روايات

رواية تسنيم إلياس الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الجزء الثالث عشر

رواية تسنيم إلياس البارت الثالث عشر

رواية تسنيم إلياس الحلقة الثالثة عشر

چوليا بابتسامة: عمري ما كنت اتخيل ان اليوم ده يجي بسرعة بس انت متجوز و انا مقبلش اكون رقم
إلياس: ها طلاقها لانى زهقت و طهقت منها بجد لا تطق
إلياس مسك ايديها و قابلها: انتى الاول و الاخيرة بحبك
چوليا بابتسامة: و انا كمان بحبك
نهاية حلم تسنيم
چوليا : و بتحبها على كده
إلياس: تسنيم
چوليا : هى اسمها تسنيم واو اسمها تحفة
و قعد إلياس و چوليا يتكلمو في الشغل طبعا تسنيم مش عجبها الوضع و مصممة انو بيخون.ها و قررت تطب عليهم
تسنيم: هالله هالله ما اجيب اتنين لمون احسن بقا بتقول وراك شغل و انت مقديها مع السلعوة دى طب والله ما انا قعدلك فيها انا مش عايزة اكمل مع واحد كداب و مخادع زيك
شهيرة ( و اخيرا ه فركشو الحمدلله يا رب) مش كده يا تسنيم عيب ميصحش
تسنيم نظرت لى چوليا و دلقت في وشها المياة: تاني مرة متبصيش على حاجة مش بتاعتك ولا اقولك اشبعي بيه الف مبروك عن اذنك
تسنيم كانت ها تمشي لكن إلياس مسكها من ايديها و ركبة السيارة تباعة بالعافية تسنيم كانت بتنظر ليه بعصبية و بعد وقت وصلوا القصر
فى غرفة تسنيم
تسنيم بعصبية: سيب ايدى بقااا
إلياس رزع المفاتيح على التربيزة: هالله هالله يعني خلتي شكلي زى الزفت قدام الناس و مش عجبك
تسنيم بعصبية: معلش سوري سوري سوري انا نسيت و بهدلت حبيبت القلب چوليا مش كده مادام انت مستقل بيا طلقني احسن طلام انا مخليك ماشي مكسوف بين الناس بسببي انا بعفيك عن الجوازة دى
إلياس: ما تبطلي بقاا كلام الاطفال ده انتي دائما كده علشان تهربي من غلطك تقومي تلعبي على الاقل و الاعلي ما تفوقي لى نفسك بقاا
تسنيم حبت تغيظو: والله و لو حضرتك شوفتني قاعدة بضحك مع راجل غيرك و بخد و أدى معها في الكلام ها تعمل ايه ما اللى يمشي عليا يمشي عليك انت بتقرب ليه
إلياس يقترب منها و هى بتبعد تسنيم فضلت ترجع لى وراء لحد ما اتخبطت في الحيط : لو قربت مني ا انا ها قت..ل نفسي
إلياس خد منها السك..ينة شدها من ايديها و خلها تقعد على الكرسي: ممكن افهم اللى الهبل اللى حصل من شوية ده كان ايه
إلياس نظر ليها و حاول يهدي غضبو و مسح دموعها: ممكن اعرف بتعيطى ليه دلوقتي طب مين اللي المفروض يزعل من التاني
تسنيم بدموع: انا اللى المفروض ازعل الاول تشك فيا و بعدين تسيني و تروح لى غير و انا اكني هوى في حياتك ولا شايفني مطلوب مني بس انى امشي وراك
إلياس نظر ليها بهدوء و حب : انا مش ها قول بحبك لان الحب لوحده مش كفاية و الكلمة بحبك مش بتتقال غير لى اللى بنحبهم بجد …. انا عمري ما شاكيت فيكي عارفه انا لو شكيت واحد فى المية كان زمان حماتي بتازورك في قبرك لم كنت مختفي عنك في الوقت ده مش علشان صدق الكلام ولا اللى شوفتو اتخفيت عنك لانى مقدرتش اشوفك ضع..يفة ولا مداريه من الناس انا بحبك و مصدقك و مش بشفق عليكى زى ما انتي فاكرة مش اروححح اتجوزك و الحقك من الانت…ح…ار عارفه ليه انا جبت ريان هنا من رغم برضو ان ده ممكن يسبب كارثة في القصر لان مكنش حد يعرف بى ريان انا جبت ريان علشان مش عايز حاجة غيرك و ده بجد و بالنسبة چوليا ف دى شغل مش اكتر و ملكيش دعوة بيها يا تسنيم
تسنيم نظرت ليه بدموع: خايفه خايفه اصدقك اقع على جدور رقبتي خايفه اكون غبية لى المرة التانية خايفه اثق فيك و تطلع مش قد الثقة انا حبيتك علشان حاجات كتير بس بخاف منك بسبب قسوتك نفسي انسا كل حاجة حصلت و حياتي القديمة بس مش عارفه لان فارق المستوى بينا كبير انا موجوع لانى اتك…سرت قدام الكل يا إلياس صحاب عمري كانوا السبب في الف…ضي…ح…ة اللى حصلت ليا باع..وني اقل تمن حاسه اني اد ايه انا رخي…ص..ة من نى نسبلهم كان نفسي اجري عليك و اقولك اللى وجعني هههههههه بس إذا كان امى نفسها صدقت ده عليا انت مش ها تصدق انا مش صغيرة يا إلياس انا حاسه بى ده حتى لو غصب عنك طبيعي متصدقش
إلياس قام ح…ض..نه..ا تسنيم انهارت في العياط
تسنيم بشهقة: كان نفسي اللى حصل يكون كابوس حتى لو انفصلوا بس محدش فيهم شاف اللى انا شافتو كلن نفسي نتجوز في ظروف احسن من دى انت اتجوزتني علشان تحمني من الانت….ح…ار بس انا تعبت مكنتش عايزة اوصل لى كده مبقش قادرة اوجه مش قادرة صدقني
إلياس بعدها عنو مسح دموعها و مسك ايديها: بس تسنيم القوية متعرفش الانكسار ولا الخوف هه … ده انا بستقوي بيكي باخد قوتي منك انا معاكي و ها نعدي كل اللى حصل و اللى هيحصل مع بعض مفيش حاجه اسمها البيه و الشغالة انا دائما بشوف فيكى الحبيبه و الزوجة و ام ولادى ان شاء الله و التلميذة اللى بطلع عيني انتى متكسرتيش ل عاش ولا كان اللى يفكر يكسرك و انا عايش ده دارس علشان متثقيش في حد تاني الحمدلله ان الموضوع وصل لحد كده ها تنسي و هتتخطي و ها تنجحي و تبقي دكتورة اد الدنيا و بالنسبة لينا ف احنا محتاجين نادي لبعض فرصة و لو متغيرتيش يبقا ليكى الحق هتساعدني انى اتغيري
تسنيم هزت راسها بمعنى موافقة إلياس قام حض…نها و فضل يحرك ايدو على شعرها بحنيه
و في اليوم التالي إلياس حطت ايديها على عيون تسنيم
تسنيم: هخلص بقا انا عيني وجعتني و مش شايفة حاجة
إلياس: امشي و انتي ساكته
تسنيم: اوع تكون متجوز عليا
إلياس: اسكوتي بقا يخربيت رغيك ده
و بعد شوية إلياس شال ايدو تسنيم فتحت عيونها و نظرة من الشباك
فلاش
إلياس كان ماشي جانب غرفة منة
تسنيم: عارفه يا منة نفسي في ايه
منة: في ايه يا صغيرة على الحب
تسنيم: نفسي اتجوز اللي بحبو و الف العالم معاه و ميحبش غيري اول بلد نفسي اروح عليها تركي
باك
إلياس و تسنيم سافروا بى طيارة خاصة
إلياس بحب: انا هنا علشان احقك احلام بنوتي حبيبتي بس تأمر و انا انفذ
تسنيم: بجد
إلياس : طبعا بهزر فوقي بقا انا ههزر في حاجة زى كده ليه
تسنيم حض..نته بحب و فرح
إلياس: بحبك و مش مستني تقوليها براحتك خالص
تسنيم بدموع: و انا كمان بحبك اوى والله العظيم
و تبقا انتي موطني حين تهزمني الحياة
رايكم بصراحة في مواجهة إلياس و تسنيم لى بعض

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسنيم إلياس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى