روايات

رواية بعد الفراق الفصل السابع 7 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الفصل السابع 7 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الجزء السابع

رواية بعد الفراق البارت السابع

بعد الفراق
بعد الفراق

رواية بعد الفراق الحلقة السابعة

ماجد. قال مش هطلقك انا بحبك ومستحيل اسيبك وخرج
ديما. ماااشي انا بقا هوريك
جدها. اهدي يابنتي
ديما. من بكرا هرفع عليه قضيه طلاق او خلع وف الحالتين هكسبها بسبب كدبه عليا
جدها. طبطب عليها وقالها هعملك اللي عوزاه بس اهدي انا خايف عليكي وحياتي عندك تهدي
ديما. باست ايد جدها وبتحاول تكون هاديه هي عرفه حالة جدها متستحملش تعب علشان قلبه تعبان قالت خلاص ياروحي انا كويسه طول ما انت جنبي واهي تجربه وفشلت مش هموت يعني هتعدي زي ماكلو ييعدي ولكن قلبها يحترق
جدها. حاسس بيها وبعدين قالها هو صحيح غلط بس بيحبك ودا واضح من تمسكه بيكي واصراره عليكي رغم كلامك معاه واهانتك ليه وبصلها وقالها عارف انه زعلك بس بردو بيحبك للاسف وانتي كمان واتنهد وقال اهدي دلوقتي وبعدين نتكلم
ديما. جدو انا خلاص معنديش غير اللي قولته
جدها. طيب يلا قومي نامي والصبح يحلها ربنا
ديما. تصبح علي خير حبيبي ودخلت وجدها كمان
في بيت ماجد
امه. قاعده علي نار واول ما دخل عليها قالت طبعا مرضيتش ترجع وخصوصا وهي شيفاك هتموت عليها كدا متتدلعش عليك ليه للاسف انته اللي هتخليها تركبك وتتنطط عليك
ماجد. محدش له دعوه بينا
امه يعني ايه
ماجد. يعني حياتي انا ومراتي ومحدش يدخل فيها
امه. دا جزائي اني خايفه عليك ومش عاوزه حتة بت زي دي

 

 

 

ماجد. قاطعها وقال دي مراتي مش بت وكمان بحبها وهكمل معها ولو مش عجبك انا هسيب البيت واروح شقتنا اللي كنت مجهزها لينا بقلم نور عصام
ابوه. اهدي يابني مش كدا روح نام وبعدين نتكلم وياريت تسيب مراتك تهدي شويه سيبها تاخد قرارها واوعي تظلمها ولا تيجي عليها كفايه عليها اللي شافته ف دنيتها متكملش عليها يا بني امها وابوها ماتو قدام عينها ف الحادثه وهي ف النهايه بنت متكسرهاش يابني ولو اختارت الطلاق طلقها وخليها تعيش حياتها متبقاش انته والزمن عليها
ماجد. تصبحو علي خير ومشي طلع اوضته
امه. قالت لجوزها دا اللي ربنا قدرك عليه
ابو ماجد. لو بنتك هترضي يتعمل فيها كدا
امه. بصتله وسكتت قالها تصبحي علي خير
وتاني يوم الصبح
ديما. صحيت وادت فرضتها ودخلت المطبخ تجهز فطار علشان جدها وبتحاول تكون كويسه علشانه وبعد ما خلصت راحت خبطت عليه وقالت جدو ياجدو جدو ياجدو يا حبيب ديما يلا بقا احلي فطار ف الدنيا كلها للغالي حبيبي
جدها. لسه نايم
ديما. جدو وراحت عليه تصحيه بس للاسف امر الله نفذ والسر الالهي طلع ديما جدو جدو قلبها ارتعب وبتنادي عليه بردو جدو يلا قوم بقا وتهز فيه جدو جدوو خافت اكتر ومن صدمتها مش عرفه تتحرك وبعد لحظات فاقت وقالت جدو حبيبي قوم رد عليا انا ديما حبيتك وصرخت صرخه قويه وبعدها جريت فتحت الباب وراحت خبطت علي ابو حنان جارهم
خالد. فتح الباب وقالها ديما مالك يابنتي فيه ايه وبترني الجرس كدا ليه اهدي وبعدين ايه اللي جابك هنا دلوقتي
ديما. عمو خالد جدو تعبان قوي ومش بيرد عليا
خالد ايييه وجري معها وحنان وامها واخوها راحو وراها
ديما. مش بيرد خالص وهي هتتجنن وببتعيط
خالد. اهدي يابنتي وشافه وعرف انو مات زعل وبعدين قال عمر هات دكتور لجدك
ديما. هو كويس صح
خالد. ان شاء الله ياحبيبتي هو بردو عاوز يطمنها ويطنمن اكتر
حنان. اخدتها ف حضنها وقالت اهدي ياديما جدو كويس
ديما. بدموع قالت جدو تعبان قوي
ام حنان. اهدي يابنتي وكان عمر جاب دكتور كشف عليه وقال البقاء لله وبص ل ديما بزعل علي حالها
ديما. صرخت بكل قوتها
عند ماجد حس بيها بس مش قادر يتصل عليها وقال ف نفسه يسمع كلام ابوه ويسيبها تهدي شويه
خالد. اهدي يابنتي ووحدي الله مش كدا
ديما. لا لا جدو لا انا مليش غيرو وراحت علي جدها وحضنته وقالت بقا كدا ياجدو ليه تسيبني وانا محتجالك كدا تعمل فيا دا انته الوحيد اللي باقيلي ف الدنيا دي وعيطت

 

 

 

خالد. قومها من علي جدها وقال لابنه يجهز كل شئ وقال ل ام حنان تاخد ديما برا وفعلا حصل وبعد اتمام المطلوب ف المواقف دي تم الزفن والعزا
حنان. وهي قاعده مع ديما قالت ديما هو استاذ ماجد مجاش ليه انا مشوفتوش خالص
ديما. بتعب ووجع وحسرة قلب قالت مسافر
حنان. اها انا بردو استغربت
عمة ديما. قالت حبيبتي انا همشي احسن عمك محمود تعب قوي وقالو انو كان هيغمي عليه والضغط بتاعه نزل
ديما. روحي ياعمتو
عمتها. خلي بالك علي نفسك وانا بكرا باذن الله هاجي
علي. دخل وقال ديما خلي بالك علي نفسك والله لو كان ينفع ابات معاكي كنت عملتها بس للاسف بابا تعب وكمان ماما هتمشي
ديما. اتفضل يا علي انا كويسه
علي. بعد ماخرج هو وامه قالها هو جوزها فين مشوفتوش
امه. قالت انو مسافر ف شغل
علي. طيب ليه يا ماما مقعدتي معها الليله ديما شكلها تعبان قوي
امه. وابوك كمان تعبان اعمل ايه يعني واهو حنان وامها معها ومش هيسبوها انا متأكده
علي. بس انتي غير اي حد يا ماما
امه. علي انا اللي فيا مكفيني اسكت بقا
علي سكت وكملو طريقهم
وبعد مرور ثلاث ايام
ديما. عمو خالد
خالد. نعم يا حبيبتي
ديما. كنت عاوزه ابيع الشقه
حنان وامها. مع بعض ليه يا بنتي خليها محدش عارف الظروف فيها ايه
خالد. حبيبتي خليها الدنيا مش كلها حلوه انا زي ابوكي وانتي عرفه غلاوتك عندي وقالها خليها علشان لو حصل حاجه بينك وبين جوزك لا قدر الله تيجي ترتاحي فيها شويه وبعدين ترجعي ببتك دي الحياه يابنتي واهو عمتك مينفعش تروحي عندها علشان ابنها وكمان هي طول عمرها بعيده عنكم
ديما. انا فاهمه كل دا يا عمو بس الله يخليك اسمع كلامي انا كدا هموت بقلم نور عصام نفسيتي بقت زفت بابا وماما راحو ف لحظه وكمان جدو سابني وراح هو كمان والشقه كلها زكريات انا مش هتحملها لوحدي فيها انا كدا بجد هموت بالبطيئ
خالد. طيب اهدي ياحبيبتي ونتكلم بعدين

 

 

 

ديما. علشان خاطري يا عمو ريح قلبي وشوف حد يشتريها وبصتله وقالت وبعدين هو انا يعني مش زي حنان لو زعلت من جوزي مش هلاقي مكان ف بيتك ياعمو
خالد. مكانك جو قلبي مش بس ف بيتي يا ديما وانتي عرفه وخالتك ام عمر كمان بتحبك جدا وحنان اختك وعمر اخوكم انتو الاتنين وطول عمره واقف معكم
ديما. عرفه ودا اللي مخليني بقول اني مش وحيده
خالد. ربنا بحفظك يابنتي ويهدي سرك
ديما. طيب من بكرا شوفلي حد يشتريها
خالد. مادام مصممه انا هشوف حد يجي ويشوفها ويقول سعرها كمان وهاخدها ل عمر
ديما. ومالو ياعمي
وبعد يومين
ديما. كانت بتدور علي شقه تانيه علشان تروح تسكن فيها ومتعرفش ماجد حاجه عنها وفعلا لقت شقه ف مكان حلو واخدت الفلوس من خالد وراحت دفعتهم وكتبت العقد ورجعت تاني الشقه لمت هدومها وكل حاجتها وسلمت علي خالد وعائلته وشكرتهم علي وقفتهم جنبها ومشيت راحت اشترت اوضة نوم وعفش للشقه الجديده لانها باعت كل شئ ف الشقه وبقا معها مبلع كويس اشترت بيه الشقه وباقي معها مبلع
وبعد مرور ثلاث ايام
ماجد. راح بيت ديما وخبط عالباب
خالد. فتح من شقتهم واستغرب ماجد
ماجد. اهلا عمي ليه محدش بيرد ديما فين وجدو
خالد. مش فاهم حاجه
ماجد. ايه يا عمي مالك
خالد. مش عارف يقول ايه
ماجد. قاله برن علي ديما فونها مغلق وجدو كمان وانا هتجنن
خالد. تعالي يابني اتفضل واخده ودخل شقتهم وقاله انته كنت فين ياتري مسافر زي ما ديما قالت ولا حاجه تانيه
ماجد. ايه اللي حصل بس ياعمي
خالد. عرف انو مش عاوز يتكلم اتنهد وقاله جد ديما اتوفي من اكتر من اسبوع وديما باعت الشقه ومشيت رجعت بيتها عندك
ماجد. قام وقف وقال ايييه باعت الشقه ومشيت
خالد. ايوا يابني دا اللي حصل
ماجد. شكرا يا عمي وخرج وهو ف دنيا تانيه خالص
خاالد. لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم وعرف ان ديما كانت زعلانه وبكدا مشيت ومحدش عرف ليها اي طريق ودعالها ربنا يسترها معها
رواية بعد الفراق بقلم نور عصام

 

 

 

ماجد. نزل وبقا عامل زي المجنون ركب عربيته وعمال يرن عليها مفيش فايده راح المول وسئل عنها حنان
حنان. والله من وقت مشيت من الشقه وانا ما شوفتها ولا حتي كلمتها لاني برن عليها علشان اتطمن بس للاسف فونها مغلق
ماجد تمام شكرا يا حنان وفكر يروح الجامعه بتاعتها بس احنا لسه كام يوم واجازه نصف السنه تخلص يعني مش هيعرف بردو يشوفها دلوقتي واتنهد بغضب وقال ياتري روحتي فين
عند ديما ف شقتها
ديما. كانت نايمه صحيت وادت فرضها وراحت فتحت فونها ودخلت علي الفيس وكلمت صحباتها ف الجامعه وقالت انها مش هتروح غير علي الامتحان اخر السنه ولو ف اي حاجه يكلموها وبعدين قفلت وبعدين قعدت تدور علي شغل كويس من خلال الاعلانات واتصلت بكذا شركه
وبعد اسبوع
ماجد. هيتجنن ومش قادر يوصلها ولا عارف حاجه عنها
امه. مقولتلك طلقها واخلص منها اهي هربت وياتري بتعمل ايه
مااجد. بغضب وعصبيه قالها مامااااا
داليا. بتزعق ليه هي ماغلطتش
ماجد. قسما بالله كلمه كمان منك واكون مطلقك وانتي عرفه
داليا. سكتت والغل مالي قلبها
ديما. لقت شغل ف شركة استراد وتصدير اجهزه كهربائيه واشتغلت مديرة حسابات بما انها كلية تجاره
وبعد كام يوم قررت تروح تكشف لانها تعبانه وشاكه انها تكون حامل وفعلا راحت
الدكتوره. اهلا مادام ديما
ديما. اهلا بحضرتك
الدكتوره. خير ان شاء الله
ديما. تعبانه وكل الاعراض اللي عندي بتقول اني حامل وكنت حابه اتأكد من دا
الدكتوره. ببتسامه قالت اتفضلي وبعدين قالتلها انتي متجوزه من زمان ولا ايه
ديما. لا كمان يوم كدا واكمل شهرين
الدكتوره. طيب اتفضلي حضرتك وفعلا عملت لها سونار وطلعت حامل وقالت الحمل ثلاث ايام ويكمل شهرين
ديما. ابتسمت وسكتت
الدكتوره. انا هكتبلك علي شوية فيتامينات ولازم تتغذي كويس واشوفك بعد شهر
ديما. تمام وشكرتها وخرجت وكانت فرحانه ومتلخبطه وحيرانه وف وسط حيرتها فكرت تنزل البيبي بس مش قادره تعمل كدا
ماجد. مازال يدور عليها وراح لها الجامعه بتاعتها بس للاسف مش لقيها وكمان مش عارف حد من صحباتها مشي
وبعد مرور اسوعين
يمني. يابنتي بقولك لازم تيجي الجامعه الدكتور عامل امتحان
ديما. خلاص هاجي وبعد كدا احضر المحاضرات المهمه بس
يمني. تمام هستناكي وقفلو ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية بعد الفراق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى