روايات

رواية بنت البواب الفصل الثامن 8 بقلم مجهول

رواية بنت البواب الفصل الثامن 8 بقلم مجهول

رواية بنت البواب البارت الثامن

رواية بنت البواب الجزء الثامن

رواية بنت البواب
رواية بنت البواب

رواية بنت البواب الحلقة الثامنة

عدا اسبوع علي ابطالنا ..اسبوع مر بحلوه ومره عدا بحزن على ناس وفرح علي ناس تانيه ..
ياسمين قعدت كام يوم في المستشفي وسليم مسبهاش خالص وكان مهتم بيها وبيحاول يقرب منها باي طريقة ويخرجها من الاكتئاب اللي كانت فيه .. هي الاول كانت رافضة اي تجاوب معاه بس بعد كدا لقته انسان محترم وطيب ودمه خفيف وهو كان مبسوط انهم بيقربوا من بعض .. خرجت ياسمين من المستشفي وفي فقلبها بذرة حب زرعها سليم خلال الكام يوم دول… وكانت اغنية اليسا (ساعات )هي اللي بتعبر عن حال ياسمين اللي اقتنعت تمام انها ضيعت سنين من عمرها في حب من طرف واحد..
(مش كل اللي بنحبهم هيكونوا لينا.. ولا كل اللي بنحبهم لايقين علينا ممكن نلاقي اللي ياما حلمنا بيهم ويلاقونا.. ومنلاقيش الحب فيهم
وساعات بنشوف الحب.. وهو ميشوفناش
وساعات يقابلنا الحب.. ويمشي ومعرفناش
وساعات بيجينا الحب.. ويمشي كأنه مجاش
وكتير بيسيبنا الحب.. وجرحه ميسبناش..
مش كل اللي راح مننا..سبناه بايدينا
ما جايز يكون حلمنا.. محلمش بينا
ممكن يلاقي فينا فعلا.. كل حاجة واي حاجة وما يلاقيش.. الحب فينا.. وساعات بنشوف الحب.. وهو ميشوفناش . وساعات يقابلنا الحب. ويمشي ومعرفناش. وساعات بيجينا الحب. ويمشي كأنه مجاش.وكتير بيسيبنا الحب وجرحه ميسبناش. مش كل اللي بيحبنا.. ساب جرحه فينا.. ده جايز يروح مننا.. والخير يجينا..) فعلا مش كل حاجة دايماً بتكون من نصيبنا ساعات ربنا بيكون شايلنا حاجة احلي بكتير …
〰〰〰〰〰〰〰〰
مروان وأسيل بقوا تقريباً مش قادرين يستغنوا عن بعض .. مروان على طول بيكلمها في الفون و بيقولها كلام حب وغرام كانها ملكة متوجة علي عرش قلبه .. وهي كمان بقت تعشق اميرها اللي ياما حلمت بيه ياخدها علي حصانه الابيض ..
اتحدد معاد كتب كتاب مروان واسيل وخالد وندا بعد اسبوع وكانوا في منتهي السعادة لان المعاد بيقرب وحلمهم كمان هيتحقق…
〰〰〰〰〰〰〰〰
مهاب بيحاول يصنع الصدف اللي تخليه يقابل عنود قلبه في اي مكان .. كانت مشتركة في نادي وبتروح هناك كتير وهو كان بيروح علشان يشوفها ويتقرب منها .. بس عنود كانت تقلانا عليه علي الاخر وكمان كانت عارفه انه انسان غيور جدا وعلشان كدا في مرة استغلت النقطة دي وحاولت تثير غيرته..
كانت قاعدة في النادي وكانت شايفه مهاب من بعيد بيبص عليها وفجأة ظهر شاب عنود كانت عارفاه من النادي الشاب ده كان معجب بعنود جدا وهي مش بطيقه الشاب شاورلها.. كل مرة كانت بتصدو بس المرة دي ابتسمت وشاورتله وده خلاه يتجرأ ويقعد معاها علي نفس الترابيزة تحت انظار مهاب الغاضبة واللي يكاد يكون هيموت من كتر الغيرة ..
الشاب بسماجه : القمر قاعد لوحده ليه
عنود بينها وبين نفسها .. ايه اللي انا عملتوا في نفسي ده.. : بصت له وقالتها : عادي يعني حابة اقعد لوحدي
الشاب بوقاحة : طب ما تيجي نقعد في مكان لوحدنا وهتكوني مستريحة على الاخر بردو . وغمز بعينه بطريقة وقحة
عنود بعصبية شديدة : انت بتقول ايه يا حيوان يازبالة انت .. انا اللي غلطانه اصلا.. ولسه هتقوم الشاب مسك ايدها بالعافية .. وياريته ما عمل كدا😂 لقا نفسه واخد بوكس في وشه من مهاب اللي الدم نفر من عروقه اول ما الشاب مسك ايد عنود .. فضل مهاب يكيل له الضربات والشتائم وكسر ايده اللي مسكت ايد عنود
الشاب ببجاحة : والله لهوديك في داهية انا تعمل فيا كدا اااااااه دراعي مش قادر .. اتلم امن النادي علشان يحله المشكله
الشاب بوجع من اللي مهاب عمله فيه .. بص للامن وقالهم: انا عايز اعمل محضر فيه
مهاب من بين اسنانه : شكلك لسه عايز تتربى وقرب منه ناوله بالبوكس في وشه للمرة الالف(مش بقولك لعبت في عداد عمرك😂)
عنود بنرفزة من الشاب : تعمل محضر في مين يا زبالة ده انا اللي هعمل محضر تحرش ليك يا كلب البحر انت..
مهاب بعصبية ونرفزة مسك ايد عنود وخرج : اسكتي بقا خالص مسمعش صوتك مش انتي اللي خليتيه يتجرأ ويعمل كدا .. اتفضلي . وفتح باب عربيته وزقها فيه..
عنود سكتت خالص لان مهاب كان عنده حق في اللي بيقوله هي فعلا سمحت انه يقعد معاها من الاول.. حاولت تتكلم معاه بس هو صدها . فضلوا ساكتين لحد ما وصلوا عند العمارة ..
عنود بدموع من معاملة مهاب ليها . وافتكرت ان مهاب هيسيبها ومش هيحاول انه يقرب منها تاني : ممكن تسمعني يا مهاب
مهاب بنفي قاطع: لا واتفضلي اطلعي يلا
نزلت عنود من العربية جري وهي بتعيط وقابلت أسيل اللي اول لما شافتها اتخضت من منظرها .. وعنود اول لما شافتها اترمت في حضنها وفضلت تبكي..
اسيل بخوف علي صاحبتها : ايه ده مالك يا عنود يا حبيبتي اهدي واحكيلي اللي حصل..
عنود حكت لاسيل كل حاجة ..واسيل طمنتها وقالتلها كل حاجة هتكون كويسة متقلقيش…
مهاب اول لما عنود نزلت مشي بسرعة رهيبة بالعربية لدرجة انا صوت الاطار عمل صوت جامد ….
〰〰〰〰〰〰〰〰
عند خالد وندا كانوا في قمة السعادة لانهم خلاص اسبوع وهينكتب كتابهم ..
〰〰〰〰〰〰〰〰
نور كانت تقريبا كل يوم تتصل بأحمد باي حجة وهو كمان كان مبسوط اوي من كدا وكان بيستني مكالمتها بتاعت كل يوم بفارغ الصبر . بس كان جواه خوف من التقارب اللي بيحصل لانه عارف ان في فرق بينهم وان هو مش هيقدر يعيشها في نفس المستوي بتاعها بس ساب قلبه هو المتحكم فيه ولغه عقله تماما..
〰〰〰〰〰〰〰〰
وجي اليوم المنشود اللي اربع عشاق منتظرينه بفارغ الصبر يوم كتب كتاب مروان واسيل وخالد وندى .. هو كان عبارة عن شبكة وكتب كتاب مع بعض ..
تململت اسيل في الفراش عند سماع رنين الهاتف ثم قامت بسحب الهاتف وهي مازالت نائمة و ردت بصوت ناعس: الو
لياتيها صوت احب الناس على قلبها .. مروان بحب: كل ده نوم يا كسلانة .. هو مش خطوبتك النهاردة ولا انا بيتهيئلي ..
أسيل وهي مازالت نائمة : امممممممم خطوبتي النهاردة .وفجأة قامت جري .. ايه .. خطوبتي .. النهاردة … ايه ده اتأخرت على البيوتي سنتر يانهار ابيض .. وابتدت تجري شمال ويمين ومازال الهاتف علي اذنها
مروان بضحك علي معشوقته المجنونة : اهدي اهدي .. متحتاريش ولا حاجة .. وكمان ندى لسه ملبستش .. البسي انتي وانا هعدي عليكي علشان اوصلك..
تنفست أسيل باريحيه: طب كويس خلاص انا هلبس اهو
مروان بعشق:بحبك
أسيل بخجل : انا كمان
مروان بإصرار: انني كمان ايه عايز اسمعها منك
أسيل بابتسامة خجل: لما ابقي مراتك علي سنة الله ورسوله هتسمعها مني
مروان بتنهيدة وقلة حيلة من اميرته اللي بيعشقها : بسيطة كلها كام ساعة وتكوني حرم مروان التهامي وساعتها هوريكي يا اسيل
أسيل بخوف مصتنع: لا لا انا كدا ممكن ارجع في كلامي انت ناوي علي ايه
مروان بضحك: هههههه كل خير ان شاء الله .. يلا روحي علشان نلحق .. لا اله الا الله
أسيل بحب: محمد رسول الله…
〰〰〰〰〰〰〰〰
وفعلا كلهم اتجمعوا علشان يروحوا البيوتي سنتر..
كل واحد اخد حبيبته في عربيته .. مروان اخذ أسيل .. وخالد اخد ندى .. وفضلت ياسمين اللي النهاردة هتثبت ان مروان بالنسبة ليها ماضي وانتهي .. وعنود اللي هي كمان اقسمت بينها وبين نفسها انها هترجع مهاب ليها النهاردة..
مهاب كان رايح هو كمان علشان يكون مع اخوه ..
ياسمين بصت لقت مهاب : هوبا .. الحمد لله .. انت بقا اللى هتوصلنا البيوتي سنتر انا وعنود ..
عنود بصت بغيرة علي ياسمين وهي بدلع مهاب ..
مهاب بص لعنود بصة طويلة وبعدين قالهم .. اوك يلا اركبوا وفعلا مشيوا علي البيوتي سنتر.. مهاب كل شويه يبص علي عنود في المرايه وهي طول الوقت بتبصلوا ..
عنود في نفسها : مش انت طلبت اني اغير من لبسي واغطي شعري النهاردة هعمل كل اللي انت عايزه يا حبيبي بس يارب تقدر تسامحني بقا..
مهاب في نفسه : يارب مفاجأتى تعجبك النهاردة..
وهما ماشيين مهاب شغل اغنية (عمرو دياب ..و بحبك انا ) ..〰〰〰〰〰〰〰〰
في عربية مروان واسيل الاتنين في منتهي السعادة
مروان بعشق بص لاسيل : اكيد النهاردة هتكوني زي الاميرات .. عارفه انتي اصلا مش محتاجه تروحي الاتيليه .. انا بحبك كدا زي ما انتي ببرائتك وبوشك الملائكي ده
أسيل بحمرة في خدها: انت شايفني بقلبك مش بعنيك .. انا مش حلوة اوي كدة..
مروان : بابنتي كلمة حلوة دي قليلة عليكي.. هو انا ممكن اطلب منك طلب
أسيل بتأكيد: طبعا قول
مروان: ممكن من النهاردة محدش يشوف شعرك غيري.. بصراحة دي امنيتي
أسيل: سكتت
ومروان افتكر انها رافضة الفكرة ميعرفش ان اسيل وندا وعنود اتفقوا انهم النهاردة هيلبسو الحجاب و يعملوا ليهم مفاجاه وكان خلاص وصلوا البيوتي سنتر اسيل مرضتش ترد عليه عشان متبوظش المفاجاه
〰〰〰〰〰〰〰〰
عند خالد وندا
خالد مش مصدق نفسه و طول الطريق عمال يغني ويقول هتجوز هتجوز هتجوز هتجوز .. ندا عماله تضحك عليه طول الطريق و تقول له اسكت يا مجنون هتفضحنا كل الناس بتتفرج علينا..
خالد يا ندوش انا مش مصدق نفسي اخيرا هنتجوز يا حبيبتي ندى بحب: اخيرا يا حبيبي ..
〰〰〰〰〰〰〰〰
وطبعا احمد عزم نور على فرح اسيل وهي طبعا ما صدقت لان نور بقيت تحب احمد بكل كيانها بقيت متيمه بيه بمعنى اصح

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت البواب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى