روايات

رواية الوسيم والخجولة الفصل الرابع عشر 14 بقلم اياد حلمي

رواية الوسيم والخجولة الفصل الرابع عشر 14 بقلم اياد حلمي

رواية الوسيم والخجولة الجزء الرابع عشر

رواية الوسيم والخجولة البارت الرابع عشر

رواية الوسيم والخجولة
رواية الوسيم والخجولة

رواية الوسيم والخجولة الحلقة الرابعة عشر

حاله من الزهول والصدمه قد تمالكت من وسيم وياسمين…
وسيم بذهول:دي عنبر مستحيل دي حوريه….
تنظر اليه ياسمين وقد تجهم وجهها غض”ب واستايئا من ردت فعل وسيم وعيونه التي تلمع ببرق الاعجاب بل الحب….
ياسمين بضيق……
ايواه هي ايه مش متوقعين انها جميله كده…..
وسيم ببسمه بلاهاء…..
انا طول عمري بتخيلها جميل لكن الا انا شايفه فاق كل الخيال دي مش بس جميل وتخطف الروح لا دي قويه ووثقه من نفسها…..عكس شخصيتها القديمه….انا انبهارت….
زفرت ياسمين بغيره وعصبيه…
وجذبت يد وسيم بغض”ب نا”ري
ياسمين:طيب يلا نروح نسلام عليها وانت كمان يا ع… لم تكمل الكلمه لي تجد عاصي واقف امام عنبر…. ويتحدث معها …. فقالت ساخره
ياسمين…..
الله ده عاصي مستناش حد يروح معا وجري عليها ادي الحب ولا بلاش……
علامات الض”يق والغ’يره رسمت علي وجه وسيم وعيونه احمرت من كثرت الغض”ب….
وسيم….
انا رياح اشوف ايه الحكايه وليه هي اختفت بطريقه دي….

 

 

لم ينتظر رد ياسمين واسرع لي عاصي وعنبر…..
الغي”ره والعصبيه هم عنوان عاصي الذي سينف”جر من نظرات الاعجاب وعيون الشباب التي تتفحص عنبر من راسها لي اغمص قدمها ما بيت نظرات الوقحه والجريئه والخبي”ثه والحا”قده والمتعجبه……كاد ان يخط”فها من وسط الكليه ويحبسها في قلبه…حتي لا يراها احد غيره….
عاصي بضيق…..
كل واحد يروح يشوف حاله احسن ما اركده في المستشفي شهرين.
. يلا صرخ فيهم….ووجه نظره المشتع”له بالعتاب والغض”ب…. وانتي يا هانم حسابك معاي بعدين وايه الزفت الا انتي لابساه ده وجذبها من يدها وهو يقول يلا ادامي علي البيت…..
تبتسم عنبر ساخره وتسحب يدها من يده بحده…. وتقف امامه وتنظر اليه بتحدي وثقه… جعلت الكل يتعجب واولهم وسيم لكن عاصي ابتسم بفرحه وعيونه لمعت باعجاب…..وقالت
عنبر……
ده كان زمان وبيت مين ….؟ وبأي صفه هروح معاك….
الكل بدأ يتسأل ويتهامس عن معني الحديث…ووسيم يقف متفرج مزهول من قوه عنبر ومستغرب….تقف ياسمين تراقب المشهد من بعيد….
يفأجى عاصي الجميع بحركه غير متوقعه اربكت عنبر….يجذبها من خصرها ويطوقها بقوه تبرق عنبر عينها….في صدمه وزهول اركبها….وشل تفكيرها…وظلت ترفرف برمومشها عده مرات تحاول ان تستوعب ما جري….
يبتسم عاصي ويتنهد باشتياق….ويقترب منها فترتجف عنبر ويهمس لها بإ”ثاره جعلت قلبها يدق يدق حتي كاد ان يخرج من ضلوعها من كثرت التوتر….
عاصي…
انتي ازاي تهربي من حض”ني…من حبي من قلبي انتي هجرتني والحياه هجرتني معاكي انا بحبك يا عنبر حبك هذبني ورودني بحبك بعشقك وانا هعرف ازاي اعقبك بأني احبسك في قلبي….. تقبلي يا عنبر….كلامه هز كيان عنبر بل حط”م كل حصونها واختراقها….وجعلها تذوب عشقا فيه وترتمي بين احضانه …. وتبكي وتضمه بحب…..
يضمها عاصي وكأنه ردت اليه الحياه…..
عنبر:انا بحبك ومهربتش منك انا هربت اليك حبك كان مصدر قوتي……انا بحبك…..انا…
يقطعها عاصي ويضع يده علي فمها….. ويمسح دموعها من الدقيقه دي مفيش ماضي.ولا عتاب…. ولا دموع دموعك دي غاليه عاليه اوي اوي اوي انتي وطفلنا…. هنبدأ حياه جديده كلها سعاده وحب…..
تبتسم عنبر ببرائه:
وانا الا كنت نواي اذلك واربيك انا بحبك اوي..
يرفع عاصي حاجبه متعجب
هو انتي لسه هتذلني وهتربيني ما بعد عمل اكتر منك كده……

 

 

لم يتحمل وسيم ما يري وكاد ان يق”تل عاصي فترك الكليه كلها وذهب تذهب خلفه ياسمين….وتصعد معه لي سيارته
ياسمين:علي فين يا وسيم ومالك زي ما هتكون هتعيط….
وسيم بخنق”ه وصوت يكاد ان يكون باكي…
وسيم:انا محتاجك اوي متسبنيش …ومتسأليش…
وضمها بقوه وكأنه يحتمي بيها…تصطدم ياسمين من قربه وتضمه بقوه وقالت…
انا معاك ومش هسيبك …. يخرج وسيم من حضنها ويقود بجنون….
ام داخل الكليه….
يقف عاصي في الوسط وعنبر بين احضانه ويصرخ معلنن انها زوجته وذاك هو طفله….ويحذر اي احد يتجرأ ويتحدث عن زوجته…
عاصي:دي مراتي حبيبتي واي حد هيقرب منها هيندم علي اليوم الا اتولد فيه او يضيقها…. دي مدام عاصي اكمل يعني خط احمر…. كلامي واضح….
تفرح عنبر بما فعله وتشعر انها طائره…في سماء السعاده….
يمر اليوم الصعب علي الجميع والكل يحاكي عما حدث في الكليه….ام عنبر وعاصي قد سافروا لي مكان بعيد يجددو فيه حبهم……
♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤
في شقه وسيم
ياسمين:انت هتفضل مكشر كده لحد امتي….انا هتهزق من بابا عشان انت عارف اننا مكتوب كتبنا بس والدخله بعد الامتحانات….

 

 

ينظر اليها وسيم نظرات لم تفهمها ياسمين فهو يتفحصها بجرائ”ه
تقلق ياسمين من نظراته… وتتوتر
ياسمين:طيب انا ماشيه عشان اتاخرت والاكل عندك في التلاجه….لكن تجد وسيم يجذبها من خصرها فتتصارع انفاسها وتتلعثم في الكلام وسيم ابعد انااا
لكنه يقاطعها بقبله شغ”وفه مفعمه بلحب الجارف فتتحط”م كل حصون مقاومتها….وتستجيب اليه بشده ويحملها لي غرفه النوم وو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوسيم والخجولة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!