روايات

رواية عشقت زير نساء الفصل الثالث 3 بقلم منة محمد

رواية عشقت زير نساء الفصل الثالث 3 بقلم منة محمد

رواية عشقت زير نساء الجزء الثالث

رواية عشقت زير نساء البارت الثالث

رواية عشقت زير نساء الحلقة الثالثة

احمد ينشف راسه من المايه : يلا رشروش بلاش كسل قومي حطي لي حاجه اكلها
رشا قامت وبتلبس الروب : من عيوني حبيبي
راحت المطبخ وحطت الاكل على السفره : يلا حبيبي تعال
احمد قعد على الكرسي :ياسلام ايه الحركات الروشه دي ورد وشمع واكل يفتح النفس
رشا : دوق بس ع الله يعجبك
بعد العشي قعدوا يشربوا قهوه بالصاله
رشا :احمد
احمد : اممممم
رشا بتردد :حبيبي انت امتى ناوي تعلن جوزنا
احمد رفع حاجبه : وليه انا قلت لك بعلنه
رشا : لا بس مش انت بتحبني
احمد :اه طبعا كملي وبعدين
رشا: وانا بحبك كمان وامنيتي يجمعنا طفل حبيبي والطفل اذا ربنا كرمنا وجه لازم تعلن عن جوازنا
احمد من غير مايبصلها : شوفي يابنت الناس على مااظن اني لما اتجوزتك قلت لك علي شروطي وانه جوزنا هيكون على طول عرفي وانتي قبلتي وقلت لك مافيش اطفال وقبلتي ودلوقت اتغيرت النيه
رشا بصوت باكي : افهمني حبيبي انا كبرت والعمر بيمر من غير ماننتبه وخايفه كل مايتقدم بيا العمر مااقدرش اجيب اطفال ومع الموانع يتاخر اكتر!!
احمد : ومين طلب منك تجيبي عيال
رشا :يعني انت مش عاوز
احمد بصدق: ايوه مش عاوز انا اتجوزتك بس عشان انبسط واريح بالي مش عشان ارازي نفسي
رشا بدموع :وانا مافكرتش فيا
احمد : وانتي مالك ,ما انتي قاعده معززة وكل حاجة نفسك فيها بتجيلك تحت رجلك
رشا :يعني مش هتعلن جوزنا ابدا
احمد شدد علي الكلمه:ابدااااا
رشا :طيب وبعدين ايه الي هيحصل
احمد :الامر يعتمد عليكي وعلى شطارتك
رشا :ازاي مش فاهمه
احمد بخبث:والله لو ماخلتينيش امل وازهق منك , هطلقك وانتي بشطارتك ماتخلينيش امل
رشا :يعني انت واخدني للتسليه بس
احمد :شاطرة اهو عرفتي بنفسك
رشا بقهر: دي قيمتي عندك يا احمد
احمد قام بعد عنها متوجه للغرفة :انا عاوز انام دلوقت ومش غاوي ازعاج سامعه
……………
في غر فه منه
منه:وجع في ودانك جايه ليه ع نفسك كنت مارديتيش من زمان وانا بتصل بيك لما زهقت
ريهام :والله الفون مش جنبي و اول ماشفت المسد كول اتصلت
منه :لحقي بقي عليا
ريهام :منه فيه ايه خوفتيني
منه :الهمجي رن على
ريهام :أي واحد
منه : أي واحد عبو غبائك انتي شايفني ايه سجل مكالمات
ريهام كتمت الضحك : كلمه و طلعت بالغلط غصب عني معلش سوري اعملك ايه
منه : المهم التور الي شوفته يوم الحفله اتصل بيا وبيهدد كمان وبيقولي هتتجوزيني غصب عنك
ريهام : وانتي مصدقه تلاقيه بيخوفك بس
منه : لا مش تخويف هو جاد وواثق وهو بيقول كدا
ريهام : طيب اذا اتقدم ارفضيه عادي
منه : خايفه اهلي يقولوا ليه لان معروف عندهم انه انسان مؤدب محدش يعرف عن بلاويه افف انا ايه الي خلاني اروح الحفله دي بس عارفه يومها قلبي ناغزني
ريهام : ياقلبي بقولك ايه متحطهوش في بالك وهو مجرد كلام صدقيني ما تهتميش وخلاص كبري
منه : معرفش بقي ياريهام
ريهام :استغفري من الشيطان الي مش متربي وروحي اقري لك قران يهدي بالك وانسيه طيب
منه : طيب يلا باي
فات اسبوع على الموضوع ونسيته بسبب الامتحانات وهمها
…………………..
في النادي العريق
خالد: ها في عروسه جديده صح
احمد: لا لحد دلوقت مافيش بس شكلي بعملها وهطلق واحده من الاربعه واخد غيرها
خالد: الي شغلت بالك
احمد: عارف ليه شغلتني
خالد ريح ظهره :ليه
احمد: لانها اول ست تمد ايدها علي
خالد فز من مكانه : مدت ايدها
احمد مرر ايده ع خده : اه عشان كدا والله لذلها واكسر نفسها انا احمد الصياد حته بت تضربني انا
خالد: بس ازاي مااظنش اهلها بيرضوا تتجوزها عرفي
احمد: لا مش عرفي جواز بحق وحقيقي مأذون وشهود واتمختري يا عروسه
خالد: بجد
احمد: اه ليه لاء بنت حلوه وصغيرة
خالد: يعني الي اخدتهم قبلها مش حلوين
احمد: لا حلوين بس مش صغيرين في السن اعمارهم مقاربه ليا وغير كدا هما بنات ناس غلابه اهلهم بايعنهم وهي مش زيهم يعني وطريقي الوحيد اتجوزها فهمت
خالد: وبعدين
احمد: لحد ماامل منها واكسر نفسها واطلقها ولما يسألوني أقول ماارتحتلهاش وتخلص
خالد: انت داهيه داهيه ياراجل
احمد :ههههههههه ههههههههههههههههههه
*************
في التلفون
منه : وعليكم السلام
اسماء : اخبارك
منه : بخير اول ما سمعت صوتك طمنيني سهام عامله ايه
اسماء: بخير
وقعدوا يتكلموا وضحك وهزار
اسماء بتردد: منه عايزه اسالك
منه : عن ايه
اسماء : شوفي انتي بنت ناس وادب وذوق والصراحه امي اعجبت بيك جدا ونفسها تخطبك
منه بخضه “لالالا مش ده الي عاوزاه ياربي ما يحصل لالا ” قالت:والله يااسماء انا اتشرف بس الصراحه انا مش بفكر في الارتباط حاليا
اسماء : والله يامنه اخويا احمد مافيش احسن منه وصدقيني مش بقول الكلام ده لانه اخويا صدقيني
منه “اه طبعا باين مافيش احسن منه كتري منها بقي :حقيقي اعذريني هكون صريحه معاكي واتمنى ماتزعليش مني
اسماء : اتفضلي ياقلبي
منه : الصراحه انا لما احب اتجوز هتجوز واحد سنه مقارب لعمري ويكون مش اتجوز قبلي
اسماء : على راحتك ياقلبي
منه : اسوم اوعي تكوني زعلتي
اسماء : لا فين الزعل وبعدين الجواز قسمه ونصيب
منه : طيب اسيبك دلوقت واشوفك بكرة فالجامعة
اسماء : ان شاءالله باي
احمد: ها قالت ايه
اسماء : البنت رفضت بس مش عيب فيك بس الصراحه اقنعتني برايها
احمد بستهزاء : الي هو
اسماء : بتقول انها عاوزه تتجوز من واحد مقارب من عمرها ويكون واحد ماسبقلوش الجواز
احمد بحده: ويعني شيفاني اكبر من ابوها ماله سني فيه ايه
اسماء : احمد مالك ليه تتنرفز وبعدين الجواز ده قسمه ونصيب
احمد بغيظ ووعيد: لا البت دي مصدقه نفسها بقي انا احمد ترفضني انا هوريها
اسماء بقلق: احمد ناوي تعمل ايه
احمد طنشها و طلع موبيله :الو السلام عليكم
ابوه : وعليكم السلام
احمد: بابا عامل ايه
ابوه : بخير
احمد:مشغول
ابوه : لا عاوز حاجه
احمد: اه عاوز اخطب
ابوه بفرحه : ياااه اخير وماله يا قلب ابوك
احمد: وكنت عاوزو اخطب بنت صديقك خطاب
ابوه : يا زين ما اخترت يا بني ، بكره ان شاءالله نخلي امك واخواتك البنات يروحوا يشوفوها لك ويمهدوا للكلام
احمد: لا مش محتاج نروح نخطب على طول وبعدين انا واثق من ذوق اسماء وعاوزك تكلمه النهارده
ابوه استغربه : ليه الاستعجال يا بني
احمد بمكر: خايف اغيير راي بعدين وخير البر عاجله
ابوه : الله يكتبلك الي فيه الخير
********
بعد مرور يومين في منزل عائله منه
منه : نعم يا بابا
ابوها : تعالي يابنتي
منه قعدت قصاد ابوها :نعم
ابوها: يابنتي في ناس متقدمين لك ونعمه النسب بس انا حبيت اقولك
منه يارب يكون عادل يارب يكون عادل
ابوها : عاوزك تفكري كويس وتقوليلي رايك وهو الصراحه راجل مفوش عيب غير انه ارمل وعنده ولد
منه “كئن مايه بارده اندلقت عليها
ابو منه : هو احمد عبدالرحمن الصياد ..متفكريش انه ارمل ومش كويس ،لا يابنتي الراجل ما يعيبهوش حاجه ولا يعيبه الا جيبه وهو الحمدالله راجل مقتدر والكل يشهد باخلاقه
منه ساكته لان حقيقي مفيش اي رد
ابو منه : انا عاوزك تفكري في الموضوع من كل النواحي وبعد يومين تقولي رايك
على طول قامت بسرعة لغرفتها وقفلت الباب عليها تنعي بختها ودخلت بنوبة بكاء “لا ياربي مش عاوزاه معقول بابا
يغصبني عليه لا مش معقول “ونامت من التعب و صحيت على صوت موبيلها بنغمة رسايل وفتحتها
“اكيد طايره من الفرحه لاني خطبتك ،،صح وانتي كنت تطولي المهم لو فكرتي ترفضيني انتي واهلك الخسرانين سامعه وقد اعذر من انذر وبكرة هديلك قرصة صغيرة عشان اثبت كلامي”
منه “رميت التلفون من القهر
………………
تاني يوم في منزل عائله منه
نادر دخل متعصب :السلام
عماد:وعليكم السلام مالك شايل الدنيا على راسك
نادر:النهارده المدير مهزئني ويقولي اني متسيب فالشغل
عماد: محدش قالك متركزش
نادر: اكتر من كدا يعني انتحر والله حتى الموظفين استغربوا لاني منتظم بشغلي
عماد : طيب ليه عمل كدا
نادر: مشعارف وبيقول عندي فرصة لبكره والا هيفصلني من الشغل
منه “ياربي لايكون دي القرصه الي يقصدها “وقامت لغرفتها تشوف فيه مسج وفتحته
“ها وصل اخوك شفتي انا اقدر اعمل فيكم ايه الليله ان ماسمعتش من ابويا انك موافقه ما تلوميش الانفسك ياغندوره ،، واخوك التاني وابوك بيحصلوه سامعه ”
منه بكت بقهر وخوف ايه الي وقعها في طريقه يارب مين تشكيلو حالها غيرك يارب
منه كررت الدعاء كتير يارب ابعده عن طريقي يارب ااااااه اعمل ايه انا بكرهه مش عاوزاه بس ذنب بابا واخواتي بالي هيحصلهم
واخواتي لا انا لازم اشوف لي حل اخدت التلفون ورنت عليه :……….
احمد: اهلا بالحلوه متصل بيا خير
منه بصوت بكى :انت عاوز مني ايييييييييييييه ها
احمدببرود:قلت لك عاوزك
منه بعصبيه : وانا مش عاوزاك يا اخي روح دور لك على غيري
احمد بتريقه:والله بدور بس انتي واخدك واخدك برضو!!!!
منه :ليه طيب تاخد واحده مش عاوزاك وبتحب غيرك
احمد بحده : اخرسي تحبي غيري شوف حالا بخيرك ياتوافقي والا مكالمه واحده ابوكي واخواتك يبقوا قاعدين عوطليه من غير شغل سامعه يا غندوره
منه انهارت خلاص مش قادرة تتحمل : ليه طيب ليه تعمل كدا ليه فهمني
احمد: مززززاج انتي دخلتي مزاجي وعجبتيني وخلصيني بقي موافقه ولا اتصل
منه :………………….
احمد بحده: خلصي انا مش فاضي لك
منه: م موافقه
احمد: شاطرة يلا روحي لابوك انك موافقه عليا
منه بضياع ياربي الحلوف ده ناوي علي ايه اذا رفضته انا مش مرتحالو ،،وانا بحب عادل وبنيت كل احلامي معاه ليه ياربي ”
بعد اسبوع تمت الموافقه والليله كتابه عقد القران الليله هتكون ملكه زوجته
ريهام : خلاص يامنه قطعتي قلبي
منه تشهق من كتر العياط: مش قادرة اتخيل اني اكون زوجه لغير عادل وياريت كمان لانسان كفؤ او احسن منه
ريهام طبطبت ع دهرها بحنيه :حبيبتي استهدي بالله وده نصيبك وارضي بيه خلاص انتي مراته حاليا
منه رمت نفسها بحضنها : مش قادرة ياريهام والله ما قادرة
ريهام حضنتها :اسمعيني كويس انتي لازم ترضي بنصيبك وتبدئي تهيئي نفسك انك بقيت مراته وحاولي قد ماتقدري انك تكوني الزوجه الصالحه ومع الايام ان شاءالله تحبيه وتنسي عادل
وبعدين احمد شكله راجل كويس ،،هو عيبه انه عينه زايغه واحمدي ربنا انه جالك بالحلال وماخدش سكه الحرام ،بالعكس على حركته البايخة الا انه ملعبش عليكي وانتي بذكائك تقدري تعلقيه بيك وتخليه يتعلق بيك اكتر
منه : تفتكري اقدر احبه
ريهام: متاكده وغير كدا هو وسيم اوي واذا على العمر الرجاله في السن ده بيدلعوا حريمهم كتير
منه بصلها وساكته
ريهام : يلا حبيبتي قومي اغسلي وشك واقري لك الاذكار والمعوذاتين وادعي ان ربنا يوفقك ويكتب لك الخير والصالح
قامت وغسلت وشها واستعدت وطلعت للكوفيرة عشان تمكيجها وعلى الساعة تسعه خلصت وراحت للبيت لانهم مجهزين حفله صغيره
منى بتسلم :الف مبروك يا حبيبتي
منه : الله يبارك فيك وعقبالك ان شاءالله
منى :امييييييييين
هنادي : بس يا مهوسه فضحتينا
منى :جات هادمة اللذات والفرحه
هنادي بغيظ : احمدي ربك انه احنا بين الناس ولا كان ليا تصرف تاني معاكي
ام منه :الف مبروك يابنتي
منه بخجل : الله يبارك فيك ياامي
ام منه : ربنا يوفقك ويسعدك ان شاءالله
اسماء : ياربي تجننين الف مبروك حياتي
منه : الله يبارك فيكي
سهام: والله اخويا ليتجنن عليكي اليوم اعتقد كدا مش طالع من عندكم الليله
منه وشها اتحول لطماطم حمره من الخجل.
اسماء : بس احرجتي البنت
ام عماد :يلا يااسماء بلغي اخوكي عشان يدخل ياخد عروسته
اسماء :حاضر ياطنط
منه “رجع الخوف يتملكها من جديد بس هي هتحاول قد مااقدر انها تتقبل حياتها الجديده
تاهت جوه عالمها وتفكيرها ومانتبهت الا وهو واقف في وشها وبيبوس جيبينها
احمد في نفسه “ابهرني شكلها وجذبني جدا وكان نفسي باللحظة دي اننا نكون لوحدنا “وعض على شفايفه : مبروك عليكي احمد
منه رفعت وشها وارتبكت لما شفات نظراته ونزلتها بسرعه :الله يبارك فيك
مسك ايدها بقوة وحاولت تفلت ايدها منه بس ماقدرتش وهو بيسلم على اهله ويباركو له وكل شوي يبصلها بنظرات ينتفض جسمها منها
بعدها لبسها الشبكه وكانت طقم الماس ناعم وحلو والدبله كانت عبارة عن خاتم الماس كمان وحسيت منه وهو يلبسها بانه بيقولها بعيونه “ماكنتش تحلمي انك تلبسيهم بسبب الفرق الي بينا وبينهم باين عليه انه مريش اما احنا الحمد الله مستوانا المعيشي وسط لا احنا من طبقه الاغنياء ولا من الفقراء ”
قطعو الكيك واكلها واكلته وطول الوقت تتحاشي تبص في عيونه من خوفها منه وبعدها جات اللحظة الي كانت
خايفه منها انهم يكون لوحدهم قلبها كان هيقف من الخوف وقفوا ومسك ايدها ووراحوا الصالون ومنه فضلت تقرأ الايات الي حفظاها وتدعي ربنا انه يهديها ويخفف من خوفها
وقف قصادها وحست بايده ترفع وشها اخافت منه ومن جرائته لما سحب الشال منها كانت لابسه
فستان ذهبي عاري من الكتاف وماسك عند الصدر والوسط وبعدها نازل علي واسع اما شعرها كان مرول ومفرود وحاطه على الجنب اكسسوار ذهبي
احمد: اعتقد انه مش محتاج الشال دا
منه جمدت مكانها وفضلها شويه وبيغمى عليها ووشها قلب مية لون ..
