روايات

رواية أسيرة حبه الفصل الثالث 3 بقلم نور

رواية أسيرة حبه الفصل الثالث 3 بقلم نور

رواية أسيرة حبه الجزء الثالث

رواية أسيرة حبه البارت الثالث

رواية أسيرة حبه
رواية أسيرة حبه

رواية أسيرة حبه الحلقة الثالثة

تستيقظ ميرنـا علي صوت في الاوضه لتري شخص معها في الاوضه لتصرخ

…. حرااااااامي…. الحقوني… حرااااامي

_ هششششش….

ليستيقظ الجميع علي أثر صوتها

حسن/ ايـه ايـه ي بتي في ايه

لـيرى زين وهو بدون تي شيرت وهو يضع يده علي فم ميرنـا

زين بغضب/ مين دي ي بوي…. وكيف دخلت اوضتي

أنا قولت ميت مره محدش يدخل اوضتي

حسن/ تعال ي ولدي هقولك حاجة

و انتي ي ورد خدي ميرنـا وياكي النهاردة في اوضتك

لـيقص حسن كل شئ لـزين

زين بغضب/ يعني ي بوي.. عمي يهرب وجوزها يخونها وإحنا اللي نشيل الجمل بما حمل ولا ايه عاد

حسن بغضب/ ززززين الزم حدودك ي ولدي

مهما حصل هتفضل بت اخوي (و تركه وذهب)

زين/ متخلقش حد خلا ابوي زعقلي قبل إكده… ماشي ي أنا ي انتي ي بت عمي

(زين: شاب وسيم بشرته حنطية يمتلك جسم رياضي رائع يمتلك 28 سنة وشعره أسود عنيه رماديه لها بريق ساحر ويكون ضابط بالشرطة)

_________

ترن ترن ترن

_ اممم

نسمة/ سااااسو… ي ساااسو

لتنتفض سيلا/ مين ماات مين مااات

نسمة بضحك/ روحي ي بت كلها اسبوع و نشوف بعض تاني ي سطا

سيلا بغيط/ هو انتي يـ بومة الكلب

نسمة بضحك/ حبيبي ي ابو صلاح…. متعرفيش البت ميرنـا فين برن عليها مبتردش

سيلا/ مش عارفه واللهي هبقا ارن عليها شوية كده يمكن نايمة ولا حاجة

في الطرف الاخر

ترن ترن ترن

سيلا/ الو ي ميرو فينك يابا

ميرنـا بحزن/ في الصعيد

سيلا بـقلق/ لـيـه!!

ميرنـا حكت لـ سيلا كل حاجة فـ هي صديقتها المقربة لانهم الثلاثة معا في نفس السكن بإختلاف كلياتهم فـ ميرنـا حقوق ، ونسمة فنون جميلة ، وسيلا طب

لتنزل ميرنـا بعدما نادتها صفية للفطار

حسن/ تعالي ي بتي في ريحي

ورد بضحك/ إكده ي حسونه… متكلمنيش تاني

حسن/ كيف دا انتو الي ليا ي حبايب جلبي

حازم/ ملناش من الحب جانب ولا ايه

زين ببرود/ ايجي الي ياخدوا كله

…… معلش ي عمي هـتقل عليك بس هو اسبوع والدراسة هتبدأ وهمشي أروح السكن

حسن/ تنوري ي كبدي

حازم/ بجد في جامعة ايه بقاا

….. جامعة ****

حازم/ نفس الجامعة الي هـدرس فيها… في كلية ايه

…. حقوق

حازم/ لا أنا معيد في كلية الطب أول سنة ليا كـمعيد

________

عايدة/مش ليا فيه أنا عايزة بنت أختي

عملت فيها ايه يـ بن بطني

يونس بغضب/ أنا مش كنت عايز اتجوزها بس أنتي إللي صممتي…. قولتلك أنا بحب واحدة تانية لكن انتي اللي قولت اتجوز ميرنـا ملـهاش حد…. اهي هـربت

عايدة/ بـكره تـنـ”ـدم علـشان ضيعتها من ايدك

بص أنا بقولك أهو يـتجبها يـهطردك برا وهحرمك من ميراث ابوك

يونس بنرفزة/ أوووف

بعد فترة من الوقت

…. يعني اعمل ايـه ي سالي دلوقت

سالي بخبث/ لا طبعا ي روحي مش ليك الا أمك و ربنا وصانا بيها…. روح هاتها

في سرها/ مش بعد ده كله هطلع من المولد بلا حمص و عمرى مهـرجع للفقر تاني

يونس/ انتي شايفة كده

سالي/ ايوا

________

رامي/ كلها يومين واجي اتقدملك ي وردتي

ورد/ بجد ي رامي

رامي/ بجد ي روح قلب رامي

ورد/ اخيرا هتكتب علي أسمك وتبقي حلالي

رامي/ اخيرا وهتباتي بعد كده في حضـ”ـني

ورد بخجل/ اتـلم الله

________

زين/ أنا رايح لـ مهرة…. هتعوز حاجة ي بوي

حسن/ ماشي ي ولدي….. خد معاك ميرنـا تشم هوا

زين بغيظ/ أنت تؤمر ي بوي

….. بخجل/ لاا ي عمي خليهم براحتهم

حسن بـحده/ يـلا ي بتي بلاش لـت و عجن

لتذهب ميرنـا مع زين للذهاب لـ مهرة

…. أنا مش كنت حبه اجي… ممكن توديني اي مكان لحد متخلصوا

زين ببرود/ عادي مفيهاش حاجة

…. لاا علشان تكونوا علي راحتكم… تعرفوا بعض من امتى

زين/ من وأنا عندي خمس سنين

…. ياااااه علي كده بتحبوا بعض من زمان اوووي

زين/ اممم

ليصلوا إلي الإسطبل ويطلب زين من الجميع إخلاء المكان

زين/ اعرفك ي مهرة… علي أرذل ناس ميرنـا

….بغيظ/ بقااا الحصانـة دي هي مهرة…. دا أنا فكرتها خطبتك

زين/ بـ اچي هنا أريح أعصابي و لكن موضوع الخطوبة فـأنتي لسه صغيره علي الكلام ده ياشطرة

…. بعصبية/ هو كله شايفني عيله… ليه بقولك ايـه متقوليش ي عيلة

زين بإعجاب/ اباي عليكي وانتي متعصبة و وشك أحمر إكده كيف القمر

إيه الي بقوله ده لااا بقولك اجمد إكده أنت زين المحمدي علي أخر الزمن هتبص لـ عيله

…. أنا هـمشي هروح عند عمـي

زين/ علـي كيفك

لـيحل الليل

ويعود زين للسرايا فـ هم عائلة المحمدي أكبر عائلات الصعيد

حسن/ حمدلله علي السلامه يلا اطلعوا اتشطفوا علشان العشا

زين/ حاضر يابوي

حسن/ أومال فيـن ميرنـا ي ولدي

زين بـقلق/ هي مجتشي…. هي قالت هـروح لـعمي

حسن بـقلق/ يـعني ايه اوعاك تقول انك تسبتها تيجي لوحدها دي متعرفش حاجه هنا

زين بـقلق/ يـعني ايـه ي بوي

ترن ترن ترن

زين/ تـلقيها جت اهي

لتفتح صفية ولكن….

حسن/ مـين

… أنا يـونس زوج ميرنـا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة حبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى