روايات

رواية بنت البواب الفصل الرابع عشر 14 بقلم مجهول

رواية بنت البواب الفصل الرابع عشر 14 بقلم مجهول

رواية بنت البواب البارت الرابع عشر

رواية بنت البواب الجزء الرابع عشر

رواية بنت البواب
رواية بنت البواب

رواية بنت البواب الحلقة الرابعة عشر

كانت تبكي وهي تري حبيبها فاقد الوعي ومنتظرة أي أحد لكي ينقذهم ممن هم فيه ..
عنود ببكاء : مهاب الله يخليك تفوق انا اسفة يا حبيبي انا السبب علشان خاطري قوم ..
مهاب في الأول كان فاقد الوعي من أثار الخبطة بس بعد كدا ابتدي يفوق وفتح عينه ببطء.. ثواني حتي استوعب ماذا حدث…. ثم نظر لعنود بلهفة وخوف أن يكون أصابها مكروه:حبيبتي انتي كويسة جرالك حاجة؟ كل هذا وهو يفتش في جميع جسدها …
عنود وهي بين احضانه وبصوت مخنوق من كثرت البكاء : مهاب وشك كله دم يا حبيبي انت كويس…
رفع مهاب يده علي مقدمة رأسه بتعب وسند رأسه للخلف على الكرسي ثم اردف :متخافيش انا كويس بس لازم نطلع من هنا لأن انا خايف لا العربية تنفجر شكلها مش طبيعي…
عنود بخوف طب يلا .. وفتحت الباب ونزلت. ..
أما مهاب حاول ينزل ولكن الباب مش بيفتح ورجله محشورة مش عارف يشدها لأن بعد الحادث السيارة اطبقت ..
حاول كثيرا ولكن بأتت محاولاته كلها بالفشل .. ..
رجعت عنود ليه تاني. ..ايه يا مهاب مستني ايه؟ أنزل العربية فعلا شكلها مش طبيعي
مهاب بقلة حيلة :عنود ابعدي انتي انا مش عارف أنزل رجلي محشورة ..
عنود ركبت تاني وحاولت كتير أنها تشده مفيش فايدة
مهاب بزعيق :بقولك ابعدي يا عنود العربية هتنفجرررررر
عنود بدموع : انا مش هسيبك ياما نموت سوا يا نعيش سوا ..وبعدين اكيد مروان هيوصل ويساعدنا…
مهاب :يا عنود مش وقت عناد انقذي نفسك انتي وانزلي بسرعة من العربية
عنود بدموع : قولتلك لا انا مش هسيبك….
مهاب شدها لحضنه وضمها جامد ثم اردف قالا :غبية و مجنونة .. وندم على كل كلمة قالها ليها وندم على مد أيده عليها … انا أسف علي كل حاجة آسف. .. آسف يا حبيبتي ورفع رأسه للسماء يااااااااااارب نجينا..
〰〰〰〰〰〰〰〰
مروان كان بيسوق بسرعة رهيبة والدموع فى عينه خايف علي أخوه واااخير وصل بس ملقاش حاجة لأن العربية انجرفت فى مكان مش باين وكمان بيتصل بعنود مش بترد
مروان بقلة حيلة :يااااااااااارب راحوا فين
أسيل : خلينا ندور يا مروان أن شاء الله هنلاقيهم…
وفعلا فضلوا يدوروا كتير ..
أسيل بأمل : أهم يا مروان أهم
طلعوا يجرو عليهم وأخيرا وصلوا. ..
〰 〰 〰 〰 〰
عنود ومهاب بعد ما فقدوا الأمل واستسلموا للموت. ..
عنود بفرحة : مروان جه الحمد لله وحضنت مهاب
〰〰〰〰〰
ركض مروان على السيارة بخوف وبلهفة : مهاب انت كويس؟!
مهاب: أنا كويس بس نزل عنود بسرعة علشان العربية مش طبيعية.. ولسه مخلصش الكلمة لقى نار طالعة ناحية الماتور .. مهاب :بسرررررررعة يا مروان
مروان بصوت عالي : أسيل خدي عنود من العربية بسرعة وابعدوا من هنا
أسيل بخوف :طيب وانتم
عنود بدموع نظرت لمهاب : انا مش هسيبك
مروان :أسيل خدي عنود وانا وعد مني هنرجع انا ومهاب… قال كلمته الأخيرة وهو ينظر الي تلك العنيدة المتشابسة بأخيه.. ثم اردف بصوت أعلي
بسرررررررعة. .. بسرعة يا أسيل
وفعلا نزلت عنود وركضوا بعيد عن مكان السيارة وهما مرعوبين علي ازواجهم اللي لسه بيواجهوا الخطر …. خمس دقائق بالظبط وسمعوا صوت انفجار السيارة . ..
أسيل سابت عنود اللي كانت في حضنها و وقفت تبص علي زوجها اللي مش ظاهر …
أسيل بخوف هما مظهروش ليه… وابتدت تبكي هي وعنود
عنود بصوت عالي : مهااااب.. وبصت لأسيل: اكيد معرفوش يطلعوا
أسيل بدموع :مررررررروان….
وفجأة ظهر مروان وهو ساند مهاب…
فلاش باك
مروان بيحاول يفتح الباب ومهاب بيزق من جوه والباب معصلج مش راضي يفتح
مهاب بفقدان أمل :أبعد انت يا مروان أبعد بسرررررررعة ..
مروان بخوف عليه : اسكت يا مهاب انا مش هسيبك.. فين الكوريك بتاع العربية؟
مهاب : في الشنطة
مروان افتحها بسرررررررعة وفعلا مروان اخد الكوريك وااااااخيرا الباب فتح ومروان سند مهاب وركضوا بعيد وراء حاجز كان موجود وده اللي حماهم من الانفجار. …..
..باك..
أسيل وعنود بفرحة ركضوا ناحيتهم وكل واحدة حضنت زوجها
〰〰〰〰〰〰〰〰
ركضت أسيل وحضنت مروان بقوة وفضلت تبكي ..
مروان حضنها بحنية : اششششش خلاص انا كويس اهدي يا حبيبتي …
أسيل بدموع وصوت مخنوق : افتكرت جرالك حاجة وكنت خايفه عليك أوي…
مروان ملس على ظهرها بحنية علشان يطمنها ويهديها لأنه كان حاسس بأرتجفها تحت أيده نتيجة الخوف اللي كانت حاسه بيه من خوفها عليه. …
عنود جريت بلهفة وحب وحضنت مهاب لدرجة أن رجع خطوتين لورا وهي متعلقة في رقبته ودفنه وشها فيه وبتبكي
عنود ببكاء : الحمدلله انك بخير انا كنت هموت لو جري ليك حاجة…والله كنت هموت…رفعت رأسها وابتدت تبحث بخوف في جسمه عن أي جرح :انت حاسس بحاجة؟ في حاجة وجعاك؟!
مهاب بص لها بمشاكسة :والله انا كنت كويس.. وقرب منها وبصوت هامس : بس بعد الحضن ده مبقتش كويس خااالص …
مروان من خلفه : طب مش نتلم بقا ونروح المستشفى نطمن على جرحك الأول وبعدين تحب زي ما انت عايز …
عنود اتكسفت وبعدت عنه
وفعلا مروان اخدهم وراحوا كلهم المستشفى ..سليم كشف علي مهاب ولقا جروحه سطحية. .
سليم بهزار :يا عم انت جاي تتخرشم وانا فرحي بعد يومين والله عيب عليك ..
مهاب : حظك بقا نعمل ايه
سليم بص لعنود علشان وشها فيه بعض الكدمات. .
سليم : انتي كويسة؟ تحبي نكشف عليكي ونطمن؟
مهاب بغيظ : تكشف علي مين يا بابا.. لا طبعا انت تروح زي الشاطر كدا تشوف دكتورة وهي اللي تكشف
سليم بضحك : اه .. انت منهم.. دي العيلة كلها كدا بقا هههههه ..حاضر ياخويا هشوف لك دكتورة…
مروان بجدية : سليم ماتعمل إشاعة لمهاب خلينا نطمن
سليم : متقلقش يا مروان مهاب زي القرد
مهاب بهزار : قرد فى عينك يا شيخ. .انا عارف ياسمين عاجبها فيك ايه
سليم : عاجبها فيا حاجات كتير تحب اعدلك. ….
مهاب :لا ياخويا انا دماغي مصدعة مش ناقص…
سليم بضحك :ماشي هعديهالك بس علشان انت راجل طالع من حادثة واكشن وحوارات…
خرجوا جميعا خارج الغرفة وفضلت عنود مع مهاب. ..
مهاب بتمثيل : اه يا دماغي مش قادر
جريت عليه عنود بلهفة وخوف :مالك يا مهاب اندهلك الدكتور انت حاسس بإيه.. ايه اللي بيوجعك يا حبيبي
شدها لحضنه بخبث ثم اردف قائلا : قلبي بيوجعني اوي يا عنود..
عنود بغيظ : بتهزر صح… والله خضتني… وبعدين قلبك وجعك علشان انت مديت ايدك عليا يا مهاب ولا نسيت…
مهاب بحزن وندم :لا منستش يا عنود.. انا أسف يا حبيبتي سامحيني
عنود بدموع : انا سامحتك يا مهاب من بدري… يمكن لو مكناش اتعرضنا للحادثة دي كان زمانا انفصلنا بس انا عرفت قد ايه حياتي من غيرك متسواش لما حسيت انك هتروح مني متخيلتش حياتي من غيرك…بس بردو مش ناسية القلم..
مهاب بحنية طبع قبلة علي خدها ثم اردف قالا :ضربتك هنا ..انا أسف
عنود بدلع : لا مش هنا ده كان هنا ..وهي تشاور علي خدها الآخر
طبع مهاب قبلة علي خدها الآخر :أسف حبيبتي ثم اردف قائلا بخبث : هي شفايفك حمرا كدا ليه .. انا شكلي كمان ضربتك عليها ونزل علي شفاتيها بقبلة بث فيها كل الأسف والاعتذارات اللي في الدنيا ذابت فيها معه ونست كل شيء…فجأة فتح الباب ودخل مروان : احم. .. انا أسف واضح اني جيت فى وقت مش مناسب بس كنت جاي اقولك يلا علشان نخرج…
ابتعدت عنود بخجل وهي تدعي أن تنشق الأرض وتبلعها وركضت سريعا خارج الغرفة…
مروان بضحك :خلبوص انت بردو طب كنت اقفل الباب…
مهاب بغيظ : ما هو الباب معمول علشان الناس تخبط عليه…وبعدين انا كنت بصالحها علشان كانت زعلانه أصلي بغبائي مديت أيدي عليها
مروان : ازاي يا مهاب تمد ايدك عليها..مينفعش انت ترضاها على ندى ؟
مهاب بندم : لا يا مروان.. وانا ندمان جدا… عارف يا مروان عنود دي بنت جدعة اوي دي مسبتناش فى عز ما كنا خلاص هنموت..كانت هتضحي بحياتها علشان متسبنيش أموت لوحدي مع أن انا قولتها تنزل من العربية بس هي رفضت واصرت أنها تفضل
مروان : فعلا يا مهاب عنود شخصية جدعة جدا ..انا شوفت خوفها ولهفتها عليك بس ياريت تحافظ عليها ومتضيعهاش من ايدك…
مهاب : اضيع ايه دي حياتي.. ثم اردف قائلا : انت كمان مسبتناش يا مروان وعرضت حياتك للخطر علشاني
مروان : يلا انت عبيط.. انت يا مهاب مش بس اخويا انت كمان ابني..
مهاب خد مروان بالحضن :انا عارف يا مروان ربنا يخليك ليا يارب..
وبعد يوم متعب علي الكل خرجوا من المستشفى بعد ما اطمنوا أن مهاب وعنود بخير..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت البواب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!