روايات

رواية لعبة العشق الفصل الرابع 4 بقلم دودي

رواية لعبة العشق الفصل الرابع 4 بقلم دودي

رواية لعبة العشق الجزء الرابع

رواية لعبة العشق البارت الرابع

رواية لعبة العشق
رواية لعبة العشق

رواية لعبة العشق الحلقة الرابعة

مَسَكَ صورةً لها كان التقطها في احدى لقاءاتهم، سقطت دموعه بمرارة من عينيه حينما تذكّر
فلاش باك
كانت تركض وهو خلفها وهي تضحك
رانيا: مازن خلاص والله حرّمت هههه
مازن: بقى انا أقولك بحبك تقوليلي وانا كمان ما انتَ زي أخويا الصغيّر؟؟ انااا؟؟
ضحكت بخفّة
رانيا: ما خلاص بقى قلبك أبيض الله
ضحك بينما إستطاع أخيراً إمساكها مما جعل وجنتاها تتورّد وأبعدت يديه بخجل
رانيا: مازن مينفعش كده
مازن: أنا أسف يا رانيا حقيقي مكنش قصدي
إبتسمت وهي تنظر للأرض وقد اومأت له
رانيا: بقولك ايه ما تيجي نتصوّر

 

 

إبتسم وقد أخرج هاتفه لتقول بضحك
رانيا: ده انتَ ما صدّقت
مازن: طبعاً يا بنتي أومّال
إبتسمت عشق ووقفت بجواره والتقط هو الصورة
إند فلاش باك
نظر للصورة وقال بحزن ودموع
مازن: فينك يا روحي!! مازن الصياد بيعلن إنهزامه قدام عيونك يا رانيا، ربنا إنتقملك وخلّى حبي ليكِ بقى أضعاف حبك ليا، انا غب..ي ضيّعتك من ايدي وانتِ كنتِ جنبي ومعايا بس انا اللي ح..مار، فينك بس، دوّرت عليكي كتير ومش لاقيكي في أي مكان يا رانيا، يارب صبّرني
أنهى مازن عمله فهو اصبح من أشهر صغار رجال الأعمال في فترة قصيرة منذ داوم على عمله في شركة أبيه، فقد بدأ يتغيّر بالفعل منذ بُعد رانيا عنه وإحساسه أنّه بدأ يحبها منذ ذاك اليوم
فلاش باك منذ ١٠ شهور
سيف بضي..ق: مالك يا عم انتَ؟؟!!!
إيه اللى مغيّرك بقالك شهرين مش على بعضك لا عاوز خروج ولا عاوز سهر ولا نخرج مع البنات إيه حكايتك بالظبط
واكمل بخب..ث: كل ده من يوم الرهان إيّاه، إيه هي البنت عجبتك للدرجة دي ولا إيه؟
قام مازن بتسديد الل..كمات له مجرد أن أتى على ذكرها
مازن: لو جِبت سيرتها تانى هقت..لك فاااااهم
سيف بحدة: إيه ياعم في إيه واحدة رخي..صة لعبنا عليها وخلصت اللعبة في ايه؟!
مازن بغض..ب وصر..اخ: يا سا..فل يا حيو..ان دى اشرف منّك ومنّي ومن عشرة زيّنا، أنا غلطان غلطان إنّي طاوعتك وكسرتها، انتَ سا..فل وزب..الة أنا مش عاوز أعرفك تاني

 

 

سيف: ماشي يا مازن إمّا ورّيتك ودفّعتك التمن غالي مبقاش سيف وذهب هو أيضاً
ومن ذاك اليوم بدأت معاناة مازن بين عشقه الجارف لمحبوبته وفقدانه لها وعدم معرفته لمكانها، تركت الجامعة والمنزل ولا يريد أهلها قول شىء عنها فماذا يفعل؟!
أنهى مازن عمله وذهب لبيت اهل رانيا ليحاول للمرة العشرين معرفة مكانها
مازن برجاء ودم..وع: أرجوك يا عمي قولي هي فين أرجوك
آسر بض..يق وعصب..ية: يا أستاذ انتَ مبتفهمش طردتك مائة مرة وبترجع تاني، ضر..بتك وبترجع تاني، لمّيت عليك الجيران وهزّ..قتك بترجع تاني، انتَ اييييه يا اخي معند..كش لا كر..امة ولا د..م
مازن بحز..ن: أنا راضى بأي شىء بس الاقيها، أنا بقالي سنة بتع..ذّب بقالي ١٠ شهور بجيلكم عشان عاوز أعرف مكانها، أنا متقبّل أي إها..نة و أي وج..ع لإنّي وجع..تها، أنا أستاهل يا عمي، أستاهل لإنّي كنت مستهتر ومقدّرتش مشاعرها ولا حبها ليّا، وكان عقابي كبييير أوي إنّي أتو..جع بحبي ليها بعد فوات الأوان وبعد ما ضيّ..عتها منّي، أرجوك يا عمي سامحني وقولي هي فين أرجوك، أنا ندمان والله ندماااان
آسر بصر..اخ: انتَ كس..رت ثقتي وثقة بنتي وقلبها
وأمسك مازن من ياقته وهو يه..زّه بع..نف: انتَ إيه يا أخي لا تعرف دين ولا أخلا..ق ولا احت..رام لمشاعر حد لعبت بيها وعلّقتها بيك وبعد ما تحبك وتآمنلك تكس..رها وتفض..حها قدام الناااااس يا حيو..اااان
بكى مازن وهو يردّد: سامحني أرجوك سامحني ونفسي هي كمان تسامحني، أرجوك يا عمي ارجووووك رجّعلي مراتي
آسر بصر..اخ: مستحيل مستحيل فاااهم، مش هترجعلك وهتطلّقها عند مأذون ورِجلك فوق رقبتك، اطلع برة برةةةةة
خرج مازن وهو يبكي ندماً وحزناً على ما فعله بمحبوبته وزوجته نعم فهو قد ردّها لعِصمته بعد شهرين عند بدء إحساسه بحُبه لها
وبمجرد أن نزل بعض درجات السلم سمع صر..اخ سهير أم رانيا: الحقوني يا ناس الحقونيييي
صعد سريعاً وا٥خذ يطرق على الباب حتى فتحت له وهي تبكي : مش عارفة جراله إيه فجأة مبقاش قادر يتنفّس ووقِع
مازن بلهفة: متخافيش يا أمي ثواني وهنوصل المستشفي ونتطمّن عليه
وحمل مازن والد رانيا وذهب به هو وأمها إلى المستشفى بسيارته
الدكتور: هو شكله انفعَل زيادة وجاتله أزمة قلبية بس الحمد لله عدّت وقدِرنا نسيطر على الوضع بس أرجوكم إبعدوه عن أى انفعال
سهير بصر..اخ في وجه مازن: انتَ السبب انتَ، جوزى كان هيروح منّي وبنتي سابتني كله بسببك ربنا ينتقم منّك وجلست تبكي بحُرقة
مازن بدم..وع وجلس على ركبتيه أمامها: أنا آسف والله آسف أنا ندمان أوووي ووالله اتغيّرت أنا مش عاوز حد منكم يزعل منّي
أرجوكى سامحوني أرجوكي يا أمي
رَق قلب سهير لدم..وعه التى أحسّت بصدقها اقتربت منه تُربت على كتفه فانف..جر في الب..كاء ورمى نفسه بأحض..انها: والله بحبها بجد، والله ندمان والله، سامحوني أرجوكم أرجوكم
ربتت سهير على ظهره حتى هدأ ونظر لها: أرجوكي كلّمي عمي أرجوكي خلّيه يرجعهالي
سهير: نتطمّن عليه وبعدين نتكلم

 

 

ابتسم مازن وهز رأسه ومسح دموعه وذهب لدفع حساب المستشفى
دخلت سهير لزوجها واتطمئنت أنه أفاق وبخير
سهير: آسر أنا حاسة مازن فعلاً اتغيّر، قلبي بيقولى إنه نِدِم وبيحب رانيا بجد المرة دي، مشوفتش لهفته عليك كإنك أبوه وبُكاه في حض..ني وهو بيترجّاني أقنعك ترجّعهاله مش عارفة
آسر بعص..بية وغي..رة: نعم يا اختي ح إيه؟
سهير بضحك: في إيه يا آسر ده جوز بنتي وزي إبني
آسر بغ..يرة: بلا ابني بلا بتاع اوعي يحض..نك تاني فاهمة
سهير بضحك: بتغير عليّا يا أسّورتي بعد العمر ده كله؟
آسر بحُب: لحد آخر عمري هفضل أحبك وأغير عليكي يا روحي
سهير بحُب وخجل: وأنا كمان بحبك أوي يا حبيبي وبس بقى متكسفنيش خلّينا في العيال
آسر بضحك: ماشي يا جميل وأكمل بتفكير: أنا كمان حاسس وشايف تغيره في دينه وشغله ومشاعره وحياته بس لازم يتربّى عشان يعرف قيمتها وأنا كمان مش ضامن هي عاوزاه ولا لأ
سهير: بنتك بتحبه أوي بس هي مجروحة ومحتاجة جرحها يطيب وده مش هييجي غير بالوقت
آسر: صحيح معاكي حق و أه اوعي تقولي لرانيا إني تعبت لتيجي وساعتها هيقابلها لإنه معانا على طول ماشي
سهير: ماشي
عند رانيا….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعبة العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!