روايات

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم ريتال أحمد

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم ريتال أحمد

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الجزء الثاني

رواية ملكتني طبيبه الصعيد البارت الثاني

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الحلقة الثانية

حامد في نفسوا بفرحه: الحمد لله الحمد لله ربنا يسرها من عندو و رد قال .
طب الحمد لله ده سما هتفرح قوي قوي هخبرها بالموضوع بقي و على دخول الجامعه هتيجي عندكم أن شاء الله.
وليد : ي خويا انا بنفسي هاجي و هاخدها عندي او لو انا مش فاضي ف الواد صقر موجود اهو .
صقر : الله و انا مالي ي لمبي يوه .
هند لي حامد : لا لا ل امك تلاحظ أنها راحه هونيك علشان الجامعه لو راحت على داخله الجامعه ممكن تلاحظ .
وليد : اه فعلا طب بصوا هشوف انا قاضي امتى و اجي الصعيد انا و العيله نقضي يومين كده عندكم و اخدها بحجه تتفسح مثلا أو أن يارا نفسها تقعد معاها .
حامد : والله م عرفش واصل ي خوي يلا وقتها بحلها من عندوا المهم حاولوا تيجوا هنهون حيدانا ده انت واحشنا واصل والله.
وليد : حاضر والله هشوف فاضي امتى و الواد صقر و نيجي كلنا باذن الله.
حامد : باذن الله ي خوي نحنا هنهوا في انتظاركم اهو مع السلامه ي خوي متحرمش منك واصل .
وليد : ولا منك ي حبيبي مع السلامه.
و قفل وليد و حامد و قال صقر بستغراب .
الله و انا ايه دخلي بالموضوع ده بقي أن شاء الله.
وليد : ده بنت عمك هتيجي هنا عندنا في علشان تاخد الجامعه من هنا .
سماح : الله هيا جابت كام ي وليد ده البت دي شاطره جدا ما شاء الله.
وليد : بتقول هتدخل علم نفس تبقي دكتوره نفسيه.
يارا بنبهار : واو ما شاء الله فعلا كانت دائما بتقول ليا أن نفسها تدرس التخصص ده .
ادهم : ما شاء الله ده التخصص الي ماما كانت شغاله فيه هيا و بابا و اكمل بحزن ربنا يرحمهم .
الجميع : امين ي رب .
اعرفكم ب ادهم ادهم من سن صقر بس والدوا و والدتوا اتوفوا من أيام م كان في ثانوي و من يومها و صقر و والدوا و والدتوا بيحاولوا قد م يقدروا يطلعهوا من الحزن ده بس طبعا هوا حزين جدا على فرقهم من يومها بس اهو بيحاولوا على قد م يقدروا .
سماح : طب ي وليد م تخلينا نروح هناك الصعيد نقعد يومين كده و نجيب البت و نيجي .
وليد : اشوف بس أمور الشركه و الواد صقر و ادهم و نروح .
يارا بمرح : انا عن نفسي فاضيه .
ادهم : طبعا يختي م انت ختي اجازه اههعع.
يارا : الله قر بقي قر .
صقر : طب هشوف اومور شغلي انا عندي رصيد اجازات انا و ادهم كمان .
ادهم : ياه ده انا معايا كتير .
يارا : الله امال بتقر عليا ليه و انت معاك كتير كده طب م تاخد اجازه .
ادهم : سايبهم لي وقت عوزه .
وليد : اه صحيح انت ي صقر هتنام في الغرفه الي فوق السطوح علشان بنت عمك تبقي على راحتها .
نعم و انا مالي بقي أن شاء الله.
ادهم بضحك : ولا يهمك يسطا ولا تزعل تعالى عندي البيت .
وليد : لا م انت كمان ي استاذ ادهم هتقعد في نفس الغرفه .
ادهم : الله ليه بس كده بس .
يارا بمرح : ليه بس كده بس كده بس ليه بس كده بس كده بس .
سماح : يلا يختي قومي لمي الاكل و اغسلي المواعين .
يارا : اوف بقي مواعين مواعين .
و قامت يارا و غسلت المواعين 😂.
اما بقي في الصعيد ف قال هند بفرحه : الحمد لله ده البت هتفرح قوي قوي لما تصحى هقول لهيها .
حامد : اه والله الحمد لله ي رب .
هند : طب ايه هنقول لي انك ايه بس .
حامد : موش عارف والله بس هيا هتيجي كدهون في وقتها باذن الله أن شاء الله خير .
هند : ي رب.
و بعد مده راحت هند تشوف إذا سما صحت ولا لا و لقتها صحت .
و قالت بفرحه : بت ي سما ي بت ي سما عندي ليكي حتت خبر انما ايه هيفرحك قوي قوي .
سما :بفرحه : قولي يما قولي .
هند : الحمد لله ي بت هتروحي هاتخدي الجامعه هينيك عند عمك واليد .
سما بفرحه: ايه عمي وليد بجد الحمد لله الحمد لله بس سكتت شويه و رجعت قالت يوه طب و ابن عمي هقعد اني ازاي بس و هكون حمل عليهم .
هند : ي خيبا ده عنك الي قال كده لي ابوكي ده قال له هيخلي صقر يقعد في الغرفه الي فوق السطوح علشان تكوني انت على راحتك .
سما : ايه يما بس اني خايفه اكون حمل ولا يكون متضايق ولد عمي .
هند : لا بس يبت يا خايبه متفكربش في حاجه الا حلمك الي هيتحققك ي بت .
سما بفرحه و تردد : اه والله يما بس اني خايفه اكون حمل تقيل .
كانت هترد هند بس سمعت صوت الجده و قالت بسرعه : يوه جدتك صحت اوعي ي بت تجيبي سيره عن الموضوع دهون و يلا نجهز الغدا .
سما : يوه مش فاهمه يما اه صحيح ده جدتي مكانتش موافقه واصل ايه قولتوا لها ولا لاه يما .
هند : لا ي بت مقلناش لها حاجه واصل بس يلا نروح احنا الوقت نجهز الاكل بس ي بت .
سما حاضر يما جايه وراكي اهو .
و راحت سما و هند يجهزوا الغدا و قعدوا علشان يتغدوا و قالت الجده على الغدا .
ايه مكلمتش اخوك عاد ولا ايه .
حامد : لاه يما لسا مكلمه من شويه ده حتى بيقول احتمال يجي يومين يقعد معانا .
الجده بصرامه : اني مش عارفه مش عارفه واصل هوا ليه راح قعد هناك و ساب الصعيد حدانا طب بنتوا الي في الجامعه دي ده الي في سنها خلفوا عيال طولها ولا ابنوا متجوز ليه لحد الوقت يعني .
حامد : يما يما الناس اتغريت معدش حد بيتجوز بدري كده ده بقوا يتجوزوا في الثلاثين ولا في أواخر العشيرن .
الجده بصدمه : اسكت قطع لسانك ده اني حبيتك و اني ١٤ سنه ي واد يوه و حرا ايه عاد هوا علشان راح بره البلد هنهوا ينسى عاداتنا و تقاليدنا عاد ولا ايه .
حامد : لا يمه طبعا .
و سكت حامد علشان معندوش طاقه يدخل في نقاشات مع والدتوا.
و عدا اليوم على الجميع في سلام و في اليوم الي بعدوا عند صقر و ادهم في الشركه قال صقر لي ادهم : بقولك ايه ي ادهم م تيجي نشوف إذا نقدم على اجازه ولا كده .
ادهم : يلا .
و دخلوا لي المدير ا.
صقر : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
المدير : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
ادهم : كنا جاين نقول لحضرتك إذا ممكن نقدم على اجازه على فكره احنا عندنا رصيد اجازات .
المدير جاب ملفاتهم و قال بصدمه : ده ايه ده ده ايه ده ايه يبني انت و هوا مش بتاخدوا اجازات ولا ايه هلت هات همضي على الاجازه طبعا عاوزين قد ايه .
صقر ضحك هوا و ادهم بعد كده قال : اسبوع كده يفندم .
المدير : ايه اسبوع ايه خدو اسبوعين ز اكتر ده انتم عندكم كوم اجازات .
ادهم بهمس لي صقر : يوه الراحل ده بيقر زي م كنت بقر علي اختك ولا ايه و بعد كده قال بصوت مسموع : لا لا يفندم احنا سيبنهم لي وقت عوزه .
المدير : طيب براحتكم .
و مضى لهم علي الاجازه و قالت صقر : يلا ي ادهم نروح نتغدي و اكمل بضحك و تظبط الغرفه الي فوق السطوح .
ادهم : هههههههه ههههههههه هلصانه يسطا يلا
و روحوا على البت و دخلوا و قال وليد الي كان لسه راجع من الشغل : ها ي شباب حمد لله على السلامه تعالوا ايه قدمتوا على اجازه .
وليد : اه ي بابا قدمنا و وافقوا اخدنا اسبوعين .
يارا : انا مش فاهمه بجد ي بابا م تشغلهم معاك في الشركه احسن .
وليد برفض : لا طبعا هما ما شاء الله أثبتوا نفسهم و انا واثق أنهم هيفتحوا شركه قريب باذن الله و يضموا الشركتين و اطلع انا معاش بقي
ادهم : ي يارا الناس مش هترحم حد و هيفضلوا يقولوا واسطه واسطه .
صقر : اه صح صح و بعد كده قال بهجوم : قومي ي بت جهزي الاكل انا هموت جوع .
و قامت يارا و على الاكل قال وليد : طب انا خلاص ظبط اومور الشركه و الشباب كمان ف علشان كده باذن الله هنروح الصعيد على الاسبوع الجاي نكون جهزنا الحاجه .
يارا بفرحه : هييييي ايوا بقي .

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكتني طبيبه الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!