Uncategorized

رواية كنت قدري الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

 رواية كنت قدري الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

رواية كنت قدري الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

رواية كنت قدري الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

انت عايز تجوزني واحد اكبر منك يابابا  دا كله علي شان الفلوس تبيع بنتك 
قام بضربها علي جبينها وقال 
زي ما عايزه تفهميها افهميها ،وانا بقولك اهووو الراجل جاي هو وبنته  وعلي الله اسمع منك كلمه 
سابها ومشي ودخلت عند والدتها .
شهد :شايفه ياماما عايز يبعني ويجوزني واحد اكبر منه  ،دا كله علي شان الفلوس دا كله علي شان الفلوس 
شاروت لها الام بمعني تنسح دموعها وقامت بتحريك راسها بمعني امشي 
شهد :امشي واسيبك لوحدك معاه ،مش هقدر ياماما مش هقدر  اسيبك وهمت بالخروج 
دخلت اوضتها 
شهد :دا كله بيحصل معاياا لي انا عملت اي في حياتي علي شان يحصل فياا كدا اي عملت اي يارب ،انا مش عارفه اعمل ايه يااارب .
لقيت ماما جاياا الاوضه بتاعتي بالكرسي وبتشاورلي اني اهرب بس ههرب فين انا معرفش ولا عم ولا اي حد من عيلتي  ،محسيتش بنفسي غير وانا بلم في هدومي  ،انا ماشيه بس هرجع تاني ومش هبعد عنك ابدأ حاولي تاخدي الدوا بتاعك في معاده وحياتي عندك سلام ياماما 
نزلت وانا مش عارفه هعمل اي حان حوالي الساعه تلاته العصر  كان معاياا فلوس رحت فندق حجزت اوضه دخلت هدومي فيها ونزلت تاني ادور
في منزل شهد 
الاب :انطقي قولي بنتك فين انطقي بقولك انطقي  بقولك 
*لتوضيح الام عندها شلل نصفي بتقدر تحرك جزء وجزء لاء *
شاورت له بمعني معرفش 
الاب:متعرفيش اي يعني بنتك هربت وانت بتقولي متعرفيش الراجل جاي اعمل اناا اي دلواقتي اعمل اي
في نفس اللحظه الباب خبط
 قام الأب بفتح الباب وكان الطارق رجل يبلغ من العمر حوالي خمسين سنه مع ابنته تبلغ عشرين سنه 
الاب:اتفضل ي باشاا اتفضل 
الراجل :اخبارك اي يا محمد 
محمد”والد شهد”:نحمده اتفضل اتفضل 
الراجل:احنا مش عايزين نوطل عليك بس احنا جايين نحدد ان كتب ااكتاب هيكون الخميس الجاي 
محمد:الخميس ..!
الراجل:اه الخميس في مشكله
محمد بارتباك:لاء لاء مفيش اي مشكله 
قام ابنته بالتحدث وقالت  :وهي العروسه فين يا عمو 
محمد:ايه ..اه هي صحبته عملت حادثه. وراحتله اصلها وحيده  يا بنتي المره الجاياا ان شاء الله هتكون موجوده 
الراجل :خد يا محمد خمسين الف جنيه اهي دا المقدم وبعد كتب الكتاب هتأخد الباقي 
محمد بفرحه :ماش ماشي يا باشاا 
الراجل :يالا يا رهف بيناا. …مع السلامه يا محمد علي معادناا الخميس إن شاء الله
عند شهد 
دورت علي شغل  في اكتر من مكان مكنتش  ،وقدمت الورق التخرج بتاعها في اكتر من شركه وقالولها هيردو عليهاا 
شهد :لو سمحت عايزه اتنين كبده و واحد بانيه
من عنيا ياست هانم 
شهد بصوت منخفض :الهي تنستر يا يا ابني هان يسمع من بؤك ربناا 
في منزل شهد 
مش هتقولي البنت فين بردوو 
شاورت الام بمعرفش 
قام بضربها وقال لها 
محمد:لاء انت عارفه وانا هدور عليها يا اناا يا هي 
وقام بالخروج من شقته 
عند شهد 
شهد :الحساب كام لو سمحت 
قام احد بالتحدث وقال 
انا هحاسب 
شهد :اه ..نعم يخويااا بصفتك اي ان شاء الله 
اهدي كدا بس   عادي يعني 
 شهد لا يخوياا مش :عادى كام يا عم الحساب خليني امشي   
الحساب عشرين جنيه 
شهد:اتفضل اهوو 
 مشبت شهد من المحل 
الشاب:محنونه دي ولا اي ،ياعم مجنونه  اي  واحده متعرفكش  تقولها هحاسب اناا اي العبط داا 
في الفندق 
شهد:عايزه مفتاح الاوضه بتاعتي 
اتفضلي 
شكراا 
ركبت اوضتها  وكان بيجيلها تلفونات كتيره كدا من والدها ومش بترد 
   عملت تلفونها وضع طيران ونامت
في يوم جديد 
في منزل شهد 
محمد:مش هتنطقس وتقولي بنتك فين ،انت 
شاورت له بمعني معرفش 
قام بضربها وقال 
محمد:خليكي كدا عاجزه ومفيش اكل ولا شرب لحد ما تقولي شهد فين 
خرج من الغرفه وقام بقل بابها 
عند شهد 
  قامت من نومها لغت وضع الطيران لقيت رسايل من والدها 
ارجعي يا شهد  احسن لك  ارجعي ومش هعملك حاجه بس ارجعي 
ولقيت رساله من رقم غريب 
المقابله بتاعت الشعل في شركه ***** انهارده الساعه 4
فرحت شهد جظا انها اخيرا لقيت شغل 
قامت لبست وراحت الشركه 
وهي داخله باب الشركه قابلها الشاب ال كان معاها في المطعم
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى