Uncategorized

رواية ملاكي الفصل السادس 6 بقلم نيللي ياسر

 رواية ملاكي الفصل السادس 6 بقلم نيللي ياسر

رواية ملاكي الفصل السادس 6 بقلم نيللي ياسر

رواية ملاكي الفصل السادس 6 بقلم نيللي ياسر

ادهم: مين البت ديييييييييييييييبي
حازم بهدوء: أهدي يا ادهم دي بت غلبانه
ادهم بغضب: انت عايز تجنني!!
حازم وهو ينظر للموظفين: في ايه يلا كلو يشوف شغله
ادهم بعصبية: تعالي يا حازم ( وتوجه إلى مكتبه)
حازم في نفسه: دي نهار أبوها أسود
حازم: تك..تك  ( وفتح الباب)
ادهم: انت اللي شغلت البت دي هنا
حازم بتوتر: اه في حاجه
ادهم: ال cv بتاعها يبقي قدامي حالا
حازم بايجاب: حاضر بس انت عايزو لايه؟؟
ادهم بغضب: عشان اعرف هي ساكنه في اني داهيه وحيات أهلها لهندمها علي اليوم اللي فكرت تيجي تشتغل هنا.. انا واحده وس**** تعمل فيا كده اه يا بنت ال***
حازم: خلاص هروح اجيب الملف بتاعها
ادهم: بسرعه
( بعد خروج حازم) ادهم: ده انا هطلع عليكي القديم والجديد يا بنت****
????????????????????????عند ملاك ????????????????????????????????
اميره: خلاص بقي يا ملاك حصل خير
ملاك وهي تبكي: هعمل ايه يا اميره ده انا تاتا لازم تعمل عمليه قريب اوي وانا كنت فاكره اني اشتغل في الشركه
اميره بحزن علي صديقتها: انا مش عارفه اقولك ايه
ملاك بدموع: انا اللي مش عارفه اقول ايه لزوزو
اميره بهدوء: أن شاء الله تلاقي حل لموضوع زوزو 
ملاك: انا تعبت اوي من وانا صغيره وانا تعبانه بابا و ماما ماتو وانا كنت لسه ملحقتش اشبع منهم سابوني وانا طفله صغيره دايما بحس أن ربنا بيعاقبني بس مش عارفه لايه 
تعبت اوي … ده انا كنت هشتغل عشان زينب مش علشاني مش بفكر غير في زينب دي لو حصلها حاجه انا ممكن اموت انا عايشه علشانها والله ما هستحمل أشوفها تعبانه ( وانفجرت في البكاء)
اميره وهي تبكي على صديقتها: كل حاجه هتتحل وكل حاجه هتبقي تمام وهتلاقي شغل تاني عشان انتي شاطره وطيبه وربنا ديما بيقف معاكي علشان عارف انك طيبه وبنت حلال
ملاك بدموع: أن شاء الله خير 
اميره وهي تحاول أن تضحك ملاك: بس انتي اديتي الواد قلم والله حسيت ان القلم علي وشي انا مش هو 
ملاك وهي تضحك: ههههه.. والله معرفش عملت كده إزاي
اميره: هههه.. ده حتي الواد مز وميستحملش القلم ده تلاقيه راح المستشفى يتعالج من القلم اللي خده عشان أثر في نفسيتو
ملاك بضحك: هههههه… خلاص هموت والله من الضحك
اميره: بعد الشر عليكي.. يلا بقي عشان نمشي
ملاك: يلا
  ( وصلت ملاك و اميره الي بيت ملاك لتتفاجا ملاك بوجود تامر)
ملاك: انت ايه اللي جابك هنا
تامر بابتسامة: حمد الله على السلامه طب مش تسلمي الأول
اميره برفع حاجب: ما تخلص يا عم عشان مش ناقصه هبل ايه اللي جابك هنا
تامر بغضب: سامعه يا ملاك صحبتك
ملاك بسخرية: والله انت اللي جايب الكلام لنفسك
زينب: عيب كده يا ملاك وانتي كمان يا أميره
اميره بحده: لا يا زوزو العيب علي اللي جاي يتكلم معاكي وانتي لوحدك في الشقه و مش مراعي انك واحده مريضه ومش قد الرغي بتاعو ده 
تامر بغضب: تقصدي ايه يا اميره
اميره بصوت عالي: اقصد انك تغور تطلع بره علشان كلامك تقيل عليهم اوي
تامر: انا جي اتكلم مع ملاك في موضوع
ملاك: اخلص عايز ايه
تامر: تتجوزيني
ملاك: قديمه.. قول حاجه جديده عشان زهقت
تامر: لا الجديد جي اهو
ملاك:  أنجز
تامر: انا هدفع حق عمليه زينب وهكتبلك شقه باسمك وكل حاجه عيزاها هتبقي تحت رجلك والمقابل تتجوزيني
  ( ظلت ملاك تفكر لثواني لتقطع شرودها اميره)
اميره: انت جي هنا تعرض عليها فلوس علشان تتجوزك
تامر بسخرية: طب ما انتي بتفهمي اهو
اميره بحده: وبشتم واهزق وممكن امسح بكرامتك الارض تحب اوريك
غضب تامر من كلام اميره و وجه كلامه الي ملاك: انا هسيبك تفكري براحتك .. سلام
   ( بعد أن ذهب تامر ظلت ملاك في التفكير)
????????????????????عند ادهم و حازم????????????????????????????
حازم: ال cv بتاعها اهو
ادهم بغضب: ماشي
حازم: انت كويس
ادهم بصوت عالي:  اه كويس هو انا بشد في شعري
حازم بحزن: انت بتتكلم معايا كده لايه
ادهم بغضب: بص هي مش ناقصه هبل غور من هنا
حازم بحزن: تمام عن أذنك يا مستر ادهم
    (استوقف حازم صوت ادهم )
ادهم: خد هنا يا اض
حازم: عايز ايه مني
ادهم: هعوز ايه منك .. تعالي اقعد هنا
حازم وهو يجلس: عايز ايه
ادهم بندم: انت زعلت لايه 
حازم: مزعلتش
ادهم: هو انا معرفكش انت زعلت لايه
حازم: علشان طريقتك اللي اتغيرت معايا ومع كل الناس اللي تعرفهم 
ادهم: انا تعبان اوي يا حازم ومش عارف اسيطر علي أعصابي
حازم: طيب انا اصلا مبعرفش ازعل منك عشان انت أخويا
ادهم: ماشي يا حازم انا عارف انك جدع ومش بتزعل مني
حازم: طب اروح اشوف الشغل وانت أقعد اقرأ الcv بتاع ملاك
ادهم: هي اسمها ملاك؟!
حازم: اه .. اسمها حلو مش كده
ادهم ببرود: لا اسمها مش حلو 
حازم: انت عنيد اوي يا اد… يا صغنن هههههههه
ادهم وهي يرميه بكوبايه : انت مش بتحرم ياض
حازم بضحكه: لو مش عاجبك طلقني..طلقني
ادهم: هههههههه يا ابني أعقل بقي
حازم: انت تعرف عني كده 
( و أغلق الباب ..وظل ادهم يقرأcv وبعد وقت)
ادهم وهو يتصل بشخص: الو يا احمد
أحمد (أحد حراس ادهم): الو يا ادهم بيه
ادهم: هقولك اسم بت تجبلي تاريخها من اول ما اتولدت
أحمد: تمام يا باشا بكره هبعت لحضرتك كل المعلومات اللي عايزها
ادهم: لا مش بكره .. كمان ساعتين
أحمد : تحت أمرك يا باشا
ادهم: ماشي اسمها ملاك الشامي
أحمد: حاضر يا باشا مع السلامه
ادهم بعد أن أغلق المكالمه: ماشي يا ملاك 
????????????????????????????عند ملاك????????????????????????????
زينب: يا حبيبتي انتي من ساعت ما تامر مشي وانتي مش بتتكلمي
ملاك بشرود: بفكر يا زوزو
اميره باندفاع: بتفكري!!
اميره: انتي اتجننتي الواد ده مش سهل علي فكره
ملاك: يعني انتي شايفه اني اعمل ايه 
اميره: ______
ملاك بصوت عالي: ما تتكلمي قولي عند حل للمشاكل اللي انا فيها دي كل حاجه بتبوظ قدام عنيا دراستي اللي تعبت فيها عشان اطلع بمجموع كويس و في الاخر ضاع تعليمي بقي ملوش لازمه
ولا الشغل اللي بلف عليه عشان محتاجه فلوس ويوم ما ألاقي الشغل اضرب صاحب الشركه علي وشو وضاع الشغل وهدور علي شغل تاني وبرضو مش هلاقي
ولا زينب ( وبدأت في البكاء) زينب اللي تعبانه ومحتاجه عمليه وانا مش معايا حق الدواء بتاعها حتي بس انا مش هسمح لزينب أنها تضيع مني علشان انا مليش غيرها
اميره بصوت عالي: لا براڤو يا ملاك طب لما انتي تتكلمي كده سبتي ايه للي معندهمش إيمان بربنا ما تردي يا ملاك سبتي ايه !!
ملاك: ____انا..
اميره: انتي ايه هتتجوزي واحد علشان شويه فلوس لا ..لا والف لا يا ملاك محدش هيسمحلك بكده أبدا
ملاك بكسره: معنديش حل تاني 
اميره بإصرار: لا عندك .. عندك يا ملاك من بكره هنزل انا وانتي ندور علي شغل ومش هنرجع الا وانا موظفين في اي شركه و لما نلاقي شغل مرتبي علي مرتبك نعمل لزوزو العمليه
ملاك باستغراب: مرتبك!!
اميره: ايوه هشتغل والفلوس بتاعت الشغل هديهالك علي فلوسك وربنا يقدرنا ونعمل لزوزو العمليه
ملاك بدموع: انا مش عارفه أقولك ايه يا اميره بس انا بحبك
اميره وهي تحتضنها: وانا بموت فيكي يا كوكي
????????????????????????عند تامر????????????????????????????????
    ( يجلس تامر يفكر في ملاك وهو يشرب الخمر في احدي الصالات ويأتي له اسلام صديق له)
اسلام باندفاع: تامر انت بتعمل ايه هنا
دقق تامر في النظر ليعرف من: مين.. اس..اسلام
اسلام: ايوه عامل ايه 
تامر: حياتي باظت
اسلام: في ايه يا تامر وبعدين انت ايه اللي جابك هنا
تامر: ملاك يا اسلام
اسلام باندهاش: انت.. انت لسه بتحبها بقالك سنتين من ساعت ما انا سافرت بتحبها
تامر وهو يشرب الكأس: امم.. اه بحبها
اسلام: طب وهي لسه مش بتحبك
تامر وهو يضغط على الكأس بغضب: اه لسه مش بتتزفت
اسلام لاحظ غضب صديقه: طب أهدي
تامر وهو يكسر الكأس بيده: بس انا مش هسمح ليها تكرهني
اسلام: طب انت رايح فين
  ( خرج تامر من الديسكو وتوجه إلى بيت ملاك)
????????????????????????عند ادهم ????????????????????????????????
يطرق الباب: تك..تك
ادهم: ادخل 
أحمد: ادهم باشا
ادهم: تعالي اقعد يا احمد
أحمد وهو يجلس: ربنا يخليك يا ادهم باشا
ادهم: عملت ايه
أحمد: بص يا باشا البت غلبانه اوي كل اللي عرفتو عنها أنها ابوها وامها ماتو وهي طفله و ستها هي اللي ربتها عشان أهل ابوها مسالوش فيها بس هي ليها عمها بس مشفهاش من وهي صغيره وبيقولو كان بيكره ابوها…بس اللي عرفتو أن ابوها عايش
ادهم: هو انت مش لسه قايل أن ابوها وامها ماتو
أحمد: ايوه يا باشا .. بص ابوها وأمها ماتو غرقانين كان ابوها وامها في مركب في البحر والمركب حصلت فيه حاجه مش مفهومه كده وغرق بس الغريبه أنهم لقو جثه الأم بس لاكن جثه الأب ملهاش إثر عشان كده احتمال يكون عايش علشان هو كان بطل سباحه قبل كده 
ادهم: طب نرجع للبت
أحمد: بت غلبانه ومحترمه وكل الناس بتقول مفيش في أخلاقها و بيقولو أن في واد محرم علي اي راجل يبصلها علشان عايز يتجوزها وهي مش موافقه 
ادهم بتفكير: طب هي ساكنه فين
أحمد: ساكنه في*****
ادهم: طيب روح انت وخد دول علشانك ( اعطي له فلوس)
أحمد: ربنا يخليك لينا يا باشا عن أذنك
ادهم: اتفضل
( و خرج ادهم متوجه إلى بيت ملاك)
????????????????????????عند ملاك????????????????????????????????
يطرق الباب: تك…تك
ملاك: مين 
:_____
ملاك: مين
:_____
* فتحت ملاك لتشهق من الفزع*
ملاك بتعلثم: انت عايز ايه
: عايز كل خير
ملاك: لو سمحت امشي من هنا
: لا مش همشي 
زينب: عايز ايه يا تامر
تامر: عايز ملاك
اميره وهي تمسكه من ياقه قميصه: ولا عليا الحرام من ديني لو محترمتش نفسك وانت بتتكلم لا والنعمه هشرحك
ملاك: سبيه يا أميره … عايز ايه يا تامر
تامر: عايز اشوف ردك
ملاك: مش موافقه
تامر بغضب: يعني حب ومش نافع فلوس ومش نافع شهامه ومش نافع 
تامر: انا جربت معاكي كل حاجه الا حاجه واحده بس 
ملاك بخوف وهي ترجع إلي الوراء: حاجه ايه
تامر وهو يقترب منها: الرجولة والغصب ايوه هتتجوزيني غصب عنك
( حاولت اميره إخراجه من الباب ولاكن دون جدوي وحاول أن يمسك ملاك من يدها ولاكن استوقفته يد)
تامر: انت مين
ادهم: لم يرد عليه سوا بعده لكمات حتي أغمي عليه
ملاك: يا زوزو يا زوزو فوقي
اميره: زينب يا زينب
   * نظر لهم ادهم و وجد زينب واقعه أرضا*
ادهم وهو ينظر لملاك: وسعي من هنا
 ( حمل ادهم زينب وتوجه بها الي عربته)
ادهم: تعالو اركبو
   * اميره و ملاك ينظرون لبعض*
ادهم بزعيق: اركبو بسرعه
ملاك: حاضر
    ( ركبت ملاك ولاكن استوقف اميره صوت حازم)
حازم: استني يا أميره
اميره: حازم؟؟
حازم: تعالي اركبي معايا
اميره: لا مش هين…
قاطعها حازم: هو احنا هنرغي هنا 
حازم: اركبي يا ملاك مع ادهم وروحو اقرب مستشفى وانا واميره هنيجي وراكو
ادهم: ماشي يلا 
    ( ركبت ملاك بجانب ادهم و توجهو الي مستشفي)
اميره: انا أسفه بس مش هينفع اركب معاك عل….
   * قاطعها وهو يمسك زراعها ويركبها العربيه بجانبه*
اميره: انت ازاي تعمل كده
حازم بزعيق: علشان في واحده تعبانه وبين الحياه والموت وانتي مش عايزه تركبي ايه هتروحي مشي!!
    ( التزم الصمت في سياره احمد)
????????????????????????????عند ادهم????????????????????????????
    ( كان الصمت يمتلك السياره حتي قررت ملاك التحدث)
ملاك: هو.. هو.. انت   جيت لايه؟؟
ادهم ببرود: كنت جي أعلمك الأدب
ملاك بعصبية: انت مجنون تعلمني انا الأدب
   ( اوقف ادهم السياره بشده)
ادهم بغضب: بقولك ايه انا رايح المستشفى بس علشان الست الكبيره دي … غير كده متتكلميش..مين سمح ليكي اصلا تتكلمي معايا بني ادمه زباله ما تخرسي بقي
  ( كان يتحدث وملاك تبكي بحرقه ولاكن لم يبالي وتوجه الي المستشفي)
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المسمومة للكاتبة كوكي سامح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى