روايات

رواية أسيرة النمرود الفصل الثامن 8 بقلم هاجر محمد

رواية أسيرة النمرود الفصل الثامن 8 بقلم هاجر محمد

رواية أسيرة النمرود البارت الثامن

رواية أسيرة النمرود الجزء الثامن

رواية أسيرة النمرود
رواية أسيرة النمرود

رواية أسيرة النمرود الحلقة الثامنة

في المستشفي وبالتحديد في الغرفه التي بها صبا كانت ممدده على الفراش وهي تمسك المصحف وتتلو منه ما يقر قلبها ويشرح صدرها حتي تفاجئت بها تفتح باب الغرفه وتدلف إليها بلهفه وهي تصيح باسمها و:- صباااا
رفعت عينيها علي صوتها وهي لا تصدق أن هذا صوت رفيقة دربها رحيق
لم تدع لها الفرصه لتستوعب وجودها وركضت إليها وهي تحتضنها بلهفه واشتياق و:- وحشتيني أوي أوي أوي .. ابتعدت عنها وهي تدقق النظر في وجهها ويدها تتحسسه بخوف وبكاء و:- عامله ايه دلوقتي؟؟ ق قولي لي الحيوان ده عمل فيكي إيه إنتي ك
قاطعتها صبا وهي تمسك يديها بهدوء و:- هششش اهدي يارحيق أنا كويسه وهو ما عملش فيا حاجه أنا اللي وقعت ودماغي اتخبطت في الترابيزة
رحيق ببكاء :- والضرب اللي علي وشك ده برده وقعتي.. ربنا ينتقم منه ويخلص البشرية من ش
منعتها صبا بلهفه وهي تضع يدها علي فمها و:- بس يارحيق ما دعيش عليه … ادعي له ربنا يهديه
قضبت رحيق حاجبيها بتعجب و:- إنتي بتتكلمي بجد… هو فيه ايه
أبعدت صبا نظرها عنها و :- أ أ م م ما فيش ب بس يعني مش إنتي عارفه لما بندعي علي حد في ملك بيرد عنه ويقول ولكي مثل ما له
رحيق :- بس ده ظالم وكل الناس بتدعي عليه وأنا بدعي عليه علشان ربنا يخلصك منه وترجعي لحياتك زي الأول
صمتت صبا قليلا وهي تمتص شفتيها السفليه وتضغط عليها بأسنانها ثم تنفست بعمق و:- أنا شايفه في عيونه واحد تاني يارحيق لما قربت منه حسيته إنه
قطعتها رحيق وهي تهتف بغمزه و :- هو إيه العباره بالظبط فهميني
تلعثمت صبا وهي تتنحنح و:- ر ر رحيق ا آ آوس آوس يبقي جوزي
رفعت رحيق حاجبيها واتسعت عيونها بصدمه :- آوس مين… آ آ آوس اللي هو ال النمرود
أومات صبا برأسها بنعم و:- امممم هو
………………………………………………………………
في قصر النمرود دلفت كبيرة الخدم السيده آسما إلي غرفة ساره لتزيح الستائر عن النوافذ وتنادي عليها و:- ساره حبيبتي يلا ياسرور اصحي يلا الساعه بقت 10
وضعت ساره يدها علي عينيها لتحجب اشعت الشمس بتأفف و:- عايزه أنام شويه ممكن تقفلي الستاير تاني
جلست جوارها وأمسكت بيدها تحثها علي الاستيقاظ و:-يلا بقي بلاش كسل النمرود مستني تحت علي الفطار
فتحت عيونها وأمسكت بيدها لتعينيها علي النهوض و:- طيب و وصبا مش تحت
حركت رأسها بنفي و:- لا ياحبيبتي صبا مش في القصر أصلا
ساره بقلق :- اومال راحت فين؟؟
قوست أسما فمها بعدم معرفه و:- مش عارفه يلا بقي علشان ننزل
هزت رأسها لها ونهضت معها لتساعدها في بعض الأشياء الخاصه وبعدها نزل الاثنين إلي الأسفل في غرفة الطعام لتجدها فارغه
ساره :- فين آوس مش قولتي إنه هنا
آسما :- مش عارفه.. استني أسأل حد عليه
نادت علي إحدي الخادمات و:- في النمرود بيه
