روايات

رواية جنة خالد الفصل الرابع 4 بقلم دعاء زينة

رواية جنة خالد الفصل الرابع 4 بقلم دعاء زينة

رواية جنة خالد الجزء الرابع

رواية جنة خالد البارت الرابع

رواية جنة خالد
رواية جنة خالد

رواية جنة خالد الحلقة الرابعة

جنة بصدمة… حُ حسااام وبعدين كملت بفرحة وهي بتقوم تمسكه من إيديه… يلااا يلاا ي حسام بسرعة نروح لخالد و
حسام شدها رجعها ليه بقوة وقعها في الأرض… تاني خالد وبعدين عيونه تحولت لنظرة جنة مفهمتهاش وهو بيقرب منها… جنة أنا بحبك
بقلم دعاء زينة
جنة لأول مرة تحس بالخوف منه ولكنها طمنت نفسها بأنه حسام اللي مربيها… طب ما أنا كمان بحبك ي حسام أنت أخويا ي بني بس اسمعني يلا نمشي من هنا
حسام كمل قربه منه وهو بيقرب منها يطريقة مطمنتهاش وغير مريحة بالمرة… بس أنا بحبك حب تاني ي جنتي
جنة اتصدمت وسرعان ما تملكت نفسها وهي بتبعده عنها بعد ما ضر”بته بالقلم اللي رجعه عنها خطوتين قدرت من خلالهم تهرب من براثينه… أخرس ي حيو”ان ي سا”فل ورحمة أمي وأبويا لعرف خالد واخليه يشوف شغله معاك
وجات تتحرك تحاول تخرج من المكان الضلمة اللي هما فيه، واللي يدوبك فيه اشعة نور خفيفة مخليهم يشوفوا بعض بالعافية، قام وراها مسكها من شعرها رما”ها في الأرض تاني
بقلم دعاء زينة

 

 

حسام بغضب عمي عيونه عن أنها بنت عمه تربية إيديه وحتة من عرضه وشرفه… ده إذا خرجتي من هنا ي حلوة ونزل ضر”ب فيها تحت مقاومتها العن”يفة اللي رافضها الخضوع ليه ومهجمته الأع”نف ليها
★*******★ بقلمي دعاء زينة
في بيت الحاج مدحت وخصوصاً اوضة الضيوف اللي استقبله فيها أخر حد كان متوقع أنه يجيه في الوقت والوضع ده
مدحت… كت سبجت تلحجنا علي الفطور ي ولد أبو الهنا
خالد… وأنا مش جاية أتضايف ثم إن كرم ضيافتكم وصل وأكتر من اللازم كمان
زين بتهكم… خير
خالد تجاهل طريقته… بص ي حاج مدحت أنا معرفش ولاية ايه اللي عملتها وطلبت باستيردادها علي جنة ولا فهمت حاجه وسط الهرج والمرج اللي حصل و
بقلم دعاء زينة

 

 

زين قاطعه وهو بيقول بعصبية… طلب ولاية لحد ما چنة توصل السن الجانوني ولا ناسي إياك أنها المفروض توبقي عند أهل أمها وخصوصاً كوماان إن ستها عايشة يبجي مين أولبها في جولك ستها اللي من لحمها ودمها ولا حيلة مرت عمها اللي عنديها راجلين كيف دورف الباب
خالد كوم إيديه بغضب من كلام الحيو”ان اللي قدامه بس قال ببرود… وجانبكم كنتم فين من عشر سنين و
زين… بجولك ايه خلصنا متدوشناش واسمع الحديت ده زين
خالد قطعه بعصبية… لا أسمع أنت يحلتها جنة هتمشي معايا ومش عافية زي ما عملتوا لا برضاكم عارف ليه عشان السر اللي اتخبي عشر سنين هفضحه وعليا وعلي أعدائي
مدحت بتوتر جاهد أنه يخفيه… وسر ايه ده بجي إن شاء الله
خالد بثقة ونبرة بثت الرعب في قلوبهم… أقولك سر ايه سر إن العربية اللي ماتوا فيها عمي ومرات عمي ومعاهم أبويا مكنتش حادثة قضاء وقدر وإنما بفعل فاعل مدبر ومخطط كويس للي حصل بقلم دعاء زينة
اتصدم مدحت وبان علي ملامحه بشكل فشل إنه يدريه وزين كذلك مقدرش أنه يبلع ريقه بسهولة وبقوا زي اللي رأسهم الطير
كمل خالد… شاكك في الموضوع ده من زمان بس يشاء ربك موصلش للحقيقة ولا يكون في إيدي دليل غير الأيام دي ف بالله العظيم

 

 

 

زين أخيرًا نقي حلقه… ملهاش لزمة حلفاانتك دي عاااااد اللي عندك أعمله واللي عالدماغه بطحه يبجي يحسس عليها
أما مدحت فقلقه نبرة الثقة اللي كلام خالد وحاول يهدي الدنيا بذكاء راجل فاهم… اسمع ي ولد ابو الهنا أنا مخبرش كلامك المساخ ده عن ايه ده أول هام تاني هام أنا هشيع ويااك البنية بس خابر ليه عشان ي حبة عيني لا بتأكل ولا بتشرب فخده وياك فهمها أنها بجت تحت وصيتنا
زين بغضب من قرار أبوه… بس ي بوي
بقلم دعاء زينة
مدحت… نفذ الكلام ي ولد وبنبرة حب مصطنعة… أنت خابر ميهمناش إلا موصلحة بت عمتك في الأول وفي الأخر
وبعت حد من الخدم ينادي عليها عشان تنزل بعد أقل من خمس دقايق وهي بتنهج… حاچ مدحت بت أخت چنابك مش فوج
في نفس اللحظة اللي دخل فيها حد من الغفر اللي بيحرسوا الدوار… ي ساعة البيه فيه صوت صريخ وخبط ورزع في البيت القديم اللي ورا الدوار
مدحت…. اللي بتقوله ده ي واد امشي جدامي
عشان يكون خالد فقد أخر ذرة في عقله بعد ما قلبه اتر”عب من فكرة أنه يكون صابها أذي وهي بتحاول تهرب، خرج جري وراهم عشان يتفاجئ بسيدة مسنة علي كرسي متحرك بتمسك في إيديه ووطته منها… متسبش جنة ليهم ي ولدي احميها منيهم الله يرضي عنيك
سابها وخرج ووصل لمكان الصريخ عشان يتفاجئ باللي أسوء من كوابيسه جنة مرمية علي الأرض هدومها متقطعة بتنز”ف من كل حتة في وشها باختصار كانت عبارة عن جثة هامدة بتأني بإسمه بس بقلم دعاء زينة
بعدهم عنها وقلع جاكيته وخباها فى حضنه عن عيونهم وبغضب عارم ورحمة أمي ما هرحمكم لو جرا ليها حاجه
جري بيها علي أول مستشفى قابلها بعد شوية وقت عدوا علي خالد زي السنين خرج الدكتور وبعملية… اتعرضت لمحاولة تعدي عني”فة نتج عنها كدمات في أجزاء متفرقة من الجسم تقدروا تتطمنوا عليها أول ما تفوق

 

 

دخل ليها خالد وقبل ما يدخل الاوضة وقف وبنبرة توعد… لو حد فيكوا مستغني عن روحه أشوفه ورايا، دخل ومقدرش يتحمل شكلها وهي متوصلة بالأجهزة عيونه دمعت علي طفلته وقرب منها ومسك إيديها
جنة بتعب وتوهااان… خ خخ خالد
خالد حط إيديه رأسها وقرب منها يحس بنفسها… عيون خالد أنتي ي جنة حقك عليا معرفتش أحميكي مسح دمعة من عينيه وهو بيسألها برجاء… مين مين عمل فيكى كده ي جنة
جنة بنفس حالتها… حُ حس س حسااام بقلم دعاء زينة
خالد…
★*****★
في مكان تاني في المستشفى
زين… أنت غبي يالا حد يعمل اللي هببته ده
_والله ده علي أساس أنك مكنتش هتعمل أكتر من كده
زين بنفاذ صبر….
★******★

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنة خالد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى