روايات

رواية رغد الفصل الأول 1 بقلم حنين أبو أحمد

رواية رغد الفصل الأول 1 بقلم حنين أبو أحمد

رواية رغد الجزء الأول

رواية رغد البارت الأول

رواية رغد الحلقة الأولى

بنزل من علي سلم عمارتنا وانا ببص حوليا خايفه لقابل ولاد عمي احنا ساكنين في الدور الاول وهما في الدور التاني
ياسمين:ازيك يا رغد رايحه فين
رغد بخضه :يلهوي خضتيني
ياسمين بضحك :ايه دا انت شوفتي عفريت
من خلفهم مهاب :انتي لسه ممشتيش يا ياسمين..مهاب اخو ياسمين ولاد عمي محمود ملتزمين اوي علي عكسي… ياسمين بنت عمي مختمره ولبسها محتشم ..اما انا فانا بلبس بناطيل متقطعه وبشعري.. مش عارفه هيا ازاي بترتاح في البس دا انا مبحبش الدريسات والحجات دي انا برتاح بشعري وببانطيل مهاب ابن عمي ملتزم برضو بس مش اوي زي جاسر اخوه.. انا مبحبش اقابلهم عشان بيكلموني في لبس الطرحه واللبس المحتشم ..بس انا مبحبش اللبس دا انا بحب اكون براحتي!
قولت بعد مفقت من شرودي:ازيك يا مهاب ازيك يا ياسمين مديت ايدي اسلم عليهم سلموا عليا
ياسمن :عامله ايه ياروحي
رغد :الحمد لله كويسه
مهاب :طب يلا يا ياسمين روحي مشوارك وانتي يا رغد روحي كليتك
رغد في سرها:الحمد لله جاسر مش هنا
رغد:اوك يلا يا ياسمين
جاسر من وراهم:السلام عليكم … عينه جت في عيني بصلي بقرف وبعد عينه وقال بزعيق :ايه اللي انتي لابساه دا يا ست هانم اهلك ربوكي علي كده الله يرحمو عمي بقا ملحقش يربيكي بس انا اللي هربيكي من اليوم ورايح امشي غيري اللي انتي لابساه دا
رغد بدموع من كلامه:انا متربيه كويس يا دكتور وانا مش هغير لبسي
جاسر بتريقه :اه منتي عاجبك الولاد في الكليه يبصوا للحم المعروض لهم ببلاش
رغد عيطت جامد من كلامو ازاي يهين شرفها كده وسبتهم ومشيت راحت علي كليتها
انا مش عارفه هو بيعاملني كده لي ومبيحبنيش ليه
مشيت وانا زعلانه وقلبي مكسور بقا دا جاسر حب طفولتي …من دلوقتي لأ انا مبقتش احبو ومش هسمحلو يهين شرفي تاني
مسحت دموعي ومشيت وانا بفكر هو انا بلبسي دا بعرض جسمي ..نفضت الافكار دي من دماغي وركبت تاكسي للكليه عشان متأخرش
عند جاسر :بغضب هي ازاي تسبني وتمشي كده ونا بكلمها وكمان متسمعش كلامي
ياسمين :اهدي كده يا جاسر انت عارف رغد دماغها ناشفه وبتعمل اللي هي عاوزاه..وبعدين براحه عليها شويه مينفعش الكلام اللي انتي قولتهولها دا غلط
جاسرفي نفسه:والله لربيكي من اول وجديد يا رغد واعلمك ازاي تسمعي كلامي
جاسر:طب يلا انا همشي دلوقتي علي الكليه عشان هتأخر اشوفكم بعدين..ومشي
مهاب :ربنا يهديهم
ياسمين :يا رب… دا الاتنين اعند من بعض
…..عند رغد في الكليه
رغد تليفونها بيرن:الو ايه يا زفته انتي فين
ساره :انا قدام باب الكليه اهو يا ختي
رغد :طب يلا سلام يا هبابه البرك وقفلت بسرعه قبل ما ترد عليها
رغد راحت لي ساره
ساره بمشاكسه:انتي مفكره نفسك هتروحي فين ..بقا انا هبابه البرك…..ساره بعد ما حست انا رغد فيها حاجه فهي صديقتها المقربه..مالك يا رغد
رغد والدموع بدأت تتجمع في عنيها:انا مش عارفه عملتلو ايه عشان يعاملني كده
ساره بزعل:جاسر مش كده
رغد بدموع:مفيش غيره بيزعلني علي طول ..دايما بيزعقلي من غير سبب
ساره :زعقلك النهارده؟
رغد:اه.. قال انا بلبس كدا عشان اعرض جسمي للولاد
ساره بعد ما نظرت لي لبس صديقتها وهو عباره عن تيشرت قصير وبنطلون ضيق:الصراحه يا رغد انتي مأفوره في لبسك النهارده ..وأكملت بضحك .يا حمار*ه هو زعقلك عشان غار عليكي ..قوليلي يا اخر صبري هببتي ايه
رغد:مسمعتش كلامو وعيطت ومشيت بسرعه
ساره :غبيه هو كدا مش هيحبك زي ما انتي عاوزه
رغد:مش مهم بقا انا مبقتش عايزاه يحبني ..انا مش هحضر اول محاضره عشان هو اللي هيدخلها ابقي اكتبيها وهاتيهالي انا هستنا في الكافيتريا
ساره :خلاص براحتك ..امشي انا بقا عشان لو اتأخرت انتي عارفه اللي هيحصل
رغد:بضحك ماشي يا قلبي
مشيت ساره وراحت رغد علي الكفتيريا قعدت تزاكر …
جاسر :السلام عليكم
الطلاب :وعليكم السلام يا دكتور
جاسر :قعد يدور بعينه عليه بس ملقهاش
بعد انتهاء المحاضره
جاسر بقلق:انسه ساره هي فين رغد؟
ساره بتوتر :رغد تعبت شويه وراحت علي الكافتيريا
جاسر سبها ومشي راح الكافتيريا
رغد :الو يا بنتي انتي فين كل دا
ساره :الدكتور جاي ليكي
رغد باستفهام :دكتور مين؟
شخص من خلفها :انا يا رغد
رغد في نفسها :انا عارفه الصوت دا يا رب مايكون هو

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رغد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى