Uncategorized

رواية حياة الجزء 2 الفصل الخامس 5 بقلم منة جمال

 رواية حياة الجزء 2 الفصل الخامس 5 بقلم منة جمال

رواية حياة الجزء 2 الفصل الخامس 5 بقلم منة جمال

رواية حياة الجزء 2 الفصل الخامس 5 بقلم منة جمال

في نهايه اليوم(اياد وعمر)
اياد: بقولك ياعمر عايز اتكلم معاك في حاجه كدا
عمر بمرح:ماتقول ياسطا وخلص
اياد بجديه:انا عايزه اتجوز ورد بنت الشيخ خلف
عمر بذهول:انت بتتكلم بجد
هو الحاجات دي فيها هزار
-طب يعني انتي بتحبها
اوووف اه ياعمر بحبها
-طب وهي؟
معرفش!
-طب ماتقولها
يعني انت شايف كدا!
-انت عبيط يلاا اكيد مش تعرف هي بتحبك ولا لا
طيب خلاص بس انا هقابلها ازاي
-انت روح كانك بتتمشي هتلاقيها ابقا اتكلم معاها
طيب
***
انا فرحانه اووي ياسهر اخيرا طلع بيحبني وهنتجوز
سهر.انشاءلله ربنا يتممالك علي خير يقلب اختك
بس هو مقاليش انه بيحبني ؟
سهر.اكيد هو عايز يقولك بس لازم يشوفك
طب اعمل اي عشان اخلي يكلمني
.اخرجي اتمشي برا يمكن تلاقيه
***
خرج اياد يدور بعنيه علي ملكه قلبه لااقيها جايه عليه وجريت حضنته ???? حضنته بقوه واياد مذهول من حركتها
ورد.اياد انا بحبك اووي بجد ونفسي افضل جمبك
اياد بذهول .وهو شددها لحضنه بقوه ولف ايده علي خصرها يقربها من صدره.انا مش مصدق بجد معقول بتحبني انا اول مره احب حد كدا انا بموت فيكي علفكره من ساعه ماشوفتك
خرجت ورد من حضنه بخجل.وانا كم
قطعها بقبله عاصفه داخل شفتيها داخل شفتيه يمتصهم بقوه ويقربها منه اكتر وورد تبادله علي خجل قبلته شلها اياد باين ايدها وجري بيه عند الشجره وفضل يحسس علي جسمها ويمتص شفتيه بقوه شديده حتي نذفت قطع القبله وهم الاتنين يتنفسون بسرعه
اياد بهوس:بحبك اووي ياورد
ورد بتوتر وخوف:اياد انت قليل الاداب ومينفعش اللي احنا بنعملو دا اوعي كدا سيبني عيب كدا
هتجوزك يست البنات والله لتجوزك انتي خلاص بقيتي ملك لي اياد سليم خلصاان ياما
ضحكت بقوه .والله انت عسل
.مانا عارف علي فكره قالها بغرور شديد
مغرور اووي علي فكره
.طب انا عايزه اقولك حاجه انا كلمت الشيخ خلف وهو موافق اني اتجوزك
طب مانا عارفه ????
.اي دا هو قالك
بصراحه اه
.بس انا لسه مكلمتش بابا ولا ماما لسه هكلمهم بكرا بس متخفيش انتي لو عرفتي ماما هتحبيها اووي انا اصلا مبعتبرهاش ماما خالص علطول فهماني
ربنا يخليهالك يارب انا همشي بقا لاحسن اتاخرت جداا
.طيب هتوحشني اووي
تصبح علي خير
***
عمر بفضول:ايي اللي حصل احكلي بسرعه
اياد بهيام:اقولك ايه بس دي طلعت بتعشقني
عمر :بجد طب احلف كدا
اياد:يابني والله هو انا هكدب عليك ليه يعني
عمر:طب قولي يااياد امتا اعرف اني بحب ولا لا
سرح اياد قليلا في السؤال ثم قال وهو يبتسم: كتير اوى ابسطها لما تعمل حاجات مش من طبعك ولا كنت بتحبها بس تعملها عشان حبيبك وقتها تبقى بتحب لما تتاثر بيه لدرجه انك تبدء تكلم زيه وتعبيراتك تبقى زيه حتى مشيتك تحاول تخليها زيه تبقى بتحب لما تكره حاجه كنت بتموت فيها لمجرد ان هو مبيحبهاش تبقى بتحب لما تضحك او تبتسم لا اردياً لما تشوف رساله منه او تسمع اسمه ف مكان انت فيه تبقى بتحب لما تبقى متخانق معاه ومتكلموش وف نفس الوقت هتموت وتسمع صوته وحاسس ان يومك من غيره يوم ملوش لون ولا طعم و تبقى قاعد على سجدة الصلاه بتدعى يتصل و اول ما يعملها تكلمه وكأنك مش مهتم بس من جواك بترقص وتشكر ربنا انه استجبلك ساعتها تبقى بتحب يعنى لما قلبك يدق فى الثانيه ميت مره لما تكون رايح تقبله تبقى بتحب يعنى لما تكون رايح تنام ومتعرفش من كتر ما بتفكر فيه ولما تنام تحلم بيه برضه اللى هو مش عتقك حتى فى الحلم يعنى لما تحب تسمع اسمك منه يعنى لما تقعد تذيد
عمر:ياااه دا علي الحب انت عرفت كل دا ازاي وامتا
اياد بضحك:صدقني لما تحب هتفهم كل دا
***
ي
لاا ياادهم بقا هنتاخر علي الطايرة
ادهم.انا خلصت اهو يحبيبتي وليلي روح قلب بابا خلصت برضو
ليلي.ماما هو انتي ليه مش عايزه مريم تعرف اننا جاين!
رحمه.عايزه يحبيبتي اعملهالها مفجاه اكيد المفجاه دي هتفرحها اووي
ادهم.يلا طيب يحبيبتي عشان نلحق نوصل قبل مامريم تروح الشغل
***
مش هتصدقي انا عملت ايه
سهر.عملتي اي اوعي تكوني بوظتي الدنيا دا انا عارفكي
ورد بخجل.بصراحه انا مكسوفه اقولك
سهر. بت انتي اخلصي وقوللي احسنلك فاهمه
-طب مش هتزعقلي
لا يستي مش هزعقلك بس اخلصي
-بصراحه اياد باسني!
سهر بمرح.طب واي يعني دا انتي يبختك والله بنت محظوظه صحيح
ورد….
ايه مالك ساكته ليه
-انتي بتهزري ولا بتتكلمي بجد!
اكيد يعني بتكلم بجد. طب وانتي بقا عملتي ايه احكلي انتي كمان بوستي!
-بصراحه اه
مبروك والعيال هتيجي امتا بقا ????
-بطلي سافله هاا
طب قوللي مشوفتيش عمر؟
-لا بس انتي بتسألي ليه عايزه اعرف
هاا ولا حاجه سؤال عادي
-قوللي بصراحه انتي بتحبي عمر؟
اه لا اه
-اه ولا لا
اه
-طب وهو! بيحبك؟
مش عارفه ياورد مش عارفه
-اكيد بيحبك
وانتي جايبه الثقه دي منين دا شكله بتاع بنات اصلا
-هو بصراحه باين عليه خلاص سيبلي الموضوع دا
هتعملي ايه
-هقولك
***
مريم نايمه علي السرير فجاه سمعت صوت في الصاله
خرجت مريم لقيت عائلته
جريت بسعاده وحضنتها جامد
ماما ماما انتي وحشتني اووي ازاي تسبيني كل داا بابا وحشتني اووي بجد كنت مفتقدكم بجد كلكم
ليلي.وانا ماليش في الحضن دا يست مريم
يقلب مريم انتي وحشتني اووي والله متبعدوش عني تاني ونبي(مريم نفسيتها وحشه لان اهلها مش جمبها الخلاصه مريم مش محتاجه حد في حياتها غير اهلها هي كان حلمها يفضلو معاه علطول)
رحمه. متخفيش يقلب ماما احنا مش هنبعد عنك تاني واالله صدقني
***
اياد.عامله ايه ي لولو وحشتني اووي والله
حياة.علي اساس انك بتكلمني
والله غصب عني وبعدين انا قريب جاي عشان حصل كام مشكله كدا في القاديه وراجع ومحضرلك مفجاه حلوووه اووي هتعجبك
-مفجاه ايه لا قولي دلوقتي هتتجوز صح! قولي بس وانا هبقي بعد كدا اتفجاه
هو انتي علطول كدا فضوليه اووي انتي يالولو طيب يستي انا هقولك انا فعلا قررت اتجوز
حياة بفرحه. بجد يحبيبي مين هي بقا
وحده بنت حلال اسمها ورد بنت الشيخ خلف اللي انا قاعد عنده انا وعمر بس والله يحبيبتي انا بحبها اووي وهي كويسه جداا والله وهتحبيها بصي انا مش عارف اقولك ايه بس هي الوحيده اللي حبيتها من قلبي ومش هكدب عليكي انا كنت الاول داخل تسليه بس بعد كدا الموضوع اتغير خالص وبقيت شايفها ام عيالي
-طول عمرك كدا مش هتتغير داخل تسليه يكلب وهو من امتا البنات لتسليه يروح امك ماشي بس لما تجلي والله لهوريك
خلاص والله صدقني اتغيرت وهي السبب
-طيب يحبيبي ربنا يتممالك علي خير بس هو انت قولت لابوك ولا لسه
لا لسه هقولو ادعيلي يوافق
-انشاءلله يحبيبي متخفش هو بس عصبي شويه ورخم حبتين وبارد شويه بس هنعمل اي هنغيره يعني والله لو كان بايدي لكونت غيرته
هو مين دا ياحياة اللي نفسك تغيريه ????????????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
للعودة للجزء الأول من رواية حياة : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!