روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نوسه حمادة

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نوسه حمادة

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني الجزء الثاني والعشرون

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني البارت الثاني والعشرون

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني

رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني الحلقة الثانية والعشرون

صفاا:ماماااااااا الحقيني……..لتسقط من تراس العماره …
الست الي فوقهاا لما شافت منظرهاا وهيا بتقع نزلت جرييي ….
صفاااا بصدمه ….وهيا تسقط:ياااااارب ….ياااارب
فجاه نزلت علي ايد حد بيحملهاا لتتبكي بشده وهيا لفه يديها حول رقبته ……ثواني واغمي عليهاا
العماره كلها نزلت ……اتجهت ليهم …..بدأوا يتكلموا مالها يابني …..ياصفااا ردي علينااا انتي كويسه صفااااا

‏…….مفيش رد ……مروان بصلهاا لقاه نفس البنت الي كانت بتكلمه في المستشفي …..حس انها مش غريبه عليها …..بدون مقدمات شالهاا واتجه لعربيته ….

والدته صفا نزلت تبكي جاامد:بنتييييي مالهااا صفاااا
‏مروان:لو سمحتوااا ابعدواااا مامت صفا ركبت في العربيه وشالت بنتها علي ايديهااا ………وهيا بتتبط عليها بحنان

‏ وتبكي ماللك يااحببتيييي
‏مروان ببسوق بسرعه وبيزود السرعه اكتر واكتر
‏ وصلوااا للمستشفيي بسرعه ونزل وسألها بسرعه وصعد بيها باقصي سرعه:عايز دكتوره بسررررعه …..

‏ثواني والدكتوره ايجت ……مروان طلع بره علي أعصابه
‏مش عارف اي السبب ….تلفونه رن دي كانت السكرتيره
‏مردش فضلت ترن كتير مردش ….بعتله مسدج تقوله

‏مروان باشا حضرتك نلغي الاجتماع ولا اي
‏مروان افتكر أن عندوا اجتمااع مهم ….نسي الاجتماع

 

 

 


‏ ونسي كل حاجه…….وقلقان عليها جامد
‏مامات صفا بتبكي …..جااامد مروان قرب منها وقالها
‏ممكن بس تهدي هيا هتكون كويسه انشاء الله
‏…شويه والدكتوره طلعت مبتسمه:هيا كويسه الحمد لله مفيش حاجه أغمي عليها من الخضه بس …..
‏لتتابع بمرح:مبروك المدام حامل …الدكتوره دلفت

‏الام:حااامل ….
‏مروان اتجه ليهااا وقلبه دق بسرعه ….فضل واقف جنبها كتيررر جداا …
‏والدت صفاا استغربت وبصتله وافتكرت أنه ناسي الذاكره
‏اي يامروان انت مش هتدخل

مروان:وادخل لي ….ممكن انتي تدخليي …علي العموم هيا كويسه حمدالله علي سلامتها استأذن انا
‏قبل ما يدلف مامت صفا مسكت ايديه:وهتسيب مراتك في وقت زي داا
‏مروان بصدمه والتلفت:نعم مراتييي
‏الام:ايوه مراتك ….
‏مروان بزعيق:مراتيييي اي انا مش متجوز ….

‏الام:لاء مراتك ابوك الي عمل كل دا هو السبب في كل دا هو السبب منا وبنتي كنا عايشين في حالنا وماله بينا
‏هيا غلطت أنها انقذتك ….
‏مرزان حب يفهم منها كل حاجه. ..وحاسس في حاجه غلط اصلا:ازاي مراتي …ممكن تفهميني وانا اسف اني
‏ زعقت كداا
‏الام جلست وحكتله كل حاجه من اول فقدانه للذاكره للحد اما افتكر
‏مروان:طب بعد اذنك ممكن ادخل اشوفهاااا
‏دلف للغرفه لقاها نايمه….
قرب منها ……فصل باصص لشكلها وهيا نائمه ….
رن …علي ماجد…..
**

 

 

 

بسمله:محمد الحقنيييي
محمد بفزع:اي في ايييي
بسمله:عااااااا في فار في الاوضه عاااااااا
محمد بهدوء:ياشيخه حرام عليكي خضتيني …..
دلفوا للاوضه بهدوء وهيا ماسكه فيه جامد…..
محمد:اي يابسمله ههرب منك….سبيني …..فين ياحببتي
بسمله:كان هناااا ….
محمد بزعيق:انتي صاحيه بدري كدا لييي
بسمله بتوتر:مفيش مش جالي نوم عادي دخلت هنا وقعدت ارسم في الاوضه
ساب الاوضه وخرج بسرعه …….وهيا خرجت وراه
محمد ….محمد …في اي …
محمد ببرود:مفيش
بسمله كشرت:بقا كداا طيب تمام برحتك …لسه هتخرج من الاوضه شدهاا تاني …….
بسمله:نعم عايز اي مش بقولي مفييش
محمد:متزعقيش ……
بسمله:انا مبزعقش عاادي خالص …
لسه هيقرب منها اكتر …كانت ماسكه الفرشه وفي ايديهااا الوان ….
بسمله:عااااااا ابعد والله اجيب الوان علي وشك يا محمد
محمد:متجيبي ياسوسو …..
بسمله بمكر:اي دااا الفار اهو …محمد التفت ملقاش حاجه بص تاني يعن….قبل مايكمل كلامه لقها نزله وبتضحك
محمد:عااادي ….انا ونتي …مفيش شغل اصلا
**

 

 

 

في البيت عند حسام …لورا فتحت لقت مامتها واقفه مع حسام …..
لورا:ماما…جرت علي حضنها وفضلت تعيط…….
ولام حضنتهاا اد اي بنتها وحشها جاااامد
لورا بعدم فهم …..ممكن افهم الي بتعملوا ده
الام:عيب يالورا مارديش علي جوزك كدااا
لورا بصدمه:ماما انتي عرفه بي كدااا
الام:ايوا يابنتي ….
لورا:ازاي ياماما…..
حسام:عايزه تعرفي مامتك هنا لي …اولا مامتك عارفه كل حاجه عناااا …اخد نفس طويل وبصلهااا لوراا انتي عايزه تكملي معايا ولا لاء …..انا بقوللك قدام مامتك…..انا بحبك …وهفضل احبك……محبتش حد للدراجادي دي اني اتمسك بيه ….وبقوللك يالورااا انتي عايزه تكملي معاياا ولا لاء
لورا سكتت وبصت في الارض
حسام:لورا ردي …ياما كدا هتروحي مع مامتك وهطلقك
**
مروان رن علي باباه …..باباه عايزك ضروري أما في المستشفيبيي
ماجد بقلق:انت كويس …
مروان:ايوه انا كويس بس عايزك ضروري معلش …..
بعد مده ماجد وصل المستشفي:اي يامروان في حاجه ولا اي ….
مروان:باباه انا عايز اسال سوال سوال واحد بس وترد عيال بس بصراحه ….هو انا فعلا متجوز وكنت فاقد الذاكره …وبرضو انت الي جوزتني وقلت أن انا فاقد ومش فاكر حاجه ودي مراتي …..والبنت الي كانت في المستشفي دي مش ممرضه ….ولما دخلت وكلمتني
هيا دي مرااااتي …..مترد يابابا
_ايوه مراتك يامروان ….
مروان:لي يابابا عملت كداا لي ….انت عارف كويس اني مش كنت عايز اتجوز خالص …..وهيا وحده بس الي بحبها ومش هحب حد غيرها ….
ماجد:لسه فاكرها يامروان …

 

 

 

مروان:الي بيحب حد مبينسهوش يابا…..والبنت الي جوله دي ذنبها اي ..تتعبها معايا كدا …..ليييي
ماجد:عشان تبطل تحب البنت دي ……قولت لما هتتجوز هتبطل تحبهااا ….
مروان:لا مبطلتش احبهااا
ماجد:اومال حبك لي بسمله دا اييي
مروان:انا عمري ما حبيت بسمله ….دي كانت اختييي
عمري ماحبيتهاا ……انا فعلا بحبها بس اختي ….مش بكرها انا ………
ماجد:انا اسف يابنييي ……
مروان:اسف بعد اي بس يابابا ……..انا مش عارف ازاي اتجوزت واحده غير البنت الي حبيتهااا ….
….اتنهد وقال لازم ترجع معايا القصر طلما مراتيييي
محتاجه راحه شويه ……
ماجد:مش فاهم …
مروان بفرحه وإحساس بالفرح أنه هيكون اب ….
وفي نفس الوقت مش فاكرها:هياا حامل
ماجد بفرحه:بتقول اي حامل….
مروان:ايوه يابابا …..فتحت باب الغرفه صفا صحيه ……انتي كويسه
صفا فرحت أنها شفته:كويسه هو اي الي حصل …
ياماما…..وانت جيت ازاي هنا يامروان
مروان:مش عارف ياصفاااا قلبي حس بيكيييي
صفااا بهمس:بدأ يفتكرتييي
مروان:يلا عشان احنا هنروح
الام:علي فين ….
مروان:القصر
الام:لا معلش بنتي هتيجي معايااا … .
مروان:ونا قولت مراتي هتيجي معاياااا مفيش كلام يلا يا صفااااا ………
**

 

 

 

علي السفره قاعدين …..ولارا بتتكلم بضخك:طب يا بسمله
انتي ….في الشهر الكام …
بسمله بضحك:ليييي
لارا:بصراحه نفسي انشاء الله لو ايجا ولد تسميه جاسر
بسمله:اشمعنا جاسر ….
لارا:بحب الاسم دا مش تكسفيني بقاا
بسمله:انشاء الله
محمد بمكر:لارا …..
لارا:نعم ياحبيبي …..
محمد:هو انتي مش هتروحي عندك خالتلك ولا اي …منه نزله رن ….
لارا:اه طبعااا هروح …..هاكل بس
محمد:براحتك ياقلبييي ……
بسمله بغيظ وهيا تغمض عيونها:لااا ياراااا اقعدي معايا محمد رايح الشغل …
محمد:لاء مش رايح ….
بسمله بهمس:بضيقني يعني ….
محمد بهمس:انتي الي بداتي
**

 

 

بعد ما مروان راح القصر ……وصفا في غرفتهااا ..
مروان:عايزه حاجه او اساعدك في حاجه
صفا:لاء ….الحمد لله
فجاه حست أنه مضايق وهو خرج من الاوضه…..
صفا دلفت براحه وراه لقيته دخل نفس الوضع الي محدش يدخلها الي هوا بس …
صفاا:عايزه اعرف الأوضه دي فيها ايي
بعد مده ……طلع من الاوضه زعلان جداا
بعد مانزل مروان صفا اتجهت الاوضه لقتها مقفوله
…..اي الي مخبيه يامروان …..
ام صفا:صفا بتعملي اييي ….
صفا:ها ….لا مفيش ياماما
ام صفا:طب تعالي ارتاحي ياحببتي
صفا:حاضر
**
عند محمد في القصر …….
بسمله وهيا بتبعد:في اي ياعم بتقرب مني كدا ليي
محمد:هو انا جيت جمبك …انا بعيد اهو
بسمله:كدا بعيد ….يعني حضرتك شايف كدا
محمد:بسمله …..
بسمله برقه: نعم يا روح قلب بسمله
محمد: اي رايك …..في…..تلفونه رن…من الشركه …
اي ياندي
ندي:في غلطه في الشغل لازم تيجي …والاجتماع مع ألمانيا
محمد قفل بسمله:في اي
محمد:مشكله في الشغل ….في اجتماع
بسمله:لا بقااا أنا لو روحت خدني معاك الشغل ……
محمد:شغل اي الي تيجي معاياا……
بسمله:اومال يا خوياااا اقعد لوحدييي مش ليااا في يا حبببي بعدت بعيد عنه لو مخدتنيش هزعل ….هييي
محمد:خلاص …البسي

 

 

 

بسمله بمرح:بجد….طب
دلفت لغرفه الملابس تلبس ….استناه تحت علي اما تخلص …..شويه خلصت ونزلت…..
تاتاتااااااا اي رايك ههههه
محمد بإعجاب:قمر ياقلبييي
كانت لابسه ديرس لونه كشمير غايه في الجمال عليها
وطرحه لونها كشمير الدرجمه الفاتحه له ……
بسمله:يلا
محمد بزعيق:ونتي هتيجي كدااااا
بسمله باستغراب:احم….في اي من من شويه قولت قمر
محمد: ….انتي عايزه حد غيري وتجي في الشركه كدااا اطلعيييي غيرييي يلااااا البسي حاجه وسعه
بسمله بغيظ:طلعت غيرت …..
ونزلت تاني
محمد:اصلا مش عايزك تيجي
بسمله عيونها دمعت:يعني اييي
محمد:خلاص خلاص هتيجي ….ميك ايديها بحب وخرجوا من القصر ……
بعد مده دلفوا للشركه………..بسمله سابت ايده لما يدخلوا الشركه
محمد:في ايي
بسمله:مفيش ….
محمد:اوعي تعملي كدا تاني …مسك ايدها ودخلوا الشركه
الموظفين ……ركزوا في شغلهم …..ندي فرحت جدا أنها شافت بسمله
ندي:اهلا يافندم …….الاجتماع هيبدا دلوقتي ….
محمد:تمام …..بسمله ادخلي المكتب وهنزل الاجتماع ولو عايزني اي حاجه قوليلي
بسمله:تمام……
ندي جرت علي بسمله وحضنتها:عامله ايييي وحشاني كتير اوووي
بسمله: الحمد لله ونتي كمان ….
ندي:طب تعالي في المكتب اقعدي معايا شويه
بسمله:تمام …
دخلوا المكتب:هو اجتماع اي دا
ندي:مصميين من المانيا ….جبين يشوفوا شغل وتصميم محمد باشا ……بس اي في واحده قمر اووووي
بسمله بغيره:في الاجتماع ….

 

 

 

ندي:اه …..
بسمله بعد شويه ندي انا هنزل
ندي:لي في حاجه
بسمله:لا عادي …بسمله خرجت من المكتب ونزلت الاجتماع تحت ….ورنت علي محمد …..تلفون رن …واستاذنهم وطلع …
طلع من المكتب لسه هيقفل الباب …..
بسمله:لاا لا سبوا مفتوح ….
محمد:ليي
بسمله:مفيش وحضنته ولفت بيه وببتبص من الباب بس مش شايفه ….حبيبي انت وحشتني اوووي
محمد:ونتي كمان ياقلبي…وبعد عنهاا
خالد طلع من الاجتماع لقها محمد واقف مع بسمله
خالد:اي يامحمد ….في اي
محمد:مفيش ادخل انت….
بسمله بغيره:احم…..احم…..فضلت تبص …
محمد ضحك.خلاص ياسوسو …
بسمله:اي في اييي
محمد:حلوه صح …
بسمله بغيره:اه حلوه اووي
محمد:بس انتي الاجمل
بسمله:ربنا يخليك لياااا ….
خالد طلع تاني:محمد
محمد:خلاص يا خالد جي
بسمله:طب انا هطلع فوق ……
……عند ندي ….
بسمله:ندي رني علي محمد بسرعه قوليله بطني بتوجعنيبي اووي اه يا بطني اه يابطني .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى