روايات

رواية غواص في بحر العشق الفصل الأول 1 بقلم يوستينا سامي

رواية غواص في بحر العشق الفصل الأول 1 بقلم يوستينا سامي

رواية غواص في بحر العشق الجزء الأول

رواية غواص في بحر العشق البارت الأول

انتقام في البحر
انتقام في البحر

رواية غواص في بحر العشق الحلقة الأولى

وفااجاه وهما واقفين عساف شاف البنت دي و في واحد واقف قدامها وبيضربها بالقلم …..
عساف بغل بص ناحية الولد : يا ابن … وربنا لاقطعلك ايديك ديااااا
وجري عليهم وهو متعصب اوي ..
عساف بعصبية وهو بيمسكووو من قميصه: بقي انت بتتشطر علي بنت وبتمد ايديك عليها يا جدع ..انا بقي هعلمك الادب وايديك دي انا هحسرك عليها.
وفجاه عساف نزل فيه ضرب و مروان حاول يبعد عساف عن الشاب.
مروان بيحاول يشد عساف : خلاص يا عساف ابعد عنه الواد هيموت في ايديك ..خلاص يا عساف فووق بقي .
عساف يقوم الواد من الأرض وبصله بتحدي : لو فكرت تقرب منها تاني والله لاموتك .. و جري علي البنت وحط أيده علي وشها مكان القلم
عساف بحنية : انت كويسة .. خدك وجعك مش كدة
سلمي زقت ايديه بعنف و سابته وجريت علي الاوتيل وكانوا كلهم مستغربين إنها حتي مشكرتشي عساف .. بس بعدها عساف طلع اوضته هو ومروان ..
_____________________
في الشركة ..ادهم قاعد بهيبته المعتادة قدام كل الموظفين ..
ادهم بحدة : انا لما اقول كلمة تتنفذ ومنغير نقاااش و انت بقي السكرتيرة الجديدة مش كدة
سما: أيوة انا السكرتيرة الجديدة يا فندم
ادهم : ومحجبة كمان حلو الايمان زاد في الشركة ..انت كنت جاية تشتغلي سكرتيرة عند سامح مش كدة ..
سامح بتوتر: أيوة يا فندم هي السكرتيرة بتاعتي
ادهم : حلو اوي ..انت يا سما هتبقي السكرتيرة بتاعتي أنا مكان هند وانت يا سامح دور علي سكرتيرة جديدة ..اه صحيح وانت يا هند
هند بتوتر: خير يا فندم ..
ادهم بضحك: انت مرفودة واوعي اشوفك في الشركة هنا تاني و قولي للي باعتلك مش ادهم المنياوي اللي يتعلم عليه .. سامعين ولا لاااء
يلاااا كل واحد علي مكتبه
وفعلا خرج كل الموظفين بس ادهم شاور لسما انها تستني هي ….
ادهم قام وقف حواليها واتكلم بثقة وقالها وانت بقي جاية تشتغلي هنا علشان عرفتي أن ادهم المنياوي بيدفع كويس للبنات اللي بيعجبووه مش كدة ..
سما بستغراب : اي يدفع ..يدفع اي يعني مرتب ..عموما انا عرفت من الحسابات أن انا مرتبي ٢٠٠٠ جنيه فمش محتاجة اعرف من حضرتك حاجة.
ادهم : اي الدبلة اللي في ايديكي دي انت مخطوبة
سما بخنقة : ايوة مخطوبة ..ها في حاجة تاني يا فندم ولا اقدر اروح لشغلي مثلا
ادهم بغل من أسلوبها ..لا مافيش حاجة تانية و اتفضلي علي شغلك يا آنسة
سما افففف حاضر …
__________________________
ادهم قعد في مكتبه وطلع موبيله وكلم عساف ..
ادهم : الووووو يا عساف باشا وربنا وحشني اوي
اي يا ابني هو انا لو مرنتشي انت متعبرنيش
عساف بضحك : اخويا حبيبي و عم عيالي ..هو انا اقدر استغني عنك مثلا ..اكيد لا يعني ..بس صحيح مش ناوي تيجي اخرجك خروجتين هنا ولا اي
ادهم بضحك: لا طبعا مشتاق ومشتاق اوي كمان وتقريبا كدة اخر الاسبوع هيبقي عندك ..بس انت بقي مش ناوي تيجي ..علفكرة سليم بجد زعلان اوي ونفسه يشوفك وحالف أنه لو شافك هيديك بالجزمة .
عساف: هههههههه طب كويس طمنتني .. وبعدين يا ادهم ما انت عارف انا حياتي كلها في البحر انا لو طلعت منه امووووت
بقولك بقي انا مضطر اقفل علشان نازل اتغدي يلا باي يا شقيق .
.وفعلا عساف قفل التليفون وراح يتغدي مع صحابه وبعدها راح يسهر في ديسكووو مع مروان ومنه ..
_________________________”
تاني يوم الصبح … صحي عساف وجهز نفسه ولبس شروال رصاصي و تيشرت ابيض وقرر ينزل الشاطئ
بس وهو هناك شاف سلمي ماسكة المجلة وبتقلب فيها
عساف بصوت عالي : امتي تحن يالي تاعبنا. وقعد جنبها وشد المجلة من ايديها : ..هو انت اي حكايتك بقي ..يعني عملت معاكي احلي واجب امبارح وجبتلك حقك من الواد اللي ضربك وخليته عبرة قدام القرية كلها ..وحتي ماشكرتنيش سيبتيني ومشيتي كأني كلب بيهووهوو عادي يعني ..طب وعهد الله انت اللي علمك التقل ظلمك وظلمنا كلنا.
سلمي ابتسمت غصب عنها …
عساف بفرحة: اي يا شيخة بقي يا شيخة ..اخيرا ابتسمتي وربنا انا كنت فاكرك طارشة علشان كدة مش سامعة كلامي ..أو يمكن عامية علشان مش شيفاني اصلا ..انت اي حكايتك بقي.. انا نفسي اعرفك اووي .
سلمي بصتله بحدة .واخدت شنطتها وموبيلها وسابته ومشيت. ..
عساف بصدمة : اي الهبل ده ..هو انا قولت اي بس خلاها تقفش كدة. . هو انا للدرجة دي شخص مش مرغوب فيه .. طيب والله لأعرف اي حكايتك ده اي البت اللي خارجة من فيلم ديزني دي .
علي جيه من وراه بضحك: عساف هو انت بتكلم مين معلشي كدة
عساف بزعل : البنت اللي دايما بتبقي قاعدة هنا يا علي ..اللي انت نزلتلها العصير من شوية .نفسي تعبرني بس مش مدياني ريق خالص .و بتعملني وحش اوي كأنها شامة ريحة وحشة مثلا مش فاهم ليه
علي فضل يضحك : انت عبيط يا عساف ولا ايه ..انت اه صحيح دنجوان زمانك ومافيش بنت هنا مش بتقع في غرامك بس انت مش ساحر يا حبيبي يعني ..اوعي يا عم من وشي انت عبيط ولا ايه. .
وسابه ومشي ….
عساف بحيرة : هو بيقول ايه الواد المتخلف ده .. ساحر اي وبتاع ايه …
وبعدها راح يغير هدومه علشان يبدأ الكورس بتاعه في تعليم الغطس …
علفكرة هو بيعلم السباحة والغطس هو بطل العالم في السباحة وفعلا محترف .. 😉😂
_____________________________
في البحر …
عليا وهي حاضنة عساف في البحر: تعرف يا عساف انا ببقي فرحانة اوي وانا في البحر ..
عساف بتقل: اكيد علشان لما اي حد بينزل البحر كأنه بيرمي همومه فيه مش مجرد ماية وخلاص
عليا بدلع زيادة: ويمكن علشان فرحانة انك انت اللي هتدربني السباحة يا عساف ..وفرحانة اني انا معاك ..هو انت مش فرحان ولا ايه
عساف بضحك : الصراحة لا يا عليا .. و بطلي تكلبشي فيا كدة كتير وحاولي تتاقلمي مع البحر علشان تتعلمي بسرعة. .
عليا بغيظ: ماشي يا عساف …
وفعلا بدأت تتأقلم مع البحر وبعد فترة مش قليلة خرجوا من البحر مع بعض وكانت عليا مصممة تمسك ايد عساف ..
عساف بخنقة وهو بيسيب ايديها : اعتقد اني وصلتك للشاطئ بأمان ممكن بقي يا ست عليا تسيبي ايدي
عليا بدلع : سوري يا عساف اصلي بخاف اوي من البحر فعلشان كدة كنت ماسكة ايديك
عساف بضحك : لا ولا يهمك بس يا ترا انت برضو عندك فوبية من الرمل .اصل احنا خرجنا من الماية وانت لسه ماسكة ايدي ..اوعي بقي يا عليا الله لا يسيئك …
وفعلا عساف سابها راح اوضاع علشان ياخد شاور ويغير هدومه ….
بس المفاجاه أنه شاف حد في اوضته يا ترا مين …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية غواص في بحر العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!