آسِيرَةْ اْلنَّمْرٌودْ. هاجر محمد. حبيبة
الخادمه :- خرج يافندم وقال نبلغك تدي ساره هانم العلاج وتفطريها
أسما :- طيب روحي إنتي دلوقتي
رحلت الخادمه بينما نظرت أسما إلي ساره و:- تفطري هنا ولا إيه رأيك تخرجي في الجنينه
ساره :- فيه إيه آوس مش بيخرج غير لما يشوفني الأول وكمان آدم مش هنا ولا صبا فيه حاجه غريبه
حاولت أسما رسم إبتسامه و:- ياحبيبتي ما أنا قولت لك إن صبا هانم خرجت ومش عارفه راحت فين وآوس بيه وآدم بيه أكيد عندهم شغل
ساره بعصبيه و:- إنتي بتخبي عليه ليه ليه بتكذبي عليه قولي لي الحقيقه أنا شوفت أوس وهو شايل صبا وخارج بيها بالليل بس ما قدرتش اتحرك ولا أعمل حاجه بسبب الملعون ده.. وضربت علي الكرسي المتحرك بغضب وهي تبكي و:- إيه اللي حصل آوس عمل ايه لصبا
فركت آسما يديها في بعضها و:- ما أعرفش يابنتي والله كل اللي أعرفه إن صبا هانم في المستشفي إيه التفاصيل بقي مش عارفه
ساره :- ممكن تجيب لي موبايلي
آسما :- ط طب افطري الأول علش
قاطعتها ساره بالهجه صارمه :- لو سمحتي هاتي الموبايل
حركت أسما رأسها باستسلام ورحلت من أمامها لإحضار الهاتف لها
…………………………………………………………
نهضت رحيق بصدمه و:- إنتي أكيد بتهزري جوزك إزاي يعني
صبا بابتسامه :- إيه اللي زاي
رحيق باستفهام :- ي يعني ه هو اللي جالك البيت وجميله شافته وفضحت الدنيا كده
اومأت صبا لها بنعم لتهدر بغضب وحده و:- وليه ما قولتيش ياصبا ليه خبيتي عليه شايفه إني ما أستحقش اعرف عنك حاجه زي دي وأنا اللي كنت هموت علشانك
أمسكت صبا يدها بأسف وهي تحاول التبرير لنفسها و:- أسفه يارحيق ب بس والله أكيد مش قصدي أنا اتحطيت قدام الأمر الواقع واجبرت علي كده وكان عندي أمل… ك كان عندي أمل إنه يسيبني في حالي خاصة بعد موت ماما ب بس
جذبت رحيق يدها منها بحده و:- بس حبتيه ياصبا صح حبيتي النمرود… كتير وقليل كانوا هيموتو عليكي وإنتي ترفضي وجايا دلوقتي تقعي في غرام النمرود إنتي اتجننتي ده أقل حاجه بيعملها اغتصاب البنات وبيرميهم بدم بارد وإنتي هتكوني ضحيه زي كتير أوي وهو ما فيش حد بيقدر عليه
*في الخارج كان آوس متجها ناحية غرفة صبا ليجد آدم واقفا أمام الباب وما إن رأه حتي أسرع ناحيته بابتسامه مرتبكه و:- آ آوس ص صباح الخير ياباشا
آوس برسميه :- أهلاً.. بتعمل ايه هنا مش في الشركه ليه
آسِيرَةْ اْلنَّمْرٌودْ. هاجر محمد. حبيبة
آدم بتلعثم :- أ أصل أصل هو ق قصدي ه هي
آوس :- هااا قول عملت مصيبة إيه جديده
آدم بترقب :- رحيق صحبة صبا جوه عندها
رفع آوس حاجبيه وهو يكور يده استعدادا للكمه و:- بتقول مين؟ صحبتها! ودي مين اللي جابها وعرفها إن صبا هنا
تراجع آدم إلي الخلف بخوف و:- أنا ب بس هو
ضغط آوس علي آسنانه بغضب و:- حسابك تقل أوي .. توجه آوس ناحية الغرفه التي بها صبا وما إن هم أن يقتحمها بسطوته حتي استمع الي حديث صبا مع رفيقتها فتوقفت يده ووقف يستمع إلي حديثها بفضول لا يعرف أساسه لكنه يريد أن يستع لحديثها عنه…….
