روايات

رواية ذكريات طفولتي الفصل الخامس 5 بقلم مجهول

رواية ذكريات طفولتي الفصل الخامس 5 بقلم مجهول

رواية ذكريات طفولتي البارت الخامس

رواية ذكريات طفولتي الجزء الخامس

ذكريات طفولتي
ذكريات طفولتي

رواية ذكريات طفولتي الحلقة الخامسة

وفعلا احمد كان ماشي اتحرك خطوتين و بص قدامه لمح شوية عيال جايين عليهم
يوسف: اي يابو حميد متمشي ولا خايف ؟
نيجي نوصلك؟؟
احمد: يوسف هما مش دول العيال الى عجناهم الصبح!
اياد بص قدامه: احمس لاء مكنوش كل دول!
يوسف: هو انا ينفع اجري!
اياد: اقف يجبان هنسيب البنات جوه فالجامع واختك
احمد: اديك قولت هما جوا.. احنا برا!
“العيال قربت عليهم خالص و واحد اتكلم ”
– هما دول يا اوشا الى علموا علينا !
اياد ميل على يوسف: يوسف ادخل للبنات و روحهم بسرعه
يوسف: ومجيش تاني!!
احمد: يا جبان هتسيبنا لكل دول ده انا شايف حاجات هتعمل واوا!
” يوسف مشي بسرعه و الرجالة الى كانو جايين واحد منهم كان هيجري ورا يوسف اياد مسكه ”
– اي اهدا كده سيبه ده مش معانا
“يوسف دخل عند باب الجامع”
– سلامو عليكم يا بنات ليلي هنا ؟!
” ليلي بصتلة بستغراب ! ”
= انت بتعمل اي هنا يابني ! امشي
– مفيش وقت للتفسير صدقيني يلا بسرعه تعالو معايا
جميلة: في اي ؟ وفين اياد و احمد
= ربنا معاهم بقي ربنا اقوي من اي حد يا جميلة
” مكنوش فاهمين في اي بس يوسف خدهم بسرعه من غير ما يشرح اي حاجه و روحهم عالبيت ”
“الي كان اياد ماسكه علي صوته”
– انتو بقي الى اتعاركتو مع عباس و متولي و عورتوا علاء !
” اياد و احمد كانوا ساكتين ”
زعق: ما تردوا !
احمد: انا اتخانقت بس اياد هو الى عو/ر علاء
اياد ف سره: اها يا ابن الجرْمه
بص للراجل: وانت يرضيك يعاكسوا اخواتي !
– محصلش معاكسوش حد
اياد بعصبيه: لا يابا حصل ! وعاكسوهم وخدوا جزاءهم
احمد: بالظبط كده ولو عتبوا المنطقه تاني هيخدوا علقه تانيه يلا مبدهاش
– حلو اوي يبقي انتوا كمان يتعلم عليكوا دلوقتي
” الرجالة قربت منهم و مسكوا فبعض”
” و اياد اضر*ب بالبونيه واحمد كان بيحاول يلحقه ولكن هما كانوا كتير ”
“ولكن قاطعهم قبل ما الخناقه تشد دخول الشارع كله الى كان جاي مع يوسف!! ”
يوسف بصوت عالي: امسكوهم بسرعه يا رجالة
” جريوا بسرعه يمسكوهم و شوية جريوا و مسكوا حبه و اياد راح رد البونيه للواد الى إدهاله ”
– الحياة هات وخد انت ادتني خد بقا
” ضر*به بونيه تانيه ”
” و جرجس مسك واحد من الي ضر*بهم الصبح”
– انتوا مش بتحرموا أبدا الصبح ف عز النهار و الصيام اديناكم علقه و بعد الفجر برضو
اداله بونيه: هتبطلوا قلة ادب امتي ياااض
************************************
بقلمي / سلسبيل احمد محمود
( صلي على محمد )
ليلي: انا مش فاهمه ف اي هنفضل مستنين فالشارع كده؟
جميلة: اكيد في مشكلة يوسف لم رجالة المنطقه كلها!
ملك: تفتكري العيال بتوع الصبح! في خناقة تانيه معاهم مثلا ؟!
مليكة: اهم جم هناك اهم!
” كانوا اياد و يوسف ”
اياد: شكرا يا رجالة منجلكمش ف حاجه وحشه احلي مسا عليك يا جرجس
يوسف: يلا تصبحوا على خير
ليلي: يوسف في اي !
اياد: رد يا ابو الشجاعه
يوسف: احم ولا حاجه كنا بنعجن شوية عيال سيس كده
جميلة: اياد! وشك ماله !!!!
اياد: وشي؟! ماله وشي يا يوسف؟
“جميلة لمست مكان الضربه”
= اهو هنا احمر
– ءءءءءههههه اوعي بتو..جع
= هما ضر*بوك!
– يضربوا مين دي ايد جرجس شكلها الى خبطت فيا واحنا بنتخانق..
= ايد جرجس امم…
– يلا على فوق بقا اطلعوا
يوسف: يلا يا ليلي
ملك: احنا مش هنطلع غير لما نفهم في اي
يوسف: بت انتي دي حاجات ولاد ملكيش دعوة
ليلي: يعني اي!
يوسف: انتي تسكتي خالص
جميلة بصت لاياد بنص عين: ما تحكي لنا يا اياد !
اياد بص ليوسف: انا مصاب دلوقتي مش قادر اتكلم.
جميلة: بقي كده ماشي يلا يا بنات نطلع
************************************
( لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين )
” و برغم اننا مكناش باللعيين الحوار و بدانا نخاف عليهم الا اننا طلعنا بس برضو هعرف حصل اي ”
بقلمي / Salspil A Mahmoud
|| 6 رمضان | 2021 ||
” اليوم كان ماشي عادي لحد ما لقيت كريم و ملك وليلي جاين ليا بعد الفطار ”
جميلة: اي عاملين ايه؟ وفين مليكة
ملك: مرضتش تيجي
ليلي: و يوسف قالنا ناخد كريم معانا عشان زهقان
بصتله: اي مزهقك يا كيمو؟!
كريم: يوسف و اياد مبقوش مهتمين بيا
جميلة: اووه ده الموضوع كبير!
ليلي: احكيها الى قولت ليا
جميلة بصتله: ايه قولي
كريم ببراءه: كنت مره لقتهم بيحطوها في بوقهم الصوا*ريحْ معرفش ازاي المهم لما شافوني قالولي امشي!
جميلة بصتله: لا لا ثانيه واحده كريم انت تقصد
صوا*ريحْ الى بعتك تجبها قبل كده!!!
كريم: ايوه يا جوجو هي
جميلة: شوفتهم بيشربوها؟!
كريم: مش عارف كانت بتطلع دخان
جميلة: يعني ضحك عليا!! انت شوفته امتي يا كريم
كريم: شوفتهم انهارده الصبح
جميلة بصدمه: ايه ! الصبح يعني مكنوش صايمين !
” ليلي و ملك بصوا لها بعدم فهم ”
ملك: جميلة احنا مش فاهمين حاجه انتي بتقولي اي
ليلي: مين دول الى مش بيصوموا يابنتي؟!
جميلة: مش هعرف اقولكم!
ليلي: جميلة!
” ومعرفتش جميلة تلاقي مهرب و بدأت تحكي لهم كل حاجه غصب عنها يمكن يلاقوا حل من غير ما يضطروا يعرفوا فاطمه و حورية جده اياد و مامة يوسف. ”
جميلة: ده الموضوع كله
ليلي بدموع: ليه بيعمل كده! دي ماما لو عرفت
جميلة قاطعتها وطبطبت عليها: ليلي اهدي! مش هينفع احنا بنحاول نلاقي حل!
ليلي: مفيش حل يا جميلة! علفكره انا كنت بشم ريحتها فيه وبيقولي صحابه! مش هو
جميلة: لا يا ليلي هنلاقي حل اوعدوني منقلش لحد لو جدتة عرفت او مامتك عرفت هيعملوا مشكلة وانا مش عاوزة اكون السبب من فضلكم
ملك: خلاص مش هقول لحد
جميلة: ليلي!
ليلي: تمام ماشي
” و فضلوا يتكلموا لحد ما لقوا شبه حل ”
**************************************
( استغفروا )
” بعد ما البنات مشيوا من عندي طلبت من ماما اعمل حاجه تحت و مقلتش كل التفاصيل و هي سمحت لي ”
” ونزلت و ناديت احمد ”
احمد: في اي حد ضايقكم تاني ولا اي!
– لا انا عاوزاك انت وجرجس هو فين
= في اي؟ هو هنا كده
– طيب هقولك وانت تقوله
= قولي في اي!
– بص انت بتعتبر اياد ويوسف اخواتك ولا صحابك.
احمد بستغراب: اصحابي و واخواتي الصغيرين اكيد يا جميلة احنا بينا فرق سنين بس بحبهم من ايام ما كنتوا صغيرين و بتقرفونا وقت الزينه
بصتله وضحكت: كويس لو قولتلك على حاجه تعرف تحلها!
– أكيد قولي واطمني
” حكيت له الموضوع وكان متفاجئ ”
– يعني هما يعملوا كده وانا الى 23 سنه عمري ما حطيت سجا_ره في بوقي ده انا مش هرحمهم
= انا قولتلك عشان انتوا ولاد زي بعض خليك جمبهم و كلمهم بهدوء
– انا هحل الموضوع بطريقتي متقلقيش
” قاطعهم دخول اياد فجأة و هو مدايق ”
– هو اية ده انتوا واقفين كده بتعملوا اي ؟
احمد: ولا حاجه بتطمن عليك عشان خناقة امبارح انا رايح القهوه و عاوزك
” احمد مشي و اياد كان متنرفز شوية و بص لجميلة ”
– هو انتي يعني مش عارفه تطمني عليا وتسأليني انا
= انت مدايق ليه؟!
– هو اي الى مدايق ليه انتي شايفه ده عادي واقفه معاه عشان تسأليه عليا؟!
= الله انت بتزعق ليه يا اياد !
– ما عشان انتي مستفزه اي القرف ده!
ضحكت غصب عني بسبب عصبيته: انا قرف؟!
– متستفزنيش زياده !!!! بتضحكي على اي
برمت شفايفي: انا ؟ محصلش.
= طب غوري يا جميلة على فوق تعرفي
– امممم اعرف روح انت شوف احمد باي من غير سلام
” مشيت ببرود و هو كان هيطق ”
***************************************
” بسم الله الرحمن الرحيم ”
( وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا 31 وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا.)
” في بيت ليلي و يوسف ”
– ماما هو يوسف هيتأخر بره؟!
= مش عارفه يا ليلي ليه
– انا عايزة اقولك على حاجه عرفتها
= قولي في اي
“ليلي بصتلها بدموع”
– اتكلمي يا ليلي مالك فيكي اي ! بتعيطي ليه
” ليلي مكنتش عايزه تقول ولكن مش قادره ”
– يابنتي اتكلمي
ليلي بعياط: يوسف يا ماما يوسف بيشرب سجا_ير
***********************************

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذكريات طفولتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!