روايات

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل الخامس 5 بقلم نور الشامي

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل الخامس 5 بقلم نور الشامي

رواية صعيدي يفقد عقله الجزء الخامس

رواية صعيدي يفقد عقله البارت الخامس

رواية صعيدي يفقد عقله الحلقة الخامسة

كان مراد يقف بصدمه وهو يري النيران تشتعل في كل مكان وملك علي الارض فاقده وعيها والنيران تلتهم في ملابسها فأقترب منها بسرعه وهو يضع غطاء علي جسده ورأسه ثم حاول اطفال النيران من ملابسها وخرج بسرعه وذهب الي المستشفي بعدما اطفئ الحراس باقي النيران وفي المستشفي كانت الجميع يقف بقلق عادا دنيا التي تجلس بضيق فتحدث سيف بعصبيه:
انا لسه مش عارف اي ال حوصل يا مرت خالي علشان اكده مش هتكلم دلوجتي لما اختي تجوم بالسلامه وجتها نبجي نتكلم
نظرت فردوس اليه بحزن ثم اقتربت منه الجده وتحدثت بدموع:
هتبجي كويسه يا ابني ان شاء الله
القت الجده كلماتها وهي تحتضنه فأقارب مراد من الغرفه الموجوده بها ملك وبعد فتره خرج الطبيب فأقترب منه سيف وتحدث بلهفه:
يا حكيم اختي عامله اي هي زينه صوح
الطبيب:
الحمد لله كويسه بس فيه حروق في ايدها لازم تحط الكريمات ال هكتبها وتخلي بالها كويس لحد ما تعملوا فيها عمليه تجميل لو حابين
دنيا بسخريه:
تجميل ليه عاد مفيش داعي هي اكده زينه
نظر الجميع اليها بغضب ثم انصرف الطبيب فأقتربت فردوس منها وتحدثت بعصبيه:
انتي مالك عااد اي ال دخلك في الموضوع ان شاء الله
دنيا بضيق:
انا مجولتش حاجه انا كل ال جولته ان مفيش داعي ان مراد يصرف دا في ايدها يعني عادي
نظر سيف اليها بغضب ثم اقترب منها وتحدث:
وميين جالك ان اختي مش معاها فلوس انا اجدر اعملها مليون عمليه واصرف عليها من جنيه لعشره مليون جنيه متخافيش اكده وملكيش صالح
مراد بحده:
لع يا سيف ملك مرتي ومهما حوصل اي حاجه تخصها مسؤوليتي انا.. من الواضح ان دنيا مش مستوعبه ال بتجوله او الحمل مأثر عليها شويه
القي مراد كلماته وهو ينظر الي دنيا بغضب وفي يوم جديد كان سيف في بيت مراد ينظر الي ملك بحده وهو يتحدث:
هو انتي محنووونه.. انتي علطول اكده ماشيه بدماغك عايزه اي تاني في الاول ضحكتي علي مراد وخدعتيه واستغليتي انه فاقد الذاكره ودلوجتي بعد ما رجعتله هو مش عايزك.. راح اتجوز خطيبته ومش عايزك ولو سايبك علي ذمته فعلشان ينتجم منك… هو من صدمته فيكي بجا عايز ينتجم منك
ملك بدموع وتعب:
وانا عايزه افضل معاه انا بحبه يا سيف… انا بحبه جووي مش هجدر ابعد عنه ولا اعيش من غيره
سيف بغضب:
ملعووون ابوا الحب ال دمر كل حاجه دا انتي اي ال بتعمليه دا بجولك اي انتي حره انا جولت لاخر لحظه احاول معاكي بس من الواضح انك مش ناويه تسمعي الكلام.. خلاص من انهارده انا مليش صالح بيكي
القي سيف كلماته ثم خرج من الغرفه اما عند دنيا كانت تقف بضيق وهي تتحدث:
لع المفروض اسأل واتكلم براحتي انت جوزي دلوجتي لسه سايبها غلي ذمتك لييه عاد
مراد بحده:
علشان هي تعبانه دلوجتي اولا ثانيا انا لازم انتجم منها علي كل ال عملته وانتهينا متتكلميش في الموضوع دا تاني انا عندي شغل
القي مراد كلماته ثم ذهب فنظرت دنيا بغضب وهي تتحدث:
لازم اطفشها من الييت دا بأي طريجه
وفي المساء كانت ملط تقف في المطبخ كعادتها تباشر مع الخدم حتي دخلت دنيا وتحدثت ببرود:
انا مش عارفه مين ال المفروض يوجف اكده انا ولا انتي.. شكلك نسيتي يا ست ملك ان انا اهنيه مرت مراد فملكيش صالح بأي حاجه اهنيه اتفضلي انتي وانا هحضر معاهم الواكل
نظرت ملك اليها بحزن وخرجت من المطبخ وبعد فتره كانوا جميعا يجلسون علي مائده الطعام ومعهم ملك التي تحاول ان تأكل ولكن اصابه يديها تمنعها فأستاذنت من الجميع وصعدت الي غرفتها وظلت تبكي بشده حتي وجدت مراد يدخل الي الغرفه وهو يحمل صينيه تمتلئ بالطعام ثم وضعها امامها وتحدث بسخريه :
انا هأكلك دا لو مفيش عند حضرتك مانع يعني
القي مراد كلماته وبدأ يطعمها وهي تنظر اليه بأستغراب حتي مسكت يده وتحدثت:
ليه بتعمل اكده وانت بتكرهني
ابعد مراد يديها وبدأ يطعمها مره اخري وهو يتحدث بضيق:
بعمل واجبي… انا مش بحب يكون عليا واجب… لما كنت تعبان كنتي دايما معايا وبتساعديني في كل حاجه علشان اكده بعمل واجبي
نظرت ملك اليه بدموع ثم تحدثت:.
بس انا مكنتش بعمل اكده علشان واجب عليا… انا كنت بعمل اكده علشان بحبك يا مراد.. والله العظيم انا بحبك جووي… انا عملت كل دا علشان فعلا مكنتش جادره اعيش من غيرك انا عارفه اني غلطانه بس والله ما كان جصدي اخدعك دا مش طبعي انا عمري ما خدعت حد ولا كدبت علي حد
نظر مراد اليها بضيق ثم تحدث:
خلينا نطلج… لا هنتجم منك ولا هعملك حاجه… خلينا نحدد ميعاد للطلاج ونخلص
القي مراد كلماته وجاء ليخرج ولكن مسكت ملك يده وتحدثت بدموع:
مراد انا بحبك… متسبنيش بالله عليك
نظر مراد اليها بحزن لاول مره يشعر بهذا الشئ تجاهها شعور بالاشتياق او بالحب لا يعلم ما هذا وجاء ليتحدث ولكن سمع صوت صراخ في الاسفل ونزل بسرعه وتفاجئ عندما وجد والدته تبكي وهذه الفتاه تنظر بغضب فأقترب من والدته وتحدث بلهفه:
ماما مالك.. اي ال حوصلك ومين دول
ايمان بحده لوالدتها:
ماما قولتلك ملناش علاقه بالناس دي يلا نمشي
فردوس بغضب ودموع:
يلا مع السلامه امشووا من اهنيه اي ال ال جابكم من الاصل
نظرت ايمان اليها بعصبيه ثم تحدثت:
بقولك اي انا محترمه انك ست كبيره متخلنيش اتعصب عليكي بقا
مراد بغضب:
اتعصبي اكده وشوفي هعمل فيكي اي عااد انتي فاكره نفسك فين… انتي اهنيه في جصر مراد الزناتي يعني في مملكتي
نظرت ايمان اليه بغضب وجاءت لتتحدث ولكن اقتربت منها والدتها وطلبت منها ان يغادروا وقبل ان يذهبوا نزلت الجده بسرعه وتحدثت بلهفه:
ثريا استنوا … تعالوا.. مراد دي ايمان اختك
نظر مراد اليها بصدمه ثم تحدث:
اختي؟! ال امها خدتها وهربت
ثريا بصدمه:
هربت اي.. اي ال بتقوله دا
دنيا بسخريه:
انا مش عارفه الاشكال دي بتتحدف علينا من فين
نظرت ثريا اليها بضيق واقتربت الجده وطلبت منهم ان يظلوا الليله وفي الصباح يتحدثون في كل شئ وبعد ألحاح شديد منها وافقت ايمان وبعد فنره في غرفه مراد كان يقف بعصبيه ولا يعلم ما كل هذا حتي دخلت ملك وتحدثت بتوتر:
تيته جالت علي ايمان جبل اكده.. هي مهربتش يا مراد خالي الله يرحمه طلجها لما جدك عرف ووجتها هي كانت حامل في ايمان وهو معرفش غير بعد فتره طويله والحجه ثريا وجتها كانت رافضه تخليه يشوفها علشان هو طلجها وسابها
نظر مراد اليها بأستغراب ثم تحدث بعصبيه:
كيييف عاد ال اعرفه انها هربت… دا ال سمعته من امي وحتي ابوي وجتها سكت ومتكلمش
ملك بضيق:
ال بجوله هو ال حوصل ابوك الله يرحمه كان خايف من ابوه وطلجها ايمان اختك
وضع مراد يده عبي رأسه بعصبيه حتي شعر ببعض الالم فأقتربت منه وهي تلامس وجهه وتحدثت بلهفه:
مراد مالك… اي ال حوصلك انت كويس
نظر مراد اليها وهي تتحدث بقلق فوجد نفسه يقترب منها ويقبلها علي شفتيها ولكنه ابتعد فجأه فنظرت ملك بتوتر وجاءت لتتحدث ولكن فجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها وو

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي يفقد عقله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى