روايات

رواية أحببت مختلفا الفصل السادس 6 بقلم أمل السيد

رواية أحببت مختلفا الفصل السادس 6 بقلم أمل السيد

رواية أحببت مختلفا البارت السادس

رواية أحببت مختلفا الجزء السادس

رواية أحببت مختلفا
رواية أحببت مختلفا

رواية أحببت مختلفا الحلقة السادسة

عند عز في المستشفى
عز: مي اصحى
مي: لا سيبني شويه كمان حبيبي
عز ابتسم: كفايه نوم كده ممكن حد يدخل علينا هيبقى شكلنا وحش قوي قوي
مي بطفوله: طيب ماشي انا عايزه لب
عز بيحاول يستوعب: نعم عايزه ايه
مي بصيت له جامد: لب اي!
عز بصلها وقربها منه جامد: دلوقتي انتي هبله يا حبيبتي ولا ايه
مي حاطط راسها على صدره: لا ليه
عز حط ايده على خدها: احنا في مستشفى مش في مقلايه لب
مي رفعت راسها ليه: عارفه بس نفسي فيه
عز بنظره حب: حاضر لما اطلع هاجيب لك
كل اللي انتي عايزاه اوكي
مي حضنته جامد: انا بحبك اووووووووي
عز اتوجع: اه وانا باعشقك يا عمري
رأيت في عينيكي سحر الهوى مندفقا كالنور في مرفا عينيكي الأزرق أمطار من ضوء مسموع وشموس دائخةى.. وقلوع ترسم رحلتها للمطلق في مرفا عينيكي الأزرق شباك بحري مفتوح وطيور في الأبعاد تلوح تبحث عن جزر لم تخلق. في مرفأ عينيكي الأزرق يتساقط ثلج في تموز ومراكب حبلى بالفيروز أغرقت البحر ولم تغرق. في مرفأ عينيكي الأزرق أركض كالطفل على الصخر أستنشق رائحة البحر وأعود كعصفور مرهق في مرفأ عينيكي الأزرق أحلم بالبحر وبالأبحار وأصيد ملايين الأقمار وعقود اللؤلؤ والزنبق
مي: وانا اعشقك سحرك وكلامك و باسيتو من شفايفه؛
الباب اتفتح فجاه احم ممكن ادخل
عز باعتها عنه بسرعه: احم اه طبعا تفضل يا دكتور
الدكتور: اخبارك ايه ي حضرت الرائد حاسس باي الم اه في حاجه
عز: شويه الم بسيط هو انا اقدر اخرج النهارده
الدكتور: تمام هابعت الممرضه هتديك مسكن تخرج كمان ساعتين كده الف سلامه على حضرتك
عز: الله يسلمك
الدكتور: هابعتلك الممرضه تديك المسكن عن اذنك لو احتجت اي حاجه انا موجوده
عز: اتفضل….ايه اللي عملتيه ده يا مي اعمل فيك ايه دلوقت
مي بتصنع البراءه: انا ما عملتش حاجه

 

 

 

عز: بجد ماشي لما نروح نشوف
مي بضحك: ههههههههههه اوكي
ياسمين: اوعى اكون جئت في وقت غلط ولا حاجه
عز: لا يا اختي جئت في وقت صح تمام
ياسمين: طب الحمد لله كنت حظنا وحش فيكم ولا حاجه
عز: بس يا شبر ونصف انتي
ياسمين: سكتي جوزك ده يا مي احسن والله العظيم ها….
عز: ها هتعملي ايه
ياسمين: من ناحيه اعمل فيها عمل انت ناسي ان انا بدرس حقوق يعني هاكون محامي قد الدنيا وساعتها هادوخك
عز: بجد ولما تيجي ترفعي هتقولي لهم استنى لما نط لفوق هههه
ياسمين: نينينيني ظريف اوي جوزك ده يا مي علي الاخر
مي: خلاص يا عز بالراحه عليها شويه
ياسمين: جوزك ده بارد قوي جدا
عز: ما تخلينيش اقوم لك….امال فين حمايا وحماتي مش شايفهم يعني
ياسمين: قرفانين منك مش طايقين يبصوا في وشك ده
عز: مي قولي اختك دي تطلع بره بدل ما اقوم اولع فيها دلوقت حالا
مي: يا حبيبي اهدا هي بتهزر معك ياسمين انزلي ليه بابا وماما قوليلهم ييجو اطمئنوا على عز
ياسمين: خافت من صوت عز حاضر
**********************
عند حمزه و ريلام
ريلام : مين الست اللي كانت بتجيب لك الاكل
دي…..؟..
حمزه: امي
ريلام بتحاول تفهم الكلام: نعم! مامتك ازاي
حمزه: مصدومه ليه كده
ريلام: امال مين اللي كانت جايه مع باباك دي
حمزه: خالتي اخت امي
ريلام دماغه لفت: انا مش فاهمه حاجه
حمزه: حياتي معقده شويه
ريلام: اذا حابب تحكي انا مستعده اسمعك لو مش عايز براحتك دي حياتك انت..وانت حر فيها بس انا عندي فضول كبير
حمزه: عادي مش فارقه معي

 

 

 

ريلام: هو انت ليه بائع حياتك كده
حمزه: عشان مافيش هدف في حياتي اعيش علشانه او اعمل حاجه مش فارقه معي
ريلام اتكلمت بتلقائيه: وانا
حمزه: انتي ايه انتي دخلتي حياتي غصب عنك لو عاوزه احرارق من العلاقه دي ما عنديش مانع خالص؟
ريلام تجمعت الدموع في عينيها: قصدك ايه مش فاهمه وضح كلامك!!
حمزه: لو عاوزه تطلقي انا مستعد اطلقك دلوقت حالا؟!!!
ريلام قلبها كانه وقف عن النبض: ايه طلقني
حمزه: قلتلك اوعى تحبيني…ايوه عندك. استعداد تعيشي مع واحد مش بيمشي عندك استعداد تعرفي صحابك علي ويقولوا انك متجوزه واحد معاق عندك استعداد الناس تقول….
ريلام بمقاطعه: كفايه لو سمحت حدد الموعد اللي عاوزنا نطلق فيه عن اذنك انا تعبانه وعايزه انام….
حمزه: انا اسف بس لازم اخليكي تكرهيني مش عايزك تحبيني خالص انا حياتي شبه النار ممكن تتحرق اي احد..هتكرهيني اكتر لما تعرفي انا دخلتك حياتى ليه…
***************
عند اسلام في العياده
اسلام: كده ي حنين تعوري نفسك كده
حنين بعياط: اوفه توجعني اوي ي بابي
اسلام: مامي لو عرفت اللي انتي عملتيه هتزعل جدا
حنين: 😭 بابي حنين موجوعه
اسلام: هات يدك لم اطهر لك الجرح
حنين: ماثي بابي
اسلام: كده غلط ما تعمليش كده تاني ماشي
حنين: ماثي بابي
اسلام: انا بحبك قوي يا حنين ما تعمليش كده تاني انا عارف انتي عملت كده ليه عشان تعرفي انا باحبك ولا لا انا باعشقك قد الدنيا
حنين: sorry my door
اسلام: حبيبه بابي انتي
حنين:Papa, you won’t tell my mom right
اسلام: موافق بس بشرط
حنين: what condition
اسلام: دلوقتي هنروح نجيب لمامي هديه حلوه ايه رايك
حنين: اوكي بابي
اسلام: يلا ي اميرتي
(طبعا ي جماعه حنين في حضانه لغات ولسان هيكون معووج شويه 😂)
*****************
عند عز خرج من المستشفى روح البيت
عز: احم كلنا موجودين كنت عايز اتكلم في موضوع مهم
ابو مي: خير ي ابني في ايه

 

 

 

عز: انا عارف ان هاجر الكبيره بس كنت عاوز اطلب يد ياسمين ل..
ياسمين: انت عاوز تتجوزني على اختي اه يا خائن وانا اقول عايز تفرقنا عن بعض ليه
عز: بس ي هبله سيبيني اكمل كلامي
ابو مي: تفضل ي ابني كمل مين ده
عز: كنت عاوز اطلب ايد ياسمين ل كمال صاحبي هو ابن ناس وظروفه حلوه ما فيش اي كلمه توصف ده اكتر من صاحبي
ياسمين: بس انا مش عايزه اتجوز قل له ان هو مرفوض بالسبعه
مامت مي: بس يا ياسمين كمل ي عز
عز: انا مش هاتكلم هو يتكلم ويعرف عن نفسه ولا ايه ي كمال ولا انت مش عايز تتجوز
كمال: اه طبعا انا اسمي كمال محي عاطف 32 سنه رائد الدفعه عز الحمد لله انا حالتي الماديه كويسه انا شفت الانسه ياسمين في فرح المدام مي وعز وكلمت عز انه يكلم حضرتك لو حضرتك موافق ما فيش مانع اجيب اهلي اخطبها رسمي قلت ايه حضرتك موافق ولا ايه
ابو مي؛ والله انت شكلك ابن ناس ومحترم بس الراي الاول والاخير ياسمين انا مش هضغط عليها لان ده هيكون اختيارها عشان ما ترجعش تندم بعد كده قلت ايه ي ياسمين
كمال: طبعا كلام حضرتك صح ما عنديش اعتراض
مي: طب هي تعرف ازاي ان هي موافقه عليك من غير ما تتكلم معك مش لازم تتكلم مع بعض ولا ايه ي ماما
مامت مي؛ صح ي حبيبتي كلامك
ياسمين: انت اكبر مني ب 11 سنه مش شايف نفسك ي تور انت ولا ايه
كمال: تور ربنا يكرمك
عز: ده مش مقياس انك ما تقعديش معاه انا مثلا اكبر من مي بتسع سنين بس الحمد لله مرتاحين مع بعض
ياسمين: بس انتم بتحبوا بعض
عز: طب ممكن انتم كمان تحبوا بعض انتي لسه ما تعرفهوش كويس
ابو مي: عز عنده حق في كل كلامه
ياسمين: بس مش بفكر في الجواز دلوقتي انا عايزه اكمل دراستي الاول
كمال: وانا مستعد استناكى لما تخلصي اللي فاضل ده لو موافقه على كده
ياسمين: وانت كمان هتستنى اللي فاضل شكلي هتدبس فيك والله النظام كانت بتتكلم بصوت واطي
كمال: عارف انك كمان عايزه تكوني مستشاره وانا هافضل جنبك وعارف انك قدمتي كمان
ياسمين: انت بتراقبني بقى وانا مش عارفه

 

 

 

كمال: اه من ساعه ما ضربتني وانا عارف عنك كل حاجه سوري يا جماعه ان انا باقول كل ده قدامكم كده عادي
ابو مي: ده اللي يخليني اوافق عليك لانك صريح هتكون بنتي معك في امان
ياسمين: ايه ده ي بابا انت وافقت عليه ولا ايه مش قلت رايي رايي
ابو مي: انا موافق بس القرار عندك انتي بصراحه هو شاب يتحب
ياسمين؛ احم افكر
مي: طب اقعدي وتكلمي معه علشان تقتنعي ما تكونيش محتاره
عز: يسلملي العقل والفهم
ياسمين: قصدك ايه يعني ان انا غبيه
عز: لا خالص مش قصدي حاجه بس انتي غبيه فعلا مش محتاجه كلام
ياسمين: شايف يا بابا !
كمال: لو عاوزه تساليني اي اسال انا جاهز
ياسمين بمكر: اه طبعا هسالك بس مش هنا لوحدنا
كمال: اوك اتفضلي
**********
عند حمزه كان ماشي ناحيه اوضه ريلام سمعها بتعيط في حرب جواه يخش يطمئن عليها ولا لا وفجاه غمض عينيه واخد نفس طويل عميق
يا ترى حمزه هيخش ولا لا؟
وياسمين هتقول اللي كمال ايه؟
ممكن ياسمين وكمان يرتبطوا ولا ؟
حمزه فعلا هيطلق ريلام ؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مختلفا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى