روايات

رواية صدفه الفصل الأول 1 بقلم نجلاء محمد

رواية صدفه الفصل الأول 1 بقلم نجلاء محمد

رواية صدفه الجزء الأول

رواية صدفه البارت الأول

رواية صدفه
رواية صدفه

رواية صدفه الحلقة الأولى

استاذ ياسر: مي متجيش متأخر تاني كدا هضطر اخصم منك

مي: حاضر ي استاذ ياسر والله الطريق كان واقف

استوب

انا مي محمد عندي 23 سنه في كليه فنون جميله اخر سنه شغاله ف مطعم علشان حالتنا الماديه مش حلوه اوي يعني عندي اخ أصغر مني عنده 17سنه ف 1 جامعه بابا متوفي وعايشين مع ماما انا اللي بصرف ع البيت

نكمل

كانت مي تقدم الطلبات وتشعر بالتعب ف هي خرجت من الجامعه وأتت مسرعه إلى مكان عملها

شخص: لو سمحتي

مي: اتفضل طلبك اي

استوب

انا ادهم الألفي عندي 27 سنه عيلتي من أشهر العائلات في مصر خاطب بنت صاحب ابويا مفيش بينا حب بس زي صفقه عمل كدا

نكمل

ادهم: اتفضلي اطلبي اللي عايزاه ي شاهي

شاهي بدلع: اوكاي ي بيبي بصي ي اسمك اي انا عايزه سموزي مانجا

ادهم:مش هتاكلي الاول؟

شاهي بدلع: لا ي بيبي عامله دايت

ادهم بملل: ماشي وهاتيلي انا قهوه

مي: حاضر ي فندم

ظل ادهم ينظر إلى هذه الفتاه الجميله

شعرها يميل إلى اللون الأحمر والكعكه المبعثره التي في شعرها وينسدل منها خصلتان على وجهها لا تضع مساحيق تجميل سوى احمر شفاه هادئ وبعض الماسكرا ترتدي بنطال باللون الأسود ويعتليه يونيفورم العمل تيشرت باللون الأبيض بشرتها بيضاء

سرح بها فكم هي جميله

إلى أن قطع سرحانه شاهي: مالك ي بيبي سرحت ف اي

ادهم: مفيش حاجه

ونظر لها ف هي ترتدي تنوره قصيره تظهر فخذيها وتيشرت قصير وتظهر بعض الأماكن من بطنها وتضع مساحيق التجميل جميعها من احمر شفاه وايلاينر وماسكرا وكل شئ لم تترك شئ لم تضعه على وجهها

شاهي بدلع: مالك ي بيبي

ادهم: قولت مفيش وبعدين انا قولتلك كام مره وانتي خارجه معايا تطولي لبسك دا شويه هو انتي ماشيه مع خروف ولا اي

شاهي ببرود: دا استايلي والله ي بيبي مش عاجبك متبصش عليا أتت مي واحضرت طلباتهم ووضعتها على الطاوله

مي بهدوء:اتفضلوا

شاهي: اتفضلي انتي امشي

مي: اوامرك ي فندم

وغادرت مي

ادهم: بتكلمي البنت كدا لي؟ هي عملتلك حاجه؟

شاهي: بكره الفقراء يععع بحسهم جربانين كدا اتخلقوا للذل وبس

نظر لها ادهم بإشمئزاز: انتي مجنونه

ونظر في الجهه الأخرى وارتشف بعض القهوه ونظر لها بعصبيه

ادهم في نفسه: الله يسامحك ي بابا بجد

شاهي بدلع: بيبي انا خلصت ياللا نمشي من المكان المقرف دا

ادهم بحده:المكان المقرف دا انتي اللي جبتينا فيه

شاهي:مكنتش اعرف انه ب السوقيه دي

ادهم: امشي قدامي

وغادروا وقبل ان يغادر نظر إلى مي بإبتسامه

اوصل شاهي إلى منزلها وذهب إلى شركته

دخل إلى مكتبه وصفع الباب

دخل وراءه ابن خالته وصديق طفولته جاسر:مالك ف اي داخل مش طايق نفسك

ادهم: زهقت ي جاسر زهقت يعني اي ابقا راجل عندي 27 سنه وابويا يخطبلي واحده غصبن عني ومش شبهي دي بتبقا ماشيه قالعه واكلمها تقولي مش عاجبك متبصش عليا

جاسر: معلش ي ادهم معلش انت عارف والدك مش بيتفاهم

ادهم: اووف زهقت

جاسر: ركز بس ف شغلك احنا عايزين سكرتيره لحضرتك ومش لاقيين

ادهم: نزل في الجرايد

جاسر:وفي حاجه كمان؟

ادهم: اي هي ي وش الفقر

جاسر: مامتك كلمتني وعايزه شغاله جديده

ادهم: اوفففف نزل ف الجرايد

جاسر:حاضر وتركه وخرج

في المطعم

استاذ ياسر: انا اسف ي مي صاحب المطعم طلب نمشيكي

مي بحزن: لي انا عملت اي؟

استاذ ياسر:في واحده بنت صاحب مدير المطعم هتيجي مكان معلش ي بنتي

مي بحزن: ماشي ي استاذ ياسر وغادرت

في منزلها

مي بحزن: ماما طردوني من الشغل

والدتها: لي ي بنتي

مي: بنت صاحب مدير المطعم عايزه تشتغل ف مشوني

والدتها: خير ي بنتي متزعليش

مي: هقوم احضر الاكل

صباح يوم جديد

ذهب ادهم مبكرا إلى المطعم ليرى هذه الفتاه التي سلبت عقله فلم يجدها ف غادر مره اخرى واستغرب عدم وجودها فجأه

وذهب إلى شركته

مي: ماما في إعلان نازل ف الجرنال انهم عايزين شغاله في بيت الألفي اروح اشوف؟

والدتها بحزن: هتروحي تشتغلي خدامه يبنتي؟

مي:الشغل مش عيب ولا حرام ي امي هنزل اشوف الشغل وقبلتها وخلي الواد حازم يذاكر

والدتها بإبتسامه:حاضر ي حبيبتي

ارتدت مي ونزلت إلى قصر الألفي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى