روايات

رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم مروة مرزوق

رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم مروة مرزوق

رواية طفلة الأسد الجزء الثاني البارت الثالث عشر

رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الجزء الثالث عشر

رواية طفلة الأسد الجزء الثاني
رواية طفلة الأسد الجزء الثاني

رواية طفلة الأسد الجزء الثاني الحلقة الثالثة عشر

قصي بدأ يتحرك وراح مكان مهجو*ر ودخله
قصي ببرود…… عامل ايه يا صقر
فارس بغضب…….. عايز اديك بالجز*مه ممكن لو سمحت
قصي بضحك……… ليه كدا انا ذ*نبي ايه يا برو
فارس حضن قصي وافتكر
فلاش باك
فارس ببرود…………اكتر منك يا روح امك ونط ورا الترابيزه بس لاقي جواب فيه
فارس صوب على كتف فرانكو بس متو*متهوش وانا هظهر وهعمل نفسي ضر*بتك بالنا*ر وهحر*ق المكان بس في ناس هتنقذك قبل فوات الأوان ضروري علشان فرانكو يخفف حذره
عوده للحاضر
قصي بهدوء…….. إحساس صعب اوي يا فارس إنك أنت هتكون اللي تحط الكلبشات في ايد اخوك
فارس عيونه دمعت……….. مش أصعب لما تشوف اخوك بيتحر*ق قدامك انت عارف اني استلمت مهمة القبض على فرانكو معاك ودا بعد ما اخويا سليم اتقـــ*ـتل على ايد فرانكو انت اخوك القا*تل وانا اخويا اللي اتقـ*ــتل سامحني يا صاحبي بس حق اخويا مش هسيبه
قصي بهدوء……….. اخويا غلط ومجر*م ولازم يتعا*قب
_الله الله انا كنت متوقع كدا
فارس بص لمصدر الصوت ضحك هو وقصي
فارس بابتسامه……… أسد حامد الشرقاوي هنا بشحمه ولحمه معاه فؤاد الشرقاوي و مراد الألفي بالإضافة ل الشرقاوي باشا حامد باشا ماجد الشرقاوي حازم الشرقاوي جاسم الدسوقي و حضرت الظابط ويليم
الكل اتجمع ورحبوا ببعض

 

 

فارس بهدوء……. فرانكو هو سام
ويليم…….. زي ما اتوقعت
قصي………اللي بيساعده في القصر ساره
فؤاد بغضب……. بنت ال******
أسد بهدوء…… الخطة ماشيه تمام اوي
قصي بص لاسد وافتكر
فلاش باك
أسد اول ما طلع الأرض و نسمه كانت وراه جاله تليفون من رقم غريب رد عليه والشخص طلب يقابله ضروري
أسد……. انت مين وعايز ايه
….. قصي الشرقاوي ابن عمك
أسد نظر ليه بصدمه
قصي قص كل الحكايه على أسد وعن خطة فرانكو واللي عايز يعمله
أسد بصدمه……… كل دا بيحصل من ورايا
قصي بهدوء……… دلوقتي انت ناوي على ايه
أسد بهدوء…….. هخليه يفكر إن خطته هي اللي ماشيه ويوم ١٠/١٥ هنقلب كل حاجة بس محتاج مساعدتك بس الأول انت ليه بتعمل كدا
قصي بهدوء…… أنا بابا قبل ما يمو*ت او الاصح يتقــ*ــتل قالي الحقيقه و وصاني اني احمي العيله دي وانا بنفذ وصيته دا غير اني عايز احط حد للي فرانكو وجدي بيعملوه
أسد ابتسم ليه وحضنه
أسد بابتسامه……….. انت جزء من عيله الشرقاوى
قصي بص لاسد وابتسم
أسد بخبث…… انا هوهمه ان خطته نجحت وهخليه يشوف الخناقات بيني وبين نسمه
عوده الحاضر

 

 

الشرقاوي بحزن…….. اللي أبويا عمله زمان، أحفاد احفاده هما اللي بيدفعوا التمن انا غلطت كان وجبي كاخ كبير لعُدي اني اكون قريب منه وانصحه واصاحبه بس في دي حتى غلطت
أسد بهدوء……. كلنا بنغلط
قصي…….. دلوقتي أحمد هياخد حذره اكتر من الأول واللي في دماغه اكيد هينفذه لازم نمنعه
أسد بهدوء…….. بس الأول لازم نعرف مكان سام الحقيقي
فؤاد بهدوء……… أسد نسمه عامله ايه
أسد بحزن……… انا بمو*ت بالبطيء يا فؤاد الخنا*قات دي بتخلي نسمه بعيده عني انا بقيت اشوف في عيونها نظرت الكــ*ــسره آخر خناقه أنا وهي شدينا جامد انا انا اذ*يتها بالكلام جامد عايز اقولها ان احساسها طلع صح وان سام شخص خطير عايز امحي زعلها بس المشكله ان فرانكو مراقب القصر
فؤاد بغضب…………..انا خلاص جبت أخرى من الز*فت دا ومن اللي اسمها سارة
قصي بهدوء…… فؤاد اوعي تصدق ساره في اللي هتقوله ساره هدفها تفرقك انت وانجي عن بعض سارة عذ*بت حور لما كانت صغيره قبل مانت تشوفها حور كانت في دار الأيتام ساره أول ما عرفت إنك حفيد عيلة الشرقاوي جابت حور من الميتم بس حور كأي طفلة كانت شقيه بتحب اللعب بس ساره مكنتش ام ابدا كانت بتضر*بها وبتعذ*بها ولما عرفت انك في شرم الشيخ سابت حور هناك علشان تأخذها
فؤاد بغضب……. بنت ال*****شيطا*نه
فارس…… كمان هي اللي بلغت عن موضوع حور للصحافه
وأثناء حديثهم جالهم تليفون
فرانكو بشر…….. كانت لعبه حلوه بس اتكشفتوا كلكوا تعالوا على قصر الشرقاوى لأننا هننهي اللي ابتدا من ستين سنه وقفل السكة
الكل طلع على قصر الشرقاوي ودخلوا
لاقوا البنات مربوطين وعيونهم ور*مه من كتر العياط
فرانكو……….. كم كانت لعبه رائعة ولكني مملت منها وأريد إنهاءها هل جاهزون
فارس ابتسم بخبث وراح لفرانكو
فارس……… اديك قولت مليت منها وانا اكتر تصدق دي والكل مل منها بس اللي متعرفهوش يا شاطر بقى اني مش هسيب حق اخويا فاااهم وهوب فارس مسك فرانكو ونزل فيه ضر*ب والشباب وانضموا وبداءوا يضر*بوا رجالة فرانكو اللي انصدموا من هجو*م الشباب عليهم
فاارس بغضب………. حياتك قصاد حياته حر*قت قلوبنا عليه انت ايه شيطا*ن وضر*به بو*كس في وشه
فرانكو رد الضر*به لفاارس وفارس رجع ورا أثر شده الضر*به

 

 

أحمد (فرانكو)………… تبا لكم جميعا عشتم طفولتكم بين اب وأم بين حنان أما أنا في ملجأ لا أحد يلومني على اللي هعمله ومسك مسد*سه وصوب على دراع فاارس
أسد بخضه…… فااااااارس
فرانكو بعيون كلها شر…….. محدش يقرب فااهمين اللي هيقرب الرصا*صة التانيه هتكون في رأسه انت، كان يوجه الكلام لاسد
فرانكو……… امسك المسد*س وزي الشاطر اقــ*ــتل جدك
الكل نظر بصدمه لفرانكو
فرانكو……… اللي جدي عايزه هيكون هو عايز يد*مر عيلة الشرقاوي وأنا هنفذ طلبه يلااا نفذ
عُدي كان قاعد ومستني الخبر اللي فضل ستين سنه عايز يسمعه بس فجأة دخل عليه الخادم ومعاه ظروف وقاله إن الظرف دا ليه
عُدي خاد الظرف وفتحه كان جواب ليه بدأ يقرأ
“المضمون”
أنا مش عارف لما تقرأ الجواب دا هكون عايش ولا مــ*ـيت، عُدي أنا ظلـ*ـمتك كتير يا ابني الوقت اللي انت كنت محتاجني فيه انا اتخليت عنك حطيت اسم وسمعت عليه الشرقاوي قدام وخليت مصلحتك ورا، كان لازم أقف جنبك اوجهك اكون قريب منك اعرفك أنا بحبك قديه مكنش لازم اقارنك باخواتك أبدا انت ليك شخصيه وهما ليهم شخصيات، عارف انا يوم ولادتك فرحت فرحة مفرحتهاش قبل كدا عارف ليه لأن يوميها أبويا كان تعبان ولما اتولدت جالي خبر انه اتعافى كنت بشوف ابتسامتك وابقى فرحان كنت الأقرب لقلبي انا لما طر*دتك من القصر روحت وخت قلبي معاك فضلت ليالي بدمع على فراقك بسأل نفسي ايه اللي وصله لكدا وقتها عرفت ان اللي حصلك دا كان بسبب اهمالي من وقت لما بابا ما*ت انا اتوليت كل حاجة واتغيرت بعد ما عرفت غلطي فضلت ادور عليك قلبي كان بيتقــ*ـطع كل لما اتخيل إني خسرتك للأبد العذ*اب اللي عشته كان كفيل أنه يقضي عليا عُدي أنا عايزك تعرف إني بحبك والحب دا كان مختفي بس ظهر بعد فوات الأوان يا ريت لو كنت قدامي دلوقتي كنت هاخدك في حضني اشم رحتك أملي عيني منك امو*ت وانا ماسك ايدك بس للأسف انا معرفش مكانك، عارف اكتر حاجة و*جعتني لما افتكر وأنا بطلعك من القصر وانت بتقول إنك بتكر*هني سامحني يا بني للأسف مقدرتش اقوم بدور الأب ولا حتى قدرت اشوفك وانا على فراش المو*ت، اخر حاجة بطلبها منك انا عارف اني متستهلش اطلب منك حاجة بس معلشي دا طلب راجل عجوز ارجع لبيتك لخواتك وسامحني ابقى تعاله زورني في القـ*ــبر متنساش اني بحبك تعاله زورني ولو مرة واحدة بحبك يا حبيبي ”
عُدي كان بيقرأ الجواب وكأن القلب الذي اقسم ألا يلين أبدا قد لااان وهو الآن يبكي بشدة ف خلف بيبان القسوة تلك ذلك الطفل الذي طالما عشق والده
عُدي بدموع………… مسامحك يا غالي مسامحك ويا ريت تسامحني أنا كمان نفسي الزمن يرجع بيا واحضنك يا حبيبي
بس افتكر اللي فرانكو ناوي يعمله

 

 

عُدي بخوف……. لازم اوقف أحمد وطلع برا قصر وأمر السواق إنه يطلع على قصر الشرقاوي
فرانكو بغضب…….. لا اعيد كلامي الان اطلق الرصا*ص
أسد بغضب…….. مستحيل اقــ*ــتل جدي
فرانكو بخبث………. إذا سوف اقـ*ــتل ابنك وخاد جاسر وصوب المسد*س ناحية راسه
أسد بخوف وصدمه……. جاااسر لا
فرانكو بشر……… إذا من سوف تنقذ جاسر الابن أم جاسر الجد هيا اجب
أسد كان بيبص لفرانكو بغضب وكر*ه
الشرقاوي……… اقتـ*ـــلني يا أسد
أسد عيونه بدأت تدمع……. مقدرش
الشرقاوي بابتسامه هاديه……….. الأب يقدر يعمل أي حاجة يا أسد انقذ جاسر يا حبيبي
أسد كان بيهز راسه وعيونه بتنزل دموع
الشرقاوي راح حضنه واسد اتعلق بيه كأنه الحضن الأخير ليهم والكل عيونهم بنتزل دموع
الشرقاوي بعد عن أسد
الشرقاوي………. يلا يا أسد يلا
أسد بص ليه بدموع ورفع المسد*س ناحية الشرقاوي
و فرانكو ابتسم بشر
ووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلة الأسد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!