روايات

رواية العهد القديم الفصل الخامس 5 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الفصل الخامس 5 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الجزء الخامس

رواية العهد القديم البارت الخامس

رواية العهد القديم الحلقة الخامسة

محمود لما روح قعد يبكي عشان يوسف ونسي موضوع
مي تماما ومي اتخطبت وجات تاني يوم الخطوبه
محمود…من غير مايبص لمي.السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مي ..وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اجيب لحضرتك
النس……
محمود.. مش عايز حاجه بشخط
مي في نفسها ياتري هو ماله طب زعلان مني اكيد
انا عاملته وحش المره اللي عدت ياربي اعمل ايه
وفضل محمود معاملته معاها علي قد الطلب بس
ومي محتاره فيه غير خطيبها قليل الادب اللي هيا مش
طيقاه ومرات ابوها حاكمه عليها بكدا علشان تجوزها
ليه ويستولو علي شقتها(مسكينه يامي)
يوسف ..صباح الخير حبيبتي قومي بقي علشان تصلي

 

 

الفجر وانا هروح اصلي في المسجد
هدي ..حبيبي يارب منحرم ابدا منك يوسف مش عارفه
انا حاسه انك خاسس شويه ايه رأيك نشوف دكتور تاني بقالك ازيد من شهر بتاخد علاج ولسا بردو
يوسف ..اناكويس حبيبتي ومش عايز دكاتر هبقي كويس قريب جدا بس خلي بالك من نفسك انتي
واقرئ اليوم سورة يوسف ماشي يلا هتأخر على الصلاه
يوسف طلع من الغرفه دموعه نزلت وفي نفسه ..مش
زعلان اني هموت بالعكس من احب لقاء الله احب الله لقائه
بس كل اللي فارق معايا ان هدي هتحزن علي فراقي
ومش عارف ايه اللي هيحصلها بعد موتي
يااااااااااااااااااااااارب صبرها واربط علي قلبها وعلي
قلب امي واخويا اللهم ﻻ رد لقضائك
نزل يصلي وهدي دخلت تصلي وقرأت سورة يوسف
زى مقال يوسف وبعد ما خلصت قراءه استغربت ان
ﻻول مره يوسف ميعملش فطارها فقلقت وطلعت
علشان تدور عليه واول ماطلعت من غرفتها صرخت
هدي ..يووووووووسف حبيبي حبيبي في ايه يوسف
رد عليا متوجعش قلبي يوسف يوسف
اتصلت علي محمودوعلي عادل يجو بسرعة علشان
يروحو المستشفي واتصل عادل وهو في الطريق
علي سيارة الاسعاف وصلت وركبت هدي معاه في
السياره وطلع عادل ومحمود مديحه ف سياره محمود
ووصلو المستشفي ودخلوه علي العنايه وبعد الكشف
طلع الدكتوراخده عادل علي جنب .اطمن ياعادل الحاله
مستقره وان شاء الله هنعمل اللازم
عادل… دكتور اخويا خلاص يادكتور خلاص
الدكتور ..الاعمار بيد الله ربنا معاه اصبر ياعادل وصبر
الجماعه
دخل عادل وقال..هدي عايزك لو سمحتي
هدي في ايه ياعادل ..يوسف مالو من يوم ما تعب
وهو بيحكيلي قصص عن الصبر واحاديث بص احكيلي
انا واحده مؤمنه وموحده بالله
عادل..بصي اهم حاجه متنفعليش واهدي علشان امي
يوسف عنده كانسر علي المخ وفي مراحله المتأخره

 

 

هدي حطه ايدها علي وشها ..اااااه يوسف حبيبي ااااااااه
عادل ..انا قولت ايه ﻻزم نقف جنبه ونسانده وندعمه
وانتي اهم واحده
هدي ..دا يوسف ياعادل يوسف حبيبي حب عمري
اخوك هيروح مني ااااااااه اااااااااااااااااااااااااااأاه
وقعت واغمي عليا
عادل ..هدي هدي ﻻ حول وﻻ قوة اﻻ بالله العلي العظيم
دكتور دكتور ياناس الحقوني
بعد ساعه في غرفه نايمه فيها هدي وجنبها محمود
وبدأت تفتح عيونها
محمود ..هدي حبيبتي عامله ايه دلوقتي
هدي ..الحمد لله يوسف فين يامحمود
محمود ..في العنايه لسه بس فاق الحمد لله
هدي ..فاق وديني عندو بالله عليك علشان خاطري
محمود..حبيبتي انتي لسه تعبانه ومش قادره تمشي (قامت تمشي. عشان تشوف جوزها وحبيبها )
طب بالراحه حاسبي لتقعي يااااااااااااااااااااااارب
دخلت هدي غرفة يوسف ببطئ شديد حاسه ان قلبها
هيتخلع منهاومسكت ايده وانكفت عليها بتبوسها وهي
بتبكي بدون صوت مسك ايدها وباسها
هدى..كنت مخبي عليا ليه تتألم جنبي وانا معرفش ليه
تتعب من غير متشاركني فيه ليه احنا مش بينا عهد اننا
جسد واحد ومحدش يخبي حاجه عن التاني وهنفضل مع بعض ﻻخر العمر
يوسف ..انا مش حكيتلك عن قصص الصبر وجزاء الصابرين
اصبري عشاني عشان خاطري وعشان كريم وعشان امي
انتي حبي الوحيد ياهدي اجمدي وجمدي امي
هدي ..كفايه اانت بتعذبني مش متخيله حياتي من غيرك
هتبقي عامله ازاي انتي يايوسف هتخف وهتبقي كويس
انا هصلي وهدعيلك في قيام الليل وكل وقت
مديحه دخلت ..حبيبي يايوسف عامل ايه دلوقتي
يوسف ..وهو بيعدل نفسه علي السرير الحمد لله يأمي
تعالي ياحبيبتي اقعدي جنبي

 

 

مديحه..منحرمش منك ياحبيبي
دخل الدكتور وطلعو الحريم ..كشف عليه ويوسف طلب حاجه من الدكتور
يوسف…دكتور لو سمحت عايز اروح بيتي
الدكتور. ..ليه يايوسف
يوسف …عايز اموت في بيتي انا عارف يادكتور ان خﻻص
عمري معدش فيه بقيه ممكن تخليني اموت وانا مرتاح
في بيتي احسن ماموت ف المستشفي
الدكتور. ..يوسف بصراحه اول مره اقابل حد زيك ادعيلي
يايوسف فانا احسبك علي خير
يوسف وادعيلي انت كمان يادكتور ان ربنا يسامحني ويغفرلي
ويتغمدني بوافر رحماته
وصلهم عادل للبيت ورجع يشتري حاجه اشتري وخلص
ورجع واستأذن ودخل علي هدي المطبخ
( طبعا هدي بنقابها )
عادل..هدي لو سمحتي الشنطه دي عنيهالي ولما اطلبها تجيبيها
هدي ..الشنطه دي فيها ايه
عادل ..مش ﻻزم تعرفي دلوقتي بعدين تعرفي
ياتري الشنطه فيها ايه دا اللي هنعرفه الفصل الجاي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العهد القديم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى