روايات

رواية رممت حطامي الفصل الثامن 8 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الفصل الثامن 8 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الجزء الثامن

رواية رممت حطامي البارت الثامن

رواية رممت حطامي الحلقة الثامنة

*اليوم المنتظر .. ياترا هيعدي بسلام ولا لا هنشوف*
*صحي فارس ع صوت تيليفونه اللي كان بيرن كتير*
فارس لنفسه – مريم!! بترن ليه دلوقتي دي
فارس بصوت نايم- الو
مريم=ايوه يفارس
فارس- ايه يمريم
مريم =عايزه اشوفك النهارده ضروري
فارس – معلش يمريم النهارده مش هينفع عندي شغل كتير جدا
مريم بسخريه- شغل .. لا معلش اركن شغلك شويه وانا مش هكمل ساعه
*فارس لما حس بسخرية مريم واصرارها الغريب قرر يقابلها ويشوف اللي عندها ويرجع يجهز للفرح*
فارس= تمام.. ساعه من دلوقتي هكون ف الكافيه اللي بنقعد فيه يعني ع الساعه 12
مريم – تمام
*قام فارس ياخد دش ويلبس وبعدين نزل وراح ع الكافيه.. بعد شويه وصل ولما دخل لقاها قاعده مستنياه*
فارس – عامله ايه يحبيبتي .. وحشتيني جدا
مريم بتزمر – وانت كمان
فارس وهو بيقعد= مستنيه بقالك كتير ولا ايه
مريم – لا من شويه
فارس= طب خير قوليلي ف ايه قلقتيني
*مسكت مريم فونها فتحته وعملت حاجه وبعدين وجهت الفون ف وش فارس*
مريم – ممكن افهم اي ده
*بص فارس بإستغراب بعديها احتلت الصدمه ملامحه*
*كانت صورته هو ورهف ف العربيه وهي بتأكله الايس كريم*
فارس = اي ده .. مين صورها
مريم – اه يعني الاهم عندك مين صورها
فارس = مش قصدي بس مستغرب
مريم – مين دي يفارس وعلاقتك بيها ايه عشان تأكلك ف بوقك
فارس= طيب اهدي وهفهمك
مريم – تفهمني ايههه ماكل حاجه واضحه ومفهومه
بصلها فارس بحده عشان علت صوتها وقال
فارس= اولا متعليش صوتك ثانيا تقفلي بوقك وتسمعي الاول
*استغربت مريم من طريقته اللي اول مرن يعاملها بيها*
مريم بغضب – اتفضل
*حكى ليها فارس الموضوع بإختصار م اول ما جده تعب وكان شرطه يتجوز رهف والدكتور منع العصبيه عنه ف كان لازم يوافق لحد الاتفاقيه وانه النهارده الفرح*
فارس = مرضتش اقولك عشان متزعليش وقولت هما 5 شهور وخلصنا وابقا احكيلك بعدين
مريم – اوووف طمنت قلبي
فارس= بس كده
*بصتله مريم بإستغراب*
مريم – مش فاهمه
فارس= اصلك يعني متضايقتيش ولا زعلتي حتى
مريم بعدم فهم – انت مش قولت انه جواز ورقي
فارس = يعني مش المفروض مثلا تضايقي ان ف حد هيتكتب ع اسمي غيرك حتى لو مش حقيقي ف هو جواز رسمي بردو او حتى تضايقي انها هتقعد معايا ف اوضه واحده او حتى انه هيبقا ف فرح وقدام الناس هي مراتي ايه كل ده ميضايقش
مريم بتوتر – لا لا اكيد متضايقه يعني بس قولت انه الحمد لله انه طلع مش حقيقي وكده يعني.
*بصلها فارس لوهله وعيونه مليانه غضب*
فارس= تمام.. انا همشي عشان اللحق اجهز.. واه لو عايزه تيجي الفرح تعالي ياريت هبعتلك لوكيشن القاعه هنوصل ع 8
مريم بإصطناع غيره – كنت عايزه اجي بس قولت مش هقدر اشوفك وانت قاعد جنبها
فارس بإستهزاء = لا تعالي هبقا اقف.. وكمان عشان متسبنيش لوحدي ولا ايه
مريم – حاضر.
*مشي فارس بحزن ع عربيته وهو بيكلم نفسه*
– ازاي انا كنت معمي للدرجادي ومش شايف حقيقتها دي كأنها بني ادمه تانيه عمري ماعرفتها خافت ع سرقتها تضيع منها ومكنش فيه ذرة غيره او ضيقه عليا وانا مستغرب ازاي فجأه حبي ليها اتحول لكره ده لو مكنش ده حصل كنت هكره نفسي ع اني لسه بحبها.. الحمد لله اني عرفتها ع حقيقتها قبل مااتدبس.
*اشترى فارس شويه حاجات لزوم شياكته ف الفرح ورجع البيت*
امجد – ايه ياعريس نزلت م بدري يعني كنت فين
فارس وهو بيرفع ايده بالاكياس = كنت بجيب شويه حاجات عشان الفرح وكده يجدو
امجد – ماشي يحبيبي اطلع اجهز بقا عشان الساعه 3
*هز فارس راسه بإيجاب وافتكر ميعاد رهف للميكب طلع اوضته ورن عليها*
فارس – الو
رهف = ايوه يفارس
– كنت بفكرك بميعاد الميكب روحتي ولا لسه
= ف الطريق اهو لسه نازله
– طيب كويس لما تخلص بقا وتجهزي وكده اديني رنه واجي اخدك ونروح القاعه
=حاضر
– حضرلك الخير يرهوفتي
=انت قبلي.. يلا سلام
*قفلوا*
فارس بإستغراب- لا دي اكيد مش رهف معقوله اتقبلت الدلع كده وسكتت.. سبحانه مغير الاحوال
*قام فارس يجهز*
____________________________
*اما رهف بعد نص ساعه كانت وصلت هي وعمتها وبناتها وابتدوا يجهزوها*
بعد شويه سألتها البنوته – هتعملي حنه
رهف =لالا
عمتها – هو ايه اللي لا.. اسكتي انتي ايش فهمك .. ايوه يقمر هتعمل
رهف = يعمتو مش عايزه انا مبحبهاش
عمتها- لا هتبقا حلوه عليكي اسمعي مني.. ( وجهت كلامها للبنوته) بصي خليهالها سوده
بصت البنت للعروسه – هتعملي؟
بصت رهف لعمتها بضيقه = هتنيل .. بس مش هعمل ف ايدي انا ولا ف رجلي
كنزي بصت للبنوته – هقولك فكره اجمد .. اكتبيلها عند رقبتها هنا فارس
بصت رهف لكنزي بغضب = انتي بتقولي ايه اللي يخربيتك
عمتها – والله فكره حلوه يبت يكنزي .. كأنه وشم كده
رهف = مش هعمل انا الكلام ده متحلموش
عمتها بعند – هتعملي يرهف وغصب عنك اما نشوف كلام مين اللي هيمشي
*سكتت رهف واستسلمت للامر الواقع*
*وبدأت البنت ترسملها fares ع عضمة رقبتها
*بعد ساعات جهزت.. كانت جميله بكل ماتحمله الكلمه من معنى ميكب خفيف لكن زادها جمال فوق جمالها فستان سيمبل وتاج رقيق كأنها اميره من اميرات ديزني*
رهف – الو يفارس
فارس = ايه خلصتي
رهف – اه خلاص يلا تعالى بسرعه بقا الساعه 7
فارس = مانتي اللي طولتي.. حاضر جاي
*قفل فارس ونزل لجده*
فارس – ايه يجدو خلصت
امجد = سيبك مني بس ايه الحلوه دي
فارس – يعني هجيبه من بره يجدو.. يلا بقا عشان يدوبك نلحق
امجد – طب بص روح بعربيتك وانا هروح بعربيتي مع السواق
فارس – ليه يجدو مانروح مع بعض
امجد – لا يناصح عشان توصل رهف للقاعه انت وهي.. وانا هروح وراكوا انا واهلها
فارس بمزح = مش عارف الواحد من غير جدو كان هيعيش ازاي
*نفذ فارس كلام جده بس ف الطريق رن امجد ع فارس وفكره بالورد و نزل جابه وبعد ساعه كانوا وصلوا للمكان*
*دخل فارس بالورد ووراه امجد لحد ماوصل وشاف رهف مدياه ضهرها وبنات عمتها واقفين يصوروا الفيرست لوك*
فارس بضحك – ايه يجدعان اعمل ايه
كنزي = لف ليهااا
*قرب فارس منها ولف .. شافها والخجل محمر خدودها وعيونها مليانه توتر وهو كان هادي او هدي لما شافها بس عيونه كانت بتقول كلام كتير ف جمالها اتلخص ف الاغنيه اللي اشتغلت فجأه*
“ايوه انتي احلى واحده شافتها عييني يكفي انك نظره منك بتداويني”
*اداها فارس البوكيه وباس راسها برقه وحط ايدها ف ايده ومشيوا للعربيه*
*بعد ماركبوا رهف كانت ساكته م التوتر والكسوف بس قطع سكوتها فارس لكن زاد توترها*
فارس- انا شوفت حاجه كده بس عايز اتأكد منها
رهف بأستغراب= ايه
فارس – لاحظت ع رقبتك كده كان ف حرفين Fa الباقي مشفتوش اوي الفستان كان مخبي
رهف بتوتر = بص مش انا اصلا ومكنتش عايزه ومتفكرنيش بقا و تضايقني
فارس بضحك – بس بس اهدي.. بس احكيلي اللي حصل وايه كمالة الكلمه عشان الفضول قتلني
رهف= عمته اجبرتني اعمل حنه وانا اصلا مش بحبها تقوم كنزي اللي تتشك ف لسانها تقترح الفكره الهباب دي اني اعمل اسمك وشم ع رقبتي وطبعا عمتي عجبها الفكره وعندت معايا وادي اللي حصل ف الاخر
فارس بضحك – بس شكله حلو والله
رهف بغضب = بجد والله ده اللي همك
فارس – يستي ف ايه كلها شهر ويتمسح ده حنه يعني
رهف = وانا اعمل اسمك ليه انااا
فارس – يعني انتي كلك اصلا هتبقي ع اسمي وزعلانه م الحنه
*اكتفت رهف بالسكوت والتوتر*
*وصلوا القاعه وابتدى الفرح .. كانت رهف بترقص وسط صاحبتها وبنات عمتها وفارس كمان وسط اصحابه لحد مالمح مريم بعينه .. راح للدي چي*
فارس – بقولك ايه اعملي رقصه سلو دلوقتي
= اغنيه معينه
فارس – لا عادي
*راح فارس لرهف ودخل وسط كل دول اخدها م ايديها وهي بتبصله باستغراب ع اللي بيعمله.. واشتغلت اغنية*
” خليني ف حضنك يحبيبي ده ف حضنك بهدى وبرتاح”
*حاوط فارس وسطها وهو بيتمايل ع الاغنيه وكان مركز ف عيونها وده وترها*
رهف بتوتر – انت بتعمل ايه
فارس = حطي ايدك ع كتفي ايه عمرك ماشوفتي سلو قبل كده
رهف بغضب – لا شوفت بس ايه لزمتها يعني
فارس = طبيعي يعني ف اي فرح ف سلو
“لو تبعد عني ولو ثانيه بتجنن يحبيبي عليك”
*ميل فارس بسرعه ع ودنها*
فارس – انا اسف
*ملحقتش رهف ترد عليه وفجأه لقت نفسها ف حضنه وبيلف بيها ع كوبليه*
“وبتحلى الدنيا ف عيني وانا جنبك ف متبعدنيش حبك فعلا بيخليني اتمسك بالدنيا واعيش”
*نزلها بخفه وهو لسه ماسك ف حضنها*
رهف – لو مبعدتش دلوقتي هفضحك فصيحه بجلاجل
فارس وهو بيبعد بسرعه وبيضحك= بجلاااجل
رهف بضيقه – ااااه
فارس = طب فكي وشك عشان الناس شيفانا
*بعد ساعتين من رقص وفرهده وتوتر وكسوف رهف وكمان فارس اللي كان بيحاول يحرق د.م مريم الفرح خلص*
فارس – تعالى يجدو معانا والسواق يوصل اهل رهف ويرجع
امجد – يحبيبي لا روحوا انتوا والسواق بعد مايخلص هيرجعني
رهف – لا يجدو تعالى معانا ليه التعب بس كده كده رايحين لمكان واحد
*وافق جده ودعت رهف عمتها وبناتها وباباها كمان ركبوا العربيه واتجهوا للڨله وبعد ماوصلوا*
امجد لرهف – بصي بقا انتي هنا ست البيت اي حاجه عايزه تعمليها براحتك زي بيتك بالظبط اتصرفي زي مانتي عايزه ولو احتاجتي اي حاجه قوليلي او قولي لفارس وهاتي اللي عيزاه
رهف = شكرا يجدو
امجد – يلا يفارس اطلع وخد عروستك معاك ونص ساعه وهخلي وفاء تطلعلكوا الاكل( وفاء المسوؤله عن تنضيف البيت والاكل)
فارس وهو بيمسك ايد رهف = حاضر يجدو
*دخلوا الاوضه*
رهف – ايههه اوعى ايدي
فارس = مابالراحه يختي هو انا هاكلها
رهف – طب بص بقا عشان منعملش كل يوم خناقه هنتفق ع شويه حاجات عشان ال5 شهور دول يعدوا ع خير
*بصلها فارس بملل*
رهف – اول حاجه باب الاوضه تخبط قبل ماتدخل ومتدخلش الا لما اقولك
تاني حاجه هتنام ع الكنبه بص عشان مظلمكش انا يوم وانت يوم
ثالثاً حط ف بالك دايماااا ان احنا جواز ورقي هه
فارس- خلصتي ولا لسه
رهف – بص مخلصتش بس مش فاكره تاني ف لما افتكر بقا هقولك
فارس – طب انا داخل اغير
رهف – اتفضل
*دخل فارس اخد دش من فرهدة اليوم ولبس شورت وتيشيرت وطلع*
*صوت خبط الباب*
فارس – اتفضل
وفاء – الاكل يبني
فارس – شكرا يطنط وفاء حطيه هنا
*حطت الاكل وخرجت*
فارس- يلا عشان ناكل
رهف – اكيد مش هاكل بلبسي ده كل انت لحد مااخلص
*سابته رهف ودخلت وطلعت تاني*
رهف – هو انا هلبس ايه
فارس – نعم
رهف – هي عمتو قالتلي اجيب معايا بس انا نسيت
فارس – نسيتي اه.. طب خليكي بالفستان بقا
رهف – لا فستان ايه بالله عليك مش هينفع دانا حاسه اني بتخنق
فارس – طب اعمل ايه.. ده مفيس ولا ست ف البيت غيرك
*سكت فارس شويه وقال*
فارس – هو مفيش غير حل واحد
رهف – ايه هو
*قام فارس وفتح دولابه طلع منه بيجامه واداها لرهف*
رهف – ده اي ده بقا
فارس – مش لاقي حل غير كده
رهف – طب انت اكيد ملاحظ انها كبيره اوفر عليا
فارس – ده طبيعي يعني التيشيرت بالنسبالك كاش مايوه
رهف بسخريه – هاهاها سخيف
*دخلت رهف واخدت دش لبست البيجامه وبصت ف المرايه*
رهف – ايه الهطل اللي انا فيه ده بقا
*شمرت رجل البنطلون ودخلت التيشيرت فيه ورفعت شعرها وطلعت*
*شافها فارس وانفجر ضحك*
فارس وهو بيضحك – هياكل منك حته
رهف – لا بص عدي الليله كده عشان مش طايقه نفسي اصلا
فارس ولسه بيضحك – طب اقعدي كلي يلا
*قعدت رهف بنفخ وكلوا سوا بس فارس مقدرش يبطل ضحك*
رهف – لو زورت مش هنقذك ع فكره
فارس بضحك – مانا بصراحه مش قادر شكلك مسخره
رهف بتزمر – وبعدين يعني هتفضل تضحك للصبح
فارس – لالا انا خلصت اكل هقوم انام بقا
*قام فارس م ع الاكل واحتل السرير بجسمه*
رهف – انت رايح فين
فارس – ايه هنام
رهف- ع السرير
فارس – اه بكره ابقي نامي عليه
رهف – تصدق مفيش دم.. قوم عشان تنزل الاكل ده انا اكيد مستحيل انزل كده
*قام فارس نزل الاكل وطلع لقاها نايمه ع السرير ومتغطيه*
فارس – اي ده انتي يمااا قولتلك انا اللي هنام هنا النهارده
رهف -……….
فارس – يبنتييي
*مفيش رد قرب منها لقاها نايمه بسكون كأنها منامتش بقالها اسبوع اخد مخده من جنبها ونام ع الكنبه قعد يفكر شويه انه عايز يقول لرهف ع مريم لحد ماغلبه النوم وقرر انه بكره هيقولها*

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رممت حطامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى