روايات

رواية ايلين وسليم الفصل الخامس 5 بقلم هدير محمد

 رواية ايلين وسليم الفصل الخامس 5 بقلم هدير محمد

رواية ايلين وسليم الفصل الخامس 5 بقلم هدير محمد

رواية ايلين وسليم الفصل الخامس 5 بقلم هدير محمد

_تذكرة للقاهرة
_ بأسم أيلين مصطفى محمد
* تمام اقعدي هناك اكون جبت التذاكر
قعدت جمب كشك التذاكر و فتحت تليفوني و ركبت الخط الجديد و بعت رسالة على الواتس لصحبتي عشان تعرف أني غيرت رقمي بعد شوية شافت الرسالة و رنت عليا
” ايه يا بت إنتي كنتي قافلة تليفونك ليه ؟
_غيرت الخط سجلي الرقم ده عندك
“غيرتيه ليه ؟
_ مش كان نفسك اغيره من 010 إلى 011 اهو غيرته
“المهم ايه الدوشة اللي جمبك دي ؟
_ بصي انا رايحة القاهرة هنقل هناك
“هتنقلوا ليه ؟
_ مش بالجمع انا لوحدي
“جوزك فين ؟
_خلاص هنطلق
_بصي يا حبيبة متقوليش لأي حد على الرقم ده و متقوليش لأي مخلوق أني هسيب الأسكندرية ده هيفضل سر ما بينا انا هقفل دلوقتي و افهمك كل حاجة لما أوصل
قفلت معاه
*التذكرة اهى القطر الجاي
_تمام شكرا
أخدت التذكرة و قعدت استنى القطر يجي
*من الجانب الآخر*
سليم بيلف في الشقة كلها ومش عارف يعمل ايه
=يا أشرف يا أشرف
*نعم يا أستاذ ؟
سليم بصله بغضب و ضربه بالقلم و مسكه من أيده و كان بيكسرها حرفيا
=يعني اقعطلك لسانك اللي كذب عليا ده وقال إن اللي جه لأيلين كان مش أخوها !!!
=قصرت معاك انا في حاجة عشان شوية فلوس تخلني اشك في مراتي بالطريقة البشعة دي
=يعني اعمل فيك ايه كنت بتقولهم على كل حاجة بتحصل هنا لا جدع و راجل حسابك جاي
=يا محمد
– نعم يا افندم
=خد الكلب ده احبسه في أي أوضة و يبقى تحت عنيك لغاية ما أرجع
– تمام يا فندم
سليم لبس و أخد مسدس و نزل بعربيته
و راح عند بيت خالى أيلين
و فضل يرن في الجرس جامد و كان هيكسره ف فتح خال أيلين
=مروان موجود ؟
* اه موجود
=طب اتعتع من قدامي كده
دخل سليم الشقة و سمع صوت مروان بيتكلم مع حد ف طلع مسدسه و وراح عند الأوضة اللي جاي منها الصوت و زق الباب و فتحه
و رفع المسدس على رأس مروان
= ايه يا عسل بتخطط تعمل ايه تاني في أيلين ؟
لقي رغد معاه و ضحك و قالها
=كمان الحرباية دي هنا طب كويس عشان تموتوا مع بعض
=تعالي جمبه كده يا حلوة
=بقا يا رغد تعملي في أيلين كده ؟ إنتي ياللي عايشة دور الغلبانة المظلومة طلعتي حرباية زي ما أبويا كان بيقولي بس طلعت اهبل لما صدقتك كل ده عشان تاخدي شوية فلوس تخلني اشك في مراتي بالطريقة دي
=و انت تعمل كده في بنت عمتك ؟!!!! اووماال لو كانت مش تقربلك كنت هتعمل فيها ايه ؟
مروان قال
+انت اللي غلطت لما أخدتها مني
= لا انا مغلطتش لما اتجوزتها كنت عايزاها تتجوز واحد متخلف زيك مثلا
=على فكرة انا مطلقتش أيلين لسه أيلين مراتي و هتفضل مراتي
=انتوا الإتنين خلتوني أشك في أيلين لغاية ما كرهتها بسببكم و كسرتها و دلوقت سابت البيت معرفش هي فين
+أيلين مشيت ؟
=إسمها ميجيش على لسانك القذر ده تاني بدل ما هقطعهولك
=خلتوني ضمن المؤامرة القذرة اللي رسمتوها عليا كويس جدا بس اتقفشتوا في الآخر
=بسببكم ظلمتها ظلم كبير محدش يتسحمله وهي لما لقيت أني أسأت لأخلاقها و شرفها سابتني و مشيت
=ايه القرف اللي انتوا فيه ده و للأسف انا بقيت زيكم لأني جرحتها
=بس حق أيلين مش هسيبه
رفع المسدس عليهم هم الإتنين و لسه هيدوس على الزناد
جات نور وقفت قدامه و منعته
*أستاذ سليم أرجوك متعملش كده
=اوعي من قدامي يا دكتورة
*افرض قتلتهم مش على كده هتدخل السجن !!! هتبقى مكسبتش أي حاجة على كده
=يعني اسيبهم بس كل اللي عملوه في أيلين ؟؟؟؟
*استهدى بالله و نزل المسدس و نتفاهم انا وأنت
=يعني لما نتفاهم على كده هل ده هيخلي أيلين ترجع ليا ؟!!!!
*تعالى نتكلم و أن شاء الله ترجع
لسه هيخرج سليم ف مروان قاله بسخرية
+ده اذا رجعتلك يعني
سليم بصله و رفع المسدس و ضربه بطلقة في رجله
= قولتلك متجبش سيرتها تاني بس شكلك مش بتفهم بالذوق
مروان وقع على الأرض و بيتألم وقال ل سليم
+و الله هوديك في ستين داهية !!!
= بص يا حبيبي انا مش بتهدد تمام ، قبل ما امشي أوعى تفتكر أني هسيبك على كده دي مجرد بداية متخفش هتبقى كويس
=اه صح هحاول تفتح دماغك و تعمل فيها روش و ترفع عليا قضية هبعتلك رجالتي كلهم عشانك او بالأصح انا ارفع عليك انت و الحرباية قضية تزوير و تشهير بأيلين و القضية دي هتاخد فيها عشر سنين او 12 سنة
=و هعملك عرض جديد عشانك بس هو هلبسك في قضية قتل انت وهي و تاخدوا إعدام بالمرة
= ألف سلامة يا عسل
نزل سليم ومشي ……..
*عند أيلين*
*القطر رقم 4 وصل
قومت عشان ادخل القطر و قبل ما ادخل بصيت للسماء و ابتسمت
_ ان شاء الله اللي جاي أحسن ، سلام يا إسكندرية
و ركبت قعدت على الكرسي بتاعي و القطر مشي ………
و انا في القطر فيه ست قاعدة جمبي هي وبنتها وكانت بتلعب مع بنتها ، فرحت من جوايا و قعدت اتفرج عليهم و سرحت
الست قالتلي
” أسمك ايه ؟
_ اسمي أيلين
” الإسم ده تحسيه مش مصري عشان تحسيه تبع البلاد الأوربية يعني
_اه شوية بس اهو بقا اسمي
“على العموم ده إسم جميل على فكرة
_ تسلمي ، بنتك امورة ربنا يخليهالك
” يارب و أنتي عندك أطفال ؟
_ لا معنديش بس بحبهم
” ربنا يرزقك يارب
الست بصت على أيدي لقيت أني لابسة خاتم جواز
” إنتي متجوزة ؟
معرفتش أرد بأيه بالظبط ف قولت
_ اه متجوزة
” وفين جوزك مجاش ليه معاكي ؟
_يعني…… هو ينفع مجاوبش ؟
” طبعا براحتك ، المهم رايحة القاهرة عشان شغل ولا ايه ؟
_ رايحة عشان إقامة هناك و هشتغل برضو
” ربنا يوفقك
بعدها متكلمناش و هي فضلت تلعب مع بنتها كان منظرهم مبهج و جميل يرد فيك الروح
بصيت على أيدي و لاحظت أني لسه لابسة الخاتم !!!
_ هو انا ليه لابسة الخاتم أساسا ؟
قلعت الخاتم و رميته من شباك القطر
لأني مش عايزة أي حاجة تفكرني ب سليم ده كان صفحة وخلاص قفلتها للأبد ……… و هبدأ حياة جديدة بعيد عنه
*عند سليم *
سليم راح يدور على أيلين عند كل الناس اللي تعرفهم و بتروح عندهم و ملقيهاش
راح عند صحابها و ملقيهاش
وهو بيسوق العربية قال
=هتكوني فين يا أيلين ؟؟؟؟
=أرجوكي ارجعي انا عرفت غلطي بس ارجعي انا عايزك
=هلاقيكي أن شاء الله هلاقيكي و هصلح كل اللي عملته
=أوعدك مش هزعلك تاني بس أظهري
=كل ده بسببي انا غبي هي فضلت تدافع عن نفسها لكن انا لاااااااااا اكذبها و بكل بجاحة كمان !!!
= يارب خدني ياااارب
=لا يارب متخدنيش الاقي أيلين الأول
= يا ترى إنتي فين ؟؟؟؟؟
فكر شوية و قال
=انا عرفت مين عارف مكانك
و مشي بعربيته متجه عند أبوه
و لما وصل نزل و راح عنده وقاله
= بابا متعرفش فين ايلين ؟
*أيلين ؟!!!!!! مش عارف مراتك فين يعني ؟
= أيلين مشيت و سابت البيت و بدور عن كل قرايبها و صحابها و مش موجودة عن أي حد منهم
*ايه اللي حصل خلاها تعمل كده ؟
= انا هحكيلك كل حاجة
بعد ما سليم حكى لابوه الموضوع من أوله إلى آخره
ملامح الاندهاش و الغضب ظهرت على أبوه و قام ضرب سليم بالقلم
* انت إزاي تعمل كده فيها مكنتش فاكر أنك كده ابدا
=يا بابا ما قولتلك أنه موضوع و اترسم عليا ، اضربني براحتك انا استاهل كده فعلا بس أرجوك تساعدني أني الاقيها
* أساعدك ليه ؟