_في الدخل…
ادمعت عين صبا وهي تستمع إلي كلام رحيق هي بالفعل تعلم عنه الجمود والطغيان تعلم عنه الجبروت ولم تري منه غيره صمتت في شرود حتي أفاقتها منه رحيق وهي تهزها بيديها و:- فوقي ياصبا مش ده اللي تستهليه مش ده ما ضيعيش نفسك زيي اهربي منه وابعدي عنه
تردد كلمتها علي لسان صبا :- زيك!! زيك إزاي مش فاهمه
ارتبكت رحيق وهي تحاول التهرب من الحديث و:- م م ما فيش حاجه خلينا فيكي دلوقتي صبا النمرود لو سلمتي له قلبك هيكسره
صبا :- أنا نفسي أغيره يارحيق نفسي أشوفه إنسان مختلف ما بقتيش عايزه أبعد عنه
نهرتها رحيق رحيق وهي تؤنبها بحده :- فوقي ياصبا ده النمرووود فاهمه يعني إيه
_يعني تطلعي بره دلوقتي وما شوفش خيالك قريب من صبا تاني وإلا متحلميش إنك تشوفي نور الشمس تاني.. هدر بها آوس بغضب وهو يفتح الباب بقوه وصوت ضخم جعل رحيق تذوب في نفسها كالثلج وبدأ جسدها في الارتجاف من هيئته لتتراجع إلي الخلف وهي لا تستطيع إخراج حرف واحد من فمها الذي كان يصدر طلقات ناريه من لحظات
صرخ بها مره أخري و:- ما سمعتيش اخرجي
آسِيرَةْ اْلنَّمْرٌودْ. هاجر محمد. حبيبة
ركضت رحيق إلي الخارج وهي ترتجف بخوف حتي اصطدمت بأدم لتشعر أنها وجدت طوق النجاه فتشبثت به وهو ترتجف بخوف
لم يتفاجأ آدم بحالتها فهو بجبروته المضاهي لأوس يرتعب من تقلبه وغضبه مسد علي كتفها وهو يحاول تهدئتها و:- اهدي ما تخافيش احمدي ربنا إنك خرجتي سليمه
ابتعدت عنه رحيق وهي لازالت في حالة رعب و:- ممكن تروحني
حرك آدم رأسه بالموافقه :- أكيد اتفضلي
………………………………………………………
_وحشتيني.. تلفظ بها وهو يطبع قبل علي رقبتها ويده تحاصر خصرها
بدلته بابتسامه مصنعه وهي تلتفت لتصبح مقابله و:- وإنت أكتر
رفع يده ليداعب وجنتها بأصابعه و:- طب إيه رأيك نسهر شويه مع بعض النهارده
تملصت منه وهي تبتعد عنه بلطف و:- سوري يامازن مش هينفع النهارده
احتدت نظرته وهو يجذبها من ذراعها ليقربها منه ثانية :- فيه إيه يادليا بقي لك فتره بتبعدي عني ليه
داليا و:- ما فيش يامازن بس مستر عزت مكلفني بشغل كتير ولازم أخلصه علشان كده مش هينفع
قرب مازن وجهه منها وهو يطلع قبله علي وجهها و:- سيبك من عزت هو أصلا مش فاضي لأي شغل دلوقتي مشغول مع النمرود فركزي معايا أنا
تأففت داليا بداخلها وهي تتقزز من لمساته ولكن كل هذا رغبة منها في التقرب من آوس
رسمت ابتسامه وهي تعبث بأصابعها في شعره و:- ليه؟ هو فيه جديد
غاص معها في بحر لمساتها التي يعشقها وهو يتمتم بنبره هادئه و:- امممم فيه.. فيه بنتين كده ظاهرين جديد معاه ومنهم بنت إسمها صبا راقد جنبها في المستشفي
آسِيرَةْ اْلنَّمْرٌودْ. هاجر محمد. حبيبة
تردد صدي الإسم الذي ينغص عليها آيامها منذ أن سمعته من آوس وهي ستموت لتعرف من تلك الصبا.. حاولت التزام الهدوء كما هي ورسم الابتسامه و:- وعرفت مين صبا؟؟
مازن وهو يتمادى في الاقتراب منها أكثر :- عزت بيدور
_ابتعدت عنه و:- م م مازن إحنا في المكتب ما ينفعش كده … لازم أخرج باي
مازن :- هشوفك بالليل
ردت عليه وهي تغادر :- هشوف وأكلمك
خرجت داليا وتوجهت ناحية مكتبها في شركت عزت وما إن أغلقت الباب عليها حتي تنفست بغضب والشر يتأكلها و:- لا مش بعد النار اللي رميت نفسي فيها علشانك تيجي دلوقتي واحده تاخد كل الأحلام اللي عشت عمري أحلم بيها انت بتاعي أنا أنا وبس ياأوس
………………………………………………………………
في المستشفي وبالتحديد في غرفة صبا
اتجه أوس إليها بخطوات بطيئه أربكتها قليلاً ولكنها رسمت ابتسامة شعر منها أوس بالغموض علي عكس ملامحها سابقا التي كانت تهاجمه حتي دون أن تتكلم
وقف أمامها مباشرة وبعد فتره بسيطه من الصمت هتف وهو ينظر إلي عينيها ليستشف منها حقيقة ما بداخلها و:- ناويه علي إيه؟ هتهربي زي ما قالت لك
اتسعت ابتسامة صبا وهي تبادله النظر إلي عينيه و:- بس أنا مش عايزه أهرب ولا عايزه أسيبك
آسِيرَةْ اْلنَّمْرٌودْ. هاجر محمد. حبيبة
قوس حاجبيه وهو يبتسم بسخريه و:- ده إيه التغير ده كله؟ معقول!! عايزه تفضلي آسيرة سجن النمرود
هزت رأسها بنفي وهي تبتسم إليه بصدق و:- لأ قررت أخرج آوس من آسر النمرود اللي ساجن نفسه
تعالت ضحكاته وأخذت ترتفع أكثر وأكثر حتي أدمعت عينيه وبعدها نظر إليها وهو يمد يده ليجذبها إليه بقوه ألمتها و:- إنتي بتلعبي لعبه أكيد.. بس أحب أحذرك وأقولك إنك هتطلعي خسرانه
احتفظت صبا بابتسامتها رغم آلمها من أظافره التي تغرس في ذراعها و:- أنا مش بلعب لعبه.. أنا بعمل واجبي كزوجه ، أنا دعيت ربنا ليهديك لاما يبعدك عني وقررت إني هساعدك تخرج من اللي انت فيه وأعمل اللي ي اممم اااه
قطعها آوس وهو يقربها منه أكثر وحرارة أنفاسه تلفح عنقها وهو يزيد من غرس أظافره فيها و:- يعني إنتي عايزه تعملي واجبك كزوجه
ارتجفت صبا بتوتر فقربه قد أنساها آلمها هزت رأسها بتردد وهي تبتلع ريقها و:- آ آ آيوه
ابتسم بخبث وهو يرخي من ضغط أظافره ونظره مسلطا علي شفتيها المرتجفه و:- وأنا مستعد جدا
حاولت التملص منه والابتعاد عنه وهي تتمتم بتلعثم و:- ب ب بس بس اح
لم يدعها تكمل كلماتها وبترها بقبله جنونيه وهو يقربها منه بقوه فصلها بعد ثواني لشعوره بنفاذ الهواء لديها .. نظر إلي وجهها ليجده عباره عن كتلت دماء وعينها تنظر إلي الفراغ بصدمه
رسم ابتسامه لعوبه علي شفتيه و:- لسه عايزه تكملي
لم تستطع صبا الكلام وشعرت أنها في حالة سكر أو ربما شل لسانها ازدادت ابتسامته وهو يقترب منها مره أخري بخبث و:- مختلفه وعجبتني ومبسوط بقرارك جدا .. ياريت ما ترجعيش في كلامك
أخرجها من حالتها دخول الطبيب بعد طرقه للباب لتجلب حجابها بسرعه وتغطي رآسها مما آثار إعجاب آوس…. دلف الطبيب وما إن وجد آوس حتي نكس رأسه و:- صباح الخير
لم يرد عليه آوس ووضع يداه في جيبه وتحرك في اتجاه النافذه المطله علي الخارج
علي عكس صبا التي بادلته بابتسامه بشوشه وهي تحاول إخفاء فمها الذي ينزل منه القليل من الدماء و:- ص صباح النور
وجلست علي الفراش.. فحصها الطبيب وهو يتأملها بإعجاب و:- لا برافو ياأنسه صبا النهارده تمام أوي ووشك منور وزي القمر
التفت آوس ليري ابتسامته لها فشعر بالدماء دغلي داخله ليتوجه ناحيته بتريث و:- اطلع بره
هم الطبيب أن يتكلم لكنه صرخ في وجهه بلهجه صارمه لا تقبل الجدال و:- قولت بررررره
آسِيرَةْ اْلنَّمْرٌودْ. هاجر محمد. حبيبة
خرج الطبيب مسرعا دون أن ينبت بحرف كلمه بينما نظر آوس إلي صبا بنظرات ناريه و:- آسيب لكم الاوضه وأخرج ولا آشوف لكم شقه مفروشه أحسن
صعقت صبا من كلامه وهتفت بلا وعي و:- إحترم نفسك إيه الجنان اللي بتقوله ده
زمجر آوس وهو يضغط آسنانه بغضب و:- والضحك اللي ك
_آوس!!!
التفت آوس لتتسع نظراته وهو يري تلك الفتاه التي ذهب عنها الحياء وولي بملابسها الفاضحه
اقتربت منه وتعلقت برقبته وأخذت تقبله يمينا ويسارا وسط نظرات صبا المتعجبه من تلك الجرائه المتفجره
كتم آوس غيظه وتكلم من بين أسنانه بصوت منخفض :- عرفتي مكاني منين
ابتعدت عنه وهي تنظر إلي صبا باستعلاء و:- ما فيش كنت بعمل فحص كامل هنا وقابلت آدم صدفه وهو ماشي من المستشفي
_إمشي حالا
حاولت التبرير وهي تقترب منه ب (مياعه) و:- آوس حبيبي أن
هدر بها بغضب و:- إمشي يا داليا
ألقت داليا علي صبا نظره ناريه تحمل الكثير من الوعيد وبعدها خرجت من الغرفه وهي في قمة غصبها
آسِيرَةْ اْلنَّمْرٌودْ. هاجر محمد. حبيبة
_كتفت صبا يدها علي صدرها وهي تنظر إلي آوس بابتسامه بارده و:- اعتقد انت ما كنتش محتاج أوضه دي شكلها واخده علي السرير يعني بوس وأحضان شكلها قريبه أوي
تأملها آوس للحظات وبعدها توجه ناحية الخارج و:- ا جهزي علشان هنرجع القصر
خرج آوس من الغرفه ونظرات صبا تلاحقه وهي لازالت ترسم ابتسامه اتسعت فور اختفائه وتمتمت بصوت مسموع :- نرجع .. قابل بقي صبا الجديده يا هههههه يانمرود أنا هخليك تنام وتقوم تحلم بصبا وياأنا يا إنت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة النمرود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى