روايات

رواية بعد الفراق الفصل الثامن 8 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الفصل الثامن 8 بقلم نور عصام

رواية بعد الفراق الجزء الثامن

رواية بعد الفراق البارت الثامن

بعد الفراق
بعد الفراق

رواية بعد الفراق الحلقة الثامنة

ديما. بعد ما قفلت مع يمني قالت ف نفسها انا هروح احضر الامتحان وبعدها اروح الشركه ولازم اقول ل استاذ زين اني اهروح الجامعه للمحاضرات المهمه وربنا يستر بقا ويوافق
وتاني يوم
ديما. راحت الجامعه وامتحنت وبعدين راحت الشركه وبس وصلت راحت مكتب زين وقالت سلمي استاذ زين موجود
سلمي. ايوا
دبما. طيب قوليله اني عاوزاه
سلمي. ببتسامه قالت ياختي انتي تدخلي ف اي وقت هو انتي اي حد وغمزت بعينها
ديما. ابتسمت وقالت غوري ياسلمي قوليله ومتخلنيش اتجنن
سلمي. قاطعتها وقالت وعلي ايه لحظه يا جميل وخبطت عليه وقالت انها عوزاه
زين. ببتسامه وفرحه قال خليها تتفضل هي ديما محتاجه استاذان
سلمي. بصتله وخرجت وقالت اتفضلي يا دودو
ديما. بمرح زئتها ودخلت
زين. اهلا ديما
ديما. اهلا استاذ زين كنت عاوزه اقول لحضرتك اني هروح الجامعه كام يوم كدا ف الاسبوع
زين. ابتسم وقال ومالو دا مستقبلك
ديما. تسلم يارب
زين. ديما كنت عاوز اتكلم معاكي ف موضوع
ديما. فهمته وقالت استاذ زين احنا بقالنا فتره مع بعض
زين. قاطعها وقال اسمعيني الاول
ديما اسمعني انت الاول انا متجوزه وحامل وانت اخ ليا
زين. بصلها واتفاجئ
ديما. عن اذنك اشوف شغلي ومشيت

 

 

 

زين. قعد وقال معقول ياالله دا انا كنت خلاص هطلبها للجواز واتنهد وقال الحمد لله وبعدين قال بس ليه دايما حاسسها زعلانه ومكسوره حاسس ان جواها حاجه واتنهد وسكتت
ماجد. خلاص هيتجنن وعمال يدور عليها وبردو مفيش فايده
وبعد كام يوم
ديما. كانت ف الجامعه
يمني. ديما تعالي عوزاكي
ديما. خير يا بنتي مالك كدا
يمني. في واحد جه هنا كذا مره وسئل عليكي
ديما. شكت انو ماجد وطلعت فونها وقالت دا
يمني. ايوا هو
ديما. دا جوزي واحنا زعلانين شويه وانا طبعا مش ف البيت وبعدين قالت لو جه تاني ف اي وقت قوليله انك متعرفيش حاجه عني بقلم نور عصام
يمني. ليه كدا دا شكله هيتجنن عليكي
ديما. معلش خليه يتربي شويه
يمني. ههههه لا جامده يا بت
ديما. ابتسمت
وبعد مرور سنتين ونصف ف الشركه
ديما. سيف تعالي هنا
سلمي. بفرحه قالت قلبي انتي ياسيفو وشالته وعماله تبوس فيه
ديما. طيب بما انكم اصحاب وحبايب فهتقعدو مع بعض شويه عقبال ما اخلص الشغل اللي ورايا
سلمي. بهزار قالت واحنا من امته يا ماما بنحتاجك
ديما. بقا كدا
سلمي. باست سيف وقالت وابو كدا روحي روحي

 

 

 

ديما. باست ابنها ودخلت مكتبها
وبعد شويه
زين. كان قاعد ف مكتبه وسلمي عنده وسيف دخل لان الباب مفتوح ابتسم وقال اهلا بالبطل
سلمي. قالت اسفه يا فندم هو كان معايا برا
زين. بتتأسفي علي هو سيف غريب دا صاحب الشركه وراح عليه وشاله وباسه وبيلاعبه
سلمي. طيب كدا الورق خلص هروح اوديه ل ديما وقالت تعالي يا سيف ومالت عليه علشان تاخده
زين. لا لا خليه معايا
سلمي. بس يا فندم
زين. روحي يا سلمي وخرجت فعلا وهو قعد يلعب مع سيف وطلب العاب من محل العاب ل سيف وشكلاته واكل لسيف
سلمي. برا قالت ياربي كل دا ل سيف وام سيف ولا هي هنا
ديما. سمعتك يا واطيه
سلمي. ياختي ارحمي بقا
ديما. ضحتك وقالت فين سيف اوعي تكوني سربتيه
سلمي. هههههه وبعدين قالت جوا مع زين بيه
ديما. يابنتي كدا هيعطله
سلمي. يعطل ايه دا شايله وعمل يلاعب فيه وطلبله العاب كتير وشكلاته قد كدا وكانهم ف رحله مش ف شركه
ديما. ابتسمت
سلمي. حني بقا
ديما. اخرسي ياسلمي وخبطت علي زين
زين. ادخل
ديما. دخلت وببتسامه قالت اسفه يا استاذ زين معلش انت عارف اني بخاف اوديه اي حضنانه دلوقتي والبنت اللي كانت بتقعد معاه خلاص اتجوزت ف غصب عني هجيبه علطول معايا

 

 

 

زين. ببتسامه قال سيف صاحب شركه مش ضيف ويجي اي وقت وبدون استاذان ويدخل المكتب اللي يعجبه كمان
ديما. تسلم يا استاذ زين وراحت علي ابنها قلبي وشالته وقالت متشكره قوي علي الحاجات دي مكنش في داعي
زين. عيب ياديما دا زي ابني وانتي عرفه
ديما. اخدت ابنها وخرجت
سلمي. يابنتي الراجل من وقت شافك وهو عاوز يتجوزك قولتيله انك متجوزه راح اتجوز وبعدين مفيش نصيب وطلق مراته وباين عليه لسه بيحبك وانتي ولا هنا
ديما. سلمي لو سمحتي
سلمي. ديما انتي مش اول واحده تطلق عيشي حياتك وخصوصا لما تلاقي واحد زي زين هيتجنن عليكي وبيحبك وبحب ابنك واهو مخلفش من مراته يعني هتبقي انتي وابنك جوا عنيه ولما تخلفي منه بردو هي
ديما. قاطعتها وقالت سلمي مين قالك اني متطلقه
سلمي. يعني ايه بقا
ديما. يعني تقفلي عالموضوع دا ومتفتحهوش تاني
سلمي. ياحبيبتي انتي اختي وبحبك
ديما. عرفه وانا كمان بحبك بس بالله عليكي سيبني ف حالي
سلمي. طيب اتكلمي معايا افتحيلي قلبك ديما انني كدا هتتعبي حرام عليكي مش بتتكلمي خالص برغم اننا بقالنا كام سنه مع بعض وانتي قافله علي نفسك ياحبيبتي حرام صحتك
ديما. كل اللي اقدر اقولهولك اني مجروحه جرح كبير قوي ولولا وجود سيف ف حياتي كنت انتحرت وخلصت من الدنيا وأرفها
سلمي. طبطبت عليها وقالت طيب اهدي وكل شئ ان شاء الله هيكون كويس
ديما. ابتسمت بحزن
وبعد اسبوع
نبيله ام ماجد. لحد امته هتفضل كدا
ماجد. نعم يا ماما عاوزه ايه
امه. عوزاك تشوف حالك ولا هتفضل علي ذكراها العمر كله
ماجد. ايوا يا ماما هفضل علي ذكراها ومش هيأس وهفضل ادور عليها لحد ما القيها وارجعها لحضني تاتي
امه. ترجع مين انت اتجننت ازاي اصلا تثق فيها بعد اللي حصل

 

 

 

ماجد. هو اي اللي حصل وبصلها بزعل
امه. هروبها منك دا كويس يعني
ماجد. هروبها دا غلطتي انا مش هي انا اللي ظلمتها
امه. ليه يعني كنت عملت ايه حقك تتجوز واحده واربعه كمان
ماجد. ماما ارجوكي
امه. بلا ماما بلا زفت انت شكلك اتجننت عالاخر ودا انا مش هسمح بيه مش كفايه طلقت داليا وقاعد تستني الهانم اللي طفشت ومحدش عارف بتعمل ايه انته المفروض كنت طلقتها غيابي اللي زي دي مستحمل تأمن علي نفسك ولا علي بيتك معها ابدا هو انته عارف هي بتعمل ايه ف الكام سنه دول
ماجد. ماماااا ازاي تتكلمي كدا علي ديما احنا كلنا عرفين اخلاقها كويس واللي عملته رد فعل طبيعي علي خيانتي ليها وجرحها وداليا انا طلقتها علشان حسيت اني ظلمها لاني مش عاوز اخلف منها يبقي تشوف حالها بقلم نور عصام دا غير بقا انها كانت بغل وشرانيه وانتي عرفه كدا كويس وكنتي دايما بتشتكي منها
امه. وخلاص اتجوزت وشافت حالها انتي كمان دور علي نفسك بقا ولا ايه
ماجد. مش هتجوز يا ماما ولو هعيش عمري كله ادور علي ديما
امه. بعصبيه ليه يعني غارت ف داهيه وخلاص انساها بقا
ماجد. مش هعاشر واحده تانيه غير ديما انا بحبها وهفضل كل عمري احبها ومش هتجوز عليها ابدا ف ارتاحي بقا
ديما. بغيظ وغضب وعصبيه قالت ربنا يخدها ويريحنا منها
ماجد. بزعل حرام عليكي ليه كدا مش كفايه اللي عملناه فيها وفونه رن فتحه وقال اهلا يا صاحبي والله وحشني
زين. وانت كمان والله يا ماجد
ماجد. فينك يا بني من فتره مشوفتكش
زين. موجود بس كنت عاوزك ف موضوع مهم

 

 

 

ماجد. طيب تعالي المول انا شويه ورايح
زين. تمام ساعه واكون عندك وقفلو
وبعد بعض الوقت
زين. وصل عند ماجد وسلمو علي بعض هما اصحاب من فتره دراسه وبيتقابلو كل فتره ولكن طبعا مشاغل الحياه بتلهي
ماجد. نورت يا زين
زين. نورك يا ماجد وبعدين قاله ما شاء الله المول حلو جدا واحسن من الاول
ماجد. اتنهد وقال دي فكره مراتي اني اوسعه واعمله بالشكل دا
زين. ربنا يخليهالك
ماجد. يارب واتنهد وقال بس الاقيها
زين. استغرب رده وبعدين قال مالك يا ماجد واي اللي قولتله دا
ماجد. تشرب ايه الاول
زين. قهوه مظبوط
ماجد. طلب القهوه وبعدين قاله خير يا عمنا
زين. الشركه
ماجد. مالها
زين. كنت عاوز ابيعها
ماجد. ليه كدا
زين. اخويا وابويا مصممين اني اسافرلهم وكل شويه الحاج يقولي خليك عندك لحد م اموت وابقي تعالي ادفني ولا بلاش خليك عندك هو يعني وجودي فارق معاك علشان موتي يفرق
ماجد. بعد الشر ليه كدا
زين. انته عارف بقا الحاج كبر واخدت عالعيشه برا ومحمود معاه ووسعو الشغل برا وانا خلاص قررت ابيع الشركه واسافر واستقر هناك معهم بقلم نور عصام
ماجد. طيب وليه تخسر الشركه م
زين. قاطعه وقال انته عارف اني مليش حد هنا وخلاص فكرت وقررت اني لازم فعلا امشي واشوف حالي وسط اهلي
ماجد. طيب والموزه اللي حكيتلي عنها قبل كدا
زين. اتنهد وقال للاسف قافله باب قلبها ومش راضيه تفتحه لحد وعايشه علي ذكري جوزها
ماجد. هو جوزها مات
زين. للاسف مش عارف اذا كان ميت ولا عايش ولا هي مطلقه ولا علي ذمته مش عارف مش عااارف حاجه
ماجد. باين عليها انها حويطه وحريصه جدا
زين. جدا بقالها كام سنه شغاله معايا بصراحه أدب واخلاق واحترام بس مش بتتكلم عن حياتها الشخصيه خالص وف البدايه اول ماجت وقولتلها اني عاوز اتجوزها قالت انها متجوزه وحامل وانا احترمتها
ماجد. وهي فعلا متجوزه
زين. ايوا وخلفت ولد زي القمر
ماجد. ابتسم وقال وانت شوفته يعني
زين. ببتسامه قال طبعا دا عايش ف الشركه دا بيدخل المكاتب كلها والوحيد اللي بيمشي براحته وبدون استاذان
ماجد. هههههههههه

 

 

 

زين. هههههه صدقني مره كنت متعصب وكنت حاسس اني لو شوفت حد قداني هموته وف لحظه لقيته داخل عليا المكتب بتتسامته وبرائته
ماجد. عملت ايه
زين. ولا حاجه لفيت واخده وقعدت الاعبه ونسيت كل عصبيتي
ماجد. ابتسم وقال ربنا يحفظه وبعدين
زين. ولا حاجه مش عارف بقا اذا كانت زعلانه مع جوزها ولا مطلقه ولا ارمله المهم انها مش بتتكلم ولا عاوزه تتجوز دا اللي فهمته منها واحترامتها جدا
ماجد. بتحبها
زين. محبتش اتعلق بيها وهي مش ليا يا صاحبي مش ناقص وحع قلب تاني كفايه اللي حصل ف المره الاولي كل اللي بيني وبينها شغل واخوه واحترام هي تستاهل كل خير ربنا يسعدها وبعدين قاله وانت مش ناوي تنسي بقا وتتجوز
ماجد. مش هتجوز غير مراتي وعيونه اتملت دموع وقال ظلمتها وجرحتها قوي واستاهل كل اللي يجرالي وعمري ما هسامح نفسي ابدا علي اللي عملته فيها
زين. اهدي يا ماجد دا نصيب
ماجد. جدها مات تاني يوم زعلتها وراحت عنده واتحملت لوحدها وجعها من كله فراق جدها وكسرتها مني اكيد مكنش سهل عليها ابدا ودا الي خلاها تمشي وتبعد وتفارق الكل
زين. اهدي وان شاء الله هتلاقيها
ماجد. يااارب
زين. اسمع بقا ياسيدي انا جايلك علشان الشركه عاوزك انته تشتريها الشركه وضعها المالي كويس جدا وشغلها ماشي حلو وبصراحه مش حابب حد غريب يدخل
ماجد. يا ابني وانا ايه يفهمتي بالادوات الكهربائيه انا بتاع ملابس واهو زي ما انته شايف المول
زين. ماجد الشركه خساره فعلا وكمان انته بدير المول وهتدير الشركه الموضوع مش صعب انته فاهم ف كل حاجه بلاش استعباط واذا كان عالفلوس انا مش محتاج حاجه دلوقتي خد وقتك وبراحتك احنا اخوات ومفيش بينا كدا
ماجد. لا ابدا الحمد لله الفلوس موجوده بس انا بقول خلي الشركه باسمك وانا ممكن اروح اشوف المطلوب واخلي بالي لوقت ترجع وتكمل انته
زين. يا ماجد قولتلك خلاص مش ناوي ارجع ابويا زعلان مني وبقاله اسبوع مش بيرد عليا نهائي وانته عارف حالته الصحيه وكمان هروح واساعد محمود ف الشركه اللي هناك هي بردو ماشيه كويس وبصله وقال وافق بقا متضيعش تعب اخوك عالفاضي انا مش عاوز حد غريب يدخل الشركه
ماجد. الأمر لله ماشي

 

 

 

زين. طيب يلا قوم تعالي معايا اعرفك علي كل حاجه الموظفين وشغل الشركه وكمان نكتب العقود ونروح الشهر العقاري علشان انا باذن الله مسافر بعد بكرا
ماجد. ايه يابني السرعه دي
زين. ملوش لازمه القاعده مادم اخدت قرار وقام وقف وقال يلا
ماجد. يلا ياسيدي
وبعد بعض الوقت وصلو الشركه
زين. دخل مكتبه وقال سلمي نادي مديرة الحسابات وكمان استاذ عبدالرحمن مدير الشئون القانونيه
سلمي. حاضر يا فندم
رواية بعد الفراق بقلم نور عصام
زين. دخل مكتبه ورحب ب ماجد
ديما. سيف سيف قلبي تعالي انا بعد كدا هقفل الباب خالص علشان مش كل شويه تجري كدا
سلمي. ههههه حبيبي تعالي واخدته وهو بيجري
ديما. ايه رايكم تروحو مشوار مع بعض لاني عندي شغل كتير
سلمي. يااريت بس استاذ زين وصل ومعه ضيف وطالبك وكمان استاذ عبدالرحمن مدير الشئون القانونيه
ديما. ليه
سلمي. اش عارف اباشا انا كنت لسه هتصل عليه استني لحظه اكلمه واقوله واتصلت فعلا ب عبدالرحمن
ديما. ياتري ايه اللي حصل قلبي مش مرتاح
سلمي. هو انتي علطول كدا اهدي مفيش حاجه
زين. اتصل ب سلمي وقالها تجيب قهوه
سلمي. ديما اقعدي وانا هعمل القهوه واجي
ديما. ماشي روحي وبعد دقائق جت
سلمي. ايه دا هو استاذ عبدالرحمن لسه مجاش
ديما. لسه
سلمي. طيب انا هدخل القهوه وفعلا خبطت ودخلت وسيف نزل من علي رجل امه وجري وراها
ديما. قامت وقالت سيف وطبعا الباب مفتوح وانصدمت ……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية بعد الفراق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!