روايات

رواية أنين الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

رواية أنين الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

رواية أنين الجزء السادس

رواية أنين البارت السادس

رواية أنين
رواية أنين

رواية أنين الحلقة السادسة

وقفنا المره الي فاتت لما شاكر راح عند شاديه يفهم منها ان بنته ماتت ولالا وانين دي بنته فعلا ولا بنت حسين ولما سالها قالتله ان بنته ماتت من زمان وان انين الي شافها تبقي بنت حسين واتاكد من كده لما خاد حسين وانين وراحوا المستشفي يعملوا تحليل دي ان اي وطلعت النتيجه ان انين فعلا بنت حسين وان الي ماتت فوزيه بنته ساعتها شاكر اتصدم ومشي من غير مايقول ولا كلمه وهو بيفتكر كل الي حصل الاحداث بدور قدام عنيه من اول ما قال لشاديه انه عاوز يتجوز علشان يجيب ولد حاس بالذنب والندم من ناحيه شاديه والي عمله زمان معها وكل وافتكر انين وهي بتقوله الآيه الي بتقول
لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ * أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ {يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ} :
انين قالتله الآيه دي وفسرتها كمان ليه
_ لله وحده ملك السماوات والأرض , وبيده مقاليد السموات والأرض , له الملك المطلق فهو يملك ما في يدي وما في يدك فمهما بلغ ملك الإنسان فهو في ملك الله لا شيء , ومهما بلغت قوة الإنسان فهو إلى قوة الله لا شيء , مجرد ريح تقتلعه أو دابة صغيرة تدمر جسده , لن يخرق الأرض ولن يبلغ الجبال طولاً, ومهما بلغ غنى الإنسان فهو فقير إلى الله , يفتقر حتى إلى شربة ماء لو منعها عنه هلك ولو حبسها بداخله هلك. وحده يدبر أمر العباد , وحده يخلق مافي الأرحام من ذكور وإناث و وحده يمنع العطاء ويمنح لحكمة هو يعلمها وتقدير يقدره سبحانه. قال تعالى: {لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ.

 

 

شاكر كان سمعها قبل كده في الاذاعه بس مكنش عارف معناها ايه ولما انين قالتله معناها و فسرتها ليه كمان حاس بالذنب والندم اكتر وحزن علي كل لحظه عدت من غير مايكون مع بنته الي ماتت كان نفسه شاديه تسمحه ويعوض الي فات بس هايفيد باءيه الندم بعد فوات الأوان.
وهو كده خلاص عرف ان شاديه عمرها ماهتسمحه وبقي ليها حياتها وجوزها وبنتها.
انين بعد ماروحت شافت الرساله الي البنت بعتاها ليها فقررت تكلمها جابت التليفون وكلمتها
انين : الو ايوه ياريم في ايه بعتالي ماسيدچ بتقوليلي عايزه اشوفك ضروري… هو في حاجه حصلت
ريم : ايوه ياانين ولازم اشوفك ضروري
انين : طب ايه الي حصل
ريم : لما اشوفك هقولك مينفعش في التليفون
انين : طيب تمام…بكره بعد الجامعه نتقابل
ريم : تمام هستناكي
انين قفلت معاها وعايزه تعرف ايه الموضوع الضروري الي ريم عايزاها فيه ده واتنهدت وطلعت علي السرير ونامت
**********************************************
عند ناديه كانت معاه المجهول وحماتها شافتها اتصدمت اول ما شافت بنت اختها مع راجل في اوضه نوم بتخون جوزها بس ناديه كانت بجحه ومخافتش منها والراجل الي كان مع ناديه لبس ومشي من سكات وبقت المواجهه بين ناديه وحماتها
فوزيه بصتلها بغضب : ايه الي انا شوفته ده
ناديه ببجاحه وبرود: شوفتي ايه
فوزيه بتفس النبره : هي حصلت بتخوني ابني وعلي سريره… ده أخرت الي عملته معاكي
ناديه بنفس البجاحه : ايه الي عملتيه ده يافوزيه… كان بمزاجك ولا نسيتي.. ده احنا دفنينوا سوا…. فوزيه بصتلها بذهول هي ازاي بجحه كده اكملت ناديه : انا زيك وشبهك وكل غلطه غلطتها بوريكي وانتي مش هتقدري تكلمي
فوزيه اتعصبت منها وكانت هضربها بالقلم لقيت ايد بتمسكها ناديه جريت علي شاكر وهي بتمثل العياط : شوفت بعينك ياشاكر.. امك بتعملني ازاي.. انا مكنتش عايزه اقولك قبل كده علشان متزعلش

 

 

فوزيه بصتلها بصدمه ولسه هتكلم وتقول كدابه شاكر قطعها بعصبيه وطلع غضبه كله فيها وقالها : كفايه بقي كفايه… حرام عليكي…دمرتي حياتي وبنتي كنتي السبب في موتها.. انا بسببك خسرت انضف انسانه…. بسببك انتي منك لله وانا سمعت كلامك وساعدتك علي كده خلتيني اخسر اكتر انسانه حبيتها في حياتي ليييه…دمرتيلي حياتي الاولي.. وكمان عايزه تدمريلي حياتي التانيه… بس انا مش هسمحلك بكده
كل ده تحت نظرات ناديه وهي بتبصلها بشماته وفرحانه ان شاكر بيزعق فيها
فوزيه مصدومه من ابنها اول مره يكلمها بالهجه دي علي طول يقولها حاضر وطيب ونعم وهي توءمر وهو ينفذ بس ازاي يكلمها بالطريقه دي
فوزيه بعصبيه وحزن: انا يا شاكر… انا دمرتلك حياتك؟
شاكر بعصبيه شديده : ايوه انتي…. دمرتيلي حياتي.. وخلتيني اطلق مراتي وكل ده ليه علشان الواد…
فوزيه بصتله بحزن وندم بعد ماسمعت كلامه : انا عملت كل ده عشان مصلحتك… وعلشان خايفه عليك… وعاوزه اشوفك مبسوط وسعيد.. كنت عاوزه اشوفلك الواد الي نفسك فيه.. جوزتيلك بت خالتك علشان تجيب الواد وتفرح بيه…. وده قضاء ربنا ياولدي ربنا عاوز انها تموت
شاكر بداءت دموعه تنزل اول مره يعيط بس هو فعلا حاس بالندم وأمه اول ماشافته كده زعلت عليه وقربت منه وطبطت علي ضهره : سامحني ياولدي… سامحني انا عملت كده علشان عايزاك مبسوط
شاكر بدموع : ودلوج… مبسوطه اكده وانتي شايف نتيچه الي عملتيه فوزيه بصتله بحزن وساكتت اكمل بدموع : انا ندمان… بجد ندمان اني سمعت كلامك.. وخليت بيتي يتخرب بايدي انا عمري ماهسامحك علي الي انتي عملتيه…عمري وسابها ومشي
بعد ما شاكر مشي ناديه بصت لفوزيه وكانت مربعه ايديها وضحكه بسخريه : ربنا؟!… وانتي من امتي تعرفي ربنا…ده انتي حتي مابتصليش ولا بتركعيها… انتي كلك ذنوب… ابعدي ربنا عن لسانك
فوزيه بصلها وناديه اكملت : فاكره… مراد الجارحي.. ولا نسيتي
فوزيه برقت او ماسمعت اسم مراد وناديه ضحكت لما شافتها كده وقربت من ودانها وقالت : بيسلم عليكي
فوزيه بلعت ريقها بصعوبه وقالت : وو انتي تعرفي.. مراد منين

 

 

ناديه ضحكه شويه وبعدين بصتلها : هقولك
فلاش باك….
فوزيه كانت قاعده في الاوضه وبتكلم في التليفون مع واحد
فوزيه بشر : عايزاك تقتلي واحد
المجهول : تحت امرك ياهانم… مين هو
فوزيه : اسمه مراد الجارحي
المجهول : تمام
فوزيه : وتدفن جثته في اي خرابه مش عايزه يكون ليها أثر مفهوم
المجهول : ماشي… بس هاخد عمولتي امتي
فوزيه : هديك بعد ما تخلص
المجهول : لا انا باخد نص دلوقتي ونص بعد مااخلص
فوزيه: ماشي ماشي هديك الي انتي عاوزه بس خبر موته يوصلي
المجهول : اعتبريه حصل
فوزيه: تنفذ لما اقولك
المجهول : اوامرك ياست الكل
فوزيه: يلا سلام
فوزيه قفلت معاه وضحكت بشر وقالت : مع السلامه.. يا… مراد
وكل ده وناديه سمعها وضحكه بخبث وسجلت كل كلامه قالتلها ومشت ومعاها التسجيل ده وقررت انها تكلم مراد وتقوله كل حاجه بس افتكرت انها مش معاها تليفونه بس معاها عنوانه ضحكت بخبث وشر ونامت
وتاني يوم راحت لمراد شغله وقعدت معاه وسمعته التسجيل
وبعد ماسمعه اتصدم وتوعد لفوزيه وناديه اتفقت معاه انهم يخلوا فوزيه تكمل في الخطه عادي وأنهم يجيبوا الي فوزيه اتفقت معاه ده ويمثل قدامها انه قتل مراد وحط جثته في خرابه زي ماقالتله بس المفاجءه بقي ليها ان مراد لسه عايش وماقتلتش والجثه دي جثه واحد تاني وفوزيه كانت مفكره انه مات فعلا

 

 

نرجع للواقع…
ناديه كانت بتحكي وفوزيه مصدومه مش قادره تصدق الي بتسمعه معقول مراد لسه عايش ومامتش
ملحوظه (مراد ده فوزيه كانت بتخون جوزها معاه وهنعرف بعدين هي كانت عايزه تقتله ليه)
ناديه قالت كلامها وسابت فوزيه مصدومه ومشت
***********************************************
تاني يوم انين راحت الجامعه نسرع في الاحداث وبعد ماخلصت محضراتها قبلت ريم
انين : ادينا اتقبلنا اهو.. ها في ايه بقي
ريم طلعت التليفون بتاعها وقالتلها : اسمعي ده كويس
انين : ايه ده
ريم : اسمعيه وانتي هتفهمي
انين بصتلها وبعدين خادت التليفون وسمعت التسجيل
وكان فيه كلام وليد الي قاله(هضحك عليها…..واقولها اني بحبها واخليها تتوهم بكده… وبعد مااعمل الي انا عاوزه هرميها… وهخلي ابوها يجي يبوس رجلي علشان اتجوزها وسعاتها… هرفسه برجلي واذله
انين سمعت التسجيل واتصدمت من الكلام الي سمعته معقول وليد يقول كده فضلت مصدومه وبعدين قالت : وانتي جبتي التسجيل ده منين
ريم : انا الي سجلتي ليه من غير ماياخد باله
انين : وانتي ليه عملتي كده
ريم : علشان كان لازم اعمل كده واباينلك الانسان الي بيضحك علي صحبتك وبيكدب عليها انه بيحبها وهو بيلعب بيها بيتسلي بيها
انين سكتت ريم اكملت بترجي: انين.. انتي لازم تقولي لرنا علشان تلحق تبعد عنه قبل مايعمل فيها حاجه وفي الاخر تندم
انين : هقولها بس مش دلوقتي
ريم : امال امتي
انين كانت هترد بس تليفونها رن وكانت رنا انين بصت للاسم وقالت لريم :دي رنا
ريم: طب ردي عليها بسرعه
انين : الو يارنا

 

 

رنا بصوت باين عليها البكاء : انين…. صاحب وليد كلمني وقالي ان وليد عامل حادث وانا رايحاله دلوقتي
انين بصدمه : لا رنا استني.. طب اعطيني العنوان وانا جايه
رنا اعطتها العنوان وقفلت معها وريم بصتلها بقلق : في ايه ياانين
انين بعصبيه : رنا كلمتني وبتقولي صاحب وليد كلمها وقالها انه عامل حادثه وهي رايحاله
ريم بعصبيه : لا ياانين لازم تلاحقيها.. ده اكيد فخ ومعمولها
انين متوتره ومش عارفه تفكر : مش عارفه اعمل ايه… قعدت تفكر لحد ما تذكرت فارس
ريم : فارس.. فارس مين
ريم : فارس ابن عم رنا ظابط شرطي… انا هكلمه
ريم جابت التليفون بتاعها وجابت رقم فارس بس كان جرس في المره الاولي ومش بيرد رنت مره تانيه فرحت لما رد
انين: الو ايوه يافارس
فارس : الو مين معايا
انين : انا انين مش فاكرني
فارس : انين مين
انين: انا انين صاحبت رنا بنت عمك
فارس وقد تذكر : ااه انين.. عامله ايه.. معلش لو كنت مسجلتش رقمك بس اصلي بنسي
انين : ولا يهمك.. المهم انا كنت بكلمك عايزاك في حاجه ضروري
فارس : خير في ايه
انين : رنا
فارس بقلق : مالها رنا… حصلها حاجه.. رنا كويسه
انين : هي مش هتبقي كويسه لو ملحنقهاش دلوقتي
فارس : يعني ايه.. مش فاهم حاجة
انين : حكيلك باءختصار علشان مفيش وقت
انين حكت لفارس كل حاجه

 

 

فارس : ااه يابن ال… والله لندمه علي الي يوم الي فكر فيه بس انه ياءذيها
انين : فارس احنا لازم نلحقها بسرعه
فارس : انتي معاكي العنوان الي راحت عنده دلوقتي
انين : ايوه اخده منها وكلمتك… تعالي بسرعه انا مستنياك قدام باب جامعه ***
فارس : تمام خمس دقايق وهكون عندك سلام
(فارس شاب وسيم عنده 28 سنه ظابط شرطي ابن عم رنا ومن صغره وهو بيحبها ولما جيه يتقدم ليها اتصدم لما عرف انها اتخطبت لوليد زميلها في الجامعه زعل بس ماشالش حبها في قلبه)
فارس قفل مع انين وجواه غضب نزل بسرعه وساق عربيته ووصل عند انين وخادها ومشي راحوا العنوان و

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!