روايات

رواية مهرة العز الفصل السابع عشر 17 بقلم مريم

رواية مهرة العز الفصل السابع عشر 17 بقلم مريم

رواية مهرة العز الجزء السابع عشر

رواية مهرة العز البارت السابع عشر

رواية مهرة العز الحلقة السابعة عشر

أسر بغضب تصدقي أن انا غلطان….ولسه هيقوم…
عز.جه من وراه وقاله….اسرر….
رفيف بصدمه:انت😳
عز باستغراب:انتي تعرفيني؟!!!
رفيف جرت عليه والدموع في عنيها وقالتله ايوة طبعا اعرفك…..انت اللي خبط مهرة بالعربيه…صح….انا شوفتك في الكاميرات…..بس معرفتش اعمل اي حاجه..
طب والنبي قولي مهرة فين…احنا كلنا مرعوبين عليها
ده انا ما صدقت لقيتك….والنبي قولي هي فين..او انت ودتها فين او عملت ليها اي…كانت بتتكلم بدموع…وعز واقف مصدوم ومش عارف يتكلم وحس ان قلبه بيتشال من مكانه…..
أسر بحزن:يعني انتي نبقى قريبه هديه…..قصدي مهرة
رفيف بابتسامه وعيونها مليانه دموع:انت تعرف هي فين…طب مقولتليش لي
اسر:مكنتش اعرف انك تقربيلها….
رفيف:طب….طب قولي هي فين….وانا عمري ما هنسالك المعروف ده….قولي والنبي…هي فين
عسر لسه هيتكلم….قاطعه عز وقال:انا معرفش هي فين
أسر بصله باستغراب وقال:لس مش هي…..قاطعه عز بحدة وقاله….انا مش فاضي ل لعب العيال ده يا أسر
انا جايبك هنا عشان نتكلم على المأموريه الجديدة..مش نتكلم هلى واحده انا اصلا معرفهاش ولا اعرف خي راحت فين…..
رفيف بصدمه:يعني اي مش فاهمه…..وضح كلامك!!
عز:انا اه صحيح خبط ااااا…هي تبقالك اي؟؟
رفيف:صحبتي واختي وكل حاجه…
عز اتنهد وقال:ايوة صحيح خبطها….و ودتها المستشفى
وحصلها شويه كدمات بسيطه والدكتور كتبلها على خروج…وانا طبعا خلص دوري لحد هنا….واعتذرت منها وسبتها ومشيت…..ومعرفش بقى هي راحت فين….
رفيف بدموع:ازاي….هتكون راحت فين بس….طب….طب انت ودتها مستشفى اي؟؟؟
عز:ودتها على مستشفى ***القريبه من المكان اللي خبطها فيه…
رفيف:بس انا روحت وسألت هناك وقالولي محدش شافها اويعرفها….
عز:منا سمعتها بتقول لموظفه الاستقبال…متقوليش لحد اني كنت هنا….وانا بصراحه مهتمتش للموضوع كتير عشان ميخصنيش……..
رفيف بدموع:طب هي ليه تعمل كده…
عز وهو بيحاول يستدرجها:ممكن في حد مزعلها ولا حاجه….او في مشاكل في البيت…
رفيف بدموع:هو اهوفي شوبه مشاكل في حياتها…بس مش لدرجه انها تمشي وتخلينا هنموت عليها…
عز بخبث:ممكن مش عايزة ترجع…عشان مفيش حد بيحبها او عايزها مثلا….
رفيف ببكاء:احنا كلنا هنموت عليها….هو اه صحيح عبير مش هاممها موضوع مهرة خالص ولا بتحبها بس مهرة
عارفه عبير كويس…وعارفه لنها مش بتحبها…هتيجي دلوقتي وتمشي وتسيبنا….طب احنا ذنبنا اي انا وابوها؟
أسر:مين عبير دي؟؟
رفيف:دي مرات ابوها…..وبتكره مهرة اوييي…ونفسها ان مهرة تموت اويحصلها حاجه وتخرج من البيت…هي اصلا دلوقتي فرحانه اوي عشان مهرة مش موجودة
عز:طب ومامتها فين؟؟
رفيف بعصبيه:وانتوا مالكوا انتوا بتتدخلوا في حياه الناس ليه…
عز بخبث :براحتك….بس انا ظابط مخابرات…وكنت ممكن اساعدك او اعرف هي فين….بس يلا مش مهم…يلا يا أسر……
رفيف وهي بتمسح دموعها وبتقوله بسرعه:لا لا خلاص انا اسفه….هحكيلك كل حاجه…..بس توعدني انك ترجعها ليا….اتفقنا…
عز وهو بيقعد:اتفقنا…
أسر وهو بيقعد بغيظ:طل منا قولتلك من قبل ما يجي…
اشمعنا دلوقتي محتاجه المساعده….
رفيف بصتله بعصبيه وبعدين قالت لعز:بص هحكيلك كل حاجه من الاول خالص….
عز باهتمام :هه سامعك….
رفيف بحزن:مهرة مامتها ماتت من وهي لسه عندها 6
سنين وعمو رؤوف قرر انو يتجوز عشان يجيب ام لمهرة تربيها وترعاها لأنها لسه صغيرة….وبالفعل اتجوز من العقربه اللي اسمها عبير وبعدها بسنه عبير خلفت شمس اخت مهرة الصغيرة…وبدأت عبير تزرع الكره والحقد في شمس من ناحيه اختها…وتقولها ابوكي بيحب مهرة اكتر منك…ومعرة احلى منك..ومهرة كذا وكذا وكذا….لحد ما شمس كرهت مهرة حرفيا من وهما لسه صغيرين…ومهرة كانت محتاجه في الوقت ده خد يطبطب عليها وأم حنينه تحضنها لما ترجع من المدرسه بس عبير كانت مرات الاب الشريرة اللي كانت بتعذب مهرة وبتحرمها من العابها ومن اللعب في الشارع وكانت دايما تحبسها في الاوضه ومش بتخليها تخرج الا اما عمو رؤوف بيجي…
ومهرة مكنتش بتحب تقول حاجه لابوها…مش عشان خايفه منها لا عشان خايفه على باباها ل يتعب او يحصله حاجه ويموت زي طنط زينب الله يرحمها
وفضلت مهرة على كده وعبير تهين فيها ومهرة تتوجع ومتبينش خالص وتبان كأنها جامدة…وكانت تستفز عبير وترد عليها…وتخليها تولع وتشد في شعرها…هي اه مهرة مكانتش بتسكت…ولسانها كان مترين بس كانت بتتوجع من الكلام والضرب اللي عبير بتعمله فيها..
وهتقولي ليه عبير بتعمل كده….هقولك ان عبير كل همها الفلوس والغني وبس….ولما عرفت ان طنط زينب الله يرحمها كتبت كل حاجه لمهرة ومكتبتش حاجه ب اسم عمو رؤوف….وهي بتحاول تجوز مهرة ب اي طريقه عشان هي مفكرة لما تجوزها انها كده هتاخد كل حاجه….بس مهرة كانت بتطفش العرسان عشان مش عايزة نسيب باباها مع العقربه دي….ولحد ما مهرة خلصت ثانوية عامة وهتدخل خلاص الكليه اللي نفسها فيها…..تعرف ان مجموعها كان جايب طب بشري…بس مهرة من حبها في الأطفال…وحرمانها من طفولتها…والتعذيب اللي شافته من عبير حبت انها تدخل تريبه أطفال عشان تعوض اللي فات بيهم…وعشان كمان لو في طفل تعبان او متضايق هي تحتويه….عشانها فقدت الاحساس ده…ودخلت انا وهي القسم ده وكنا حبينه اويي ومهرة كانت بتبقى مبسوطه لما بتنزل عملي للمدارس…كانت بتجيب مصاصات وشوكلاتات…وحاجات كتير للأطفال….عشان يفرحوا..
وفي يوم أتقدم عريس لمهرة كالعادة…وهي مش حابه
تتجوز خالص وتسيب عمو رؤوف ف طفشت العريس ده زي كل مرة….بس المرة دي مختلفه عن اللي قبلها لان عبير خلاص فاض بيها وعايزة تتخلص من مهرة
ب اي طريقه…فقررت تستفز مهرة قدام عمو رؤوف وطبعا عمو رؤوف ميعرفش ب اللي بيحصل بينهم لان مهرة مش بتقوله وعبير بتفكر انها خايفه منها بس مهرة كانت بتخاف على باباها لانه اتعلق بعبير….في اليوم ده عبير استفزت مهرة قدام عمو رؤوف ومهرة كانت متعصبه وكلمتها بقله ذوق…عمو رؤوف اتعصب منها وقالها انها تعتذر من عبير….ومهرة عندت في اليوم ده وقالت لا…..اتعصب عمو رؤوف اكتر وضربها بالقلم وقالها لا تعتذري لاتسيبي البيت مهرة وقت ساعتها اتصدمت من باباها وقالتله انت بتضربني عشانها وعمو رؤوف مكنش في وعيه وقت ساعتها وقالها ايوة
مهرة وقت ساعتها فكرت ان هي مش ليها حد خالص وانهم كلهم مش بيحبوها…وسابت البيت وجرت…وهي مفكرة ان محدش بيحبها حتى باباها وان هي معتش ليها حد….وانا سبتها وقت ساعتها فكرتها هتشم هوا وترجع تاني….وكملت بدموع وقالت بو كنت اعرف اني مش هشوفها تاني….كنت جريت وراها ومسبتهاش…بس للاسف…شكلي مش هشوفها تاني…
أسر بدموع وحزن على حاله رفيف:طب باباها دلوقتي عامل اي…
رفيف بدموع:هيمووووت عليها بجد…اكيد مهرة مفكرة دلوقتي انو مس بيحبها ولا عايزها…بس بالعكس عمو رؤوف هيموووت عليها وبيعاقب نفسه على اللي عمله
أسر بحزن:طب وعبير…
رفيف بسخريه:هه….ديي زمانها عامله فرح…..هي دلوقتي مبينه انها زعلانه…بس هي اكتر واحدة مبسوطه ب اختفاء مهرة…عارف دي مش بعيدة لو شافت مهرة تعمل نفسها متعرفهاش او مخدتش بالها
عز وقت ساعتها افتكر كل اللي حصل وفهم كل حاجه..
رفيف:بس عارف يا أسر….انا اهم حاجه عندي ان مهرة تكون كويسه وبخير….حتى لو بعيدة عن العقربه..عشان انا عارفه عبير كويس مش هتسيب مهرة في حالها لو عرفت عنها اي حاجه…دي…دي مش بعيدة تقتلها وتتعامل معانا ولا كأن حاجه حصلت….والله حاكم دي ممكن تموتها عشان بس تورث فيها…انا بجد مشوفتش اجشع من الانسانه دي في حياتي….
عز اتنهد وقام وقالها:هشوفلك الموضوع ده…وإنشاء الله هترجع بخير….والست دي مش هتلمس ولا شعرايا منها….طول منا عايش…وسابهم وراح ركب عربيته ومشي……..
رفيف باستغراب:ده ماله ده
أسر بتوتر:ها….لا عادي تلاقيه اتأثر بس مش اكتر…سلام
رفيف بسرعه:طب استنى هات رقمك..يعني عشان لو عرفتوا حاجه كده ولا كده…
أسر ابتسم بخبث وقالها:طب ما تجيبي انتي رقمك
رفيف بحدة:بقولك اي….انا مش ناقصه …انا دماغي واجعاني خلقه….يلا اتنيل….
أسى برفعه حاجب:اتنيل……شكلك نسيتي اني ظابط وممكن اسجنك دلوقتي…
رفيف بخوف:قصدي…يلا هات…عشان اتاخرت
أسى ضحك عليها و أداها رقمه…وسابها وخرج….
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند عز راح قعد في مكانه المفضل عند النيل…و لأول مرة دموعه تنزل من بعد موت سلمى وفضل يفتكر كل حاجه عملها في مهرة وقد ايه هي اتعذبت في حياتها ومكنتش لاقيه حد يحتويها او يطبطب عليها ويقولها كلمه حلوة…وفضل يكلم نفسه ويقول آآآآآآه قد اي عانيتي في حياتك يامهرة…هه وانا اللي كنت مفكر
اني اكتر انسان موجوع في الدنيا…بس…بس انتي طلعتي موجوعه اكتر مني…من وانتي لسه عيله صغيرة
مشوفتيش الراحه…او حتى عرفتي تعيشي حياتك زي اي طفل في سنك…عيشتي حياتك كلها في مأساه وظلم ولمت قررتي انك معنتيش هتستحملي اكتر من كده…وقعتي في طريقي…ووجعتك وهنتك بكلامي وفوق كل ده…حسستك ب ان مالكيش حد..وانتي فوق كل ده صابرة وبتستحملي….بس هتفضلي لحد امتى تستحملي يامهرة……لحد امتى……….بس اوعدك طول منا عايش مفيش مخلوق على وجه الأرض يفكر انه يلمس شعرة واحدة منك….صدقيني….مش هكرر غلطتي مرتين….وهعرف احميكي ازاي من الناس دي…وهعرف كمان ازاي اعوضك عن كل اللي راح منك
مع اني عارف عمر ما في حاجه تقدر تعوض فقدان الام
والحرمان من حنانها بس صدقيني هعمل اكبر ما بوسعي اعمله اني اخليكي مبسوطه وتتعافي وتبقى مهرة ام لسان طويل اللي رفيف بتقول عليها😂💔
وعبير دي حسابها معايا كبير اوييي….وصدقيني هجبلك حقك منها…وهخليها تعتذرلك والجز*مه فو رقابتها…
واتنهد تنهيدة طويله بتعبر عن مدى حزنه و وجعه….
جه أسر من وراه وقاله:ممكن افهم انت ليه مقولتلهاش
على الحقيقه؟؟؟
عز بصله وقاله انت عرفت مكاني منين؟؟
أسى اتنهد وقال:مع انه مش موضوعنا بس انا عارفك من واحنا لسه في اللفه…..وعارف لما بتبقى متضايق
بتيجي هنا….
عز:وعرفت منين اني متضايق؟
اسر:عشانك صاحبي…..وعارف كويس انك بتحب مهرة واكيد زعلت على اللي سمعته من رفيف…بس مقولتش انت ليه مقولتش…وكمان كنت عارف مهرة تبقى مين ومقولتش ليه….
عز اتنهد وقال:يا أسر انا لسه عارف من يوم مين مهرة
ومرضتش اقولها لان حسيت ان في حاجه غريبه..
لما كنا في المول انا ومهرة …. مهرة خبطت في واحدة
والست دي قالتها مهرة…ومهرة قالتلها انتي عرفاني
وطبعا الست كذبت وقالت لا ياحبيبتي انا كنت بشبه عليكي بس مش اكتر….ولما روحت بليل الموضوع ده فضلت افكر فيه….لحد ما افتكرت ياسر لما قالي ان في محضر ب اختفاء بنت….قررت اتصل بيه واقوله يبعتلي صورة البنت دي…واكتشفت انها مهرة…ولما عملت تحريات طلعت الست دي من عسله مهرة…وكذبت علينا
طبعا انا مش هوديها لأهلها كده واسيبها…لاني حسيت ان في حاجه غلط في الموضوع ده…ولما هي قريبتها
ليه قالت إنها كش عارفاها….قولت انا مش هخاطر بحياة مهرة واوديها لأهلها…الا اما اعرف…
اسر:الست دي اكيد عبير صح
عز:مفيش غيرها
اسر:طب هتعمل اي…..هترجعها
عز بحزن:مش عارف يا أسر……بس انا اتعلقت بيها اوييي ومش هرجعها للست دي تعمل فيها حاجه
..انت مسمعتش رفيف قالت اي….دي ممكن تموتها…
وانا مش عندي استعداد اخسر حد بحبه تاني…
أسر بابتسامه:يعني انت بتحبها
عز:مش هنكر اني بحبها….لاني بالفعل مش بحبها بس
لا ده انا بموت فيها كمان….ومش هخليها تضيع مني
أسر ابتسم وقاله:انا حاسس ان كل حاجه هتبقى تمام
وكمل كلامه وقال:بس ياعز ابوها ورفيف ملهمش زنب في اللي بيحصل….لازم يطمنوا عليها على الاقل
عز:ازاي….مش فاهم
أسى بابتسامه:بص ياسيدي….انا هحاول اكلم رفيف واقولها على كل حاجه واقولها انك مقولتش لأنك كتت خايف عليها بما حصل اللي في المول….وكمان هقولها تيجي وتشوفها بس متجبش سيرة انها تعرفها…
عز بعدم فهم:ازاي
اسر:يعني هجيب رفيف البيت عندك على اساس انها صاحبتي وكده وتتعرف يعني على مهرة وبس ومتقولهاش حاجه…وتبقى تيجي تشوفها وتكلمها وقت ما تحب
عز:طب افرض رفضت
اسر:هقولها وقت ساعتها مش هنشوفي مهرة تاني..واكيد هتوافق….وهقولها…انا بنعمل كده لس لحد ما نلاقي حل في عبير دي…وطبعا مش هنقول لرؤوف لانه ميعرفش حاجه….لانه لو عرف اكيد مهرة هترجع معاه على البيت…واحنا لازم نحميها من عبير….ها قولت اي…
عز بتفكير:حلو…..بس يارب تمشي زي ما احنا عاوزين
أسى حضنه وقاله:اكيد هتمشي زي ما احنا عايزين…
وفضلوا مع بعض شويه وبعدين كل واحد قام يروح بيته……..
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
منى بتردد:هديه عايزة اتكلم معاكي شويه…
هديه بابتسامه:اكيد ياحبيبتي….ها عايزة اي
منى:عايزة اخد رايك في حاجه
سلوى:طب ومتاخديش رأيي ليه…
منى بضيق:مفيش….يمكن عشان انا وهديه قريبين من سن بعض ف اكيد هنفهم بعض…وقالت لهديه تعالى يلا على الحديقه….
وخرجوا وسلوى فضلت قاعده بتاكل في نفسها وتقول
ماشي ياست هديه انتي انا عارفه انا هعمل معاكي اي
هديه بابتسامه:في اي مالك
منى بحزن:هديه انا بحب….وهو جلنف….
هديه ضحكت وقالت:وده مين ده انشاء الله
منى:ده ياسر…..صاحب عز اخويا….بحبه اويييي من وانا لسه في ثانوي وتعب من التلميحات ب اني بحبه …بس هو مش واخد باله مني وبيعاملني كأني اخته بالظبط..انا تعبت اوي ومش عارفه اعمل اي….انا همووووووووت بجد
هديه بابتسامه:اهدي كده وخليكي ريلاكس واسمعي كويس أنا هقولك تعملي اي…
منى بابتسامه واهتمام:ها….قوليييي
هديه بابتسامه جانبيه:بصي ياستي….انتي اول حاجه هتعمليها انك تهتمي بيه زيادة وبعدين تهمليه….
منى بعدم فهم:ازاي؟؟؟!!
هديه:يعني تهتمي بيه جدا وتحاولي تهتمي بكل تفصيله في حياته انت كلت…طب شربت…انت كويس حساك تعبان…حلو شكلك…كده يعني فهماني….وبعدين تيجي كده مرة واحدة وتقطعي الكلام معاه….وتقللي من اهتمامك واحدة واحدة….وتحاولي تتجنبي وجوده خالص كأنه مش موجود خالص…وتتعاملي مع حد تاني
يعني زميل ليكي…او تحاولي تخليه يغير عليكي…مثلا من طريقه لبسك واهتمامك بشخص غيره وقت ساعتها هيعترف انو بيحبك….ها اي رأيك…
منى بغباء:طب وانا اي اللي يخليني اعرف انو هيبقى مهتم اني اهملته واهتمام بغيره….
هديه بابتسامه:مهو الواحد لما يلاقي الاهتمام الزايد من شخص بيه وبيهتم بكل تفصيله في حياته…وفجأه كده يقطع كل حاجه ومعتش يهتم بيه ولا يكلمه ولا يسأل حتى عليه…اكيد هينشغل باله بيكي وهيقعد يقول طب اي اللي خلاها تبعد …..واي اللي خلاها متهتمش بيا…وهيلاقيكي بتهتمي بغيره او بتلبسي ضيق شويه
وقت ساعتها هيعرف انو بيحبك ….
منى بفرحه وهي بتحضن هديه:شكرا شكرا شكرا…انتي دماغك دي اي….قنبله….وفضلت تضحك وتهزر هي وهديه…وفي عيون حقوده بتراقبهم من بعيد وبتتوعد
لهديه……
سلوى بحقد:اكيد لو حطتلها زيت على السلم هتقع على دماغها ل تموت…ل ترجعلها الذاكرة ونرتاح منها بقى
وبالفعل راحت جابت الزيت….وكبته على السلم….
هديه:طب انا هطلع انام بقى عشان تعبانه
منى بابتسامه:حاضر….تصبحي على خير
هديه:مش هتنامي؟؟
منى بخبث:لا…منا هنفذ الخطه من دلوقتي واكلمه
هديه ضحكت عليها ومشت….
(ان كيدهن عظيم 😂😂)
هديه كانت طالعه على السلم ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة العز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى