روايات

رواية وعد المستقبل الفصل الرابع 4 بقلم شهد علاء

رواية وعد المستقبل الفصل الرابع 4 بقلم شهد علاء

رواية وعد المستقبل الجزء الرابع

رواية وعد المستقبل البارت الرابع

رواية وعد المستقبل
رواية وعد المستقبل

رواية وعد المستقبل الحلقة الرابعة

*_ـغيابک طال ولا ف يوم هيرجع تاني، مجاش لي وراح و سبني مكاني🥺🤦‍♀️_*
وصل احمد المستشفي و دخل الاوضه الخاصه بيه غير هدومه و مسك برواز في 3صور صورته مع امه و صورت شهد مع امها و صوره ليها لوحده
بصلهم اوووي و بص ل شهد و اتنهد و حطها مكنها و لبس البلطو و راح ع شغله
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
نزلت شهد صاله التدريب و وراها ياسين
ياسين همس. بت انتي خلكي جنبي ها
…لي خايف ي نغه
ياسين. اه ي ستي خايف خلكي جنبي بقا
*(معقول هو يكون حاسس بيا اني مرعوبه ،كل شئ جايز، الله ف بت هناك اهي ،و سبته و طلعت اجري)*
ياسين. ي بت الهبله دا الي هتفضلي جنبي خدي يبت
…احم السلام عليكم
بنت* وعليكم السلام،اذيك ي قمر انتي تدريب زي ولا ظابطه هنا
…لا تدريب انتي اسمك اي
مدت اديها *عنود
…انا شهد تشرفت بكي
ياسين. ي بت المجنونه ،احم اهلا
عنود* اهلا بيك انا عنود
ياسين. و انا ياسين ،انتم اتعرفته ع بعض
…اه يا ياسين شكرا غور بقا
ياسين. اه ي وطيه ماشي اما ورتك
ضحكت شهد
ياسين. ب الضحكه دي قلبي متعلق ،احم تشرفت بكي ي عنود انا هروح بقا اتعرف ع الشباب ،بت انا جنبك هنا لو احتجتي حاجه انتي فهما
و مشي
عنود غمزتلي* دا حبيبك
…حبيب مين! السحليه دا لا طبعا
عنود* سحليه اي ،دا قمر
…خدي ونبي هو جدع و طيب و محترم جدا
عنود* ي بت يعني بجد مش حبيبك ولا حتي كراش
…وربنا ابدا دا معرفه من الكليه بس فرحت لم لقته معايا يعني صحاب بس مش اوي
عنود* امممم طيب انتي مع القائد اسد الدين
…اه مع الاسد لسود
ضحكت
القائد اسد’ الكل يجمع
…اهو جيه ،جبنا ف سيرت القط ،انتي مع مين
عنود* مش عرفه ،بس كلهم هناك اهو وقفين تعالي يلا احنا كمان نروح
*(روحنا مع بعض و شفت ياسين اتعرف ع صحاب و فضل عينه عليا ولله الواد دا جدع اوووي)*
القائد اسد’ الي لسه متعرفش عليا او مسمعش عني ،انا اسد الدين متوكل هنادي ع مجموعه منكم هيبقو تحت قيادتي و الباقي هيبقا تحت قياده القائد سيف ،طبعا انتم عرفين الظابط المخابرات لزم يكون عنده مؤهلات ايه ،انا مش بحب الظابط النايم انا عايز وحوووووش مفهوم احم يلا هبدا انادي الظابط احمد محمد ياسر ،شهاب عبد العزيز، شهد علاء،ياسين الخ الخ
ياسين غمزلي و همس.. بت انتي معايا مش عايز جنان هااا
…اغلع يلااا
ياسين.. ماشي اما وريتك
عنود بتركيز* بس عشان اسمع اسمي
القائد اسد’ مدحت صالح،عنود رامي الخ الخ
بفرحه…يس انتي معايا
عنود بضحك* اه شفتي
بصت ف تلفونها
…احم هو انتي كل شويه تبصي ف تلفونك ليه
عنود بجديه و غرور* شهد انتي طيبه جدا ،و فضوليه اوي بس شغال ي ستي هستحملك
*(اتكسفت جدا و قررت اسكت شويه و انتبه)*
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
اليوم خلص ف التدريب و الشغل الشاق من اول يوم كدا و طلعت من المكان انا و عنود
ياسين جي يجري.. شهد انتي ي زفته اقفي ي بت الله
…ف اي ي عم
ياسين.. اي مشيه كدا لاسلام ولا كلام اخص اخص وطيه
عنود طلعت التلفون بتعها * شهد عندي مكالمه ضروري ثواني و اكون معاكي
و راحت بعيد
ياسين.. مش ناوي تدني رقمك بقا و يبقا في بينا مكلامات ضروري و حركات
…يادي النيله عليا و ع سنيني السوده ولاا انزل من ع وداني، بقولك اي البت عنود دي حلوه اكراش عليها و اخلع بقا
ياسين.. ي شيخه اتقي الله دا انا هاخد بالي منك طول السنه دا غير ايام المليه فكره ولا ناسيه هااا
…انت هتزلني فكره ياخويا
ياسين.. يبقا تتلمي بقا و تخلني اعرف اشقطك
…كلمه كمان و هديك ب اي حاجه ف وشك تمام غور ياض
ياسين.. طب وربنا انتي الي خرسانه دا انا البنات بتجري ورايا
…عشان يحدفوك ب الطوب اجري ياض
ياسين.. ماشي ي ستي بس مسيرك تقعي باي باي ي قطه
و مشي المهزء
و انا عمالخ ارفع البنطلون بتاعي ف الشارع🙂… الخياطه مظبطتهوش فالحه تاخد فلوس و خلاص
عنود بتتكلم ف التلفون……..طيب ي احمد انا غلطانه …….اوووف بجد بدات تحسسني اني رميه نفسي عليك …….بقا كدا تمام خلي الشغل ينفعك
و قفلت و راحت ل شهد و هي مدمعه* انا همشي ي شهد اشوفك بكره بقا
… اي دا مالك
عنود* مفيش انا تمام
…بصي انا مش هدخل بس لو حبتي صحبه تتكلمي معاها انا موجوده
اخده نفس* انتي سكنه فين
…ف ****
عنود* تحبي اوصلك
…انتي معاكي عربيه!
ضحكت عنود*لا بس اتمشي معاكي
… يلا بينا ي شقي
و مشينا مع بعض و احنا سكتين
عنود اخدت نفس* هاخد رايك ف حاجه
…ي زين ما اخترتي يختي قولي قولي
ضحكت عنود* مش مطمنالك بس تمام ههه، بصي في وحده صحبتي بتحب واحد من ايام الثانوي و هو ولا معبرها و لم جت الفرصه انهم اتكلمه و بقه صحاب بقا بيحسسها انها مرميه عليه و قال اي بيحب وحده من زمان و مش قادر ينساها ،اعمل اي اقصد اساعدها ازاي
…بصي الحب الاول دا مش بيتنسيٰ ابدا ماهما عملتي
دمعت و حطت ادي ع صدري *ع السلسله ي جماعه😉🤷‍♀️*
ابتسمت…او عملت يعني و الافضل انها تحفظ ع كرمتها و تبعد عنه ممكن يبقو صحاب ماشي لكن تبطل تتكلم معاه زياده عن اللزوم دا عشنها هي
عنود* يعني البعد الحل مش ممكن تنسي و يحبها
…مظنش لان الي بيحب بجد مش بينسا و لو مر زمن
عنود اخده نفس* بس دي بتموت فييي
بخبث…اممم خليها تكلمني و انا هعرف اقنعها تشيله من دمغها
عنود بملل* أنشأ الله
ترن ترن
…اسفه مطره ارد ،الو ي زهوه
📞الحقي ي شهد چودي وقعت و هي نزله من ع السلم المدرسه
بصدمه…ايييي جرلها حاجه
📞لا انشاء الله خير المدرسين اخدوها ع مستشفى***** و انا ف الطريق اهو
…ف ثواني هكون هناك
و قفلت و جريت
عنود بصوت عالي* ف اي ي شهد
بخوف…اختييي ،تكسي تكس
وقفت التكس ركبت و لقيت عنود ركبت من النحيه التانيه
عنود* ملها ف اي
…اطلع يسطا ع مستشفي *****، وقعت من ع السلم ف المدرسه ي رب هات العواقب سليمة
عنود طبطبت عليا* اهدي شويه هتكون بخير أنشأ الله
و ساق التكسي لحد المستشفي الي قلتله عليها شهد
دخلت شهد زي المجنونه و وراها عنود و كان ف نفس الوقت الاسعاف جت ب حاله تانيه و مجموعه من الدكاتره كانه بيجره منهم احمد
*(طبعا متوقعين ان شهد و احمد هيشوفه بعض لاااء🤪😂انا محدش يتوقعني )*
خبط احمد في شهد
من غير ما تبص شورت ب اديها ب معني معلشي و جرت و هو ماخدش باله و طلع للحاله
شهد سالت الريسبشن ع اوضه چودي و راحت
بخوف…اي ي ميس عبير ملها چودي هاا ملهاااا
ميس عبير، اهدي ي بنتي هي كويسه ولله دا كسر ف الدراع
…هي فين
ميس 2. عشان تتهد شويه دي مش مبطله شقاوه
زهوه.. تتهد اي ي وليه
بزعيق… چودي ف انهو اوضه
زهوه.. اهي ي شهد
دخلت و عنود لأنها عرفه المستشفى و ان احمد فيها عماله تدور عليه بعيونها
(اه احمد الكراش بتاع عنود ،و عنود هتبقا ام صرم الروايا😂🤷)
…چودي حبيبتي
و جرت حضنتها
چودي. شفتي ي شهد وقعت و اتعورت كله من الحيوانيه الي هناك دي (شورت ع زهوه) هي الي حسدتني الصبح
زهوه..انا ي كدابه وربنا ما هسيبك ي چودي الكلب
ميس عبير، عيب كدا ي چودي،الف سلامه عليها ي شهد عن اذنك احنا بقا
…تعبتك معايا ي ميس معلشي
ميس عبير، ولا يهمك ي بنتي يلا السلام عليكم
…و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته،انتي ي مقصوفت الرقبه مش قدره تستني لم الميس تمشي بعد كدا اشتمو بعض
عنود ضحكت
…احم و لم عنود تمشي بردو عيب
عنود* الف سلامه عليكي ي چودي وجعتي قلب شهد علكي
زهوه كانت بتبصلها بقرف
و انا حضنت چودي اوي
چودي. الله يسلمك ي موزه
ضحكت عنود* شهد انا مطرا امشي ،بصي هاتي رقمك عشان ابقا اطمن علكي و ع چودي
…تمم اتفضلي 01270******
عنود* تمم سجلته يلا باي
لحظت عنود زهوه الي بتبصلها بقرف راحت بصه ب استغراب و مشت
…ف اي ي بت عماله تبصلها ب قرف ف اييي
زهوه.. مين الوليه دي
…هحكلك ف البيت حد كلم سما
زهوه.. لا ولا هي كلمتني
…تمم هرن عليها
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
سما كانت خالصت اليوم و كانت طلعه من الكليه خبطت ف واحد كان داخل
سما” اه مش تحاسب
الشاب، انا بردو الي احاسب
سما بصتله بقرف و بصت ع الكتاب الي وقع منها و بصتله لقته لسه جي يمشي راحت شداه من دارعه
سما” اييي هو انت لسه داخل عالم الرجوله جديد ولا ايي
الشاب بغضب، نعمم
سما” نعم الله عليك ي حلو انت ،انت مش خبطني و وقعت الكتاب ما توطي جيبه ولا الجديد ان الانثي هي الي بتوطي ، لو دي الرجوله خالصا معاك
الشاب شال النضاره بتاعته الي كانت ف التشيرت و لبسها و قال، لا ما انا مش شايف انثي
و سبها و مشي و هي نفخت بضيق و وطت جابت الكتاب و طلعت التلفون الي عمال يرن و ردت بعصبيه
ـالووووو
📞الو ي حيوانه مش بتردي ليه قلقتني علكي
ـسوري ي شري ف اي
📞انتي فين
ـلسه مخالصه اهو و كنت هروح
📞تمم ي قلبي روحي كدا و انا جيه اهو
ـهي چودي روحت
📞لا چودي ف المستشفي
بخضه ـاييييه لي اي الي حصل
📞 اهدي و روحي ع طول و انا جيه اهو انا و زهوه و چودي متقلقيش
ـطيب انا هروح متتاخروش
📞حاضر باي
ـباي
و مشت سما روحت ع البيت
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
…هروح انادي الدكتور يجي يشوف هتروح ولا اي
زهوه.. اه هتروح دي زي القرده ناقصها شجره و تتنطط
چودي. قرد لم ينط ف وشك
زهوه.. بت وربنا هعـ
…بااااس بس انا اسفه لكم انتم الاتنين ممكن كفايا حرام عليكم، روحي نادي انتي الدكتور ي زهوه دا انا لو سبتكم شويه مع بعض هتموته بعض انا عرفه
زهوه.. حاااضر عشانك انتي بس ي شوشو اموووه 💋
زهوه بستني و طلعت لسنها ل چودي و طلعت
…طفله طفله ولله
بعد شويه شهد اخدت چودي و زهوه و روحت
كانت سما ف البيت عملت اكل بتاع العينين الي كلنا عرفينه شربه خضار و فرخه🤷
سما فتحت الباب بخضه” چودي مالك ف اي ملها ي شهد
زهوه.. درعها مكسور قدامك هو غباء و عما كمان
سما” بس ي بت انتي
زهوه.. وربنا انتم عيال مش متربيه
…ي دماغي يااابااا ،ممكن ي سما هانم تحضرلي لقمه اكلها قبل ما اروح الشغل
*(اه نسيت اقولكم اني بشتغل ع النت بوصل اردرات ميكب و حجات كدا تبع محل ميكب كبير)*
سما” اوكييي
و جرت تحضر الاكل
زهوه.. هروح اطمن ع بابا و اجلكم تاني
سما من جوه” بت ي زهوه خالكي كولي معانااا
زهوه.. لا هروح يبت اتغدا مع ابويا عشان ياخد الدوا بتاعه
…بقولك اي متجي تباتي معايا النهارده
زهوه افتكرت عنود.. لا خلي ست عنود هي الي تبات معاكي ياختي
ضحكت…بت ي زهوه انتي بتغري
زهوه.. نعم نعم اغير دا اي و من مين دي حيله وحده شفتيها انهارده لكن انا البيست بتعتك قال اغير قال
…ايوه كدا هههههه
زهوه.. يلا هروح بقا و اقله اني هبات معاكي
قمت وقفت…طويل العمر يطول عمره و ينصره ع مين يعديه هاي هئ
زهوه بضحك.. وربنا هبله ،اهبل ظابطه ف الدنيا
…متتاخريش و هاتي عشا و انتي جيه
چودي.اه وهاتي شوكليت كتير لاني مريضه
زهوه.. مريضه كتك الهم دا انتي الي هتمرضينا
شهد حضنت چودي…ب رحتهااا
زهوه و هي متجه للباب..فرده و لقت اختها ،يلا سلام
و نزلت زهوه
و انا دخلت الاوضه بتعتي و بدات اغير هدومها و لبست تيشرت بنص كم اسود و عليه بنطلون بوي چنس و بسرح شعري قدام المرايا ف شفت السلسله ف فضلت بصلها و سرحت
فـ جت سما الاوضه و وقفت ع الباب
سما” سرحانه ف اي مين واخد عقلك
اتخضيت اووي…ااع اي ي سما خضتني
سما” مش قصدي انتي الي سرحتي اوي مالك
…مليش
سما بصت ع السلسله” مقلتليش ي شهد اي السلسله دي شكلها قديمه اوي
…قديمه اي ي بت دي دهب
سما” ايوه عرفه بس اقصد الاستيل قديم ،مين جبهالك
اتنهدت و بصت عليها تاني فـ المرايا
سما” اي رحتي فين
…بت انتي تعرفي تخلكي ف حالك ،و بعدين فين الاكل انا جعاااااانه
سما” انا كنت جي اقولك اصلا يلا عشان ناكل
…طيب يلا يختي
رحنا انا و هي عدلنا چودي و بدانا ناكل و انا سرحانه جدا
*(يااا بقا انا ب الهبل دا لسه بحبك ،ازاي طفله و تحب و تتعلق كدا لا و كمان مستنياه يجي ،هههه يجي فين ي شهد بطلي هبل بقااا و عيشي الي بينا انتها مفضلش غير ذكريات و بس)*
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
احمد كان طالع من العمليات تعبان و دخل ع المكتب لقا
=اي دا يوسف اي الخطوه العزيزه دي
يوسف. احمد انا واقع ف مصيبه
بخضه و قعد قدامه=مصيبه! مصيبة اي ف اي احكي
يوسف. هتجوز
بصله بقرف=يوسف هشتمك بطل هزار
يوسف. طب وربنا ما بهزر
بتركيز=تتجوز ازاي معلشي
*(يوسف صاحب احمد من ايام ثانوي و اعدادي كمان و كان عندهم صاحب اسمه عادل لكن الدنيا بتلهي و مش هيفضلك غير واحد او اتنين بس ،المهم يوسف دا تلفان جدا عايش لنفسه و بس يعني مش عايز جواز دكتور برده بس ف المشرحه و سعات بينزل يشتغل ف كليه الطِب معيد)* يوسف. امي ي سدي عيزا تجوزني بت اختها ي سيدي البت برده بردو
=طب متقول لا هو انت بنت عشان توافق ولا يتغصب عليك
يوسف. امي من انبارح قلبها مناحه و انها عيزا تشوف عيالي و قلبي قلبي و حاجه خرا
=طب و العمل
يوسف. بفكر اخطبها و اطفشها و تبقا جت منها و انا الحمل الوديع
=اي دا ابليس انت هتعيط، يبني انت معندكش قلب طب و البت ذنبها اي
يوسف. يوه طب اعمل اي ي حج
=امك سعات بتقطنع بكلامي هكلمها بكره
يوسف. لاااء انهارده،دا بكره قرايت الفتحه
=اوووف منك حاضر ورايا شغل لسه هخلص و اجي اتغدا عندكم انهارده
يوسف. انشالله يسترك ي صحبي و يخاليني ليك
=امشي و انت شبه المتسولين كدا ،انت جي يوم اجزتك عشان تقولي الكلمتين دول
يوسف. و انا عندي اغلي منك اجيله يعني
=مصلحنجي اووووي
يوسف. اموووووووه💋
( و طبعا كلنا عندنا الصاحب دا ف حياتنا😹😹🤷)
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
*(خالصت اكل و ظبط شكلي)*
…سما چودي تعبانه خالي بالك منها و بلاش هبل و هزار بارد منك هااا و الدوا الساعه 8 تمم ،چودي اسمع الكلام ها و بلاش دلع عشان خاطر
الاتنين.” حاااضر
و فتحت الباب لقيت زهوه ف وشي
زهوه، اااعااا خضتني ي شيخه انتي ريحه فين
…زهيمر فوق عندي شغل
زهوه، انتي ي بنتي مش التدريب الي ف المخابرات دا بتخدي مرتب عليه
…اه يختي مرتب اخر الشهر دا غير انه مرتب صغير جدا و انا عندي مصريف كتير ي زهوه ولا ناسيه
سما سمعت و حست ب الحزن و دخلت اوضتها بسرعه
زهوه، الله يقويكي ي صحبي خالي بالك ع نفسك
…عيب دا انا ظابط ي بت هههه سلام
زهوه، سلام
و دخلت و انا مشيت
زهوه، چودي عامل اي ي جمر دلوقت
چودي. فل ي زماله
زهوه، اه ي سرسجي ي صغنن انت ،اومال فين البت سما
چودي. لسه دخله اوضتها حالا تلقيها بتغير ولا بتذاكر تعالي نتفرج ع اي حاجه ف التلفزيون
زهوه، يلاااا هجيب قناه كوكي اشطا
كانه قعدين يتفرجه و يهزره و مش حسين ب الي قلبها مكسور و منهاره من العياط دي
*****
سما كانت مسكه صوره لامها و عماله تعيط بحرقه و تقول……………
*_ـو فين ليليك عمال بنديك مشتاق لعنيك وحشني لؤاك🥺💔_*
*ي ترا امها فين و ابوها فين؟*
*احمد و شهد هيتقبله ولا لا و حكيتهم هتنتهي؟!*
*طب لو اتقبله هيفتكره بعض!*

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد المستقبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!