه منال وقالت لها ومنال قالت لندي وندي وافقت من غير اي تفكير وفعلا بدأت منال تحضر شنطه السفر بتاعها وبتاعت ندي وجاه مازن أحدهم وسافروا وكانت ندي ماكده ع نرمين أنها ماتقوليش لعلي عن ماكانها مهما حصل
مازن. : مالك
ندي. : ماليش
مازن. : ماتزعليش هو مايستاهلش
ندي. : اقفل ع الموضوع دا بقولك هو انت مسافر دبي تاني
مازن. : بتسالي لي
ندي. : بفكر اسافر معاك
مازن. : بفرحه بجد طبعا موافق دا احلي قرار بس خالتو هتوافق
ندي. : مش عارفه انا لسه ماتكلمتش معاها انا قولت أسألك انت الاول
مازن. : انا موافق طبعا
وفي الوقت دا جات منال وبسمه
مازن. : خالتو ندي عايزه تسافر معايا دبي اي راايك
منال. : بصت لندي الكلام دا بجد
ندي. : ايوه بجد
منال. : بس انا مش موافقه انك تسافري لوحدك مين هياخد باله منك وكمان احنا مالناش حد هناك
مازن. : انا معاها
منال. : لا انا مش موافقه
مازن. : خلاص انا عايز اتجوز ندي
منال. : بصدمه اي لا ندي لسه خارجه من تجربتين اصعب من بعض وهي راضيه بقدارها ومش هتتجوز بنتي مش حمل وجع قلب تاني
ندي. : انا موافقه ي ماما اني اتجوز مازن واسافر معاه وابدا حياه جديده معاه هناك
منال. : وهتسبيني
ندي. : لا ماانتي هتيجي معايا
منال. : انتي عارفه اني مش بحب السفر
ندي. : حبيه عشاني انا عايزه امشي من هنا
وللاسف بعد محايلات كتير من ندي ومازن وافقت منال وفي الوقت دا كان علي بيكلم نرمين وبيتحايل عليها انها تقوله مكان ندي بس هي رافضت
نرمين. : انت ازاي اصلا تعمل فيها كده
علي. : والله ماعملت حاجه انا مظلوم انا والله ماكدا انا بحب ندي ومافيش في قلبي غيرها
نرمين. : والصوره
علي. : والله مااعرف حاجه عنها انا هحكي للك اللي حصل
انا اول ما قفلت مع ندي وكنت تحت البيت وطالع شذي رنت عليا وكانت بتصرخ وبتقولي الحفني ي علي في ناس بتتهجم عليا وسمعت صوت خبط وهي قاعده لوحدها فروحت لها وفعلا كان في رجاله وحصل شجار بينا ومشوا وهي طلبت مني اني إبات معاها كنت متردد وقتها وكنت هكلم ندي واقولها وبعد كده جابت عصير وشربته ومش فاكر اي حاجه من وقتها ولما قمت الصبح لاقيت نفسي في سريرها وهي ماكنتش موجوده والله هو دا اللي حصل
نرمين. : طيب ما حكتش لندي لي
علي. : خوفت وماكنتش عارف اقول لها أي وانا مش فاكر اي حاجه حصلت عشان خاطري قولي لي مكانها لازم نتكلم
نرمين. : مش هقدر صدقني انا هتكلم معاها
علي. : طيب
وقفلت نرمين مع علي وكلمت ندي واتفجات أن ندي قررت تتجوز مازن وحاولت نرمين تحكي لندي الكلام اللي علي قالوا بس للاسف ندي رفضت تسمع اي كلمه
ساعات كتير في أوقات انفعالنا ووجعنا ناخد قرار مش عارفين هو صح ولا غلط بس بنبقي محتاجين نهرب من الوجع اللي جوانا باي طريقه
ومر اكتر من ١٠ ايام وكانت ندي بتخلص ورق سفرها هي ومامتهاواتنازلت سلمي واخواتها عن الشركه لياسين واتجوزها وكان علي مدمر وبيحاول يوصل لندي بس للاسف هي رافضه تقابله وكان قاعد في البيت رافض أنه يخرج ولا يشوف حد
ممكن الوجع اللي جواك يخلق منك شخص ضعيف رافض أنه يبقي ع قيد الحياه
ياسين. : فين الفطار
سلمي. : بتعب انا تعبانه مش قادره اعمل حاجه
ياسين. : قرب منها ومسكها من شعرها انا قولت انا ماليش دعوه يتعبك دا انا طلباتي كلها تتعمل من غير اي كلام
سلمي. : حرام عليك انت بتعمل فيا كده لي
ياسين. : انا متجوزك خدامه ليا مش اكتر انسي الدلع اللي شوفته في بيت ابوكى اجي الاقي الشقه نضيفه والغداء جاهز
ونزل ياسين وسابها وركب عربيته وكان مسافر وكان ماشي ع سرعه عاليه وطلعت قدامه عربيه نقل حاول يتفادها بس للاسف ماكنش معاه فرامل
نرمين. : انتي متاكده من اللي انتي بتعملي
ندي. : ايوه
نرمين. : علي مظلوم وبيحبك وانتي بتحبيه بلاش تظلمي نفسك وتظلميه
ندي. : انا هبدا حياه جديده مع مازن
نرمين. : انتي بتهربي ي ندي من الوجع اللي جواكي ولما هتفوقي هتندمي انا خايفه عليكي
ندي. : ماتخافيش انا واثقه من قراري
نرمين. : براحتك بقي
وفي الوقت دا جاه تليفون لاسلمي بان ياسين عمل حادثه ولبست ونزلت زي المجنونه وراحت لي المستشفي وكان الصدمه أنه فقد بصره بسبب الحادثه
ياسين. : بحزن انا مابقتش بشوف ي سلمي
سلمي. : بدموعه إن شاء الله هتعمل عمليه ونظرك هيرجع تاني
ياسين. : انا سمعت الدكتور بيقول أن نسبه نجاح العمليه ضعيف
سلمي. : أن شاء الله هتنجح
ياسين. : ادعي لي ي سلمي وماتسبنيش وانا اسف ع اللي عملته معاكي سامحيني
سلمي. : ماتفكرش في حاجه دلوقت انا بحبك وهفضل معاك ومسامحاك
من أخطر العلاقات انك تفضل تحب شخص رغم كل الاذي اللي سببه ليك وتفضل معاه وللاسف العلاقه دي بتسنفزف كل طاقتك وانت بتبقي عارف وراضي بدأ
شذي. : مبروك عليك ندي
مازن. : بيضحك الله يبارك فيكي بس انتي طلعتي شطان مداري في بني ادم
شذي. : بتضحك دا ع أساس انك ملاك ومش شريك في اللي حصل
مازن. : بس بس الحيطان ليها ودان وانتي ختى اللي طلبتي
شذي. : وانت كمان خدت اللي انت عايزه ودلعت تنكر
مازن : لا مانكرش اني انبسط وانا في حضنك
شذي. : بس هو دا المطلوب انا لسه ورايا موال طويل عشان علي يتجوزني
مازن. : يتجوزك ولا مايتجوزكيش ماليش دعوه انتي تمسحي رقمي وتنسيني
شذي. : ماقدرش انساك ي قلبي
مازن. : لا ي اختي انسيني
شذي. : طيب مافيش ليله وداع
مازن. : في طبعا بس بعدها تنسيني
شذي. : اتفقنا
ومر اسبوع والوضع كما هو عليه وجاه يوم فرح مازن وندي ولبست ندي فستان ابيض وكانت جميله جدا
سلمي. : عامله اي
ندي. : الحمد لله تمام
سلمي. : بصي انا مش هقولك اني بحبك وجاي دلوقت عشان انصحك بس بجد علي مظلوم ومايستاهلش الوجع دا عارفه رغم أن شذي صحبيتي واكتر من اختي بس مش فارق معايا كل دا اللي فارق معايا انك تعرفي الحقيقه شذي ومازن ابن خالتك اتفقوا ع كل دا ووقعوا علي عشان تسببوا بعض
ندي. : بصدمه اي انتي اكيد علي اللي باعتك عشان تقولي كده
سلمي. : هزت راسها لا علي مايعرفش اني جايه ليكي اصلا انا كنت منزله ابلكيشن عشان اسجل لياسين المكالمات وادي مكالمه شذي وهي بتحكي لي
وشغلت سلمي المكالمه اللي مابنها وبين شذي وسمعت ندي وكانت مصدومه من اللي بتسمعه
ندي. : يالهووي علي فين
سلمي. : علي في البيت رافض يخرج ولا يتكلم مع حد
نرمين. : مش قولت للك أنه مظلوم
ندي. : طيب انا لازم امشي من هنا من غير ما حد ما يعرف
وساعدت نرمين وسلمي ندي ومشوا وراحت لعلي اللي كان مدمر وخبطت ندي ع الباب واول ماسمع صوتها قام بسرعه وفتح الباب واول ما شافها حضنها وهي اتصدمت من شكله ونزلت سلمي ونرمين وسابوهم وهو اتفجا أنها لابسه فستان فرح
علي. : انتي لابسه كده لي
ندي. : انا اسفه
علي. : انتي رفضتي تسمعيني
ندي. : حقك عليا بجد اسفه
علي. : انتي كنتي هتتجوزيومين
ندي. : بصت في الأرض. مازن
علي. : للدرجه دي هونت عليكي وقررتي تنسيني بالسرعه دي
ندي. : انا اسفه
علي. : مبقاش ينفع ي ندي خلصت بجد
فكره ان الشخص اللي بتحبه مايثقش فيك ويظلمك ويقرر ينساك مع غيرك صعبه جدا
ومر شهر والوضع كما هو عليه مع اختلاف أن علي قرر يفضي الشراكه بينه وبين ندي ويسافر أما شذي اكتشفت انها حامل من مازن ورغم محاولات ياسين بأنه يعمل عمليات عشان نظره يرجع ليه تاني فشلت أما مازن فقرر أنه ينهي حياته وانتحر أما ندي رجعت لنقطه الصفر تاني بل أسوأ
ممكن تجربه تخلق منك شخص جديد ناجح في حياته أو تخلق منك شخص ضعيف رافض البقاء ع قيد الحياه

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نظرة أمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!