=عشان دي تبقى مراتي و لازم الاقيها افرض كانت في خطر !!!!
*دلوقتي بتقول عليها أنها مراتك ؟؟؟؟ و خايف عليها كمااان
=يعني مش هتساعدني ؟
* اه طبعا مش هساعدك دور أنت عليها بنفسك عشان تعرف تعمل كده تاني في بنات الناس انا مليش دعوة
* و انصحك متدورش عليها هي كده تلاقيها مرتاحة منك سيبها ترتاح شوية أو طلقها و ريحها منك لطول العمر
* ولو نفترض أنك لقيت أيلين هل أيلين هترضى ترجعلك مثلا ؟ طبعا لا مستحيل بعد كل اللي عملته ده
*الغلط عليا انا لأني جوزتهالك و فاكرك هتبقى جوز كويس لكن النتيجة جات العكس و كسرت البنت
* اطلع بره متجيش هنا تاني
=طب ماشي براحتك انا هلاقيها بنفسي و هتشوف
*من الجانب الآخر*
القطر وصل القاهرة بالسلامة
_ ما طلعت حلوة أوي القاهرة اهي
 نزلت و روحت عند واحد صاحب عمارة في القاهرة
و أخدت شقة لطيفة ليا لوحدي
” ها يا آنسة عجبتك الشقة ؟
_اها حلوة و واسعة
_ الايجار كام ؟
“750 ج كل شهر
_طب ما تنزلها شوية ؟
” عشانك ب 700
_خليها 650 و هدفع أول شهرين دلوقتي
” طالما كده تمام اللي إنتي عيزاه
طلعت الفلوس من الشنطة و اديته ثمن شهرين مقدم
” كده مظبوط ، لو فيه أي مشكلة في الشقة ابقى قوليلي
_ تمام
أخدت المفاتيح الشقة منه و جبت شوية أكل ليا من بره ….. رجعت الشقة و قفلت الباب بالمفتاح عليا لأني قاعدة وحدي
كانت عجباني جدا الشقة شكلها حلو و نظيفة
و فيه أوضة من الأوض عجبتني جدا و قررت أنها هتبقى أوضتي و فتحت الشنط و رتبت هدومي جوه الدولاب
و بعدها أكلت عملت مشروب سخن و روحت في البلكونة فتحت التليفون و قعدت اتفرج على كان فيديو على اليوتيوب اسلي نفسي
و بعد ما زهقت اتصلت بصحبتي حبيبة و قعدنا نتكلم
بينما سليم أفتكر صديقة أيلين المقربة “حبيبة”
و راح عند بيتها و جوزها قاله
*اتفضل
دخل سليم و قاله
=انا عايز بس المدام بخصوص أيلين مراتي
*ثواني هنديهالك
جوز حبيبة ناداها عشان سليم عايزها
حبيبة قالت ل أيلين
“ثواني هفصل و ارجعلك تاني
_ تمام يا حبيبتى
راحت حبيبة اتفاجئت لما لقيت سليم قدامها و بدأت تتوتر
= مدام حبيبة هي أيلين فين ؟
“معرفش
= لا تعرفي لو أيلين خبت على الناس كلها مكانها فأنتي طبعا لا و هتقولك لأنك مقربة منها
” لا الحقيقة معرفش هي فين حتى تليفونها مقفول
=طب وريني تليفونك ؟
” تليفوني انا ؟
= اه عايز أشوف فيه حاجة
“مينفعش
= ليه ؟
“عشان عليه صور جوزي وهو عريان و ميصحش تشوفها
=مش هروح على الصور هشوف المكالمات بس
=مدام حبيبة هاتي التليفون
اضطرت حبيبة تديه التليفون و قبل ما يفتح سجل مكالمات الهاتف التليفون رن
و كان الإسم مكتوب “صديقتي”
= دي أيلين اللي بتتصل صح ؟
“لا مش أيلين يعني مش مصاحبه غيرها مثلا
= او ممكن تكون هي انا هرد
” لا متردش
= ليه ؟
” صحبتي دي صوتها تخين و عالي و هتجبلك ارتجاج في المخ
= هرد برضو
رد سليم لكن متكلمش ف قال المتصل
_ ايه يا ختي مش بتردي عليا ليه و لا لقيتي صحبة غيري ؟
سليم اتفاجىء ده صوت أيلين و مقدرش يتكلم و فرحان انه سمع صوتها !!!!
_ ساكتة ليه على فكرة الرصيد بتاعتي واخدة بالك ؟؟؟؟
= أيلين !!!!
_ سليم ؟؟؟؟
سليم رد عليا ومن غير ما افكر قفلت في وشه وهو فضل يرن و انا اكنسل
اتعصبت ازاي وصلي ده
من كتر عصبيتي فتحت غطاء التليفون و طلعت الخط و روحت على المطبخ و شغلت البوتاجاز
و حطيت الخط على النار و حرقته
و لما ما فوقت من انفعالي لقيت الخط اتحرق فعلا
_ ياربي ايه ده هجيب خط تاني وهو انا هضيع فلوسي على الخطوط ؟؟؟
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!