احمد في سره “جميله وجمالها مافاتش عليا من قبل على كتر الحريم الي قابلتهم ولا واحده فيهم جذبتني زي ماجذبتني مع شكلها الطفولي وخوفها ورجفتها لا معداش عليا من قبل ”
احمد :بصيلي
منه في سرها :ياربي مش طايقه اشوفه ولا قادرة ارفع نظري عليه
احمد: منه بصيلي
منه “ياربي اسمي له رنه غريبه بصوته صوته اسرني بتفكري في ايه يالي تنشكي ده صوته وحش كل حاجه فيه وحشه
احمد بشويه حده :بصيييلي
منه خافت ورفعت وشها بسرعه له وكانت عيونها تلمع بسبب تجمع الدموع فيها
احمد حوطها من وسطها وقربها له :ليه بتترعشي كدا
منه ووشها قلب احمر من الخجل ومن جرائته “ياربي ده معوق مش بيفهم اني مكسوفه منه
احمد :خايفه
منه عيونها في الارض وساكته
احمد بيتريقه : لايكون قلبتي خرسا وانا مش عارف لسانك راح فين
منه ساكته وهاين عليها تعيط وتصرخ
احمد مسكها من ايدها وسحبها معاه وقعد على الكنبه وقعدها ع رجوله وحوطها من وسطها ومنه خلاص بتموت وهي قاعده في حضنه :منه
منه وصوتها حسته راح :ن نعم
احمد ابتسم: نعم الله عليك واخيرا نطقتي ارفعي وشك مطوله كدا
منه :ممكن تبعد شوي
احمد بغلاسه:ليه انا مرتاح كدا
منه برجاء: الله يخليك بس شوي
احمد : ليه لايكون مش طيقاني ولا يمكن بعض
منه : لا بس
احمد: بس ايه
منه حاولت مش تبصله : لاني بتكسف
احمد بضحكه :ياقلبي على الي بيتكسفوا
منه بصتله ونزلت دماغها في الارض بسرعه.
احمد رفع وشها :اسمعي مالوش داعي الكسوف انا جوزك دلوقت “وبغمزة”وده شويه من الي هيحصل بينا ومن الشويه دول بتتكسفي امال لو حصل الاعظم هتعملي ايه
منه قلبها بيطلع من مكانه “ياربي جريييء ووقح .
احمد:طيب هعديها المرة دي بس بعدين اتحملي الي يجيلك
منه خافت وعلى طول رفعت نظرها له وبصتله
احمد :ههههه اه اتحملي لان انا الصراحه الخجل بيجذبني ومااقدرش امسك نفسي اخاف اتهور بعدين
منه “حمار ان شاءالله تريلا تفعصه فعص”:احمممد
احمد بصوت رايق : عيونه
منه بلعت ريقها :الله يخليك خف شوي عليا
احمد:هههههههههههههههههههه
منه خلاص حست انها بتتخنق وهتبدء تعيط :الله يخليك متعملش فيا كدا
احمد مسح دموعها بايده “والله البنت دي طفله “:خلاص خلاص متعيطيش بعدين تبوظي مكياجك
منه بعد فترة هديت وعطاها عصير تشربه
احمد : ها هديتي خلاص
منه هزت راسي بمعنى ايوه….
احمد بخبث:اااااااااااااااه
منه : ايه مالك
احمد:عيني شكلها دخل حاجه فيها شوفيها لي
منه قربت عشان تشوف فيها ايه:ما……
ماحستش الا وهي في حضنه وهو بجراءه سحب شفايفها وباسها ،جسمها بقي قطعه ثلج وحاولت تفلت منه بس ماقدرتش وكل
ماتحاول هو يشد اكتر مالقيتش الا وهي بتستسلم لحضنه بس في اللحظه دي الباب خبط وناوت نيه ان الي ع الباب لازم تديلو مكافـأه لانه انقذها من برثانه
احمد بقهر :الله يلع..مين الرخم الي بيخبط
اسماء بعد مادخلت :ممكن ندخل
احمد بغيظ : لا غوري دلوقت
اسماء :ومصدق نفسك بستاذن منك قوم يلا طولتها زياده
احمد : وانتي ايه يخصك راجل ومراته قاعدين ليه حاشره نفسك غوري بقي
اسماء جات وقعدت بين منه وبينه شكلها حست بنظره منه ليها وهي تستنجد بيها :طلوع مش طالعه وادي قاعده
احمد:وطيب ليه قاعده كدا من قله الاماكن تترزعي هنا بينا
اسماء : والله مراه اخويا واشتقت لها وعاوزه اقعد جنبها ولا عاوزني اقوم يا منونه
منه باندفاع : لا
اسماء:هههههههههههههههههههههههه
احمد بصلها نظره غيظ : لاء ها اتس اوكيه انا هوريكي
وبحركه سريعه مسكها من ايدها وجرها وقعدها بحضنه حاولت تقوم ماقدرتش وهو مطوقها بايده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت زير نساء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!