Uncategorized

رواية جنة خاطفي الفصل الخامس 5 بقلم رشا محمد

  رواية جنة خاطفي الفصل الخامس 5 بقلم رشا محمد

رواية جنة خاطفي الفصل الخامس 5 بقلم رشا محمد

رواية جنة خاطفي الفصل الخامس 5 بقلم رشا محمد

فارس : ماشي خليكي مرتاحة وأنا هكمل تحضير الفطار 
والبس وأجيلك ماشي !!
جنة هزت رأسها بالموافقة 
ثم فجأة باب الشقة اتكسر ودخلوا ناس كتير ب أسل*حة
جنة بدون تفكير جريت علي فارس تحتمي به 
فارس وقف قدامها يحميها وبكل ثقة وشجاعة قال : 
انتم مين وعايزين ايه ؟
قال قائدهم لجنة بدون أن يعير انتباه لكلام فارس : 
تعالي معانا 
جنة حضنت فارس وقالت له : الحقني يا فارس دول 
عايزين ياخدوني مين دول ؟
فارس : متخافيش يا جنة محدش يقدر يلمسك طول م 
أنا موجود خليكي ف ضهري مهما حصل 
جنة بكت وقالت : حاضر 
قرب قائدهم من فارس وهو موجه الس*لاح له وقال : 
ابعد من قدامي بدل م أحسرك علي نفسك
فجأة وبلمح البصر وبحركة محترف أخذ فارس الس*لاح
منه وضربه بوجهه به فوقع ع الأرض مغشيًا عليه 
ووجهه بوجه الآخرين وقال : لو مقولتوش أنتم مين حالا
ومين اللي باعتكم هيكون آخر يوم ف عمركم وض*رب 
عي*ار ف الهواء 
وفجأة ظهر رجل وقور من خلفهم وقال : أنا اللي باعتهم 
جريت جنة علي الرجل وقالت : بابااااااا وحضنته جامد
وقالت وحشتني موت يا بابا وفضلت تعيط كتير 
فارس نزل الس*لاح من ايده ولم يتكلم 
قرب منه والد جنة وقال ازاي تتجرأ وتخطف بنتي يا 
كل*ب وض*ربه بالبوكس جريت جنة علي فارس بدون 
تفكير وقالت : فاااارس أنت كويس !!
لم يرد فارس عليها ووضع يده مكان الض*ربه ووقف 
يتجه نحو والدها ليرد له الض*ربه 
وقفت أمامه جنة وقالت : لا يا فارس اوعي دا ابويا 
وعمري م مسامحك لو حصل كدا ابدااا
مسك والدها يدها وقال لفارس : اللي عملته أنا هعرف 
ازاي ادفعك تمنه وبيني وبينك الأيام وهندمك علي كل 
اللي عملته 
وشد جنة من ايدها وقال : يالا يا جنة عشان ترجعي بيتك
لكن جنة شدت ايدها وقالت : بس أنا ف بيتي يابابا 
الجابري : نعم !! بيتك!! ازاي ؟
جنة : أيوه يا بابا دا يبقي بيتي وشاورت علي فارس 
وقالت ودا يبقي جوزي 
وقف فارس ينظر للجابري بانتصار ولم يتكلم 
قرب الجابري من جنة وقال : أنت واعية الكلام اللي 
أنت بتقوليه ولا أنت بتخرفي؟
جنة : لا يابابا أنا عارفة كويس جدا أنا بتكلم ازاي 
وبقول ايه 
ض*رب الجابري جنة بالقلم وقال : للأسف أنا دلعتك 
كتير ومعرفتش أربيكي وأنا هربيكي من أول وجديد 
ولسه هيض*ربها بالقلم تاني امسك فارس يده وقال :
جنة تبقي مراتي علي سنة الله ورسوله ومش تسمح 
لحد يلمسها طول م أنا عايش حتي لو كان أبوها 
الجابري : وأنت هتطلاقها وحالا قدامي وهتروح معايا 
ومش هسيبهالك أنت فاهم ؟!!
فارس : طلاق ومش هطلق لو علي جث*تي انما لو هيا 
عايزة تروح معاك براحتها أنا مش هقدر أمنعها 
جنة حضنت أبوها وبكت ثم قالت : أرجوك يا بابا أنا 
عايزة أفضل مع جوزي ومش عايز أطلق ومش عايزة 
مشاكل أرجوك أبوس ايدك 
نظر الجابري لها ثم نظر لفارس وقال : أوعي تكون فاكر
أنك كدا انتصرت الأيام دول والمرة دي عندك بكرا عندي
والأيام بيننا وتركهم وذهب وقال لرجالته : كله ينزل 
س*لاحه و يالا ورايا 
جنة : بابا استني لو سمحت اسمعني 
لم يرد عليها والدها وتركهم وذهب وذهب معه رجالته 

جنة قعدت ع الأرض وفضلت تعيط 
اوقفها فارس وأخذها بين أحضانه وقال : أسفة ياجنة 
معملتش حساب كل دا أسف ان حطيتك ف الموقف دا 
احتضنته جنة كثيرا وظلت تبكي حتي خارت قواها 
أحس فارس بأنها ستقع اسندها جيدا ثم حملها بين يديه
وادخلها غرفته ووضعها علي سريره ثم وقف ليخرج
أمسكت جنة يده وقالت بخوف : أنت رايح فين !!
فارس : متخافيش ياجنتي أنا هروح أصلح الباب اللي
اتكسر دا ثم ابتسم وقال : أحسن م كل اللي رايح وجاي 
يتفرج علينا ويدخلنا وهجيلك علي طول 
جنة : متسبنيش يا فارس أرجوك 
لا أعلم كيف لي أن أعشق خاطفي 
ولا أعلم كيف أصبح أماني ومأمني 
ولكن كل ما أعلمه أنني أصبحت أعشقك 
وسيكون عمري وحياتي رهن أصبعك 
لا أريد من دنيتي غيرك وغير جنتك 
فسأكون لك جنتك وأصبحت أنت فارسي 
ثم اقتربت منه وقبلته بكل حنان علي شفتيه واحتضنته 
حضن دافي ونامت مثل الطفلة بين أحضانه 
وضعها فارس علي السرير ثم اقترب منها وقال : 
كيف لي أن ابتعد عنك بعد أن عثرت عليكي 
فكم من أيامٍ حلمت بكِ وانتظرتُ لقائك 
وأوقفتُ عقارب الزمن كي أصل لاحضانك 
فهل عندما أعثر علي أحلامي ابتعد عن أحضانها
فلن ابتعد عنك حتي لو كان الثمن أنفاسي 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى