روايات

رواية سلبت روحي الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية سلبت روحي الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية سلبت روحي الجزء الثاني

رواية سلبت روحي البارت الثاني

رواية سلبت روحي الحلقة الثانية

في فيلا ادم ..

في غرفته ..

كانت تحاول تاج الفرار منه بدموع وصراخ وهي تترجاه أن يتركها .

تاج بدموع وصراخ/ابوس ايدك سبني ابوس ايدك.

ادم بحده وثبات/توتو بالساهل كده ايه راحت فين الثقه الي كنتي واقفه بتعنديني بيها ي بنت الساعي .

تاج بدموع وندم /انا اسفه بس سبني اروح .

ادم وهو يدفعها علي السرير بغضب /ادم العمري للاسف مبيقبلش الاسف لانه مينفعش حد يغلط فيه اصلا ..

كانت تحاول الخلاص من بين يديه لكنه كان اقوا بكثير من تلك العصفوره البريئه التي ذبحها بدم بارد واغتصبها بقسوه وبعد وووقت طويل .

كان يرتدي ملابسه وهو ينظر لتلك التي تنظر بنقطه في الفراغ بحالتها المرزيه ابتسم بسخرية واستفزاز.

/معلش انا عارف اني كنت عنيف شويه بس بصراحه انتي حلوه اوي .

كانت تنظر إليه بدموع متحجره رافضه النزول لتقترب منه بتلك الحاله لتنظر في عيناها بثقه وثبات لم يرا مثلهم لتتحدث بتعب وكره .

/اوعا تفتكر انك كسبت انا هدمرك وهنتقم منك بطريقه هتخليك تجيلي زي الكلب تحت رجلي .

صفعه قويه جعلتها ترد أرضا ليتحدث بغضب ووعيد .

/مبقاش الا حشره زيك الي تقف قصادي انتي خلاص ي حلوه بقيتي زيك زي اي واحده من الشارع المفروض تفرحي بنفسك انك بقيتي من حريم ادم العمري .

تاج بدموع وانهيار /مش هيحصل واضح انك واخد علي كده وتلاقيك ازيت بنات كتير غيري وانا بقا الي هاخد بتارهم كلهم .

ادم وهو يمسكها بغضب وهو يدفعها للخارج بتلك الحاله المرزيه .

تاج بدموع وقهره/طب هات اي حاجه استر بيها نفسي هتخرجني الشارع كده انت مش بنادم حرام عليك.

كانت تصرخ بدموع ووجع ولكنه كعادته قد ذهب الي الاعلي بكل برود وكان شي لما يحدث كانت تنظر إلي الدماء التي تغرق ملابسها لتبكي بوجع ورعب من القادم فماذا ستفعل فقد تتدمر كل شي كانت تسير للخارج لينصدم سيف من مظهرها فقد علم ماحدث في الشركه ليسرع لمحاوله إنقاذ تلك الفتاه لكن بالفعل قد انتهاء الأمر .

تاج بدموع وقهره/يرتني مدخلت ي ريتني مشوفته .

سيف وهو يضع جاكيته عليها بدمع ووجع.

/انا اسف اني مكنتش موجود اسف اني مقدرتش احميكي اسف .

تاج وهي تشعر بتعب شديد/انا عايزه اروح عايزه بابا .

سيف وهو يحملها بوجع /تعالي بس اشترلك هدوم جديده بدل الي متبهدله ليه .

ليركبها سيارته ويسيرون الي الخارج .

****************.

في أحدا المولات الفاخمه ..

كانت تسير حور بصحبه شاهي وهي تنظر إلي الملابس بانبهار شديد .

شاهي بابتسامه /ايه ي بنتي مش هتجيبي حاجه.

حور بارتباك شديد/لا عندي ي شاهي كتير .

شاهي بابتسامه/هو ايه الي عندك كتير البنت المفروض يكون عندها كتير اوي اعملي زي انا بعمل كده مع اخويا ادم اشتري حاجات قد كده وأحوال الفاتوره علي اخويا ادم واحطه قدام الأمر الواقع ههههه.

حور بثبات وقوه/واضح أن انا كمان لازم اعمل كده يلا تعالي هشتري حاجات كتير يلا .

**************.

في الحاره .

كان يقف مالك بقلق شديد أمام الورشه فهي لم تعود حتي الآن لينصدم وهو يراها تنزل من سياره ذلك الغريب ليسرع إليه بحده .

/انت مين وايه علاقتك بيها اتكلم .

سيف بجديه /حضرتك متقلقش دي حادثه بسيطه بس الحمد لله هي كويسه .

تاج وهي تنظر إليه بدموع لتتحدث بهمس /مفيش حاجه ي مالك حادثه بسيطه شكرا جدا ل حضرتك ي سيف بيه اتفضل انت .

سيف بحنان /خالي بالك من نفسك عن اذنكم .

مالك بحده وغيره /هو انا مش مالي عينك ولا ايه ولا اكمنك بيه ي عني ومتريش ومعاك عربيه لعلمك انا وهي بنعشق بعض من صغرنا .

سيف بوجع ومراره لما فعله أخيه بتلك المسكينه /يبقا خالي بالك منها متتخلاش عنها مهما حصل عن اذنكم .

مالك بلهفه وقلق /ايه ي روحي انتي كويسه .

تاج بوجع ومراره/الحمد لله ي مالك بس سبني اطلع عايزه ارتاح شويه .

مالك وهو يقبل يدها بحنان/بحبك هطمن عليكي الصبح ي تاجي .

تاج وهي تسحب يديها بوجع /أن شاء الله عن اذنك .

لتصعد الي الاعلي بدموع ومراره تحت نظرات تلك العاشق .

***************.

في شقه تاج …

في غرفتها

كانت تجلس بدموع وقهره فقد تتدمرت حياتها في ليله واحده ليسير والدها بابتسامه حنونه .

/ايه ي تاجي اتاخرت في الشغل كده ليه .

تاج وهي تمسع دموعها سريعا بابتسامه باهته /معلش ي بابا هو حضرتك جيت امتا من الشركه .

حسن بابتسامه/لا انا زوغت من الشغل بعد ماكلمتك علطول من غير ما حد يعرف عندي صاحبي بيغطي عليا اصل ادم باشا لو عرف القيامه هتقوم .

تاج بكره وتوعد /ده بنادم معندوش دم ربنا ينتقم منه .

حسن باستغراب شديد /وانتي تعرفيه منين ومالك بتتكلمي عنه بحرقه كده .

تاج بارتباك شديد/ها ابدا ي بابا الناس بتتكلم عادي متنساش أنه شخصيه مشهوره وبعدين أخباره ماليه النت وانت عارف بنتك استاذه .

حسن بابتسامه/ماشي ي استاذه مش هتتعشي معانا .

تاج وهي تقبل يده بوجع /انا تعبانه ي بابا وهنام شويه تصبح علي خير .

حسن وهو يحتضنها بحنان/ربنا يخليكي ليا يا قلب ابوكي .

*****************.

في غرفه حور …

كانت تجلس وهي ترتدي تلك الفساتين باهظه الثمن بسعاده لتقترب منها والدتها باستغراب .

/بت ي حور جبتي الفساتين دي منين .

حور بابتسامه خبيثه /اشتراتهم وحولت الفاتوره علي بابا في شركه العمري بكره هتوصله في الشركه ولازم يدفع ساعتها بقا هيتصرف المهم اني اشتراتهم وخلاص .

عاليه بمكر /جدعه ي بت بنت امك بصحيح .

*****************.

في الصعيد ..

في بيت كبير الصعيد هارون القناوي ..

كان يجلس وهو يمسك عصايته ويتحدث بغضب .

/ي عني ايه عاد الكلام ده جرا ايه ي عارف مش مش عارف تحكم علي ولادك ولا ايه .

عارف بجديه /مانت خابر زين ي ابوي أنهم مكنوش موافقين علي جوازي من ساميه من الاول وبعدين سيف وشاهي ملهومش راي الرأي راي ادم وماشين وراءه .

هارون بغضب /طب كلملي ادم وأمره أنه يجي هنا ومعاه اخواته وقوله إن ده أمر من جده ولازما ينفذه .

عارف بطاعه /امرك ي ابوي.

*****************

في فيلا ادم .

كان يسيرع سيف الي الاعلي بغضب شديد.

/كويس انك لسه صاحي.

ادم ببرود /خير عايز ايه .

سيف بحده /ممكن اعرف انت ايه الي عملته في البنت دي تغتصبها ي ادم انت ازي بقت كده ازي تعمل كده .

ادم ببروده المعتاد/عادي الي غلط يتحاسب وهي غلطت يبقا لازم تتعاقب.

سيف بغضب جحيمي/تتعاقب انك تسلبها اعز ماتملك ترضا ان حد يعمل في اختنا كده ماترد ساكت ليه .

ادم بحده وثبات/مش عايز اسمع صوتك تاني فاهم ولا لا .

سيف بغضب /لا مش هسكت انت دمرت عائله بحالها وواحد كمان بيحبها وهي بتحبه من صغرهم ولا عمي حسن الراجل الغلبان انت ليه عملت كده .

ادم بغضب شديد/قولتلك اسكت ومتتدخلش في الي يخصك يلا روح شوف حالك خليني انام .

سيف بوجع ومراره/هخرج بس انت نزلت من نظري اوي ي ادم اوي .

كان ينظر ل أثره بتنهيده عاليه ليذهب الي سريره ليغفا في ثبات عميق فحتي الضمير يصعب علي محاسبه ادم العمري .

*****************.

صباحا ..

في شقه تاج …

كانت تجلس علي مائده الافطار بشرود .

عاليه بسخرية واستفزاز /ايه ي حبيبتي مبتكليش ليه ي تاج .

حور بنظره خبيثه/مفيش ي ماما تلاقيها كانت سهرانه مع حد كده ولا كده امنبارح شاغل عقلها .

تاج بوجع ومراره /احترمي نفسك فاهمه ولا لا ومتنسيش اني اختك .

حور بسخرية/انتي عايزه تفهميني انك كنتي في الشغل امنبارح اقطع دراعي انك كنتي في الشغل مسيري هعرف كنتي فين وغيرتي لبسك ده فين ومين الي جيه وصلك تحت بالعربيه اصلي كنت واقفه في الشباك وشوفت كل حاجه بس متخافيش سرك في بير سلام بقا علشان متاخرش علي الجامعه معلش بقا انتي معاكي دبلوم فمتعرفيش الجامعه حلوه ازي سلام .

لتسرع تاج الي الداخل بدموع ووجع فلاول مره تتذوق طعم الذل والمهانه بذلك الشكل .

/ربنا ينتقم منك ي ادم ربنا ينتقم منك بس وحياه الذل الي انا شيفاه لتدفعك التمن غالي .

******************

في شركه العمري .

في مكتبه …

كان يجلس وهو يدون بعض الملفات الهامه علي الاب توب الخاص به ليسير حسن الي الداخل بوجه عابث بشده .

/القهوه ي ادم باشا .

ادم ببرود المعتاد /مالك ي حسن شكلك مخنوق كده ليه .

حسن بضيق واحراج شديد /بنتي ي سعه باشا.

ادم بجديه /تاج مالها .

حسن بحزن شديد/تاج تاج دي بلسم جروحي دي عامله زي الملاك انا بتكلم علي اختها حور ورطتني ي سعه الباشا واشتريت لبس ب 5الاف جنيه ومش عارف ادفعهم ازي .

ادم بنظره خبيثه وهو يذهب لخزانته /تصدق انك فيك شي لله أنا أصلي كسبت صفقه كبيره اوي ونويت ادي ل كل موظف 30الف جنيه يلا دول نصيبك انت وحور وتاج .

حسن بفرحه شديده /ربنا يخليك ليا ي سعه الباشا ده انت انقذتني ربنا يعمر بيتك ي ادم باشا عن اذن سعادتك .

ليرحل حسن وهو ينظر إليه بنظره خبيثه.

***************.

في الجامعه …

كانوا يجلسون في جانب مخفي عن الجميع وهم يشربون سجائر .

حور وهي تنفخ سيجارتها بابتسامه /والله القاعده معاكي ي بت ي شاهي بالدنيا الواحد بينسا الفقر الي عايش فيه بره مع الناس دول .

شاهي بابتسامه/خليكي ورايا بس هتكسبي هتيجي طبعا معايا الرحله ده شرب وسهر للصبح .

حور بابتسامه خبيثه/طبعا ي باشا معاكي.

***************.

 في شقه تاج .

في غرفته …

كانت تجلس بدمع ليقترب منها والدها بقلق شديد.

/فيكي ايه ي تاج ي بنتي قوليلي .

تاج وهي تمسح دموعها بابتسامه /مفيش حاجه ي حبيبي قولي ايه الي رجعك بدري كده .

حسن بابتسامه/لا انا هريح شويه وبعدين هنزل عندي ليكي مفاجاه امسكي الفلوس دي .

تاج بصدمه /انت جبت الفلوس دي منين ي بابا .

حسن بابتسامه/ادم باشا ربنا يعمر بيته كسب صفقه كبيره وعطاني 30الف جنيه هديه كده وده نصيبك ي حبيبتي.

تاج وهي تحدث ذاتها بوجع ومراره/اه ي كلب اه لو تعرف ي بابا أن دي مش مكافائه ده تعويض بس الي خده مني ميساوش الدنيا كلها .

حسن باستغراب /مالك ي تاج ي بنتي .

تاج بارتباك شديد/ابدا ي بابا بس معلش انا مش عايزه الفلوس دي ي بابا .

حسن بابتسامه/مش عيزاهم ازي ده رزقك ي بت دلعي نفسك وهاتيلك فستانين يلا ي حبيبتي هروح اريح شويه .

تاج وهي تمسك الفلوس بدموع وقهره /هدمرك ي ادم هدمرك وتمن الي خدته مني هتتدفعه غالي اوي .

لترتدي ملابسها سريعا وتأخذ الفلوس ووتتجه الي الشركه ……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سلبت روحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى