روايات

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل السابع 7 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل السابع 7 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الجزء السابع

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن البارت السابع

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الحلقة السابعة

في تمام الساعه العاشره علا رنين هاتفه انزعج منه فتركه و لكن الهاتف ظل يرن فاضطر ع الرد
جاك بامتعاض:الو
تالا: الو جاك الصياد معايا
قالتها باحراج منه ف يبدوا انه لا يريد الرد عليها من تأخره في الرد و أيضا من طريقة الكلام
جاك : ايوه مين معايا
تالا: تالا انا اتصلت بيك عشان الموضوع ال كلمتني عشانه و لاقيت الشيخ ال هتروحله و هتروح بكره الساعه 10باذن الله
جاك : تمام شكرا ليكِ
تالا :العفو دا واجبي
جاك : ممكن طلب
تالا :اتفضل
جاك :ممكن تيجي معايا عند الشيخ لاني اول مره ادخل المسجد
تالا:تمم مفيش مشاكل بس اهم حاجه لازم تتوضى
جاك: ازاي الوضوء

 

تالا:هتلاقي شرح مبسط علي اليوتيوب
جاك :تمام شكرا
تالا : سلام
جاك :سلام
…………………
منه :يوسف عاوزه قهوه
يوسف : مش عاوز
منه :يوسف هو انت لسه زعلان مني
يوسف : خشي اوضتك عشان امك جوه و متسمعكيش و تعرف المصايب ال بنتها حطتنا فيها
منه: و الله غصب عني و بعدين مكنتش اعرف
يوسف :خشي جوه يا منه عشان انا جبت اخري
منه : حاضر
في اوضة منه مسكت الموبايل لاقت رسايل كتير من جودي و يارا بيطمنوا عليها لأنهم مش بيشوفها و متغيره بقالها فتره حكتلهم ع كل حاجه و اخوها مضايق منها ازاي حاولوا يهونوا عليها خاصة أن هما عليهم امتحان بعد اسبوع و دي اخر سنه ف لازم تجيب تقدير كويس قفلت معاهم و قامت صلت ركعتين لله و بتطلب من ربنا يسامحها و بعدها نامت
…………………
عند جودي. في اوضتها كانت بتقرا الروايه زهقت منها و قفلتها و سرحت فكرت في دكتور عز زعلت عشان مش هتشوفه. تاني بعد التخرج نهرت نفسها ع طول و ال بتعمله دا غلط و ان هو اجنبي عنها و دا غلط و لازم تحاول تتلاش عنه خالص فكرت احسن حاجه تعملها تنام قامت تقرأ وِردها عشان تنام
……………….

 

صحيت تالا من النوم بتبص في الساعه لاقتها 9 قامت و جهزت نفسها و لفت طرحتها كانت الساعه 9:30و نزلت تفطر
ماهي: لابسه و راحه فين يا تالا انهارده الجمعه
تالا :مشوار و جايه ان شاء مش هتاخر بس ممكن اصلي الجمعه في المسجد
ماهي : تمام مش تتأخري
تالا :حاضر
تالا فطرت و خلصت و مشيت و اتصلت ع جاك عشان تشوفه هو فين لانه ميعرفش العنوان
تالا : الو السلام عليكم
جاك : و عليك السلام هناقبل الشيخ فين
تالا :في مسجد (****)
جاك : تمم
جاك و تالا وصلوا عند المسجد
تالا : لحظه اتوضيت او لا
جاك : ايوه
تالا :تمام
تالا و جاك دخلوا المسجد و جاك مبهور من شكل المسجد و نضافته و ريحته و معجب جدا من تطريزه و ان عمره ما شاف و لا اتخيل منظر جميل زي دا
دخلو و قبلوا الشيخ
تالا : السلام عليكم يا شيخنا

 

الشيخ : و عليكوا السلام اتفضلوا اقعوا
تالا : طبعا انا كلمتك انبارح عن الموضوع و جبتلك الشخص دا
الشيخ : اهلا يا بني
جاك :ازيك حضرتك
الشيخ : اولا كده ان الإسلام هو الدين الصحيح و مفيش دين غيره صحيح و لا الدين المسيحي و لا اليهودي إنما الدين المسيحي و اليهودي هنا شرائع سماويه معظم الناس مفكره ان الدين المسيحي و اليهودي أديان سماويه قال الله تعالى في سورة آل عمران (ان الدين عند الله الإسلام) و ان كمان التوراه و الإنجيل متحرفين إنما الفرقان (القرآن الكريم)لا حتي لو جيت تقارن هتلاحظ دا
اليهود مؤمين بجميع الأنبياء ماعدا ختام الانبياء مُحمد و عيسى ابن مريم
و المسيحين مؤمنين بجميع الأنبياء ماعدا مُحمد و معقدين ان عيسي ابن مريم ابن الإله و هذا غير صحيح
و اذا عندنا في الإسلام الإيمان بالله وحده و بجميع الأنبياء و الرسل
قال الله تعالى في سورة الإخلاص (قُلْ هُوَ ﷲ أَحَدُ*ﷲُ الصَّمَدُ *لَمّ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ*وَلَمْ يَكُن لَّهُكُفُواً أَحَدُ) و دا دليل قوي ان عيسي مش ابن ربنا و العياذ بالله
قال تعالي في سورة البينه (لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ*رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً* فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ)

 

فلم يكن أهل الكتاب منفكين عن كفرهم وضلالهم الذي هم عليه، أي لا يزالون في غيهم وضلالهم، لا يزيدهم مرور السنين إلا كفرا { حتى تأتيهم البينة } الواضحة والبرهان الساطع، ثم فسر تلك البينة فقال: { رسول من الله } أي: أرسله الله، يدعو الناس إلى الحق، وأنزل عليه كتابا يتلوه، ليعلم الناس الحكمة ويزكيهم، ويخرجهم من الظلمات إلى النور، ولهذا قال: { يتلو صحفا مطهرة } اي ملحوظه
الشيخ :دي نبذه صغيره جدا عن الإسلام لو انت بتحب القراءه ممكن تقرأ او ممكن كل يوم جمعه تجيلي و تخليك و تسمع الخطبه و دا هيكون ليه أثر كبير عليك
جاك : انا يستريح جدا لنا بسمع قرآن بس مجربتش اقرا بصراحه بس فيه حاجات كتير مش بعرف افسرها
الشيخ : كويس جدا انك بتسمع قرآن جرب بقا تقرأ ولو ع الفهم ف فيه كتب تفسير القرآن انت مثلا مش بتحب القراءه هات من ع اليوتيوب السوره ال مش عارفه تفهمها و دور ع الايه فيه حاجات كتير متوفره.
جاك :تمام شكرا يا شيخنا
الشيخ : العفو دا واجبي
فضلو لحد مت الخطبه بدأت و تالا راحت مسجد النساء و صلت و بعدها خرجت من المسجد و لاقت جاك مستنيها
جاك : تعرفي كتب عن الإسلام طبعا
تالا :اكيد مثلا السيره النبويه و لأنك الله و الي الله و فاتتني صلاه و ليطمئن قلبي ان ربي لطيف اول مره اصلي الطريق إلى الله و روايه في قلبي انثي عبريه و كتير اووي
تالا :اه

 

جاك: تمام تعالي اوصلك
تالا : اسفه بس مينفعش لانك اجنبي عني و كمان انا معايا عربيتي
جاك باحراج : عادي و لا يهمك
تالا : اه صحيح لو هتشتري الكتب ف انت ممكن تشتريها من بيدج ع الفيس (*****)
جاك : تمام
………….
ماهي : جودي تعالي افتحي الباب
جودي :هو مفيش غيري يعني
ماهي :اه مفيش غيرك قومي يلا
جودي :يووووه حاضر جايه يلي ع الباب
جودي :انت انسان مس… اااااااه تميييم
تميم : انتي هتخليكِ لمضه لحد امتي يا بت
تميم حضن جودي
تميم : وحشاني يا لمضه
جودي :و انت اكتر يا قلب اللمضه
ماهي : مين ع الباب يا بت
تميم :انا يا ماما
ماهي : تميم حبيبي جيت من غير ما تقول ليه

 

تميم : ايه مش عاجبك المفاجاه
ماهي :دي احلي حاجه حصلت من ساعة ما سافرت يا حبيبي و حشتني اووي
سليم من ورا :انتي هتسلمي عليه لوحدد و لا ايه
تميم : ازيك يا حج
سليم : ازيك يا حبيبي عامل ايه
تميم : بخير الحمد لله اومال فين تالا
ماهي : فوق استني جودي تنادي عليها
تميم : لا انا هطلع اصل جودي تعمل مننا كفته انهارده اه صحيح يا بابا و عمي و خالد جم معايا روح سلم عليهم
سليم : ماشي انا رايح اشوفهم
تميم :و انا طالع لتالا
جودي : استني هنا جبتلي الكام بلوزه ع الكام جيبه ع الكام دريس ع الكان الطرحه ع الكلم جزمه ال قولتلك عليهم
ماهي : ايه دا كله يا مفتريه مش بترحمي خالص اطلع يبني لاختك و بعدين روح ارتاح
تميم جبتهم يختي متخافيش بس سيبني اطلع لتالا و بعدها انام عشان دماغي هتفرتك
تميم طلع لتالا و بيخبط ع الباب
تالا : اتفضل
تميم : عامله ايه يا تونه
تالا : تمييم عامل ايه يا حبيبي و جيت من غير ما تقول ليه

 

تميم : انتي هتعملي زي ماما و لا ايه
تالا :براحتشي اعمل ال انا عاوزاه
تميم :براحتك طبعا انا عندي كام تونه
تالا : بطل الاسم المستفز دا
جودي : تميييييييييييييم وريني الشنط يالا
تميم : انا عاوز انام يا بت انتي بكره تبقي فتشي الشنط براحتك يلا تصبحي ع خير.
تالا : و انتي من اهله يل حبيبي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني مدمنا بالقرآن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى