Uncategorized

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

 رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثامن عشر 18 بقلم هند حمدي

ريهام بعد ان وصلت الي منزلها قامت بالاتصال بزوجها
الو.. ايه يا  مصطفي خلاص ملكش ست تسئل عنها ولا اولاد تطمن عليهم عيادتك وشغلك اخدوك مننا.. طب اطمن ليكون حصلنا حاجه 
مصطفي… اهدي يا ريموو مالك بس مانتي عرفه..ان شغلي ملوش مواعيد.. وبعدين انتي اللي فضيالي اوي دانتي يا فالمحكمه الصبح يا المكتب بليل شوفي نفسك قبل ما تلوميني يا هانم.. دانتي عمرك ما سالتيني اذا كنت مبسوت ولا عايز حاجه ولا فيه شي نقصاني
ريهام بغل.. دانت معبي بقي طيب ما تكلم وتقول.. دانت مبقتش طايقني اقولك انا هسبلك البيت وهروح بيت ماما 
مصطفي… ايوووه هاتي من الاخر بتتصلي علي غير العاده عشان تتلككي ونتخانق وتروحي تنغصي عيشه اخوكي ومراته.. مفيش فايده فيكي هتفضلي ذي مانتي 
عوزه تسيبي البيت سبي.. مبقاش فارق معايا سلام 
وقام باغلاق الهاتف بوجهها
وبعدها.. ضغط علي رقم اخر وهو مبتسم وانتظر الرد من الطرف الاخر
ريهام.. لاول مره تشعر ان بيتها بني من قش سهل زواله… اهي مكشوفه لزوجها لتلك الدرجه.. احقآ لم تعد فارقه معه
ماشي يا مصطفي.. اخلص بس من الخدامه اللي فالبيت دي وبعدين افضالك ???????? وبالفعل ذهبت لتجمع اغراضها وتذهب لوالدتها لبدء مخططها
..
..
..
سميه.هي تتلكك بكلماتها وهو هيفرف ايه باسمي ولا اسمك.. ماحنا واحد يا حبيبي.. وبعدين ابويا لسه عايش يعني هتنازل عن شي مش ملكي.. وبعدين فلوس ايه بس وانا كلي ملكك
حسن بمكر.. مسمعتش ردك بردوا موافقه ولا لا وبصريخ ليستفزهاااا وتخرج ما بداخلها اخلصي هتتنازلي ولا لا????
سميه دون ان تشعر.. لااااا مش هتنازل 
الفلوس دي هي عزوتي وسندي من غدر الايام.. 
اللي خلي ابويا اول ما اتجوز ادنا ضهره… هامنلك انت وانت ادري الناس بقلبك واللي فيه واللي انا عرفاه من سنين وكتمه فقلبي..
ياحسن متحطش العقده فالمنشار.. وخلينا نرجع لبعض ونربي بنتنا فحضننا واوعدك اني هحاول اتغير
حسن.. ليعطيها اخر فرصه يعني مش موافقه.. هتبعيني بسهوله عشان شويه فلوس
سميه بغضب.. قول كدا بقي بطلقني وتعمل الفيلم دا كله عشان عايز البيت والفلوس انا اتنازل وتاخد اللي حيلتي وترميني..وتروح تجري علي حبيبه قلبك وتتمتعوا بفلوسي
فكرني هبله ودق عصافير..دانت بتحلم لانت ولا عشره ذيك هيعرفوا ياخدوا مني جنيه واحد 
حسن بأسف يا خساره يا سميه علي سنين عمري اللي ضيعتها مع واحده ذيك.بقي بعد عشرتي ليكي كل السنين دي معرفتيش تفرقي جوزك ممكن يعمل ايه وميعملش ايه..
. هنتظر ايه من واحده كانت عمله من اختها سلعه للي يدفع اكتر تقف معاه
اذا انتي مشترتنيش بالغالي من وجهه نظرك.. انا مش هشتريكي بالرخيص… انا مكنتش عايز فلوس انا كنت عايز اتاكد اذا كان عقلك اتردلك ولا جشعك وطمعك اللي لسه بيحركك.. دي كانت اخر فرصه ليكي.. وربي يا سميه لو اتعرضتيلي تاني لهوريكي وش عمرك ما شفتي لانك حقيقي خسرتيني للنهايه
ولم ينتظر دقيقه اخري وقام بضرب الباب بقدمه.. فانفتح الباب ع مصرعيه…هبعتلك نجار يصلحوا والبنت ابقي ابعتهالي اشفها فالورشه
وذهب… ولم يعطي لندائها وتواسلاتها ادني اهتمام
فقامت هي بتكسير كل ما تطوله يدها وهي تصرخ… لا يا حسن.. انت ليا انا وبس لاااا ياحسن مش هتتهني مع غيري
انا اقتلك ولا ان غيري تاخدك.. انا مخسرش ابدا
..
..
..
معتز.. لوعد التي تجلس امامه بكل هدوء 
وعد انا عاوز اعرف عنك كل شئ بتفصيل.. يعني عاوز اعرف كل تفاصيل حياتك كبيره او صغيره والاشخاص اللي حواليكي.. احباب او عقارب
وعد.. تمام بس بردوا انا كمان تحكيلي كل شي وبالتفصيل
وقصت له كل ما دار بحياتها… اهل اصدقاء جيران.. نا تعرضت له من تنمر…نظرات الحقد الشماته الاستعلاء كل ما حدث معها… قصت كل شيء.. سيد وما تعرضت له بسببه.. ناجي ومدي كرهها واشمئزازها منه.. ولم تلاحظ تركيزه وانكماش ملامحه فور زكرها اسمه… مختار وما تعاني حتي الان.. زوجه ابيها وما كانت تفعله 
وعند ذكر ابيها اجهشت بالبكاء ولم تشعر بنفسها الا وهي ترتمي بحضنه.. الذي استعجب منه انها لم تذكر حسن.فيبدوا انه اغلي من انها تذكره بمجرد نقاش
ولكن جذبها بحضنه.. ومسح دموعها.. وقبلها بجبهتها.
امسحيلي اكون سندك وامانك
اسمحيلي اعوضك عن كل دمعه وكل اه اتقالت فبعادي
اسمحيلي اكونلك اب واخ وصاحب وحبيب
استسلمت له وعد.. ونامت باحضانه.. فحملها برفق وذهب الي غرفتها.. ولكنه وجد امه تحادث احدا ولكن وجده اخته ريها
والدته معتز.. يا لهوي فيه ايه مالها يا معتز
معتز.. الذي لم يحيد بعينيه عن اخته.. ابدا يا ماما اطمني دي داخت شويه هترتاح وتبقي كويسه
ريهام لتصطاد الفرصه.. خلاص يا ماما لحسن تكون حامل ومكسوف يقول ليكشفوا
ذهب معتز.. ووضع وعد بفراشها ودسها بغطائها وقبل جبهتها وخرج لوالدته واخته
معتز…. ريهام.. انا صبري بدء ينفذ.. انا عامل حساب انك اختي الوحيده لكن تدخلك فحياتي عشان تخربيها ذي كل مره مش هسمحلك به.. واوعي تفتكري الاعيبك دي هتخيل عليا
جايبه شنطه هدومك وجايه.. عشان تطفشي المسكينه اللي جوه.. دا كل اللي يهمك.. انما اولادك وبيتك مش مهم
صدقيني بكره تندمي وتقولي يا رتني
امي انا خارج.. وسايب وعد امانه معاكي….امي وعد الدنيا ظلمتها وجت عليها. بلاش احنا كمان 
وانصرف لمقابله حسن الذي منذه راي الرساله لم يكف عن الاتصال به.. حتي رد وأخباره بعنوان المطعم الذي سيتقابلون به 
..
..
..
صل علي النبي وتبسم
بقلم #هندحمدي 
ناجي.. يعني الجواب اتبعت من امبارح ياسي بابا ولاحس ولا خبر…
دانا قولت هيجبها مجرجره من شعرها ويطلقها فنص المنطقه اول ما يشوف الصور 
اظاهر انها مطلعتش سهل وبلفتوا بكلمتين
مختار ممكن تخرس وملكش دعوه بالموضوع دا..وروح شوف مراتك اللي مش طايقه تبص فوشك.. وهتخلي ابوها يسحب تمويله للمشروع.. وتبقي خسرت كل حاجه 
واثناء محادثتهم اتت نجاة…
هاه يا بابا جبت الحاجه
..
..
..
مختار.. الذي نظر لها والغضب يشتعل بعينيه… انجري علي المطبخ.. وانا جاي وراكي 
علم ناجي..انهم يدبرون لامر ووالده لم يريد اخباره..
طيب يابابا انا نازل شويه.. عاوز حاجه اجبها معايا.. عوزه حاجه يا نجاة.. وخرج امامهم
وبعدها بدقيقه دلف الي الداخل مره اخري..فاخذ يمشي ع طراطيف اصابعه ليعلم ما يدبر من ورائه
فلمح مختار يعطي لابنته قنينه.. وهو يخبرها ان تعطي منها لزوجهاااا
فظن ان ذلك سيحسن من حالته الصحيه..وظن ان نجاة.. تريد ان تحمل مره اخري لتجلب صبي ليرث والده 
فطرقت بباله فكره…فدخل عليهم فارتبكت نجاة.. ووضعت الزجاجه بالمطبخ حتي لا يراها اخيها..وخرجت ع الفور وخرج مختار معها وهو يتافف من غباء الاثنين
ولكن ناجي اخذ الزجاجه وخبائها..
وقال بنفسه.. انا اولي بيهااااا..الواحد صحته جابت ورا من النكد اللي عايش فيه
..
..
معتز.. ياحسن بقولك فيه حد عايز ياذي وعد باي طريقه ولازم نعرفوااا..انا شاكك فمختار وابنه واللي اسمه سيد دا
حسن.. كان يريد ان يطمئن ع وعد اولا.. ولكنه لم يستطع حتي لا يفسر سؤاله بطريقه خاطئه 
معاك حق.. بس انا مستبعد سيد.. لان بعد تعب مراته حاله اتغير واتصلح حاله..هو مفيش غير جوز الغربان مختار وابنه.. والعقربه بنتهم..
بس ايه اللي جد دلؤقتي.. هو حصل حاجه انا معرفهاش طب وعد بخير هي كويسه.. لم بتمالك لنفسه للاطمئنان عليها عندما ساوره الشك ان قد يكون اصابها مكروه
معتز..لا يا حسن وعد كويسه.. ومحصلش حاجه.. بس اتبعتلي جواب ع الشركه بيشكك فاخلاق مراتي وانها كانت ع علاقات كتير
اخذ حسن يستغفر بداخله.. وعد ديلو فيه ملايكه ع الارض تبقي وعد منهم.. انا ممكن اشك فصوابع ايدي انما وعد مستحيل
معتز الذي الغيره ملئت قلبه..حسن انا مش مستني حد ياكدلي اخلاق مراتي اذي انا عارف كويس انا اتجوزت مين
المهم كل اللي عوزه رقم مرات نااجي داا..لاني هبدء به وبعدها.. هفضي لمختار الكلب ????
حسن.. بسيطه.. ساعه بالكتير ويكون عندك..محتاج حاجه تاني 
معتز.. ماكتات الشغل وصلت النهارده وهبعتهالك بكره عشان هنبدء التنفيذ..  انا عاوز دقه فالشغل يا حسن بلاش المشاكل تقصر علينا احسن الغلطه عندهم بفوره
حسن..خليها علي الله مش الاسطي حسن اللي يقصر فشغله بالاذن..بس خلي بالك من وعد لانها اتظلمت كتير والدنيا جت عليها اكتر . 
نظر له معتز ولم يرد…وذهب بعدها معتز واتصل علي وعد وطلب منها ان ترتدي ملابسها وتنتظر منه مكالمه لتذهب معه بنزهه 
اتته وعد وهي ترتدي ملابس بسيطه ولكن جعلت منها ارق من النسيم وحجابها العسلي الذي يظهر لون عينيها وجعل معتز يستشيط من الغضب خشيه ان يفتتن بها احد
وبالفعل اخذها وذهب لاكثر الاماكن قربا لقلبه..اخذها امام احدي الشواطئ واجلسها امامه وجلس معها…
بصي ياوعد.. انا اول مره هفتح قلبي واحكي عن كل شئ فحياتي…بس بعد ما احكي عوزك ترمي كل همومك فالبحر ذي.. لاني عايز ابدء معاكي من جديد.. صفحه بيضه نملها حب وحنان وامل فبكره
وعد الذي شعرت بالقلق مما ستستمع له ولكن ردت بشجاعه..اتفضل سمعاك بعقلي وقلبي كمان 
قص عليها معتز..كل شئ يجيش بصدره همومه منذه وفاة والده..العبئ الملقي ع ظهره..والدته.. ريهام اخته الوحيده التي متعلقه به حد الجنون… فهي كلما علمت انه يميل لانثي تسعي لافساد تلك العلاقه..زوجته التي باعته من اجل المال… وحدته وهو وسط اهله 
قص عليها ظروف زيجته الاولي وسبب الانفصال.. ومدي الظلم الذي تعرض له..وكم جاءت الدنيا عليه مثلها
فنظر لها والهموم تثقل قلبه.. فوجده تبتسم له بحنان.. فشعر بزوال همه وانها دنياه التي تفتح له ازرعهاااا 
معتز.. بقولك ايه مانجي نروح الملاهي.. وناكل  ايس كريم
وعد.. بلمعها تظهر لاول مره بعينيها فهزت راسها بالموافقه فقرروا ان يعيشوا اللحظه ويتركوا الغد للغد 
وبالفعل.. ذهبوا ولم يتركوا لعبه الا وصعدوا عليها.. فكادت وعد تطير من سعادتها وشعرت انها رجعت بالزمن للوراء واصبحت طفله وبيد ابيها
وعد وهي تنهج من كثره اللعب معتز انا عوزه ايس كريم.. بس خلاص نفسي اتقطع هستناك تحت الشجره دي لحد ما تجي 
وبالفعل ذهب معتز بعد ان غمز لها بعينيه..وبضحك اوعي تتحركي عشان اللعبه الجايه هنشوف مين فينا قلبه اجمد
وبالفعل ذهبت لتستريح قليلا…ولكن وجدت اثنين من الشباب يتعاطون المخدر دون ان يشعر بهم احد.. فخافت ولكن قبل ان تذهب وجدتهم امامها 
ايه يا مزه جايه لوحدك وبدوري ع ونيس.. عموما احنا فالخدمه وهنعجبك اووي 
حاولت الافلات منهم ولكن جذبها احداهم من يدها… ايه داا يلا بص عنيها حلوه اووي وبتلمع كماان الله 
اتي معتز ع صوت صراخها…ورائهم وهم يمسكون بها فرميما بيده وذهب اليها… وخلصها من يديهم 
وقفت زعد ترتعش خوفا.. ولكن وجدت معتز كالثور الهائج وهو يطيح بهم ارضآ..ولم يتركهم الا وهم موتي الا ان بعض من بالملاهي تجمعوا وامسكوا به… فتركهم واخذها وذهب الي سيارته وهو الغضب يتملك منه 
..
..
معتز..انتي كويسه حد فيهم عملك حاجه.. ولاد ال.. اه لو كانوا سابوني كنت قطعت لحمهم ورميته للكلاب
وحرك السياره وذهب الي احدي محلات بيع الملابس..انزلي
وعد التي كانت ترتعش خوفا من ان يلقي عليها اللوم.. بدا خائف عليها…ولكن ما جعلها تشعر بالتعجب انه اتي بها الي هنا
هنزل ليه.. هنعمل ايه هنا 
وعد انزلي وبلاش تعب.. احب لما اقول لمراتي الحلوه حاجه تقولي حاضر من غير فرهده
بالفعل نزل الي متجر الملابس واخذ يبتاع لوعد كل ما نظرت له وابتسمت… ووعد شعرت انها مع والدها وهي تختار ملابس العيد 
وبعد ان اشتري لها عده فساتين رقيقه ومحتشمه.. اخذها وذهب الي احدي المطاعم البسيطه 
معتز.. كشري يا فقريه.. اول مره انتعشي سوا يبقي كشري
وعد بفرحه.. عشان تعرف اني موفره.. بس اسمع لازم نحلي بحلبسه بعدها… اه مش هتكروتني
معتز.. هي مش اسمها حمص الشام باين????
وعد…ايآ كان يعني لن ارضي بغيرها بديل واخذوا يضحكون..
بعث حسن رساله له برقم هاتف زوجه ناجي 
تعلل معتز لوعد انه ذاهب الي المرحاض.  وقام بعدها بارسال صور ناجي مع وعد وهو يقبلها بعد ان اخفي معالمها
وبعث لها رساله..جوزك بيخونك ومش اول مره فتحي عنيكي قبل فوات الاوان     المرسل فاعل خير
..
..
..
عندما اتت تلك الرساله لزوجه ناجي كانت هي معه بعد ان اقنعها انها هي من بقلبه وانه كان يريد الزواج من وعد حتي يبعدها عن والده وتصبح محرمه عليه…كان بالحمام 
 هي تقرء تلك الرساله..كان هز يحتسي نصف الزجاجه التي سرقها من نجاة.. وترك نصفها لها 
ناجي… فينك يا غزال قلبي ❤..ولكن وجدها ترتدي ملابسها..وشنطتها التي لم تفرغها حتي بجوارها
فيه ايه..انتي لبسه هدومك ورايحه فين هو احنا لحقنا
انت تخرس خالص وورقتي تجيني بيت ابويا احسن والله لاخلي يوريك النجوم فعز الضهر يا عره الرجاله وتركته وانصرفت
ناجي… امممم ايه الوليه المجنونه دي.. هو انا كلمتها
طيب والنيله اللي شربتها..بس اظاهر تقيله دانا بطني ايه… الحق نفسي وانزل اشفلي مزه من اياهم بلا ارف
وبالفعل ذهب الي احدي البيوت المشبوهه التي يقام بها جميع انواع الرزائل…
ناجي..سوسو يخرب بيتك انتي لسه عايشه وقام بسحبها من يدها ودخل لاحد الغرف وقام بالتجرد من ملابسه ولكن ما هي الا لحظات حتي ارتمي ع الارض واخذ يصرخ من الالم
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!