روايات

رواية مشاكل عائلية الفصل السادس 6 بقلم سلسبيل أحمد

رواية مشاكل عائلية الفصل السادس 6 بقلم سلسبيل أحمد

رواية مشاكل عائلية الجزء السادس

رواية مشاكل عائلية البارت السادس

رواية مشاكل عائلية الحلقة السادسة

= ينهار اسو**د انت اية الى جابك هنا يا بني ادم انت
غمز: مش قولتلك هعاقبك زي زين الجارحي
= هصوت والم عليك الجامعه كلها يا زين
حط ايده على بقولها وكان قريب جدا منها وباصص لعيونها الى لتاني مره يسرح فيهم
زقته بعيد عنها: انا مش هسكتلك
– طب تعالي عشان اوصلك
= انت في حاجه فمخك انت مين عشان اركب معاك
– جوزك المستقبلي
= قنبلة برود متحركه ، انا همشي لوحدي
– تمشي لوحدك ايههه عايزه الناس تاكل وشي
= مش هركب معاك لوحدي!
– اختي متلقحه فالعربيه
= مش هينفع لازم اقول لبابا
– كلمته قولتله اني هوصلك
= !!!!!!!!!!
_______________________
– بس ياستي و زين اصلا الكبير بس اتفه واحد فينا
= اخرسي يا سيليا وكفايه كلام صدعتيها
ليلي ابتسمت: ملكش دعوه اسكت انت
زين: امممم بدايه مبشره هيتفقوا عليا
ليلي: بيتي اهو خلاص
زين: عارف والله
ليلي: امال رايح فين!! هتخطفني؟
زين: ياريت بس معايا اختي للاسف
ليلي: يعني لو مش معاك هتخطفني
زين: هنشتري عصير واي حاجه تتاكل شوفوا عاوزين اية
سيليا: احنا نطلع طلعه عند ***** بتاع البيتزا
زين: اووه تونه بقي وفراخ
ليلي: انا عايزه اروح!
زين: بس يابت
زين وقف وقبل ما يخرج رش معطر
ليلي عقدت حواجبها: ده منوم صح عشان يغم عليا وتخطفني
زين قعد يضحك: وبالنسبه لأني بتنفس من نفس الهوا الى بتتنفسيه ولو ده منوم هيغم عليا برضو؟
سيليا: اهدوا يجماعه
زين: الروايات لحست دماغها
ليلي: لا دي حوا**دث خ**طف بقي
زين بص لسيليا: شكلها بتقعد مع امك كتير
سيليا: احنا هنروح نجيب الاكل
زين: اقعدي يا سيليا هو انتي معاكي بنت اختك هاروح اجيب انا الى انتي عايزه انتي وليلي
ليلي ضحكت على غيرته عليها وحبت علاقتهم اوي.
ليلي: انا عايزه اروح
زين: بيتزا تونه برضو طيب
ليلي: بقولك اروح بيتزا اية
زين نزل وسيليا بصتلها: كلي معايا انا سيبك منه ، مع انه طيب برضو وشكل الواد معجب
ليلي: معجب!
سيليا: معجب اية ده واقع
ليلي ضحكت: وانتي اية رأيك
سيليا: انا لو مكانك اوافق بسرعه ده عليه شوية شعر منكوشين بيبقي شبه القنفد
ليلي دمعت من الضحك: ربنا يخليهولك شكلك بتحبيه
سيليا: بحبه جدا وعرفاه واقدر اقولك انوه وقع بجد استغلي الفرصه وبعدين دي فرصتك حد يلاقي واحد دلوقتي بيقرأ روايات
ليلي: ده بيقولي ارض الكولا
سيليا ضحكت: بس عارف عشق الزين!
ليلي: امم معاكي حق
زين دخل ولاحظ انهم اتكلموا والجو لطيف وكلوا سوا وخلاه ليلي تعرف مامتها وبعد ما خلصوا زين اخد سيليا و روحوا.
____________________
– بابا و ماما واستاذ احمد كمان كويس نتكلم بقي
محمود: في اية عملت اية
زين: يا بابا ده خبر حلو ، انا قررت اخطب خلاص
فاطمه بندب: كده يا زين عايز تصغرنى وتخطب حد تانى
زين: حد تانى؟
احمد بتريقه: غير الاولانى
زين: انتوا بتقولوا اية بتكلم على ليلي
كلهم اتصدموا الا سيليا
زين: انا خلاص قررت
سيليا: اشتري فستان بترتر بقي
زين: ترتر يا معفنه!
بعد كلامهم سوا احمد و زين لاحظوا انسحاب سيليا بدري بدري فا راحوا اوضتها وخبطوا ودخلوا
احمد: انتي مدايقه ولا اية؟
زين: اية مزعلك؟
سيليا بصتلهم بحب: انا بحبكوا اوي
احمد بص لزين بستغراب
سيليا: معرفش من غيركم كنت هعمل اية او كنت هلاقي مين يقف جمبي ويحسسني اني مش لوحدي
زين كان فاهم فا شاور لاحمد وحضنوها سوا وطبطبوا عليها
زين: قولتلك مش بحبك تعيطي
سيليا بدموع: انا مش بعيط
احمد: طب حوشي بس الي بيقع منك
ابتسمت: مش بعيط بجد دول نزلوا كدا
زين: انا عارفك عيوطه وعيله بس مش بدري النكد ده؟
احمد ضحك: حساسه مرهفه الحس بطريقه غبيه
زين: لو زعلانه نفركش الموضوع وافضل على دماغك عادي وانا الى كنت فاكرك هتفرحي لما اتجوز وتخلصي مني
سيليا بدموع: متقلش كده
زين: طب خلاص بقي يابنتي لسه بدري اوي انا مرحتش الخطوبة حتي
سيليا: انا علفكره مقلتش اني بعيط عشان هتتجوز
زين: على اساس اني مش عارفك
سيليا: بتحبني اكتر ولا ليلي
احمد فطس ضحك: قابل بقي ولسه امك
زين: جبتو لنفسي
فضلوا يهزروا اليوم كتير و زين طمن سيليا انوه هيفضل يحبها واحمد فضل معاها وقبل النوم راحلها
– نمتي؟
= تؤ
– زين هيفضل يحبك ويهتم بيكي وانا كمان موجود معاكي لسه احنا اخوات وانا تؤامك يعني مهما حصل هنفضل سوا
= بجد
– بجد ، يلا بقي تصبحي على خير يا سيلا
= وانت من اهله
_______________________
الايام عدت بعد ما زين طلب يخطب ليلي وهي وافقت ولكن الحاجه الغريبه الى حصلت ان في يوم وكلهم متجمعين دخل محمود وطلب منهم يسيبوا مع سيليا.
– خير يا بابا
= انتي طبعا عارفه اسر
– اخو ملك صحبتي؟
= اها
– ماله ؟؟ ملك حصلها حاجه!
= يابنتي لا اقعدي
– امال اية
= كلمني وعايز يخطبك
سيليا فضلت متنحه وبعدين عيطت: لا اله الا الله في اية يابنتي هوا انا بقولك عايز يقت**لك
– انا لسه صغيره ازاي يعني يطلب كده
= انا خلفت عيله هب**له ياربي صبرني
– انا مش موافقه لا هو كويس وكل حاجه بس انا لسه قدامي جامعه ولسه مخلصتش حتي تالته ثانوي وبعدين انت مش هتجبرني صح
= يعني انا مش بجبرك على اي حاجه هجبرك على دي، انا مكنتش هقولك لو حد غريب انما اسر ده يعتبر متربي وسطنا وعارفينه وهوا حد محترم ، هسيبك تفكري بقي واخرج اعرف اخواتك
سيليا مركزتش معاه ولكن مركزه فخضتها مش اكتر هي بتحب اسر طب في اية؟
سيليا لنفسها: انا بحبه هرفض ليه ؟ اها هرفض يعني اية احبه فخيالي يطلب يخطبني! هااا! يكون عرف اني بحبه! لا لا هيعرف منين انا حتي مقلتش لملك…. طب وبعدين انا رسمت خطط مستقبليه معاه وانا عندي 25 سنه مش 17 ونص اعمل اية دلوقتي؟ ”
على الجانب الآخر محمود كام بيعرف زين و احمد
– بس وكلمني وطلب يخطب سيليا
زين كان بيشرب فا تف المياه فوش احمد والاتنين بصوا لمحمود بصدمه: يخطب سيليا !!!!
احمد مسك الفوطه ونشف بيها وحدفها فوش زين وبعدين وقف : وهي قالت اية بقي ؟؟؟؟
زين: اها قالت اية؟ هتوافق عشان انقذها الهيرو! هي فين
محمود ريح نفسه ونزل وسابهم ياكلوا بعض دخلوا لسيليا وهي لسه غرقانه في افكرها واتخضت من رزع الباب
سيليا: اييييه !
زين: اية انتي ! بقي احنا نتقرطس القرطسه
احمد: هوا كل عقلك بموقف الشهامه الى عمله؟
سيليا: انتوا بتقولوا اية بتتكلموا عن مين
زين: اسر باشا الى طلب يخطبك
سيليا: هوا انا هتخطب
احمد: بت
زين: بس انت اركن انا هعرفها غلطلها
سيليا: اسكتوا بقي انا مش عارفه اعمل اية
زين: انتي بتعيطي!!
سيليا: انا لازم اوافق!
احمد: انتي بتهرجي ده دموع بجد
زين: لازم توافقي اية اكيد لاء ارفضي
سيليا: مينفعش ده اخو صحبتي هتزعل و هو هيزعل
زين فتح عيونه وبوقه: وهو هيزعل!!
احمد: وهو هيزعل!!
سيلياوهي بتمسح دموعها: اها ماهو اكيد مش هيخطبني من فراغ اكيد بيحبني وانا كده هك*سر قلبه
زين: ده انا الى هك**سر دماغك
سيليا: اعااااااا يا بابا
احمد جري قفل الباب: بابا مين يقطه اثبتي
زين: هتهالي
احمد شالها وهي فضلت تضحك: بس انت و وهو
قعدوها على الكرسي و وقف قصدها زين واحمد مكتفها
زين:

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مشاكل عائلية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى