Uncategorized

رواية عشق حياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زوزة

 رواية عشق حياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زوزة

رواية عشق حياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زوزة

رواية عشق حياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زوزة

في منزل احمد الاسيوطي 
وفي الصباح صحيا علي أحد يطرق بابهم ثم ذهب باتجاه الباب وفتحه وجد الحاجه امينه وهي تزغرد وتقول صباحيه مباركه يا عريس اتفضلوا الفطار اهو وبعد ما تفطر انزل أجدك واديله الامانه .
كنان بذهول : امانه ايه .
الحاجه امينه : الامانه اللي كان جايلك عليها .
كنان بتفكير : حاضر يا حاجه وتسلمي علي الفطار ثم ذهب ووضعه علي السرير ثم قال هعمل ايه في المصيبه دي دلوقتي .
كنان بعد تفكير …
ثم ذهب إلي الحمام وقام بجرح قدمه من الاسفل ووضع الدماء علي منديل ابيض ثم اتي بلزقه طبيه ووضعها علي قدمه من الاسفل .
كنان لنفسه : كده الموضوع خلص .
وذهب ليقيظ حياة.
كنان بابتسامه: حياتي قومي اصحي يلا .
حياه وهي تتقلب بالفراش : عايزه انام شويه صغنطتين كمان .
كنان بضحك : يخربيت الرقه والجمال اللي علي الصبح ده اصحي يا حياتي جدتك جابت الفطار .
حياه بنوم : مش عايزه اكل عايزه انام .
كنان بضحك : أول مره اسمعك تقولي مش عايزه اكل طيب قومي يا حياتي عشان جدك بعتلنا .
حياه وهي تستيقظ : اووف حاضر قومت اهو وهشوف جدو عايز ايه وانام تاني. 
كنان بضحك : يخربيتك قومي كل ده نوم .
حياه وهي تفتح عيناها وتعتدل : صباح الخير ياكنان.
كنان بابتسامه : صباح الورد والحلويات كلها وغمز لها.
حياه بابتسامه : كنان اله بقا اتلم .
كنان بضحك : طب ولله ما عملت حاجه بس هو فيه حد يشوف القمر ده ويقدر يمسك نفسه .
حياه بخجل : بس بقا .
كنان بضحك : خلاص خلاص وانتي احمريتي كده واحلويتي يخربيت كده يا شيخه .
حياه بخجل : اتلم بقا .
كنان بضحك : حاضر يا ستي المهم جدتك جابت لينا فطار تعالي نفطر عشان جدك عايزني انزل اطمنه .
حياه بعدم فهم : تتطمنه علي ايه .
كنان وهو يغمز لها : علي اللي محصلش ياختي بقا حد معاه القمر ده ويقدر يمسك نفسه الله يسامحك يا كنان وقت ما قولت جواز ورق .
حياه بضحك : احسن وبس بقا في الكلام في الموضوع ده بس هتعمل ايه لجدو .
كنان وهو يعطيها منديل : اتفضلي هوريه ده .
حياه بخجل وصدمه: ايه ده يا كنان .
كنان : ده اللي عايزه جدك .
حياه بصدمه وتوتر : بس بس احنا يعني محصلش حاجه.
كنان بضحك : ايه التوتر ده يا حياتي ، بصي ثم أشار باتجاه الجرح الذي بقدمه وقال هو ده السبب .
حياه : بس انت عورت نفسك ليه .
كنان بهدوء : عشان جدك يطمن انا واثق فيكي يا حياتي بس هنا عندهم دي عادات .
حياه بخجل : بس يعني انت اتعورت بسببي  .
كنان بهدوء : ولا يهمك يا حياتي فداكي عمري كله .
حياه بابتسامه : طب ايه مش هنفطر .
كنان : يلا نفطر يا حياتي .
ثم وهم يتناولون الطعام كنان بضحك : عارفه يا حياتي طلعتي بشعرك قمر بردو وبالطرحه قمر .
حياه وهي تضع علي شعرها : نهار ابيض ان نسيت البس الطرحه .
كنان وهو يضحك ويغمز لها : اه ولابسه بيجامه بيرمودا ها ومخليكي بطل يا بطل حياتي بس هي اطفالي يعني ثم ظل يضحك .
حياه بصدمه : كنان غمض عنيك .
كنان بضحك : اغمض عنيا ليه هو انتي مش مراتي .
حياه بخجل : مراتك بس مينفعش كده .
كنان وهو يمسك يديها ويقبلها بكل رقه : يا حياتي انا جوزك يعني عادي اشوف شعرك وعادي تقعدي قدامي كده احنا اه جوازنا علي ورق بس انتي لو عوزتي تخليه حقيقي انا جاهز ومستعد ثم غمز لها .
حياه بخجل : كنان اتلم بقا .
كنان بضحك : قلب كنان من جوا بلاش تتكسفي مني أنا زي جوزك بردو .
حياه بخجل : طب عدي بقا عشان عايزه اقوم أغير .
كنان بضحك : هتغيري ميكي ماوس ليه يا حياتي بس ماهي قمر عليكي اهي وغمز لها .
حياه بخجل : اتلم بقا ثم ضربته بالمخده .
كنان بضحك : ايه ده يا حياتي تضربي كنونتك بالمخده طب ده يرضيكي ثم أخذ مخده وضربها بها .
حياه بتمثيل الالم: علي فكره وجعتني.
كنان وهو يمسك يديها ويجلسها علي قدمه: وجعتك طب فين يا حياتي قوليلي .
حياه بخجل : كنان عديني بقا .
كنان بضحك : تؤتؤ نفسي اقولك حاجه بس عارف انك هتولعي فيا .
حياه : قول يا كنونتي عايز ايه .
كنان بابتسامه : نفسي ادوق الفراوله الحمره دي اوووي .
حياه بعدم فهم : ما دوق الفراوله اروحي حد قالك متاكلش .
كنان بضحك : يعني من رأيك ادوقها .
حياه : ايوه يا حياتي .
فذهب كنان الي شفاها والتهمهم  لفتره طويله ثم تركها لكي تأخذ أنفاسها وياخد هو أيضا أنفاسه .
كنان بحب : تصدقي احلي فراوله اكلها انا معتش هبطل الفراوله دي حاجه حلوه اوووي .
حياه بخجل : ك ك كنان ايه ده. 
كنان بضحك : ما انت قولتي دوق الفراوله وانا دوقتها. 
حياه وهي تقوم بخجل : علي فكره انت قليل الادب بقا ثم قامت وذهبت الي الحمام وسط خجلها .
كنان بضحك : طب علي فكره عايز ادخل الحمام عشان اغير وانزل لجدك .
حياه بخجل : لا مش طالعه غير لما تنزل .
كنان بضحك : طب اطلعي يا حياتي انتي ماخدتيش هدوم معاكي وانا اوعدك هدخل الحمام هي طول .
حياه بخجل : م..م..ماشي 
ثم خرجت من الحمام فذهب كنان وأخذ ملابس له ثم ذهب باتجاه وقبلها قبله سريعه في خدها ودخل الي الحمام .
حياه بصدمه : كناااان .
كنان بضحك : قلب كنان محتجاني .
حياه : اتلم بقا .
كنان بضحك : حاضر يا حياتي .
ثم بعد فتره خرج من الحمام وهو يقول : حياتي هنزل عند جدك ها وانتي اجهزي عشان هاخدك معايا ومع عدي والباقي نتفرج علي البلد. 
حياه بابتسامه : وهنروح نتفرج علي الأراضي والزرع .
كنان بابتسامه : وناكل كشري كمان .
حياه بفرحه : انت احلي كنان في الدنيا .
كنان بضحك : من شويه كنت قليل الادب ثم غمز لها .
حياه بخجل : بس بقا وانزل لجدي .
كنان بضحك : جدك بعتلي بقاله ساعتين .
حياه بصدمه : يالهوووي اتاخرت عليه .
كنان بضحك : عريس بقا بس ياريتني كنت عريس وانا مكنتش نزلت اصلا ثم غمز لها وبعت لها قبله في الهواء وتركها ونزل الي الاسفل .
في الاسفل
في غرفه مكتب احمد الاسيوطي .
كنان وهو يدخل : صباح الخير يا حاج احمد .
احمد الاسيوطي بابتسامه : صباح الخير يا عريس .
كنان بابتسامه : بعتلي حضرتك .
احمد الاسيوطي : ايوه كنت رايد اشوف بس الامانه امشان نطمن علي بتنا .
كنان بابتسامه : اتفضل يا حاج .
احمد الاسيوطي : لا خولاص يا ولدي إكده الامانه وصلت والف مبروووك .
كنان بابتسامه : الله يبارك .
احمد الاسيوطي: لو عايز يا ولدي تطلع فوج اطلع واحنا هنبجا نشيعلك الغدا فوج انت عريس اياك .
كنان : كنت عايز استاذن منك يا حاج اخد كنان واخواتي وننزل الاسطبل ونتفرج علي الأراضي وكده عشان حياه كان نفسها تشوفهم واحنا كنا عايزين نمشي بكرا أو بعده بالكتير عشان اتاخرنا هنا .
احمد الاسيوطي بابتسامه : ماشي يا ولدي فرجها وكان لامها هنا مهره هنجبها ليها والرجاله هيكونوا معكوا عشان يدلوكوا علي البلد .
كنان : مش لازم رجاله يا حاج لو اي حد يدلنا علي البلد بس .
احمد الاسيوطي: خلاص خدو كريم ولد هاني ولدي يدلكوا علي البلد هو شباب متليكوا .
كنان بابتسامه : ماشي يا حاج هطلع لأخواتي اقولهم.
احمد الاسيوطي : جولهم ينزلوا يفطروا الاول .
كنان : حاضر يا حاج .
ثم ذهب كنان اولا الي غرفته هو وحياه وقال لها : يا حياتي اجهزي عشان هنطلع برا تمام .
حياه بابتسامه : حاضر .
ثم ذهب كنان الي غرفة عدي أخاه ودخل وقال : صباح الخير يا عدي .
عدي : صباح الخير .
كنان : اجهز يلا عشان تنزل تفطر  وبعدين هنخرج نتفرج كلنا علي البلد .
عدي : نتفرج علي البلد ليه .
كنان : حياه نفسها في كده وانا الصراحه وقولت نروح كلنا .
عدي : ماشي هجهز وانزل وراك .
كنان : ماشي ابعت حد لوعد والا هتقولها انت .
عدي : خلاص هقولها انا .
كنان ماشي هروح اصحي مؤيد وحازم .
ثم ذهب كنان الي غرفه مؤيد وحازم ووجدهم نائمان .
كنان : حااازم قوم أصحا يلا .
حازم لا رد …
كنان : مؤيد أصحا يلا .
مؤيد لا رد …..
حاول معهم أكثر من مره وهم لا يفقون فاتي بماء و رشه عليهم فاستيقظ الاثنين في خضه .
حازم بخضه : في ايه ايه اللي حصل .
مؤيد بخضه : كبسه كبسه استخبي يا بت .
نظر له كنان بصدمه : مين دي اللي تستخبي .
حازم بضحك : انت كنت مقضيها وانت نائم .
مؤيد بزعل مصطنع : انتوا ليه صحتوني قولولي ليه .
كنان : هنسيبك تقضيها مع البنات يالا قوم يلا اجهزوا عشان اخدكوا افرجوا علي البلد .
حازم : لو فيه مزز في الموضوع هاجي .
مؤيد بضحك : هاتلي واحده تمشي معايا .
كنان وهو يضربهم بمخدات وقال : قوموا اجهزوا يلا عشان تفطروا خمس دقائق وتكونوا تحت .
ثم تركهم وذهب الي حياه وأخذها وذهب الي الاسفل وانتظرهم وبعد مده نزل عدي وخلفه وعد وخلفهم حازم ومؤيد وجلسوا يفطرون سويا ثم خرجوا …..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر الشناوي .
علي سفره الافطار .
ثريه : امال فين احفادك يا بابا .
خالد الشناوي : عدي بيخلص شغل في لندن وكنان في الصعيد ومؤيد راح مع حازم يحلو مشكله في مصنع بتاع عدي .
ثريه بغل : اممم عدي بقاله اسبوعين بيخلص شغل في لندن كل ده .
مايا : هتلاقيه مقاضيها مع البنات يا ماما وبيقول شغل .
تالا : يعني يا جدو كنان بقاله تلات أسابيع في الصعيد .
خالد الشناوي: كنان ده شغله يا بنتي .
تالا بدموع : لا يا جدو هو مش عايز يشوفني وانتي يا ماما مش قولتي هتخليه يجي مجاش ليه .
ثريه بكذب : ماهو انا كلمته يا بنتي وقولتله انك تعبانه وحاولت معاه يجي بس مجاش .
تالا بدموع : يعني عرف اني تعبانه حتي ومخافش عليا ولا كلمني .
خالد الشناوي : اهدي يا بنتي الغايب حجته معاه .
تالا بدموع : بس هو مش عاوزني يا جدو انا لازم اموت نفسي .
وذهبت باتجاه غرفتها وقفلت الباب عليها .
ذهب جميعهم خلفها .
مايا : افتحي يا تالا هو ميستهلش كده .
ثريه : افتحي يا بنتي وانا هعملك اللي انتي عايزاه .
خالد الشناوي بخوف : افتحي يا تالا واللي انتي عايزاه انا هعمله بس افتحي يا بنتي .
مايا : وهي تنادي علي أحد الحراس بصراخ : تعالو هنا بسرعه حد يجي يكسر الباب .
خالد الشناوي : يا بنتي افتحي مينفعش اللي انتي بتعمليه ده هعملك اللي انتي عايزاه .
ثريه : افتحي يا تالا وانا هجيبه راكع لغايه عندك .
ثم اتي الحراس وحاولوا كسر الباب حتي كسروه ودخلت ثريه ومايا وخالد وصدموا مما رأوه …….
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في الصعيد .
ذهب كريم معهم وأخذ يدلهم علي الأماكن ثم اخذهم وذهبوا الي ارض بها مانجا .
حياه عندما رأتها قالت بفرحه : الله المانجا دي كلها بتاعتي .
كنان بصدمه : نفسي اشوفك تقولي علي حاجه مبتحبهاش .
كريم بابتسامه : ده ارض عمتي مني الله يرحمها كانوا بيجولوا انها بتحب المانجا كتير وجدي اشتري ليها الأرض دي عشانها يعني الأرض دي كلها بتاعتك يا بت عمتي .
مؤيد بضحك : بقت ارضنا بقا وذهب باتجاه شجره .
حياه بضحك : وانا هاخد الشجره الكبيره دي .
حازم : وانا الشجره دي .
كنان بضحك : طب ممكن اجي تحت شجرتك يا حياتي ده انا حتي جوزك .
حياه وهي تاكل مانجا : لااا دي بتاعتي انا لوحدي .
عدي بضحك : تعالي يا وعد نقعد تحت شجره بدل ما المفاجيع دول ياكلونا .
وعد بضحك : لاا انا بحب المانجا ومعرفكش وذهبت باتجاه شجره وقالت دي بتاعتي .
عدي بضحك : تعالي يا كريم انا وانت تحت شجره بدل ما ياكلونا .
كريم بضحك : تعالي يلا وذهبوا باتجاه شجره وجلسوا ياكلون سويا  .
كنان بضحك : يا حياتي كل واحد قعد في حته وانا جوزك بردو خديني جمبك حرام .
حياه بضحك : تعالي تعالي صعبت عليا يلا بس مش هتاكل لو عايز تاكل تروح تجيب من شجره تانيه .
كنان بصدمه : مفجوعه مفجوعه طب مش هاكلك كشري بقا .
حياه بصدمه : لا خلاص تعالي خد دي بس هتجبلي كشري كتييير .
كنان : بتاعت مصلحتك اووي .
حياه بضحك : طب كل بقا عشان لسه هنعمل حاجات كتيره وجلسوا يا كلون بمرح .
ثم ذهبوا واكملوا مشاهده باقي الاراضي وسط ضحك الجميع .
ثم ذهبوا وتناولوا كشري الذي عندما أكلته وعد تعبت .
وعد : لا مش هقدر انا تعبت من الكشري الحراق ده .
عدي بابتسامه : اطلبلك شاورما .
وعد  : مبحبهاش .
عدي : خلاص هطلبلك كريب أو فرحه مشويه او اي حاجه .
وعد بابتسامه : لا بس عايزه اكل فول وفلافل .
عدي بصدمه ؛ عايزه فول .
وعد بابتسامه : ايوه نفسي فيه .
عدي : امري لله تعالي أما اجبلك .
ثم انتهوا من طعامهم وذهبوا الي الاسطبل .
ذهبوا الي الاسطبل واخذ كل منهم حصان .
وعد : تعالي يا حياه نغير هدومنا .
حياه بابتسامه : حاضر وذهبوا ولبسوا ملابس تليق بالاسطبل .
كنان وهو يقبل راس حياه : انتي قمر في كل حالاتك يا حياتي ايه القمر ده انا ممكن اخطفك .
حازم بضحك : خف يا عم روميو شويه معاك سناجل .
كنان بضحك : ملكش دعوه ياعم انت .
عدي وهو يبتسم الي وعد ويقول : شكلك حلو اووي يا وعد .
وعد بابتسامه: شكرا يا عدي .
كريم : تعالي يا حياه اوريكي الامانه اللي جدي موصيني عليها .
حياه بابتسامه : حاضر يلا ……
يتبع..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!