روايات

رواية حكاية بنت الريف الفصل السابع 7 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الفصل السابع 7 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الجزء السابع

رواية حكاية بنت الريف البارت السابع

رواية حكاية بنت الريف الحلقة السابعة

دهب كنت عايشه حلم جميل اوي بس وزاي اي حلم بينتهي بكابوس فوقت على صوت القلم اللي نزل على وشي ومش عارفة اي هو السبب فضلت قاعدة وحطيه أيدي مكان القلم لقيتوا ماسكني من شعري ومن كتر الخوف مش قادرة افهم اي اللي بيحصل دهب بخوف وصوت عالي..
حرام عليك انا عملت اي طيب علشآان تضربني بشكل ده
مهند كنت في منتهي الغضب ماقدرتش اسيطر على نفسي لم اكتشفت انها فعلاً مش بت وفضلت اضراب فيها من غير اي رحمه.
انتي مش بت انتي زاي مااهل القريه قالوا عليكي انتي مش بت.
وبعد عنها وانا في منتهي الغضب وعمال اشد على شعري علشآان اهدي وماقتلهاش.
دهب بدموع انت بتقول اي ازي مش بت.
مهند مسكتها من شعرها..
انا برضو اللي هقولك ازي مش بت وفضلت اضربها على وشها.
دهب بدموع مهند.. حرام عليك كفاية مش قادرة اها بالله عليك كفاية اهاااا.
❈-❈-❈
فضل يضراب فيا من غير اي رحمه لحد ماغمي عليا من كتر الضرب والخوف مابقتيش حسها بحاجة
مهند حسيت أن جسمها تقل ومابقتش تتحركة قاعد جنب منها بخوف واخدها في حضني وفضلت اعيط دموعي نزلت من كتر الغضب والوجع اللي انا في ازاي مراتي وحبيبت قلبي تطلع مش بت انا اها كنت عارف الكلام اللي طلع عليه بس فكرتوا مجرد كلام وماتخيلتش انو ممكن يكون حقيقة قومت وشلتها بحزن وحطيتها على السرير وفضلت قاعد جمبها وعيني على وشها اللي من كتر ضربي في مابقاش في حطه انها تثبيت ان ده وشيي انسانه قومت وجبت له كريم وحطيتوا له وسبتها وطلعت.
دهب حسيت بوجع في وشيي جامد وشوفت حلم ومهند بيضرب فيا او افتكرت اللي حصل وقومت على صرخة واحد.
لا بالله عليك ماتضربنيش انا ما عملتش حاجه اهاااا.
بس لم فتحت عيني مالاقتش حد غير انعكاس وشي في المرايه فضلت ابص على نفسي بحزن وقهر وضميت رجلي على صدري وفضلت اعيط لحد لم لاقتوا دخل اول ماشفتوا ارتعبت وجسمي كلو بقاا يرتعش من كتر الخوف
مهند بحزن… ماتخفيش مش هاعمل فيكي حاجة.
❈-❈-❈
دهب مسحت دموعي من على وشي وايدي عمالها ترتعيش.
مهند.. انا اسف يادهب بس انا ماقدرش اكمل معاكي انا اها كنت عارف الكلام اللي بيتقال عنك بس كان اخلاقكك تثبت العكس قولي لي مين عمل فيكي كدا بوعدك هاجبلك حقك منه.
دهب بدموع وقهر.. انا ذات نفسي والله ماعرف حاجه انا والله العظيم من يوم ماعرفت يعني اي حياة انا ماسمحتش لحد يشوف شعرها من شعري غيرك انت وأقسم بالله العلي العظيم يامهند مش بكذاب عليك
مهند حسيت ان كلامه صدق بس انا راجل في النهاية.
ياريت اقدر اصدقك يادهب انا اسف احنا كل واحد لازم يروح في طريق انا مش هقدر اكمل معاكي.
❈-❈-❈
دهب بصدمه. قصدك اي
مهند بدموع ويحضن دهب.. انا اسف ياحبيبتي بس انا ماقدرش اكمل معاكي حتي لو بحبك انتي طلقة يادهب.
دهب في حاله من الزهول معقوله أطلقت تاني يوم جوزي وحتي دموعي نشفت مابقاش في دموع بتنزل.
انت بتقول ايه يامهند ده انا لسه عروستك لا بالله عليك اعمل ايه حاجه غيرك كدا طيب هاعمل ايه ولا اروح فين انا ماعرفش حد غيرك انت واهلك.
مهند بحزن البسي الهدموا دي يادهب.
دهب وعيني على الهدوم.. ليه هنروح فين.
مهند من غير مايبص على دهب.. اجاهزي واطلعي وانتي هتعرفي كل حاجه.
دهب. وسبني وطلع وانا من كتر القهر اللي انا فيها نفسي اعيط بس حتي دموعي اتخلت عني لبست زاي ماقالي وطلعت.
مهند.. خلاصتي.
❈-❈-❈
دهب ايوا بس هنروح فين.
مهند مسكتها من ايديها ونزلنا من غير مارد عليها.
دهب. قاعدني في العربية ووانا مش عارفة هايودني فين وبعد ساعة واقف العربية في مكان غريب.
مهند.. انزلي يادهب.
دهب بستغراب.. انزل فين.
وبصيت على المكان مافيش غير بيت كبير اوي..
هو احنا فين يامهند.
مهند خد نفاس عميق.
انزلي يادهب انتي خلاص مابقاتيش مراتي مابقاش لكي الحق تعيش في بيتي وده ملجأ لوعايزه تعيش فيه روحي قدام الباب وخبطي واول حد تشوفي قولي انك يتيمه ومالقيش حد وهم هايخدوكي وانزلي بقاا علشان انا والله قرفان منك.
دهب وأخيراً دموعي رجعت ليا غمض عيني وسبت دموعي تنزل زاي ما هي عايزه وبصوت بيحارب علشآان يطلع قولت له وانا بتذلل له ممكن يحن عليا وما هونش عليه هو كمان.
مهند بالله عليك ماتسبنيش انت كمان والله انا مظلومه يامهند والله العظيم ماعرف حاجه بالله عليك ماترمنيش انت كمان في الشارع زاي جدي وخالي هاعيش ليكي خدمه بس ماتسبنيش انا بخاف لما اكون لوحدي ونبي يا مهند ما تسبني.
❈-❈-❈
مهند دموعي نزلت انا بحبها ايوا والله بحبها بس ماقدرش هاهئذيها كتير انا بجد خايف عليها من نفسى وماقدرش اقبلها ونزلت من العربية وفتحت الباب وطلعتها منها بس انا طلعت قلبي من جسمي مش هي .
دهب.. هاترميني انت كمان يامهند وهتتخلي عني وهاتسبني في الشارع.
مهند و اي الجديد ما احنا وخدينك من الشارع روحي يادهب زاي ماقولتلك.
وركبت العربية ومشيت قبل ماضعف لها وانا بصرخ على اخر ماعندي.
ليه ياربي زراعة الحب ده في قلبي ليه هي بذات قلبي الخاين حبها ماحبيش غيرها.
دهب شعرت ان جسدي لا ياقدر على الصمود أكثر من ذلك فانهاره بالكامل على لارض القاسية مثل قلوب البشر وروحي تصرخ باعالي صوت ولكن لساني لايقدر على النطق واخرا احسست اناني مازلت على قايد الحياة وذهبت مثل ماقال ليا هذي المتحجر الذي يقول انه يحبني هل هذا هو الحب كيف قدر ان يارهَ هذي الدموع المنهمره على وجهي ولا يفعل شيئاً وماذا فعلا لقد راحل ولان يعود اجل رحل وبقيت انا مثل ماكنت واحيدها.
دهب روحت قدام الباب وخبط وفتح ليا راجل كبير في السن.
خير يابنتي عايزة حاجة.
❈-❈-❈
دهب بدموع انا يتيمه واحد ابن حلال وصلني هنا.
الرجل والله يابنتي مش عارف اقولك اي بس الملجأ ده مابقاش بيقبل اكبر من 8 سنين.
دهب بدموع.. يعني اي
الرجل.. آسف يابنتي بس دي اومر ممنوع ندخل غير لاطفال.
دهب بدموع وقهر… طيب انا هاعمل اي دلوقتي ولا هروح فين.
الرجل.. لاله الله معليش يابنتي دي حال الدنيا الظلمة خدي يابنتي الكرشين دول معاكي ومين عارف ممكن ربنا يبعت لكي ابن حلال يخدك ويعيشك.
دهب بضحكت وجع وقهر… َوالله ضحكت ابن حلال تعرف حاجة ياعمي انا اصلا مابقتش بصدق ان في حاجه اسمها بشر.
❈-❈-❈
وسبتَوا ومشيت ومش عارفة هاروح فين ولا هاعمل اي ودموعي هي اللي واقفه جمبي وصلت عند باب مسجد دخل اتوضيت وصليت وفضلت اشكي همي اللخلقني مابقاش ليا غيرو.
واحد. انتي مين يابنتي.
دهب.. انا دهب
الرجل.. عاشت لاسمي يادهب بس بتعملي اي هنا يادهب.
دهب بدموع.. مش ده بيت ربنا برضو
❈-❈-❈
الرجل ايوا يابنتي ده بيت ربنا.
دهب.. وربنا سبحان وتعالى مش بيرد حد من علي بابوا.
الرجل.. ونعمة بالله العلي العظيم يابنتي بس انتي بين عليكي معيطها كتير اي حكايتك يابنتي.
دهب: والله انا مش عارفة اذا كنت حكاية ولا كابوس.
الرجل: معليش يابنتي هي دي الدنيا وربنا سبحان وتعالى بيختبر قوت صبر وايمان العباد بالهم والمشكل وربنا سبحان وتعالى لم بيحب حد مش بيكتب ليه الراحه في الدنيا لأنه بيكون شايل ليا اللي اغلي واحسن من الدنيا ميت مره.
دهب: طيب انا من يوم ماجيت على الدنيا ماشوفتش فيه ساعة حلو.
الرجل: ياه ده انتي يابخطك عند ربنا قولي الحمد لله يابنتي واوعي تفكري ان تعبت الدنيا شر يابنتي واوعي تفكري ان الراحه في الدنيا خير وقال الله عسى أن تكرهوا شي وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيء وهو شرا لكم اصبري يابنتي وقولي الحمد لله وماتخيفيش طول مانتي بتقولي يارب اوعي انك تفكري انك لوحدك.
❈-❈-❈
دهب طيب انت مين بين عليك رجل طيب
الرجل قولي الحمد لله على كل حال واصبري على ما اصباك ده كله خير ماتخفيش منه.
دهب: طيب استنى خدني معاك انا بخاف من اللي هنا دول مش بشر استنى يارجل ياطيب.
الرجل: ارجعي يادهب
دهب فضلت ماشيه وراء الرجل الطيب لحد ما وقعت صرخت من الوجع.
اهاااا
واحده: اسم الله عليكي يابنتي.
دهب: انتي مين!؟
المرأة: تعالى يادهب ياحبيبتي اقعدي هنا.
دهب: انتي ستي مش كدا.
المراة: ايوا يادهب انا ستك.
دهب بدموع: شوفتي ياستي حصل في اي من بعد مامشيتي وسبتني انا مبقاش ليا حد ياستي.
❈-❈-❈
المراة: استغفر الله العظيم واتوب اليه ليه بتقولي كدا يادهب انتي معاكي اللي احسن من البشر كلهم ربنا قولي يارب يادهب واوعي تخلي هموم الدنيا تنسكي الكلمه دي قولي يارب وأفضلي قوليه على طول.
دهب طيب انتي راييحها فين وسيبني تاني
المرأة اوعي تنسي يادهب قولي يارب ديما ياحبيبتي قولي يارب وخلي عندك ثقة ان اللي بيقول يارب مابيتكسرش ومش بيكون لوحده.
دهب طيب استنى انتي ماشية ليه وسايبين خدني معاكي انا ماليش حد هنا.
المراة ارجعي يادهب انتي لكي ربنا وبيحبك ارجعي يادهب وفضلي قولي يارب وهو الوحيد اللي مش هيسبيك وهايفضل ديما جنبا منك.
دهب طيب انا عايزه اجي عندك انا تعبت من كل حاجه.
المراة ماتخفيش يادهب هاتجي يوم من لايام بس لم يريد الرحمن.
❈-❈-❈
دهب بصوت عالي: استنى ياستي ماتسبنيش طيب خوديني معاكي.
واحد: يابنتي يابنتي انتي مين وبتعملي اي هنا ونيامه كدا ليه
دهب فوقت من النوم اللي مش عارفه نمت امتي لاقيت نفسي قاعدة في الجامع زاي مانا وبتبص حولين مني وبدور على الرجل الطيب وستي مالاقتش حد غير واحد بين عليه شيخ كان واقف قدامي.
الشخص: انتي مين يابنتي واي اللي منيامك هنا ده مسجد يابنتي ومش بيادخلوا غير الرجاله.
دهب: هو الرجل الطيب وستي فين.
الشخص: الرجل الطيب مين يابنتي وستك مين؟
وهنا تفهم دهب بأنها كنت بتحلم.
الشخص: يلا يابنتي عايز اقفل المسجد وانتي قاعدة هنا من صلت المغرب وصلينا العشاء وانتي لسه قاعدة وانا عايز اقفل المسجد.
دهب: طيب انا هروح فين انا مبقاش لي مكان غير هنا.
ودموعي تنزل: هو ربنا مش هايسبني في بيتوا.
الشخص:: ازي يابنتي مالقيش مكان غير هنا تعالى يابنتي معايا واحكي ليا اي حكايتك بس انا لازم اقفل المسجد دلوقتي الوقت اتأخر.
في منزل محمد خطاب.
سماح: بستغراب هي البت دهب ماله يام سعيد من ساعة مامهند خدها مانزلتش.
ام سعيد: مش عارفة والله ياست سماح بس دول عرسان لسه سبيهم على رحاتهم.
سماح: ما هو مهند مش هنا علشآان كدا بسالك.
❈-❈-❈
ام سعيد: مش عارفة بقاا ياست سماح اهو مهند وصل اسالي.
سماح:: مهند يامهند.
مهند ماشي ومش حسس بحاجة ودموعوا نزلها وخلاص.
سماح تمسك ايدي مهند: اي يابني مش بنادي عليك.
وتشوف دموع مهند: بسم الله الرحمن الرحيم مالك ياضنايا.
مهند يحضن أمه: انا تعبان اوي يامي.
سماح تصرخ من خوفها على مهند الحقني ياحاج.
الحاج محمد: خير مالك يا سماح.
هاني: خير يامي.
يبصوا على مهند اللي قاعد على لارض وعمال ياعيط
الحاج محمد بخوف: مالك يامهند يابني
هاني: خير مالك يامهند.
مهند من بين دموعوا: انا طلقت دهب.
ويقوم ويمسح دموعوا: انا ودهب طلقنا.
الكل في حاله من الزهول من اللي بيسمعوا وفي صوت واحد: طلقت دهب ازاي؟
❈-❈-❈
الحاج محمد بصدمه: دهب مين اللي انت طلقتها يا مهند انت اتجننت
مهند: ايوه اتجننت بس لما اتجوزتها.
سماح: استغفر الله العظيم يا رب ادي اللي انا كنت خايفه منه حصل.
هاني: بستغراب طلق دهب ليه يا مهند.
مهند بحزن. طلقتها بقا وخلاص كل شيء نصيب.
ولسه هيمشي. يوقف الحاج محمد وهو بقول بصوت عالي: استني يا مهند عندك انت رايح فين وفين دهب.
مهند يبص على الكل والدموع في عينه: يستحسن انكم تنسوا أن كان في واحده عايشه هنا اسمها دهب انا رجعتها مكان ماجبنها.
الحاج محمد بستغراب: انت بتقول ايه ياض انت وقول اخلص فين البيت حرام عليك يا ابني دي غلبانة ومكسورة الجناح بقاا كدا يامهند هو ده الحب هي دي الرجولة يا مهند.
❈-❈-❈
مهند بحزن: ومافيش رجل يقبل حاجه مكان واحد تاني.
سماح بصدمه: قصدك اي يا مهند.
مهند بدموع: دهب مش بت زاي ما كنت مفكرها طلع كلام أهلي قريتها عليه مظبوط ميه في الميه هي مش بت.
ويسبهم ويمشي.
الكل في حالة من الصدمه والصمت والهدوء التام مسيطرين على المكان بالكامل يقطع الصمت صوت الحاج محمد.
الحاج محمد بصدمه: دهب مش بت ازي استنى يا مهند طيب هي فين؟
بس كان مهند اختفي من امام الجميع.
سماح بدموع: شوفت يامحمد اهو اللي انا كنت خايفه من طلع مظبوط.
هاني: حرام مانظلمهاش يا أمي دي عاشت معانا 6 شهور ماشفناش منها اي حاجه غلط البت كنت بتصلي وعرفها ربنا انا متأكد ان في حاجه غلط.
الحاج محمد: معاك حق يا هاني بس اخوك ساب دهب فين حرام البيت غلبانة ومالهش حد غيرنا من بعد ربنا تعالى يا هاني نشوفها فين نرجعها على البيت.
سماح: انت بتقول ايه ياحاج دي ما بقاش ينفع تعيش هنا يا حاج انت عايز الناس تاكل في وشنا.
الحاجه محمد وهو خارج ومن غير ما يبص على سماح مراتوا: وانا عمري ماهمني كلام الناس ولا خفت منوا علشان اسيب بنت مكسوره الجناح زي دهب لوحدها.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى