روايات

رواية أحببت مختلفا الفصل الرابع 4 بقلم أمل السيد

رواية أحببت مختلفا الفصل الرابع 4 بقلم أمل السيد

رواية أحببت مختلفا البارت الرابع

رواية أحببت مختلفا الجزء الرابع

رواية أحببت مختلفا
رواية أحببت مختلفا

رواية أحببت مختلفا الحلقة الرابعة

بعد مرور اسبوع
اسـلام: ما ينفعش كده لازم تاكلي
مريـم: …؟…..
اسـلام: هـتـفـضلي ساكت كده كـتـير يـا حبـيـبتـي دي ارادت ربــنـا مش هنعترض عليها وبكره ربنا يعوضنا بغيرو انتي مش مؤمنه ولا ايه
مـــريـــم: ونعمه بـالـلـه بـس لـيـه خـدوا مـنـى
اســلام: اسـتـغـفـري ربـنـا كـده يـا حـبـيـبـتـي بـكـره ربـنـا يـرزقـنـا بـغـيـرو يـكـون احـسـن
اكـيـد ربـنـا شـايـلـنـا حـاجـه احـسـن انـتـي نـسـيـتـي حـنـيـن ولا ايه
مـريـم: حـنين!!
اسلام: ايوه حنين ما تخليش حزنك ينسيكي بنتك هي اللي فاضلنا دلوقتي لازم ناخد بالنا منها هي زعلانه منك
مريم: ليه
اسلام: اسالها بنفسك هي واقفه قدام الباب
مريم: تعالى يا قلب ماما خشي
اسلام: قولي لماما انتي زعلانه منها قد ايه
حنين: كتير اوووووي
مريم بحزن: انا اسفه يا حبيبه ماما ما تزعليش مني اسفه
حنين: انا عمري ما هازعل منك يا مامي

 

 

 

 

مريم: يا حبيبتي ي حنين
حنين: انا عارفه ان احنا معدناش هنشوف النونو تاني بس انا اوعدك اني مش هزعلك و هاسمع كلامك ي مامي
مريم بصيت الاسلام
اسلام: حنين شطوره هاتي بوسه لبابي
حنين: شيكولاته الاول
اسلام بس لمريم لقياها سرحانه
اسلام: خلاص بسي مامي
حنين: احلى بوسه لمامي
اسلام: انا زعلان تبوسي بابا بالشوكولاته مامي من غير شيكولاته انا زعلان
حنين: انت بابا طماع عشان انا بوستك امبارح من غير شيكولاته
اسلام بضحك: ههههه ماشي يا ستي اتفضلي
حنين: بس انا عايزه شوكليت على حليب
مريم: حاضر من عيني
اسلام: خليكي انتي تعبانه وانا اعملها انا
مريم: لا مش تعبانه انا هاعملها
حنين: مـامــي ؟
**************************************************************
ف غرفه عز و مي
عز: حبيبتي
مي: نعم
عز: هي ياسمين عندها كم سنه
مي: ياسمين اختي
عز: ايوا
مي: ليه
عز: في عريس متقدم لها
مي: بجد مين ده….وقامت مره واحده
عز بلهفه: حسبي على البطيخه..ده صاحبي
مي: انا بطيخه صاحبك مين ده بقى
عز: الرائد كمال انتي مش عارفه
مي بتفكير: لا بس حلو يعني
عز: عادي يا حبيبتي لا حلو ولا وحش ثم الراجل رائد قد الدنيا وبيحب اختك وهيشلها في عينه.
مي: اممممم عنده كم سنه بقى
عز: 32
مي بشقه: نعععم انت بتهزر
عز بصلها………..
مي بأسف: مش قصدي حاجه مش كبير عليها

 

 

 

 

عز: الحكايه مش حكايه كبير يا حبيبتي اهم حاجه التفاهم والراحه النفسيه دي اهم حاجه يعني انا مثلا انا 32 سنه وانتي 23 الفرق ما بينا تسع سنين بالرغم من كده ان احنا متفاهمين والحمد لله واي حاجه تتقل بعدين اهم حاجه دلوقتي يشوفوا بعض لو حصل نصيب نشوف الموضوع ده بعدين وهم يقرروا
مي بنظره حب: عارف احلى حاجه بتعجبني فيك ايه ي قلبي
عز: ايه يا عمري
مي: اللي انت فاهم الحياه وبتقدر تكرر
عز: الحياه بتعلم كتير بس بحكم شغلي لازم اكون فاهم عشان اكون عادل مظلمش حد بس دلوقتي اقول يجي يتقدم امتى
مي: انا عندي فكره
عز: ايه هي
مي: بص هعزم ياسمين يوم الجمعه تقضي النهار معنا وانت تعزم كمال ايه رايك وكده يشوفوا بعض اذا ارتاحوا لبعض يجي يطلب يدها رسمي مرتاحوش يبقى ما حدش يعرف حاجه وخلاص ايه رايك
عز: تمام خلاص كلمي ياسمين وانا هاقوم اخد دش ماشي
مي: اوكي
**************************************************************
عند حمزه و ريلام
ريلام بتتفرج على التليفزيون وبتاكل فشار
حمزه بيشتغل على اللاب توب
ريلام: احم
حمزه: بصلها ورجع بص في اللاب توب تاني
ريلام: احم هو انت بتعمل ايه
حمزه: وهو بص في اللاب توب باشتغل
ريلام: بتشتغل ايه
حمزه: شغل سر
ريلام: يعني ايه
حمزه: يعني مهمه سريه ما حدش يعرف عنه حاجه انا متكلف بها يعني لو احد اعرف عنها حاجه في ناس تتاذي بسببي فهمتي
ريلام: يعني زي مسلسل رافت الهجان كده
حمزه: هههه يعني حاجه زي كده
ريلام: هو انا ينفع اشتغل معك
حمزه: هههه و هتشتغلي ايه بقى
ريلام: اي حاجه ان شاء الله سكرتيره
حمزه: سكرتيره انتي خريجه ايه اصلا
ريلام: انا تانيه كليه طب سيباها من ثلاث سنين
حمزه بتعجب: سبتها ليه كليه طب قسم ايه

 

 

 

 

ريلام: سبتها وخلاص انا كنت قسم العظام
حمزه: لو مش حابه تحكي ما فيش مشكله بس ليه تضيعى مستقبلك كده بعد التعب ده كله وصلتي لحلمك تقومي تسيبي اديني سبب واحد تسيبي كليتك عشان الفلوس صح طب ممكن تطلبي منحه دراسيه مجانيه ليه تضيع من عمرك ثلاث سنين انتي عندك كم سنه
ريلام: 25 سنه
حمزه: يعني انا اكبر منك بسبع سنين عايزه تكملي دراستك
ريلام بفرحه جواها: اكمل دراستي ازاي
حمزه: عايزه ولا لا
ريلام: اكيد طبعا عايزه
حمزه: خلاص جهزي نفسك بكره عشان تروحي كليتك وكمان سنه ثالثه
ريلام بعدم فاهم: ازاي مش فاهمه
حمزه: مش مشكله بقي….ممكن تعمليلي فنجان قهوه
ريلام: مش لازم افهم
حمزه: لا مش لازم ده شغلي انا ممكن قهوه ولا اعمل نفسي انا
ريلام: اموت واعرف انتو الشرطه ما حدش بيعرف ياخد منكم معلومه تتعشى الاول وبعدين القهوه
حمزه: اديكي قلتي ما حدش يعرف ياخد منه معلومه هتعشى بس بشرط
ريلام: اني اتعشى معك صح
حمزه: صح متهربيش زي المره اللي فاتت
ريلام: لا انا جعانه اوي المره دي
حمزه: اما نشوف
**************************************************************
عند اسلام ومريم
اه ايه دماغي انا فين
اسلام: حمد لله على السلامه انتي في البيت يا حبيبتي في اوضتك
مريم: هو ايه اللي حصل
اسلام: ما فيش يا حبيبتي اغمي عليكي نتيجه انك مش بتاكلي وسقوط في الدوره الدمويه بسبب ان الضغط واطي اضطريت ان اعلقلك محاليل عشان الضغط يرفع
مريم: حنين فين
اسلام: حنين اكلت ونامت من زمان
مريم: انا اسفه تعبتك معي

 

 

 

 

اسلام: اسف دي مش عايزه اسمعها تاني وبعدين تعبك راح يا حبيبتي هو انا اتعب لاعز منك ولا ايه
مريم: ربنا يخليك ليا يا رب وما يحرمنيش منك ابدا
اسلام: ويخليكي لي و لا يحرمني منك يا قلبي
مريم: انت شكلك تعبان ممكن تنام انا بقيت كويسه
اسلام: لا مش تعبان ولا حاجه بس لازم دلوقتي تاكلي
مريم: مليش نفس
اسلام: ما ينفعش لازم تاكلي لو ما قلتيش ازاي هتنزلي شغلك ازاي تاخدي بالك من حنين لازم تاكلي عشان تكوني قويه انا عارف انك زعلانه وحزينه من جواكى ومقدر ده انتي مش مؤمنه وعارفه ان كل حاجه بيد ربنا اكيد ربنا شايل لنا خير قدام لو بتحبيه ادعي له وكفايه انك تكوني فاكراه هو كمان حاسس بك دلوقتي وعارف انك زعلانه عليه وربنا ان شاء الله هيعوضنا بغيره بس قولي يا رب
مريم: يا رب بس انا كنت مخطط لحاجات كتير اوي كنت مخططه لحلم جميل بس للاسف الحلم ده راح كنت بتخيل ازاي احميه ازاي اسرحله شعره ازاي اعلموا اول خطوه يمشيها ازاي كنت بتخيل اول كلمه يقولها ماما هو اللي سابني وراح هو انا وحشه اوي كده كان عارف اني مش هتكون ام كويسه عشان كده سابني كنت باحلم اول كلمه منه ماما بس للاسف اتحرمت منها
اسلام بحزن: شششش اهدي والله كله خير وانتي احسن ام عندنا حنين بالدنيا بحالها انا عارف انتي حاسه بايه انا والله مش بايدي حاجه اعملها لك مش بيدي غير ان ادعيلك ان ربنا يخفف عنك حزنك ده
مريم: انا تعبان اوي
اسلام: معلش يا حبيبتي نامي دلوقتي بكره هتكوني احسن ان شاء الله
**************************************************************
الصباح
ف مبنى الشرطه
في مكتب عز
كمال: عملت ايه في موضوعي
عز: يا ابني انت مستعجل على ايه كيده
كمال: بقلي سنتين مستني اليوم ده من يوم فرحك وتقولي مستعجل على ايه يا اخي ده انت بارد والله
عز: خلاص يا سيدي ابسط معزومه عندنا نهار الجمعه
كمال: مش عاوزه اكل انا
عز: يا ابني افهم الاول وبعدين اتكلم
كمال: فهمني يا سيدي
عز: ياسمين معزومه عندنا نهار الجمعه اقعدوا مع بعض ان حصل بينكم توافق كان بها ما حصلش ربنا يعوضك باللي احسن منها
كمال: لا ياعم كان بها ايه هو هو انا هنسى القلم اللي ضربته لي من ساعتها وهي دخلت جوه قلبي لولا صغر سننا كنت اتجوزتها من زمان قوي
عز بغمزه: ده انت واقع لا شوشتك هههه ربنا يكون في عونك يوفقك تبقى من نصيبك
كمان: يا رب . انت مش عندك ماموريه تبع
(………)
عز: المفروض ان هنتحرك بعد نصف ساعه ما انت طالع معي
كمال: طب يلا بينا
يا ترى ايه اللي هيحصل في ماموريه دي؟
كمال وياسمين هيحبوا بعض ولا؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مختلفا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى