روايات

رواية وكانت استقامتي الفصل الخامس 5 بقلم مريم سمير

رواية وكانت استقامتي الفصل الخامس 5 بقلم مريم سمير

رواية وكانت استقامتي الجزء الخامس

رواية وكانت استقامتي البارت الخامس

رواية وكانت استقامتي
رواية وكانت استقامتي

رواية وكانت استقامتي الحلقة الخامسة

_محمود تحت ، قاعد يعيط
=ايي !!
جريت علي تحت لقيته قاعد علي الركنه وموطي راسه ، رفعت راسه لقيته فعلا بيعيط ، شديته من أيده وقعدنا في الجنينه
_في أي ! مالك يمحمود ؟
=..
_حصل أي طيب؟ أنا عمري مشوفتك ب الحاله دي
=امي
_خالتي مالها ؟
=طلع عندها كانسر في الثدي ولو معملتش عمليه في اسرع وقت هينتشر في جسمها كله
_ايي !
عيطت _طب تعالي نروحلها
=أنا ودتها المستشفى ولازم العمليه تتعمل النهارده
_ان شاء الله هتبقي كويسه متخافش
=العمليه ب 250000 ج يمريم

 

 

فضل يعيط ف قعدت جمبه وحطيت راسي علي كتفه
_هتتحل ، هتتحل والله متقلقش
دخلت وسبته وطلعت جري علي الاوضه وجبت صندوق الدهب بتاعي ونزلت
_قوم معايا هنروح ل اي بتاع دهب ونبيع دول
=هتبيعي دهبك ! لا طبعا ، دا انتي محلتكيش غيره وسيباه للزمن
_انتوا الزمن ، يلا يا محمود مفيش وقت
جينا نمشي لقينا سلمي في وشنا
*في أي يمريم في أي يمحمود مالكم بتعيطوا لي؟
_مفيش ، المهم لو حد سأل عليا قوليله خرجت مع محمود
*قولولي مالكم مش هسيبكم كده
حكيلها الي حصل *طب ومستشفى أي دي؟
=الحياه
_كويس قريبه من هنا ، يلا يمحمود بسرعه
خرجت أنا وهو وروحنا ل بتاع الدهب وبعناه ، جاب خمسين الف
_هنروح دلوقت واكيد لما يعرفوا أننا معانا مبلغ هيعملولها العمليه ونبقي نتصرف في الباقي
=أنا معايا خمسين ألف
_طب كويس يلا بينا
روحنا المستشفى ودخلنا الاستقبال
=ينفع ندفع ميت الف وبعد العمليه الجزء الباقي ؟
*بس المبلغ ادفع ب الكامل يفندم ، والمريضه حاليا بتعمل العمليه
=ايي! ازاي ؟ ومين الي دفعه ؟
°احنا
لفينا لقينا سلمي وأحمد واقفين ، دمعت وروحت حضنته بسرعه
_هتبقي كويسه إن شاء الله ، الدكتور قالي أنه مش خطير وإن شاء الله العمليه تنجح
=شكرا يا احمد ، شكرا بجد
_لولا سلمي مكنتش عرفت
بصيت ل سلمي وحضنتها وبصيت ل محمود لقيته بصصلها
=تعالي نقعد في الاستراحه
خدته ومشينا
_شكرا يسلمي
=معملتش حاجه ، اهم حاجه ترجع ب السلامه ، ربنا يخليهالك

 

 

_مش عارف اقول أي ولا ارد جميلك دا ازاي
=مش اتفقنا أننا صحاب؟ مفيش جميل بين الصحاب
_شكرا بجد
=بطل عياط دا انت واد عيوط
_الاه !
لقيت سلمي ومحمود جم قعدوا جمبنا ، بعد ساعه الدكتور خرج
=ها يدكتور ؟
*الف مبروك العمليه نجحت
=الحمد لله ، الحمد لله يا رب
خالتي خرجت علي الترولي عشان تتنقل علي غرفه ومحمود دخل وراها ف دخلنا كلنا في هدوء بس لقناها لسه مفتش
_كده يماما عاوزة تسبيني وتمشي دا انا مليش غيرك
=دلوقتي هتفوق وتبقي كويسه
_بجد يا احمد مش عارف اقولك اي انت وسلمي
*احنا اهل مفيش بينا الكلام دا ، ربنا يطمنك عليها
خرجنا احنا الاربعه وقعدنا برا ، بعد ساعه خالتي فاقت ومحمود دخل اطمن عليها
_الحمد لله هي كويسه دلوقت
=طب الحمد لله ، ربنا يقومها بالسلامه
_تسلمي يسلمي ، روحوا انتوا بقي أنا تعبتكم معايا اوي
*لا هبات هنا
_روحي يشيخه بقي ، يعم خدها يعم
*بيموت فيا واضحه اهي
ضحك _روحي وابقي تعالي تاني عشان تنامي شويه
*هاجي بكره من بدري وهفضل لاصقه انت حر بقي
روحنا احنا التلاته الفله وفتحنا الباب لقينا ماما بتعيط
_في أي يماما ؟
*سيد جيت اصحيه مبردش عليا طلبت الدكتور وهو في الطريق
_مبيردش عليكي اصلا !
سلمي وأحمد جروا علي اوضته ، أي اليوم دا !
الدكتور جه وكانت غيبوبه سكر ، اداله حقنه انسولين وماما وسلمي نزلوا مع الدكتور وفضلت معاه أنا واحمد
_هيبقي كويس صح؟
=صح

 

 

_مش هيحصله حاجه انا عارف ، مش هيسبني زيي امي ، هسمع كلامه بعد كده والله ومش هزعق ولا اعمل اي حاجه تضايقه بس هو يقوم
=شوفت بتحبه قد اي؟ هيبقي كويس إن شاء الله
_يا رب يمريم يا رب
باباه فاق وكنا كلنا حواليه ، اجمد باس أيده وقعد جمبه ف ابتسمت ، اتمني العلاقه بينهم تبقي احسن عشان يستاهلوا يبقي حلوين مع بعض
_قرارات جديده بقي أنا حاسه اني عاوزة اثير الجدل
=يبنتي بقي منك لله
_جوزي وبيحبني عادي ، المهم يعمو يقمر معتش هتشتغل والشركه احمد الي هيمسكها
=امسكها ازاي
_اكيد مش من أيدها يعني ، تبقي المدير مكان عمي عشان هو تعبان وجاب آخره منك
=ايدا في أي
_انا جايه معاك دوغري
=ماشي يستي حاضر
_مطيع ما شاء الله متربي
قام وفجاه شالني _والله متربيت ولا شميت ريحه التربيه لا مؤاخذه يعمي
=اه منتي الي هتربيني
_ماما الحقيني
*خدي ثواب فيه وربيه ميجراش حاجه
_اصلا !
=تصبحوا علي خير يجماعه
ضحكوا هما التلاته ثواني يجماعه انا متشاله ! اوعي تنزلني دا فرق الطول الحلو دا بجد !
روحنا اوضتنا ف نزلني
_بتلبسيني؟
=الدنيا برد ف دا شئ كويس
_امسك الشركه ها
=يبني هتبقي المدير
_كويس فيه شويه بنات هناك أي يمريم مقولكيش
=حلوين؟
_اوي
=يبختك
_اي!
=اي؟
_جيت افرسها فرستني
=كوين يمريم والله كوين

 

 

_وحلوة جامد
=خلي بتوع الشركه ينفعوك بقي
_لا مهو انتي متعرفيش
=اي ؟
_انتي احلي واحده
=احلي واحده ؟
_في الدنيا
=في الدنيا !
_ايوه
=يا دي الكدب يا دي النفاق
_ربنا ينتقم منك يشيخه
=حبيبي تسلم ، خليك محترم بقي وسبني انام
_لا انتي كده بتشتميني بقى
=عشان هنام؟
_لا عشان بتقولي محترم
=لا مهو انت اكيد محترم يا احمد
قرب خطوه _مين الي قالك كده؟ دا عيبه في حقي والله
=احمم ، احمد !
_ثواني انتي بتتكسفي !
=لا طبعا
قرب خطوه كمان _متاكده؟
=اه ، قال اتكسف قال دا انا ادبحني ، بقولك صحي الأسد اللهم لا حسد
فجاه الباب فتح وكانت سلمي
_ودا وقته ب ذمتك ؟
*احمم اسفه
_اسفه أي دا انا مصدقت يشيحه
=تقول علينا أي يبني ! اهلا يسلمي اتفضلي
_تتفضل فين؟
=يبني بقي يبني بقي
*تعالوا اتعشوا
_لا شبعانين الحمد لله
=بعد كده لما تيجي تتكلم متستخدمش صيغه الجمع عشان أنا ميته من الجوع
_هتمشي يعني؟
=اه ، يلا يسلمي
_مريم
=ها !
_منك لله
=ربنا يخليك يا احمد والله

 

 

مشينا أنا وسلمي واحنا بنضحك واتعشينا ، طلعت لقيته نام ، اتسحبت ب شويش وقعدت جمبه ، أنا متجوزة الحلاوة والطعامه دي ؟
نمت في جمب من السرير وصحيت علي خبط في كتفي
_ها أي رأيك ؟
غمضت وفتحت تاني عشان افوق ، كان لابس بدله ، كان جميل اوي
=انت رايح الشغل كده !
_ايوه
=دا عندها بقي إن شاء الله
_ايدا في أي
=انت كده هترجع مشقوط ، دا انا مراتك اهو وعاوزة اشقطك
_ايي؟
=ايي؟ لا يعم متروحش كده هو انا أي اريل؟
_مش رايح غير كده
=طب خلي بالك من نفسك بقي
مسيطره ممشياه مسطره بقولكم عيب عليكم كلمتي هي الي بتمشي ، طبعا راح ب البدله عشان أنا هزق ومليش كلمه
_يلا بينا
=علي فين ؟
_عشان محمود
=ايدا انتي جايه معايا ؟
_ايوة
غمزت =دا شكل الصناره غمزت
_ها ، لا مش كده مش هو ابن خالتك وواجب علينا نطمن علي مامته الي هي خالتك
=والله نفسي تبقي حماتك
حطت وشها في الأرض=خلاص خلاص هسكت ، هلبس اهو
لبست وروحنا وسلمي جابت ورد ، البت دي عندها زوق والله
_الف سلامه عليكي يطنط
*الله يسلمك يحبيبتي ، انتي مين ؟
=اخت جوزي يخالتي
*لا انتاج عالي
=عيب عليكي مش بناخد أي حد احنا ، خالتي فري اوي يسلمي تحسيها واحده عندها 25 سنه كده

 

 

* لا عشان المصداقيه عندي 26
=اهي صراحتك دي الي موديانا في داهيه يخالتي
*اوعي تكون امك عرفت اني تعبانه
=لا متخافيش كله تحت السيطره
*محمود ، محمود !
°ها ايوه يماما
*سرحان في البت عيني عينك كده؟ دا انا معرفتش اربي
°طب هروح اجيب حاجه نشربها بقي
ضحكنا وهو اتكسف وخرج برا ، اطمنا علي خالتي وخرجنا
_رايحين فين؟
=ماشيين بقي
_طب استني هوصلكم
=جايين ب العربيه بتاعت عمو
_..
=اه فهمت ، خلاص هروح انا ب العربيه ، سلمي عاوزه تتمشي اصلا
_حاكم انتي جدعه
=عد الجمايل عد ، عاوزة البت تيجي ب اخبار حلوة
_هتيجي إن شاء الله
=احيه هزغرط
_مريم تسمحي تغوري؟
=حاضر سلام عليكم أنا بقي
_اتفضلي
=هنروح فين ؟
_هوصلك
مشيت وكنت مكسوفه اوي ، يتري قصدوا أي ب الاخبار الحلوة!
_سلمي
=نعم
_هو فيه حد في حياتك ؟
=لاء
_هيبقي فيه إن شاء الله
=اي عندك عريس ولا اي

 

 

_اه عريس جامد ، وبيحبك اجمد
=مين هو ؟
_الي واقف قدامك دا
جيت اجري مسكني من الزعبوط =متقعديش مع مريم كتير شكلها علمتك الهبل !
ضحكت _هتكسف والله
=ايوه يعني موافقه ؟
_انت شايف اي؟
=شايف اني هبقي واحد محظوظ اوي لو وافقتي نكمل حياتنا مع بعض ، متأكد انك هتبقي ام كويسه اوي و زوجه قمر مفيهاش كلام ديي
_فاضي أمتي تكلم بابا؟
=بتتكلمي بجد ؟ يعني موافقه؟
_ايوه
وصلنا الفله واول ممشي قعدت اترقص زي الهبله وفتحت باب الفله
_نقول مبروك ؟
جريت عليا وحضنتني _يبقي نقول مبروك بقي
=أنا مبسوطه اوي ، اول مره ابقي مبسوطه كده
_هتتبسطي اكتر لما تعرفوا بعض كويس ، بجد يسلمي عمرك مهتلاقي احسن من الواد دا
بعدها بيومين محمود جه اتقدم ل سلمي وباباها رحب بيه جدا واتخطبوا ، احمد بقي مدير مثالي وفهم الشغل ب سرعه والشركه بقت بتكسب اكتر ، قرب من باباه وبقوا صحاب ، سامي حبت محمود اويي وبقوا صحاب قبل اي حاجه ومعتتش حسه ب الوحده ، وانا كمان ، أنا كمان حبيت احمد ومعتش حاسه اني لوحدي ، يتري هو كمان بيحبني ؟
النهارده عيد ميلاده ، استنيت لما خرج وجهزت الاوضه وملتها بلالين وجبت تورته عليها اسمع وجبت هديه ، جه وفتح الباب والنور ف فرقعت الزينه في وشه ، قد أي أنا زوجه صالحه
_انتي عاوزة تعميني؟
=لا يعم مش للدرجاتي ، المهم المهم كل سنه وانت طيب
_ بمناسبه أي ؟
=عيد ميلادك
_ياه يمريم ، دي اول مره حد يحتفل ب عيد ميلادي
=إن شاء الله نحتفل بيه كل سنه سوا
_ربنا يخليكي ليا
ابتسمت واحمريت واه طلعت بحمر زي البنات
_امال لو قولت بحبك هتموتي ولا اي ؟
=قولت أي ؟
_هي التورته دي ب الشوكولاته ولا ب الفانيليا ؟
=احمد !

 

 

_الله هديه كمان ؟ كتر خيرك والله
=يبني!
_حلوة البلالين دي
=يعم انت !
_ولعي الشمعه خليني اطفيها يلا
=كنت قولت أي الاول؟
_اني بحبك ؟
=انت بتسأل ولا بتجاوب ؟
_لا بقول بقول
=ربنا يصلح حالك
_اي؟
=التورته ب الشوكولاته
_مريم !
=افتح الهديه يلا
_يبنتي !
=البلالين حلوة اوي فعلا
_يستي انتي!
=هولع الشمعه عشان اخليك تطفيها

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وكانت استقامتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى