روايات

رواية أحببت قاسي الفصل الأول 1 بقلم مادونا عماد

رواية أحببت قاسي الفصل الأول 1 بقلم مادونا عماد

رواية أحببت قاسي الجزء الأول

رواية أحببت قاسي البارت الأول

رواية أحببت قاسي الحلقة الأولى

استيقظت بطلة قصتنا وهي حور (حور : بنت جميلة جدا محجبة وطيبة القلب وبتشتغل طبيبة 25 سنة )
قامت حور وقفزت علي الارض بنشاط واتجهت للدولاب واخرجت ملابسها عبارة عن بلوزة بيضاء و بينطلون ازرق واسع وطرحة بيضاء ودخلت الي الحمام للاستعداد لكي تذهب الي عملها
بعد وقت خرجت حور من غرفتها ونزلت المطبخ جهزت الفطار ونظرت الي ساعتها
حور : هي روان لسة مصحتش هتتأخر علي الجامعة
ضحت بخبث : ازاي تتأخر وانا موجودة لما اروح اصحيها
ملءت جردل بالماء البارد ودخلت غرفة روان ثم سكبت عليها الماء البارد
روان بفزع : ااععع بغرررررق الحقوني
انفجرت حور من الضحك علي شكل روان
روان بغيظ : في حد بيصحي حد كدة
حور وهي بتجري خارج الغرفة : مش انا عملتها يبقي في
روان : لا والله .. باردة

 

 

نظرت لنفسها والي الماء علي السرير وضحكت
ثم اتجت الي الدولاب واحضرت ملابس لها
(روان بنت جميلة جدا وهي اخت حور و بتدرس في كلية صيدلة 19 سنة)
خرجت روان من الحمام ونظرت الي صورة والديها المتوفين بحزن : انهاردة اول يوم ليا في الجامعة حققت حلمك يا بابا ودخلت كلية صيدله
حور من خلفها : صباح الخير يلا يا قمر جهزت الفطار تعالي افطري عشان متتاخريش
روان : صباح النور … حاضر
وهما بيفطروا قالت روان بتوتر : انا متوترة عشان انهاردة اول يوم ليا في الكلية
حور : متقلقيش يا حبيبتي انتي بتحبي جامعتك وهتحققي حلم بابا اللة يرحمة انشاء الله
روان : اللة يرحمة
حملت كتبها وحقيبتها : طيب انا همشي
حور : استني هشيل الفطار وهجي اوصلك بعربيتي
روان بأبتسامة : ماشي
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في مكان مجهول
مجهول1 : هتنفذ اللي قولتلك عليه انهاردة
مجهول2 : تمام يا زعيم
مجهول1 : مش عايز ولا غلطة انت عارف انك اكتر واحد بثق فيك
مجهول2 : متقلقش
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في جامعة الصيدلة
أوقفت حور سيارتها امام جامعة روان
حور : خلي بالك من نفسك
روان : حاضر باي
حور : باي
نظرت حول الي الجامعة بأبتسامة كبيرة

 

 

دخلت الكافيه وجلست بعد دقايق جاءت اليها بنت وجلست جوارها
رفعت روان نظرها اللي تلك الفتاه باستغراب
الفتاه بمرح : معلش علي الدخلة دي بس انا معرفش حد هنا وانتي شكلك لسة سنة اولي زي
روان هزت راسها بابتسامه
الفتاة بمرح : دا احنا نبقي صحاب بقا
روان بضحك : اكيد انتي اسمك اية
الفتاة : انا مريم وانتي
روان : وانا روان
الفتاة : تعالي ندخل المحاضرة عشان منتأخرش
روان : ماشي يلا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في المستشفي
كانت حور تعمل بتركيز في مكتبها فجأه دخلت اليها ممرضة بهلع : الحقي يا دكتورة حور في حالة خطر
حور : جهزي غرفة العمليات بسرعة
الممرضة وهي تغادر : حاضر حاضر
بعد ساعة من التعب والتوتر خرجت حور من غرفة العمليات بارهاق
اهل المريض اسرعوا اليها بأسئلة عديدة

 

 

حور : اهدوا لو سمحتم المريض كويس وكمان شوية هيتتقل غرفة عادية تقدروا تشوفه بعدها
اهل المريض : شكرا يا دكتورة
حور بأبتسامة : علي اية دا واجبي عن اذنكم
تركتهم ودخلت مكتبها مرة اخري فتحت الباب وانصدمت لما شافت …..
استوووب ياترا حور شافت اية صدمها كدة ؟
ومين المجهول ؟
هنعرف البارت الجاي عايزة رأيكم بالتفصيل وتوقعات

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت قاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!