روايات

رواية الضحية الفصل الثالث 3 بقلم هدى حسام

رواية الضحية الفصل الثالث 3 بقلم هدى حسام

رواية الضحية الجزء الثالث

رواية الضحية البارت الثالث

رواية الضحية الحلقة الثالثة

– إيمان بإيماءة : اوكِ ، صحيح انا هخلص وهنزل ادور ع شُغل .
_ احمد : شُغل !! ، شُغل إيه هو أنتِ عُزتي حاجة وأنا قولت لاء ؟
– إيمان : لاء بس انتَـ أكيد اتجوزت وهتجيب أطفال هيبقي أنا وهي وعيالك ؟
_ احمد بعصبية : أنا مش هجيب مِنها أطفال وزِفت أنا مش عاوزها أصلًا !!
” كان لسة هيتكلم قاطعُة تخبيط جامد ع الباب فتح الباب لقيتها حماتي بصالُة وبصالي بغضب ”
: انتَ سايب مراتك وجاي تقعد مع المحروسة بتاعتك !!
– إيمان : لا يا حماتي هيطلع دلوقتي ، اطلع بره يااحمد ، المُهِم دلوقتي تروح لِـمراتک أنا مش هفرق كتير صدقني .
_ احمد بنفي : وأنا اطلع بره ليه ومرات إيه ؟ ، انا مش فاهم حاجة .
” حماتي بصيتلُة وهي بتبرق قومت اتكلمت ”
– إيمان ‘ بِشك ‘ : مش فاهم إزاي ؟
” قاطعتني حماتي وهي بتمشي ناحيتُة وسحبتُة بالراحة ”
حماتي : انت هتعصيني يااحمد !
” سكت شوية وقام وطلعوا بره قعدت أفكر فِـي حاجة كِدَا وانا مش مُتأكده قومت أخذت العِلاج ولبست ونزلت أدور ع شُغل ، كان قاعد بياكل فوق معاهُم ، قعدت أدور لحد ما لقيت حضانة بعيده شوية اتفقت إن الشُغل هيبدأ من بُكره هبقىٰ أبلة إيمان ، اتمشيت شوية لِقُدام إبتسمت وأنا ببص للبحر الهاند فري فِـي وِدني وأنا ببص ع البحر وناسية كُل حاجة حواليا قعدت شوية جيبت شوية عصير وأكل فضلت أكل وفتحت الفون ألعب شوية الوقت سرح بِيا افتكرت من كام سنة كُنت قاعده هِـنا بس مع احمد افتكرت وقتها ابتسامتُة ، افتكرت حاجات خليت دُموعي تنزل وانا ببص للمكان اللِ بنقعد فية وجيبنا أكل فية واكلنا ضحكت أما افتكرتُة وهو بيشدني و ..
Flash back ..
* ع البحر ليل 17 ديسمبر
12 مُنتصف الليل
” كُنت قاعده أنا وهو بنبُص للبحر بصيلي بهدوء كانت الدنيا من حوالينا مضلمة ونور القمر كان منورلنا المكان ببص جمبي وأنا بكلِمُة ع الرواية اللِ قرأتها لقيتُة باصصلي ”
– إيمان : البطل كان بيحب البطلة جِدًا ، أما تعب بقىٰ يخطرف بكلام وهي كانت بتعالجُة فِـي وِسط الخطرفة اعترف إنه بيحبها ، تعرف كان نفسي حد يحبني كدا ، احمد يلا نمشي أنا خايفة الجو ليل وفِـي صوت كِلاب أو هوهوه .
_ احمد : خايفة ؟
– إيمان : آه .
” فجأه شوفت عين حاجة بتنور ببص جمبي لقيت كلب بيبصلنا ووراه كلاب تاني بصيلي بهدوء وفجأه لقيتُة قام يجري قعدت أجري وراه بعد ما لميت حاجتنا والكلاب مكملة ورانا بعد ما بعدنا شوية عنهُم وقفنا فِـي حتة غريبة كدا بصيت ليه وأنا بنهج زقيتة بإيدي جامد قام وِقع استغربت إزاي وقع ببساطة كدا وأنا بفكر لقيتُة بيسحبني وراه ولقيت فِـي مياه فِـي الأرض عشان كده اتزحلق نزل راسُة فِـي الأرض واكتشفنا إننا فِـي مكان زي جنينة كدا ، بص للقمر وبصيلي فضل مركز مع عيني ضحكت بصوت لقيتُة بصلي ”
_ احمد : بحبك ♡
” فضلت مركزه معاه وهو بيقولهالي ”
– إيمان : بجد !
” ضحك وقام شدني من ع الارض شغل اُغنية ” ألف ليلة وليلة ” ووقفنا وقعد يُرقص معايا يومها ،”
يا حبيبي يلا نعيش في عيون الليل
يلا نعيش في عيون الليل
ونقول للشمس تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
تعالي، تعالي، تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
دي ليلة حب حلوة
بألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
بكل العمر هو العمر إيه غير ليلة
زي الليلة، زي الليلة، الليلة زي الليلة
Back …
” لقيت تليفوني بيرن فتحت لقيتُة هو رديت علية لقيتُة بيزعق ”
_ احمد : انتِ فين يا هانم مستنية الفجر يأذن ولا مستنية النهار يطلع ؟
– إيمان : متزعقليش كدا تاني مكنتش شغالتك عشان تُأمرني ، وأنا جاية حاضر وقول للبوتجاز اللِ قاعده جنبك تهدىٰ شوية .
” وقفلت فِـي وشُة قعدت ابص حواليا ملقيتش عربيات ضربت ع راسي ورنيت علية بعد مُكابره ”
– إيمان : الو تعالىٰ خُدني أنا واقفة حاليًا قُدام الحضانة اللِ بعد البحر بشوية إسمها ** هبعتلك اللوكيشن .
” بعد وقت لقيتُة واقف قُدامي الساعة 12 ونص بصلي يقلق ‘
_ احمد : إيمان انتِ كويسة ؟ ، فيكي حاجة طب ؟ هُما لسة قايليني إنك نازلة من بدري ولسة مرجعتيش كنت خايف اوي عليكي .
_________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الضحية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!