روايات

رواية حكاية بنت الريف الفصل الثالث عشر 13 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الفصل الثالث عشر 13 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الجزء الثالث عشر

رواية حكاية بنت الريف البارت الثالث عشر

رواية حكاية بنت الريف الحلقة الثالثة عشر

في شقة مهند ودهب.. مهند وقف في المطبخ يغسل الاطباق وفجأة بدهب تقول له..
دهب: مهند هو انت ليه رجعتني بعد ما رمتني.
مهند بص عليها بستغراب: انتي بتقولي اي يادهب
دهب جريت على بره: هروح اتفرج على التلفزيون.
مهند: بس استنى.
وساب كل حاجه في ايده ويطلع وراها.. وجري عشان يلحقها ومسكها جامد من درعها وهو بيقول.
مهند: استني هنا انا مش بكلمك.
دهب: عايز اي يامهند.
مهند باستغراب: انتي ذكراتك رجعت لكي.
دهب: ليه رجعتني
مهند: يعني انتي فكره كل حاجه طيب ليه لعب العيال ده.
دهب بدموع: انتي هتضربي يامند.
مهند يبص على دهب بغضب ويمسكها من دراعها جامد وبصوت عالي: بت انتي انا ماليش خلق للاعب العيال ده انتي فكره كل حاجه و بتستعبطي صح.
تبص في عيون مهند ودموع في عيناها..
-ولو فكرة هترجع ترميني في الشارع تاني.
مهند بحزن: ابدا انا غلط مره بس مستحيل تكرار تاني.
ويحضنها جامد: انا اسف على كل حاجه عارف اني كنت غبي لم سبتك سامحيني يادهب.
دهب بدموع تذوق مهند بعيد عنها َوبصوت عالي: اوع تفكر تلمسني مره تانيه انت مش جوزي وانا مش موفقة ارجع على ذامتك مره تانيه يامهند انت واحد أناني ومش بتحب غير نفسك واحد مستغلال وبتاع مصلحتوا.
مهند يمسك دهب جامد ويرجعها للخلف لتلتصق في الحائط خلفها وبنبرة حزينه.
-عارف اني غلط في حقك لم ظلمتك بس والله عمري ماكنت مستغلال وبتاع مصلحتي انا حبيتك من كل قلبي ولسه بحبك زاي لأول َممكن اكتر كمان.
❈-❈-❈
دهب بدموع وضعف: ابعد عني يامهند لو كنت بتحبني زاي ماتقول ماكنش يجيلك قلب تعمل اللي انت عملته وتمسك منهد من هدوموا انت عارف حصل لي اي لم رمتني انا واحد حاول يعدادي عليا ولو كان قدر يالمسني انا كان من المستحيل اسمحك انا اتعميت ودخلت في غيبوبه بين الحياة والموت وبدموع وانت جاي بكل بساطة بتقول لي اسف بحبك هو فين الحب ده ياابن الأصول كان فين شرفك ورجولتك لم رميت مراتك في نص الليل للي يسوى ولا ما يسواش انطق كان فين حبك لم واحد كان هيقتلني بالحي انا بكرهك يامهند انت زيك زيهم بالظبط ما فيش فرق بينكم كلكم وحوش اها قلبي وجعني قوي ايو انا فكره كل حاجه يامهند افتكرت كل حاجه اول مادخلت البيت والشقه دي اول ماخدني في حضنك ايوه انا افتكرت كل حاجه تعرف ياريتني مافكرت حاجه بدموع اها انا قلبي وجعني قوي.
وتنهار في العياط.. انتم مش بشر ياما انا اللي من عالم تاني علشان كده مافيش حد قبلني مافيش حد يحسسني بالأمان لو مره واحده في حياتي.
مهند فضلت واقف مكاني ومش قادر ارد عليها بكلمه وحده هي معها حق اي حب ده اللي يخليني ارميها في الشارع في نص الليل واي زوج انا اللي يسمح لواحد يقراب من مراتي قعد جنب منها..
– انا عارف أن انتي معاكي حق في كل حاجة قولتيه بس انا راجل في النهاية وفي حاجة زاي كدا كان ممكن واحد غيري يعمل اكتر من اللي انا عملته انا مش بحاول ابرر لنفسي بس بحاول اشرح لك موقفي عارف أن انا غلطت لما سمحت الغضبي يسيطر على فى الحظه دي وعارف انه كان تصرف غبي مني بس انا اسف اديني فرصه تانيه واحنا في النهايه كلنا بشر بنغلط وربنا بيسامح سامحيني يا دهب واديني فرصه فرصه تانيه وانا هصلح كل حاجه.
❈-❈-❈
دهب بدموع: طلقني يا مهند انا وعصام قرارنا نتجوز وهو مستعد ياصلح غلطته معايا.
مهند بغضب وصوت عالي: انت اتجننتي يا بنت انتي
دهب بدموع: وفين الجنان هو اللي غلطت في حقي ودمرني ومافيش حد غيره يقدر يصلح الغلطه دي وهو عارف اني مظلومه وماليش ذنب في اي حاجه حصلت لي ومش هيجي يوم يقول لي انتي كان فيكي حاجه ومش هايرمني في الشارع في نص الليالي لليسوي ولا ما يسواش انا ما يهمنيش اذا انت جوزي او هو انا كل اللي يهمني عاوزه واحد ياستر عليا واحد يحس بي ويحسسني بالأمان مش عاوزه افضل عايشه طول عمري في رعب وخوف وانا هكون مطممن مع عصام هو عارف كل حاجه وفي النهاية أبن عمي هيخاف على ايوه انا عايزه اتجوزا
ولسه ماكملتش كلامي ولقيت قلم نزل على وشي
مهند بغضب: ده يكون نجوم السماء اقربلك يدهب انتي مراتي وهاتفضلي مرات مهند لحد ماتموتي انتي ملكي ومستحيل تكوني لغيري.
دهب: بس انا مش عايزك هاتغصبني.
ولسه هكمل كلامي بس مهند صدمني لم قراب مني بحاول ابعدو عني مش قادرة عقلي واقفه عن التفكير قلبي هدى ونسي كل حاجه في الحظه دي ومش عاوز غير القاسي ماحستش بنفسي غير وانا كمان بتتجاوب معه ما قدرتش اقاوم مشاعري وحبه له ايوه انا بحبه رغم كل حاجه هيفضل حبيبي واول واخر راجل يدخل حياتي.
مهند مشاعري سيطرة على غضب وحب في نفس الوقت ولم حسيت ان هي كمان حبها أن نكون واحد شالتها وقرارات أن هي هتكون ملكي انا وبس ومستحيل اسمح لغيري يمتلك جوهرتي الغالية.
❈-❈-❈
في الدور لأرض.
سماح: بقولك ايه يام سعيد.
أم سعيد: نعم ياسيتي سماح قولي.
سماح: انا والحاج هانروح النهارده علشان نتفق على عروسه هاني ومش عارفة اخد له أي يعني هي بنت ناس وأهلها ليهم اسمهم وسمعتهم وعاوزه اخذ لها حاجه تليق بمقامهم.
ام سعيد: مش عارفه والله يا ستي سماح اقول لك ايه بس لو هم ناس كويسين فعلا وعارفين ربنا مش هيدور على الهدايا اللي انتي هتاخديها ولو البنت بنت حلال و طيبه هتتبسط وهتفرح بي اي حاجه انتي هتديها لها.
سماح: والله انا طول عمري وانا باقول عليكي انك انتى ست العاقلين يا ام سعيد كلامك عين العقل والله.
ام سعيد: تسلمي يا غالية.
وعدي النهار وجاء الليل.
الباب بيخبط
أم سعيد: جايه اهو.
سماح: استنى يام سعيد شوفي انتي الاكل للي علي النار وانا هافتح الباب تلاقي الحاج وهاني رجعوا بالسلامه.
ام سعيد: حاضر يا ستي سماح.
سماح تروح وتفتح الباب: حمد لله على السلامه يا حاج.
هاني بمشاكسه: يعني ما فيش حمد لله على السلامه يا هاني ولا حاجه كل اللي يهمك الحاج وبعدين ايه الحلاوه اللي انتي فيها دي ياحجه جايلك عريس وانا ماعرفش.
الحاج محمد بغضب من كلام هاني ويجي ضربه بالقلم على كفاه اخرس: يا قليل الادب عريس ايه اللي يجي لأمك وانا موجود أمال انا باعمل ايه هنا هو انا خلاص مابقتش مالي عينيك للدرجه دي.
سماح: ايهدي يا حاج الولد مش قصدي حاجه هو بيهزر بس هزار وا تقيل شويه.
هاني من غير واعي شوف الناس العقله اللي بتفهم ويحطها على حنكوا يا نهار اسود اسف والله يا حاج مش قصدي.
الحاج محمد بغضب: يعني انا ما بفهمش يا هاني طب والله انت واحد قليل الادب و عاوز تتربى من اول وجديد.
هاني يحب على راس ابوه: انا اسف والله يا حاج ما قصدي اقسم بالله ما قصدي ياحاج.
الحاج محمد بتسامح: طيب اخلص اطلع غير هدومك خلينا نروح نشوف احنا رايحين فين علشان ما تتاخرش على الجماعه اكثر من كده.
هاني: انا والله طول عمري باقول عليك قلبك ابيض يا حاج حاضر خمس دقائق هاكون جاهز بس انا جعان عايز اكل الاول.
سماح: يا قلب أمك يا ابني خمس دقائق والاكل يكون جاهز على ما تغسل وتنزل هاكون رصيت السفره انا وام سعيد.
❈-❈-❈
الحاج محمد: باقول لك ايه يا سماح هي دهب عملت ايه دلوقت
سماح: والله حاج ماكذبش عليك من ساعه ما مهند خدها الصبح وانا ما شفتهاش.
الحاجه محمد باستغراب: مهند مانزلش من ساعه ما طلع الصبح.
سماح: ايوه والله يا حاج من ساعتها مانزلش وانا قلت تلاقيه قاعد مع دهب علشآان خايف عليها ولا حاجه انت عارف الحاله اللي هي فيها بتخوف انا قلت اسيبه على راحته ينزلو براحتهم بقا ياحاج.
الحاج محمد: طيب يا حجه انتي روحي جهزي الاكل وانا هارن على مهند اشوف ما نزلش ليه ولا كان كده ينزل يتعشى معنا هو ودهب وبالمره اطممن لايكون حصل حاجة واحنا مش عارفين.
سماح: حاضر يامحمد اللي تشوف انا هروح اشوف ام سعيد بتعمل ايه.
❈-❈-❈
في شقة مهند التلفون بيرن.
مهند نايم ودهب على صدره.
مهند بنوم: شوفي مين على التلفون يادهب.
دهب بنوم: انا تعبانه مش قادرة اقوم شوف انت.
مهند ياتعدل ويبص على دهب بحب: سلامتك ياقلبي.
دهب بخجل وحزن وتجي قايمه من جنب مهند من غير ماتتكلم.. مهند يمسك دهب من ايديها.
-دهب انتي مش فرحنها من اللي حصل احنا خلاص بقين واحد ليه بين عليكي زعلانه.
دهب: ايوه مش فرحانه وافرح على اي وماكنش لازم يحصل اللي حصل انا عايزه اطلق منك يامهند..
مهند يشد دهب بغضب وينيامه على السرير ويمسكها من بوقها جامد وبنبرة تخوف.
– انتي عارفه لو اسمعك تجيبي سيره الطلق على لسانك مره تانيه انا هقطعلك لسانك يا دهب انتي امرات مهند و هتفضلي كده لحد ما تموتي ومش هيبعدك عني غير موتك يا دهب وكل ما فهمتي بسرعه كان احسن لكي ولي.
وجيت سايبه وطلعت علشان ارد على التلفون
مهند يرفع سماعت التلفون..
– السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
الحاج محمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يابني اي مالك في حاجه امك قالت لي انك من ساعة ماطلعت مانزلتيش قلقت علشان كده بتصال اطممن عليك انتي ودهب.
مهند بحزن ويفتكر كلام دهب: لا مافيش ياحاج احنا الحمد لله بس دهب تعبت شوية ونامت ولسه صاحيه وانا كمان نامت جنب منها وماحستش بالوقت.
الحاج بخوف: طيب وهي عامله ايه دلوقتي اطلب لها الدكتور ولا كلامتوا انت!
مهند: لا ماتخفش ياحاج هي الحمدلله تمام وبقت كويسة وشوية وهانزل انا وهى
الحاج محمد: ماشي بس اوع تكون زعلاتها يامهند.
مهند بحزن: لا ماتخفش هي دلوقتي كويسة ورجعت زاي لأول ومافهاش اي حاجة والحمد لله.
❈-❈-❈
الحاج محمد بفرحه: بجد يامهند دهب رجعت زاي لأول.
مهند: ايوه ياحاج الحمدلله شوية كدا وهنزل انا وهي.
الحاج محمد: ماشي يابني بس ماتغيبوش علشان هاستناك على ماتنزل علشان نتعشي مع بعض.
مهند: حاضر ياحاج.
الحاج محمد: سلام عليكم
مهند: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
دهب: الحمام جاهز.
مهند بصت عليها بحزن وماجيش لي نفس اكلامه عارف أن من حقها بس، أنا اتعذابت كتير وربنا عاقبني على اللي انا عملتوا فيها لم حسيت اني ممكن اخسرها ده كان عذاب اكبر من الموت بس هي جرحتني وكسرتني باطلبها مافيش رجل يستحمل أن مراته وحبيبته تقول له طلقني علشان عاوزه اتجوز واحد تاني. كنت هسبها علشان ادخل الحمام بس لاقتها بتقولي.
دهب: هاتتعشي ولا هتنزل.
مهند: وانتي مالك إذا اتعشيت ولا لاء.
دهب: بقاا كدا طيب انا غلطانه.
مهند: ايوه غلطانه وعاوزه تخدي علجة نضيفة علشان تخدي بالك من كلامك اللي عامل زاي السم وكمان علشان تركزي.
دهب: انا برضو.
مهند يمسك دهب جامد من وسطه ويقربها منه جامد: لو مش انتى هتكون مين.
دهب تحط ايديها على صدر مهند: ابعد.
مهند يشده على صدره اكتر: ولا مابعدش هتعملي اي.
دهب بخجل: انا بتمنى انك ماتبعدش اصلا.
مهند بفرحة: طيب مانتي مش عاوزني ابعد ليه بتحاولي تبعديني.
دهب وعنيها في عين مهند: علشان خايفه.
❈-❈-❈
مهند بحزن: خايفه من اي
دهب: خايفه من كل حاجه خايفه من السعادة وبدموع خايفه اقول خلاص الحمد لله ربنا كتب لي السعادة بس تطلع حاجه تانيه.؟؟
مهند ماتخفيش يادهب انا معاكى وبوعدك هعوضك عن كل حاجه انا عارف اني غلط مره بس بواعدك مش ها. كرارها تاني ادني فرصه اثبت لكي قد اي انا بحبك وما قدرش استغني عنك ولا اعيش من غيرك.
دهب بدموع: انا بحبك
مهند يخد دهب في حضنه: وانا بموت فيكي يا قلب مهند انتي ماتعرفيش انا اتعذابت قد اي في غيابك يادهب كان ربنا سبحانه وتعالى بيخد لك حقك مني.
دهب بدموع: خلاص بقاا خليني ننسى ونبدأ من اول وجديد.
مهند يمسح دموعها من علي خدها وهو بيقول بفرحة..
– حاضر ياقلبي هاننسي ونبدأ من اول وجديد.
دهب: طيب يلا خد حمامك على ماجهز حاجه نكلها.
مهند: نسيت اقولك الجماعة تحت ماستنين علشان ننزل نتعشي معهم اجاهزي انتي على ماخد دش بسرعة وننزل.
دهب: حاضر.
مهند يبوس دهب: ايوه كدا انتي كده شاطرها لم تسمعي الكلام بتكوني قمر خالص.
دهب بغرور اطفال: مانا عارفه اني شاطرها يامند.
مهند بضحكه: ههههه ياتلب مند من جوه.
دهب: هههههه طيب.
❈-❈-❈
في الدور اللي تحت.
الحاج محمد بفرحه: الف الحمد لله.
سماح بتحط الاطبق على السفرة: يارب ديما فرحان ياحاج.
محمد: ربنا يخليكي يام مهند بس مش عاوزه تعرفي انا ليه فرحان.
سماح: مانت عارف يامحمد أن فضولي هايموتني قول وخلاص.
الحاج محمد: هههههه عارف والله اسمعي يا ستي دهب خفت ورجع زي الاول ذاكرتها رجعت لها.
سماح بفرحه: يا الف نهار ابيض يا محمد والله يا محمد دهب خفت وبقت كويسة و تعرفني بس إمتى وازاي.
محمد: الحمد لله المهم أن هي خفت مش مهما ازاي.
سماح: الف الحمد لله طيب هي فين مانزلتش ليه.
مهند من علي السلم: احنا اهو ياست الكل.
❈-❈-❈
سماح ومحمد يبصوا على مهند ودهب
سماح تقوم والضحكة على وشها.
-الف مليون حمدالله على السلامه يادهب ياحبيبتي.
دهب بدموع وتحضن سماح: الله يسلمك ياست ياطيبة شكراً على كل حاجه عملتوها علشاني.
سماح: هزعل من يا دهب في حد يشكر أهله برضو.
الحاج محمد: عيب يادهب الكلام ده وبعدين مش عاوزة تسلمي عليا يابنتي.
دهب بدموع: لا ازاي ده انت الخير والبركة كله.
وتروح عند محمد ولسه هتحضنوا.. مهند بغضب.
– دهب انتي هاتعملي اي.
دهب تقف مكانها وبخوف: هاعمل اي.
سماح: في اي يامهند.
الحاج محمد: اي يامهند مش عاوز دهب تسلم على ولا اي ياد.
مهند: معليش ياحاج انا مراتي ماتسلمش على راجل غيري.
❈-❈-❈
سماح: عيب يامهند ده ابوك.
الحاج محمد بصدمه: انت اتجننت دي بنتي.
مهند: َمعليش ياحاج بس انا راجل حمشي ومش عاوز مراتي تقرب من حد غير حتى لو كان ابويا.
دهب بصدمه: مهند انت بتقول ايه ده عمي الحاج زاي ابويا.
وتحضن محمد: ولا يهمك ياعمي محمد انت ابوي مش بس ابو مهند متزعلش من مهند هو مش قصدو يازعلك.
مهند يبص على دهب بغضب ومايتكلامش.
سماح: ربنا ياجبر خاطرك يابنتي.
الحاج محمد يحط ايدي على رأس دهب وبزعل:
– الف حمدالله على السلامتك يابنتي.
دهب بابتسامة: الله يسلمك يارجل ياطيب.
وتبص على مهند بخوف.
-يارب استرها انا عارفه ان مهند مش هايعديها علي خير.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى