روايات

رواية قطر الجواز الفصل الثالث 3 بقلم رحاب القاضي

رواية قطر الجواز الفصل الثالث 3 بقلم رحاب القاضي

رواية قطر الجواز الجزء الثالث

رواية قطر الجواز البارت الثالث

قطر الجواز
قطر الجواز

رواية قطر الجواز الحلقة الثالثة

امنيه بقلق _
بس اي ي ماما كملي..
الام _
هو كان متجوز ومراته راحت، ومعاه بنتين صغيرين، بس هو صغير عنده يجي خمسه وتلاتين سنه كده..
امنيه بهدوء _
طيب وفيها اي ي ماما دول امهم راحت يعني لو عاملتهم زي بناتي وربيتهم ربنا هيكرمني باقي حياتي..
الام _
ربنا يكملك بعقلك ي بنتي ويقدملك كل خير..
امنيه بحماس _
طيب هو العريس ده اسمه اي ولا هيجي امتي،وهبقي فبيت عيله ولا لوحدي؟..
ضحكت الام وردت عليها _
هو جاي بكره مع ابوه يقابل ابوكي ولو في خير هنعمل فرح ع طول هو محتاج حد مع بناته وشقتك هتبقي فبيت عيله بس ملكيش دعوه بحد غير بيتك وشقتك..
_فرحت امنيه ومحسبتش حساب اي حاجه تانيه غير انها هتتجوز حد متعلم وليها شقه لوحدها، وبعد كام يوم جه ايهاب العريس وابوه ومامته وكتبو الكتاب…
ايهاب بهدوء _
بعد اذنك ي عمي انا هاجي بكره اخد امنيه..
اشرف _
اللي تشوفه يبني دي بقيت مراتك وانت حر..
قرب مني حمايا وقالي _
انتي بقيتي بنتي من النهارده وان شاء الله لما هتعيشي عندنا هترتاحي اووي..
رديت عليه بهدوء _
ربنا يخليك ي عمي..
_مشي ايهاب واهله وكانت امنيه قلقانه شويه من حماها وحماتها ومن نظراتهم ليها بس كبرت دماغها وقالت مدام هتقعد لوحدها يبقي مفيش مشاكل هتحصل..
ام امنيه _
امنيه سمعتي باللي حصل؟..
امنيه بهدوء _
خير ي ماما حصل اي؟..
ام امنيه _
اخت امجد طليقك اللي اسمها صباح اتطلقت بيقولو اخدت فلوس من ورا جوزها والله واعلم وديتها فين..
امنيه بدموع _
يبقي هي اللي كانت بتاخد الحاجه من بيت اهلها وتتهمها فيا..
ام امنيه _
ربنا جابلك حقك وانتقملك منها..
امنيه بحزن _
انا حقي عند امجد ي ماما اللي معرفش يحافظ عليا وع كرامتي وسط اهله..
قرب منها اشرف وقالها _
انتي اصبري بس وخليكي واثقه فربنا انه هيجيبلك حقك لحد عندك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_تاني يوم جه ايهاب واخد امنيه من غير فرح ولا حاجه عشان بناته ميزعلوش، واول مدخلت امنيه الشقه وكان ايهاب ماسك ايد بناته الصغيرين…
قالت بنته الصغيره بعصبيه _
ي بابا هي الست دي بتعمل اي فشقة ماما…
ايهاب بهدوء ـ
دي اللي هتاخد بالها منكم ي حبيبتي بعد كده..
ادايقت امنيه وسالته _
بس كده، هو ده الرد بتاعك ليها..
رد عليها ببرود ـ
دي عيله صغيره عايزاني ارد عليها بأي..
قربت امنيه من البنات وقالتلهم ـ
طيب ممكن اخدكم نتعشي ونغسل سننا ونام..
بصتلها البنت الكبيره بعصبيه وقالت _
اممم لا كتر خيرك احنا هننزل ننام عند تيته عايزه تيجي معانا اهلا وسهلا..
توقعت امنيه ان ايهاب هيقولها عيب متكلمهاش كده، بس اتفاجئت لما لقيته ضحك وقال..
ايهاب _
ههههه دمها خفيف مش كده؟..
امينه _
اممم فعلا…
ايهاب ـ
طيب خديهم تحت عند ماما هما ليهم اوضه ونيمهم واطلعي بسرعه…
امنيه بضيق _
طيب…
_اخدت البنات ونزلت لقيت حماتها لسه صاحيه…
ام ايهاب وهي بتحضن البنات _
عارفين لو مكنتوش نزلتو تباتو معايا النهارده كنت هزعل..
البنت الصغيره _
لا ي تيته احنا عملنا زي مانتي قولتيلنا..
اتوترت ام ايهاب وقالت _
زمان ي امنيه يبنتي كنت بقولهم كده من لما مامتهم راحت عشان ميناموش لوحدهم..
امنيه بهدوء _
عادي ي طنط انا فاهمه الوضع، اسمحيلي بس انيم البنات انا النهارده عشان نتعود ع بعض..
ام ايهاب _
طيب ادخلي نيميهم..
طلع ابو ايهاب من اوضته وقال _
اي ده ي بنتي نزلتي لي وسيبتي جوزك؟..
امنيه _
هنيم البنات واطلع ع طول ي عمي..
رد عليها _
طيب وابقي لو هتعبك جهزيلي العشا قبل متطلعي، عشان حماتك تعبانه شويه ومش بتقدر تجهزه..
امنيه بهدوء ـ
لا الف سلامه عليها، هنيم البنات واجهزه ع طول ي عمي…
_دخلت نيمت البنات وطلعت جهزت الاكل لحماها وطلعت شفتها لقيت ايهاب فعلا مستنيها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_تاني يوم صحيت امنيه وجهزت الفطار وطلع ايهاب من اوضته وقالها..
ايهاب _
لا احنا هنفطر تحت ي امنيه…
امنيه بقلق _
ازاي انت مش قولت اننا لينا شقتنا لوحدنا..
ايهاب _
وامي الست الكبيره مين هيراعيها وبعدين بناتي قاعدين تحت فانزليلهم..
ادايقت امنيه هي كانت راسمه حياه غير دي خالص، وبعدين سمعت كلامه وغيرت هدومها ونزلت حضرت الفطار لحماتها وحماها وهي وايهاب والبنات..
ام ايهاب _
ي امنيه اكلي البنات الاول وبعدين انتي افطري..
ابو ايهاب ـ
معلش ي بنتي هنتعبك..
امنيه ـ
لا عادي مفيش حاجه..
_فضلت تفطر في البنات وهما كانو مبسوطين وبياكلو وفرحانين ان حد بياكلهم، ودي حاجه فرحت امنيه ومخلتهاش زعلت..
ام ايهاب _
ي امنيه هاتيلي العلاج بتاعي عندك وهاتيلي مايه احط فيها رجليا اصلهم منملين شويه..
استغربت امنيه، بس ايهاب قالها بحده _
سمعتي ماما قالت اي يلا قومي..
امنيه بضيق _
حاضر ي ايهاب..
_قامت فعلاً وعملت زي محماتها قالتلها وجابتلها مايه تحت رجليها..
ام ايهاب بخبث ـ
متدعكي رجليا ي بت انا ضهري واجعني مبقدرش اميل..
_خافت امنيه ترفض فتحصل مشكله من اول يوم جواز ليها وعملت زي محماتها قالتلها، بس دموعها نزلت وحست بأهانه ان حماتها مش تعبانه بس قاصده تخليها تخدمها…
_عدت فتره كبيره وكانت امنيه شايله بيت جوزها كلهم لوحدها بس قالت مش مهم كفايه ان محدش بيتهمها بحاجات محصلتش، وكفايه انها متجوزه وكانت خايفه تطلق تاني…
وكانت واقفه فالمطبخ وبتجهز الاكل وجنبها بنات جوزها بيلعبو، بس بنته الكبيره فضلت تخبط فالاطباق…
امنيه بهدوء ـ
بس ي حبيبتي كده عيب..
البنت ببرود ـ
لا مش عيب براحتي..
امنيه بزعيق _
كده هزعل منك..
البنت ـ
ازعلي عادي..
ادايقت امنيه وقالتلها _
انتي كده مش حلوه وانا مش هحبك عشان مش بتسمعي كلامي..
_طلعت البنت وراحت لام ايهاب وقالتلها وهي متعصبه…
البنت _
ي تيته ي تيته امنيه زعقتلي وقالتلي اني مش حلوه..
ام ايهاب بعصبيه ـ
امنيه انتي ي بت..
طلعت امنيه بسرعه وقالتلها ـ
نعم ي طنط في حاجه..
ام ايهاب ـ
انتي ازاي ي بت انتي تزعقي للبنت كده وتخوفيها انتي نسيتي نفسك..
امنيه بهدوء ـ
هي مكنتش سامعه الكلام وانا مكنش قصدي ازعلها بس عايزاها تبقي هاديه..
ام ايهاب ـ
وانتي مالك احنا ي حبيبتي جايبينك ليهم عشان تخدميهم مش عشان تعملي نفسك امهم، انتي مش امهم فاهمه…
اتملت عيوني دموع وقولتلها _
ماشي ي طنط بعد اذنك هروح اكمل تجهيز الغدا..
ام ايهاب للبنت _
وانتي ي قلب تيته روحي العبي براحتك واللي يكلمك قوليلي وانا ازعلهولك..
_وبالليل حكت امنيه اللي حصل لـ ايهاب وقالتله..
امنيه _
ي ايهاب دول انا معتبراهم بناتي وانا اللي هبقي مسؤله قدام ربنا والناس عن تربيتهم فلو سمحت قول لمامتك تسيبني اتعامل معاهم براحتي وانا والله لا همد ايدي عليهم ولا هخليهم يعيطو بس هما بنات ولازم يتعلمو ازاي يتصرفو بهدوء..
ايهاب _
حاضر ي امنيه انا بكره هقولهم يخلوكي براحتك مع البنات ممكن بقي تقوليلي اي الخبر الحلو اللي مخبياه عني..
ضحكت امنيه وقالتله _
لما روحت لماما جيبت اختبار حمل، وطلعت حامل…
ايهاب ببرود _
بجد طيب مبروك ي امنيه..
امنيه بحزن _
انت مفرحتش انا فرحانه اووي..
ايهاب _
لا فرحت، بس انا مبحبش العيال والدوشه، البيبي ده بس ي امنيه ومفيش تاني..
ادايقت امنيه وردت عليه ـ
اللي تشوفه، تصبح ع خير..
ايهاب بسخريه _
امم نامي يختي نامي موراكيش حاجه غير النوم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_تاني يوم كنت واقفه فشقة حماتي بجهز الفطار وبعدين ايهاب ندالي فطلعت..
ام ايهاب _
ها ي ايهاب عايز تقول اي ومراتك موجوده..
افتكرت امنيه انه هيقولها تسيبها تربي البنات براحتها، بس صدمها ايهاب لما قال..
ايهاب ـ
انتي ملكيش دعوه بالبنات ي امنيه خالص وكتر خيرك انك بتخدميهم..
ابو ايهاب بسخريه _
كتر خيرها ع اي، دي عايشه عيشه هنا مشافتش ربعها عند بيت اهلها..
ام ايهاب بحده _
معاك حق ي حج، قوليلي صح ي امنيه مجتيش لي قولتيلي انك حامل..
امنيه بتوتر وهي بتبص لجوزها _
كنت هقول والله بس لما اروح للدكتور واتاكد..
ام ايهاب بعصبيه _
واشمعنا امك تعرف الاول…
ابو ايهاب _
هي اصلا دماغها فاهلها بس..
ايهاب بسخريه _
ودماغها صغيره جدا…
ابو ايهاب ـ
بصي ي ست امنيه بعد كده اي حاجه تخص العيل اللي فبطنك او البنات حماتك الاول تعرفها فاهمه..
امنيه بدموع _
حاضر ي عمي…
_سابتهم ودخلت المطبخ وفضلت تبكي ع اللي حلصها بره، وكمان صدمتها فجوزها اللي طلع بيحكي كل حاجه لاهله…
امنيه ببكاء ـ
يعني ياارب نفس الغلط، نفس الزوج ونفس الخيبه تاني..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بعد كام يوم دخلت امنيه شقتها بعد مخلصت ترويق لحماتها، واول مدخلت سمعت ايهاب بيكلم وحده فالموبيل وبيقول..
ايهاب _
ابعتي بس الصور وانا هحولك الفلوس ع طول ي حبيبتي..
اتصدمت ودخلت بسرعه سالته بعصبيه..
امنيه _
مين دي ي ايهاب اللي هتبعتلك صورها وتبعتلها فلوس..
ايهاب بتوتر _
ااا دي وحده فالشغل معايا…
امنيه ببكاء _
شغل وتقولها ي حبيبتي، شغل تبعتلك فيه صورها وتبعتلها فلوس، وانا مش قادره اروح متابعه مع الدكتور بسبب قلة الفلوس معاك..
ايهاب بحده ـ
مخلاص بقي اهدي..
امنيه بعصبيه _
مش ههدي بقي بتخوني ي ايهاب قصرت معاك او مع اهلك فاي، ده انا شيلاهم فوق راسي ومش بشتكي وفالاخر اتخان…
ايهاب بغضب ـ
قولت خلاص متكبريش الموضوع…
امنيه ـ
الموضوع كبير، انا هسكت ع اي حاحه الا الخيانه…
ايهاب بعصبيه _
انتي نسيتي نفسك ولا ايه انتي تحمدي ربنا اني اتجوزتك..
امنيه وهي بتبكي ـ
مقولتلكش تعالي اتجوزني انت اللي جيتلي..
ايهاب بسخريه ـ
مهو من قلة الستات ملقتش غيرك اتجوزها ي مطلقه، ده انت جايبك خداامه لاهلي وبناتي..
بعدت عنه وقالت بكل حزن _
والخدامه دورها خلص روح دور ع اللي تريحك غيري ي ايهاب..
ايهاب بحده ـ
فستين الف داهيه شالله حتي تروحي انتي وابنك اللي فبطنك والبنات زي مراتي الاولانيه واخلص من الهم ده كله…
بكت امنيه وقالت بسرعه ـ
بعد الشر ع ابني بعد الشر عليه منك ومن كلامك ده، انت اللي زيك لا كان ليه جواز ولا خلفه..
زعق فيها ايهااب _
طيب قاعده لحد دلوقتي معايا لي امشي، خلي عند اهلك كرامه وامشي..
ـ دخلت اوضتها بسرعه وهي بتبكي ولمت حاجتها ومشيت بسرعه، راحت بيت اهلها وحكتلهم ع اللي حصل من البدايه…
اشرف بعصبيه ـ
انتي يبنتي الغلطه الاولي معلمتكيش حاجه، سكتي لي من الاول مهو اي حد بيتسكتله بيتمادي فيها..
امنيه بدموع ـ
كنت خايفه اطلق تاني..
الام بحده ـ
ودلوقتي هيحصل اي مانتي هتطلقي اهو وفبطنك عيل الله واعلم مصيره اي ع وش الدنيا..
اشرف ـ
خلاص ي ام امنيه المهم بنتي عندي وفداهيه اي حاجه تاني ومدام مش مرتاحه يبقي طظ اي حاجه تيجي ضد راحتها…
امنيه بدموع وحزن _
يعني اي ي بابا؟…
اشرف بجديه ـ
هكلم البيه جوزها يجي ونفضها سيره عشان يفضي للستات اللي مصاحبها وبيبعزق ففلوسه عليهم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_جه ايهاب وباباه ومعاهم المأذون وكان ناوي فعلا يطلق امنيه…
اشرف ـ
هو مدام انت مستبيع اووي كده جيت لي من الاول تخطبها..
ايهاب _
غلطه كنت فاكرها صغيره وهتهنيني ومطلقه ومهما اعمل هتسكت طلعت عندها كرامه وانا راجل حر مليش فالخنقه..
اشرف بسخريه ـ
ي خساره تبان من بره محترم ومفيش منك بس معدنك واطي..
ايهاب بحده _
بقولك اي من غير غلط وخلينا نخرج بالمعروف…
اشرف بعصبيه _
لا معروف ولا غيره طلقها والاول تديها حقها وتضمن حق ابنها..
اتكلم ابو ايهاب وقال بسخريه _
قول كده عمال تجوز وتطلق فبنتك عملتها تجاره ولا اي؟..
دمعت عيون امنيه بحزن، حتي ابوها حس انه فعلا الحزن ملي قلبه…
اشرف ـ
اللي عندي قولتله يلاا…
ايهاب ـ
من الاخر هطلقها يبقي تتنازل عن كل حاجه…
امنيه بخوف _
انا محدش هياخد ابني مني..
ضحك بسخريه ايهاب ورد عليها ـ
هههههه انا لا عايزك ولا عايز ابنك، هتتنازلي عن المؤخر والشبكه والنفقه بتاعتك وبتاعته، وقتها هطلقك غير كده هقلب الدنيا وهاخده منك لما يجي ويتربي مع اخواته…
وقفت امنيه وقالت بكل ثقه _
وانا كنوز الدنيا كلها متجيش تمن ضفر لابني وانا اللي هكتبلك تنازل عن كل حاجه وقصاده تكتب تنازل انك ملكش اي حق تشوفه ولا توريني وشك ابداً…
ايهاب _
يبقي اتفقنا…
_وفعلا اطلقت امنيه للمره التانيه من ايهاب..
بعد ما الناس مشيت بكت امنيه وقالت لاهلها..
امنيه _
انا لي بس حظي كده، ما البنات كلها متجوزه ومبسوطه لي انا حظي كده ي ماما…
الام ببكاء _
نصيبك ي بنتي ربنا يعوضك فابنك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بعد 25 سنه، كبرت امنيه واهلها راحو وابنها كبر وبقي دكتور عيون شاطر جدا ومحترم جدا جدا..
قعد ابنها جنبها وقال ـ
ها ي ماما كملي وبعدين؟..
امنيه بحماس _
بس ي مالك ي حبيبي انا اخدتك وربيتك لوحدي واشتغلت وعملت حياه خاصه بيا وبالبطل الصغير بتاعي اللي هو انت…
مالك بفضول _
طيب وطليقك، واللي المفروض يبقي بابا حصلهم اي؟..
امنيه _
طليقي الاولاني امجد عرفت ان ربنا مادلوش خلفه وعايش لوحده ملوش حد بعد ما مامته جالها مرض خبيث وراحت، وايهاب صرف كل اللي حيلته ع النسوان لحد مفلس وبقي ماشي يكلم نفسه فالشارع وبعدها بفتره رااح للي خلقه والحمد لله بناته بيت جدهم اهل مامتهم اخدوهم وربوهم بعيد عنه..
مالك بحزن _
ربنا يرحمه، بس كويس ومشفتوش واني اتربيت مع اجمل ام واحن اب انتي عوضتيني عن الاتنين ي احلي امنيه..
اتملت عيون امنيه دموع وقالتله ـ
حقك ع عيني يبني انا اللي معرفتش اختارلك اب كويس يليق بيك، كنت خايفه قطر الجواز يفوتني،واسعجلت وركبته بسرعه من غير مقطع تذكره ومعملتش حساب المحطه اللي هنزل فيها، ونسيت ان الصبر مفتاح الفرج واللي بيصبر ع رزقه بيجيله من اوسع الابوب..
_وبكدا ي حبايبي نكون اتعلمنا النهارده ان مهما كان سن البنت مش مشكله، المشكله انها تتجوز اي حد وخلاص لو نفهم هنرتاح والله..

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قطر الجواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى