روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل التاسع 9 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل التاسع 9 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء التاسع

رواية الحربايه والثعبان البارت التاسع

رواية الحربايه والثعبان الحلقة التاسعة

يوم جديد ع السفره
ناني بمكر: امال العيش ده سئ جدا والفول مزوده الزبده ،فين اهتمامك بالاكل
امال: انا مهتمه وبعمل نفس كل مره يا ست هانم والعيش بخبزه بنفسي في بيتي وبجيبه
ناني: انا حرفيا زهقت من اعذارك ،كل يوم ،امشي يله من هنا ،دعاء من بكره تدخلي المطبخ
آمير رفع عيونه بدهشه ودعاء قالت: حاضر
ناني: انتي بتعرفي تطبخي مش كدا
رحاب: دي ست بيت شاطره وطباخه بريمو واكلها روعه جدا وبتخبز عيش واو تحفه ولا البطاطس المقليه بتطلع مقرمشه زي الفرنش فرايز من الاخر اكلها عشره ع عشره
ناني: خلاص من هنا ورايح هتعملنا الاكل لان امال بقت بتعك
دعاء: معنديش مانع
الجده: مالك ياناني بتطلبي من العروسه تقف في المطبخ
ناني: ولو عروسه هتستريح طول حياتها، ده بيتها برضو وعليها تتحمل المسؤليه
الجده: ايوه بس ده لسه بدري عليه ،استني عليها شهرين ولا اربعه
ناني: ده كان زمان ع ما العروسه تبدء تحط ايدها في شغل البيت مش يطلعوا من اول يوم لما ميكنش عليهم قيود ،يبقي تشغل وقتها بشغل البيت وانا حاسه انها بتقعد زهقانه تملي فرغها وبعدين مش هي الي كانت بتخدم في بيتهم عشان معندهمش خدامه
آمير قاعد ع اخره ٠٠٠ودعاء حست بأهانه شديده من تلميح كلامها
…………قصص منه محمد كاتب…………….
في جناح دعاء قاعده في الفراندا حزينه
آمير قرب منها: عارف انك مضايقه للكلام الي اتقال ،انا آسف هتكلم مع امي حوالين الموضوع
دعاء: لاء متقولهاش حاجه ،مش عايزها تزعل مننا بعد كده
آمير اتنهد بخنقه : ايوه بس كمان مش هخليكي تعملي الي بتطلبه منك, انتي مراتي مش خدامه
دعاء مسكت ايده الاتنين وابتسمتله: ياحبيبي ده بيتي , وعادي لما اشتغل فيه معنديش مانع , ولا مشكله
آمير بصلها بضيق : بس انا عندي
دعاء: تمام لكن من فضلك بلاش تقولها اي حاجه , ولو بالطريقه دي هقدر اكسبها سيبني احاول مش عايزها تفكر انك بتفضلني عليها
آمير: دعاء انتي اجمل نعمه ربنا ادهالي , وانا عارف ان امي هتدرك ده قريب جدا انك طيبه ومخلصه لينا كلنا
دعاء :وانا هعمل كل جهدي عشان مامتك مشتكيش مني
آمير: مش هيبقي فيه شكوي غير لو امي حست انك بتحاولي تملكيني
دعاء: وانا مستحيل اتحكم فيك احنا مالكين بعض بالحب الكبير الي بينا
آمير: انا مش بس بحبك انتي سكنتي روحي
دعاء ببتسامه واسعه: وللسبب ده بحس اني بملكك
آمير: ده سحرك لان مش معقول كنت هحب اي بنت غيرك القلب دايما يختار البنت المميزه
دعاء: زي منا اختارتك
آمير: دوده انتي سعيده معايا
دعاء: انا بحس إن مافيش في الدنيا أسعد مني بحبك ليّ , حبك إداني المعنى لوجودي
آمير: وانا عشت سنين مستنيكي واول ما لمحتك قلت بس انا هاخدك وناويها
دعاء: وانت الانسان الوحيد الي اتمنيته , والي من كل قلبي حبيته
آمير : وانا من غيرك قلبي كان بينبض بس مفهوش حياه من غيرك
دعاء :وانا لما كنت بشوفك كنت بغمض عيني وافقد الاحساس
آمير بخبث:كنتي بتعملي ايه
دعاء :بغمض كدا-غمضت
امير باسها من شفايفها وضحك وقال:ودي جرعه العلاج
دعاء ضربته ع كتفه بهزار:انتهازي
امير قرص خدها وقال :بقولك ايه خلينا نخرج نتمشي وناكل ايس كريم
دعاء بتردد: مليش مزاج اخرج
آمير فهم: ليه ماما مش هتمانع اننا نخرج , غير كده هناخد رحاب معانا تاكل ايس كريم , بتحبه بجنون
دعاء: معلش خليني اروح ابلغ طنط الاول
آمير حط ايده ع كتفها : اوكيه نروح سوي ونسأل رحاب كمان
…………..قصص منه محمد كاتب……………
قدام العربيه دعاء اتأخرت آمير حط الموبيل ع ودنه يتصل بيها ورحاب واقفه جنب الباب الي جنب السواق
دعاء خرجت بتمد: آسفه اتاخرت
آمير نزل الموبيل: كنتي فين بتصل بيكي
دعاء: معلش نسيت الموبيل طلعت اجيبه
رحاب فتحت الباب الي قدام وركبت وقعدت جنب آمير ودعاء حست بحرج وركبت وري وآمير اضايق جدا من الموقف الغبي بس سكت
رحاب مثلت: اوه انا اسفه جدا مخدتش بالي تعالي اقعدي قدام
دعاء: لاء خليكي يارحاب مفيش مشكله
رحاب اتكت ع شفتها بأحراج مزيف: بجد سوري تعالي مكاني وانا اقعد وري
آمير: دعاء ع حق خليكي قاعده مكانك
رحاب: متاكده معندكيش مانع
دعاء ببتسامه: يابنتي خلاص ،منا قاعده معاكم ،يله نتحرك
آمير: يله هتحرك
نزلوا وقعدوا ع كراسي في مكان هادي لكنه خلاب وآمير رايح جاي مضايق بس ساكت
رحاب: عارفه المكان ده المفضل ليا انا واخويا امير انا متأكده انك عارفه كده
دعاء: لا اخوكي مقليش
رحاب: معقول مقلتلهاش
آمير هز دماغه بـ لاء وهو بيناولهم كوبايات الايس كريم…!!
رحاب بدئت الاستفزاز: بس غريبه مكنتوش قبل الجواز بتخرجوا مع بعض
آمير كشر: اظن عارفه عايله دعاء محافظين ازاي
رحاب: امم عارفه بس اهلك شداد اوي مقفلين كدا
دعاء وشها اتغير جدا وآمير ضربها نظره
رحاب كملت: الي اقصد اقوله انهم مختلفين عن بيتنا تماما وخصوصا اخوكي الكبير ومراته وهم الي اعتراضوا ع الجوازه دي مش كدا
آمير اضايق من كلامها بس صابر وساكت
دعاء ردت: كل واحد له طريقه تفكير مختلفه وبيبقي له وجهه نظر مختلفه
رحاب: احمدي ربنا انهم مجوزوكيش لواحد تاني والاكانوا جابولكم واحد نفس تفكيرهم الرجعي
دعاء ابتسمت غصب وقربت منها كوبايتها ورحاب اكلت منها وده ضايق آمير جدا وحط من كوبايته لدعاء
………قصص منه محمد كاتب…………
في منزل عائله دعاء
داغر طلع: صباح الخير ياست الكل
بهيه: صباح الفل نمت يعني لحد الضهر
داغر: مكنش عندي حاجه اعملها قلت انام
بهيه: وعملت ايه في الوظيفة فيه الي روحتلها
داغر: انا روحت وقدمت في وظفتين وبعت الاوراق , وهروح لما يتصلوا بيا ،بس لو مكنش انا اتعودت ع قاعده البيت عاطل
بهيه : ان شاء الله ربنا هيفرجها من وسع بلاش تيأس كده
داغر بصلها: بس مالك شكلك قلقان حصلت حاجه
بهيه حطت ايدها ع قلبها: مش عارفه حاسه بشعور غريب كده
داغر بقلق :قومي نروح للدكتور
بهيه ردت بسرعه :لاء مش مستاهل انا حلمت حلم غريب امبارح شوفت اختك بتعيط
داغر: دي احلام ليه دعاء تعيط انتي عارفه امير مش بيتحمل عليها الهوي يلمسها
بهيه بحزن: عارفه بس من يوم ما مشت متصلتش غير مره واحده
داغر: ياحبيبتي اكيد مشغوله , دي لسه عروسه وانتي عارفه آمير وعايلته عندهم نظام ,مش بيستقبلوا الناس كل شويه
بهيه :ايوه فاهمه بس انا ام ولما اسمع صوتها بحس بطمئنان
داغر : لا هخليكي تكلميها حالا
بهيه لاء يابني هكلمها بنفسي اقوم اجهزلك الفطار
داغر ضم حواجبه: لاء مش جعان, هشرب كوبايه شاي مع بسكوت , وهقوم اعملها بنفسي
بهيه قامت وقعدته مكانه: لاء خليك انا هقوم اعملهولك
داغر :ربنا يخليكي يا امي
……قصص منه محمد كاتب………
في منزل عائله آمير
الجده: بصراحه مكنتش متوقعه انك هتكوني متسرعه بالمنظر ده
ناني: ليه هي مش واحده متجوزه ومسؤله من البيت وبعدين هو انا حملتها جبل من السؤليه
الجده: هو الموضوع بقي انك حمليتها مسؤليه عارفه ان دعاء قدها وقدود وهتهتم بالي طلبتيه منها لكن اسلوبك كان حاد وحاسه انك بتنتقمي منها عشان كبريائك الي حاسه انه انضر يابنتي الناس بيغلطوا حتي لو راحت تزور امها من غير استأذانك كنتي لازم تعدي وتفوتي
رياض: دعاء مش غلطانه في كده
ناني :قصدك ايه يعني انا الي غلطانه
رياض: انا قولت كده انا شايف ان آمير هو الغلطان لازم يحافظ ع التوازن بين امه ومراته والعلاقه دي طالبه مساحه واحنا لازم نديها المساحه
الجده :ابني كلامه عين العقل دول لسه متجوزين من اسبوع فاكره لما اتجوزتي انا حطيت عليكي قيود بالمنظر ده
رياض :الشهاده لله يا امي طول عمرك مراعيه خصوصيتنا، وعمرك ما قولتيلي ليه اتاخرت ولامره اتخانقت معاكي ،وسبت لي مساحه اخرج وادخل ،وكانت احلي ايام ،ولحد اللحظه
الجده: ناني
ناني: نعم
الجده: لما تنزل دعاء اتعاملي معاها بعطف هي مراه ابنك وجبتيها هنا وانتي فرحانه بيها ليه تتعاملي معاها بالشكل الحاد ده
ناني بندم: حاضر انا غلطت معاها معرفش حصلي ايه ؟! ومش عارفه ليه ظلمتها ع امر فعلا تافهه
رياض: خلاص الي فات عدي , صلحي بهدوء والمره الجايه خدي بالك , البنت سابت بيتها وجات عندنا وهي محتاجه حبنا واحترامنا , لو عاملنها بشده قلبها هيتكسر وهتتبدل , وآمير هيحزن عليها فكري في سعاده ابنك
ناني: حاضر يارياض
دعاء قربت منهم : صباح الخير
الجده بأبتسامه: دعاء تعالي ياحبيتي
دعاء: عملت الفطار ورصيته ع السفره اتفضلوا
ناني: قولتي ل آمير ينزل
دعاء: ايوه بيصلي الصبح ونازل
ناني: رايحين حالا
ريض بعد ما دعاء مشت قالها: شايفه يا امي دعاء نفذت كلام حماتها
الجده قامت: يله بينا ياولاد
…….قصص منه محمد كاتب………..
علي السفره
الجده: بجد تسلم ايدك يا دودي الفول جميل
رياض بنبساط: ولا البيض والله تحفه فعلا
آمير: تسلم ايدك
رحاب قربت: جود مورنينج
آمير: ليه قاعده في اوضتك وكلنا فضلنا مستنينك
رحاب: ابدا سهرت ع فيلم ونمت متأخر وفقدت الاحساس بالوقت ولسه يادوب صاحيه من خمس دقايق
دعاء: خدي كلي
رحاب باستياء : ايه ده عيش بلدي ع الصبح
الجده: جربيه ده حلو احلي من الفينو والتوست
دعاء: لو ملهاش نفس اجبلها التوست
رحاب: لاء ثانكيو مش عايزه اكل عيش مخبوز ع البوتجاز كدا من الصبح هاكل فاكهه بس
ناني: يابنتي العيش خفيف ،ودعاء عاملته حلو اوي انا حاولت اعمله ومعرفتش ومطلعش حلو كده حتي امال بطلعه محروق ،يله كلي رغيف وسيبك من الفاكهه الي تجوع طول اليوم
رحاب: مامي بليز
دعاء: آمير تاخد رغيف تاني
آمير: لاء خلاص شبعت ولازم امشي حالا
رياض: آمير اوعي تنسي الي طلبته منك
آمير: متقلقش مستحيل انسي ابدا
رياض: عارف ياحبيبي
آمير بخبث: اوبس شكلي نسيت موبيلي فوق
دعاء قامت: هطلع اجبهولك
آمير: هستناكي عند العربيه يله اشوفكم بالليل
الجده: روح في حفظ الله ورعايته
………..قصص منه محمد كاتب…………
قدام العربيه
دعاء راحت عليه: موبيلك
آمير: ميرسي عندي ليكي اخبار حلوه
دعاء: ايه هي
آمير: مفاجأة، هقولك عليها لما ارجع المساء
دعاء كشرت: وانا هصبر لحد المساء قولي دلوقت
آمير: هقولك مش هسيبك لمده طويله
دعاء: براحتك هستني
آمير قرب عليها اوي وقال: هتستنيني انا ولا هتستني المفاجأه
دعاء لعبت في زراير قميصه: ليكم انتم الاتنين
آمير: تمام همشي دلوقت
دعاء: خد بالك من نفسك وسوق ع مهلك
آمير: حاضر يانفسي
……قصص منه محمد كاتب…………
في غرفه ناني ندهت ع رحاب
ناني: رحاب محتاره البس انهي فستان فيهم عندي حفله بالليل ومش عارفه انهي يليق اكتر
رحاب اخدت منها الفساتين رمتهم ع السرير وقالت بنرفزه: مامي انسي الفستان , وقوليلي الي حصل فجأه ،قاعده تمدحي دعاء ،عشان حضرت الفطار
ناني بهدوء: يابنتي البنت صحيت من بدري وعملت الفطار حلو جدا , فيها ايه لوقولتلها كلمتين شكر عشان تحس بقيمه مجهودها
رحاب بغيظ: اظن قولت لك حطي دعاء في مكانها بس انتي رفعتيها فوق دماغك
ناني :مش كدا يارحاب بس انا بهدلتها ع كلامك وغلط ومكنش ينفع ابالغ في رده فعلي
رحاب :بتقولي ايه يامامي ،استسلمتي عشان خاطر آمير
ناني: ايوه آمير هو ابني ،وسعادته غاليه عندي , ولو نقدر ناخد الي عايزينه بالحب يبقي ملوش لزوم للغضب , ودعاء بنت مؤدبه وهاديه , قولت لها كلام تقيل وكتير ومردتش عليا بكلمه واحده , معني كدا انها بتحترم الي اكبر منها
رحاب بنرفزه عليها : بجد مش مصدقه , اتغيرت لهجتك تماما, وبقت دعاء المفضله عندك من يوم واحد مش كدا اظاهر حطتلك سحر في الاكل
ناني: رحاب وبعدين
دعاء دخلت طنط تحبي اطبخ ايه ع الغداء اليوم
ناني بلطف : اي حاجه سهله عليكي بس الرز بالشعريه امير بيحبه وياريت اي صنف حلويات حلو ع ذوقك
دعاء : عنيا حاضر
ناني : دعاء استني
دعاء لفت :نعم
ناني : اختاري معايا انهي فستان، عندي حفله ومش عارفه اقرر البس ايه
دعاء : اظن ده هيبقي عليكي تحفه جدا اللون كمان متناسق مع حفله
ناني: فعلا ده شكله اجمل
رحاب حركت دماغها بضيق وخرجت من الغرفه بسرعه تخطط لدعاء
ناني بحنيه : دعاء اطلبي من امال تقف تساعدك
دعاء : حاضر
ناني : الف شكر يابنتي

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى